• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΓΚΛΑΡΑΣ' | 10 Ιανουαρίου 2010, 00:04

    ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ. Α) ΕΙΣΑΓΩΓΗ Για να είναι αποτελεσματική η προσπάθεια της κυβέρνησης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα πρέπει α) οι υπηρεσίες του κράτους να πάψουν να "κάνουν τα στραβά μάτια" απέναντι στις συνήθεις πρακτικές μεθόδους που εφαρμόζουν οι συναλλασσόμενοι, προκειμένου να φοροδιαφεύγουν και β) να θεσπισθούν αποτελεσματικοι μηχανισμοί, με τους οποίους θα αποτρέπεται ή θα καθίσταται δυσχερής η υιοθέτηση τέτοιων μεθόδων φοροδιαφυγής στο μέλλον, ώστε να επέλθει εξορθολογισμός και να τεθεί φραγμός σε απαράδεκτες συμπεριφορές, τις οποίες ανέχεται υποκριτικά το κατά τα άλλα "φτωχό" μας κράτος. Οι παρακάτω προτάσεις μου προέρχονται από επαγγελματίες που γνωρίζουν πολύ καλά τις φορολογικές, τραπεζικές και νομικές διαδικασίες (όπως φίλους μου φοροτεχνικούς, δικηγόρους και συμβολαιογράφους) και, ως εκ τούτου, είναι τεκμηριωμένες. Β) ΑΚΙΝΗΤΑ Είναι γνωστό ότι η φοροδιαφυγή στις μεταβιβάσεις ακινήτων είναι τεράστια, ΕΝ ΓΝΩΣΕΙ ΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ. Είναι δηλαδή γνωστό ότι σε όλα (σχεδόν) τα συμβόλαια, το αναγραφόμενο τίμημα ισούται με την αντικειμενική αξία , που είναι πολύ κατώτερη της εμπορικής, ενώ το πραγματικό τίμημα που καταβάλλεται από τον αγοραστή στον εργολάβο ή στον ιδιώτη πωλητή είναι πολύ μεγαλύτερο, πολλές φορές, το υπερδιπλάσιο. Τις περισσότερες φορές, στην καταβολή των λεγόμενων "μαύρων" χρημάτων διαμεσολαβούν οι τράπεζες με το άνοιγμα δεσμευμένων λογαριασμών στο όνομα των υποψηφίων αγοραστών, με ποσό που αντιπροσωπεύει το εκτός συμβολαίου τίμημα. Για την αγορά ενός διαμερίσματος η τράπεζα χορηγεί συνήθως δύο (2) δάνεια, ένα (1) στεγαστικό, ποσού ίσου προς το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα, και ένα (1) δεύτερο, επισκευαστικό ή με άλλη ονομασία, ίσο προς το εκτός συμβολαίου τίμημα, το οποίο κατατίθεται σε δεσμευμένο λογαριασμό μέχρι να εγγραφεί προσημείωση υπέρ της τραπέζης, οπότε απελευθερώνεται και, εν συνεχεία, αναλαμβάνεται από τον αγοραστή, ο οποίος το καταβάλει στον πωλητή (εργολάβο ή ιδιώτη). Πολλές τράπεζες ανοίγουν ενόψει της χορήγησης του στεγαστικού δανείου τους ως άνω δεσμευμένους λογαριασμούς απευθείας στο όνομα του πωλητή, ο οποίος με την εγγραφή της προσημειώσεως υπέρ της τραπέζης και την αποδέσμευση του λογαριασμού αναλαμβάνει το κατατεθειμένο από την τράπεζα ποσό. Πέρα από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών που θα πρέπει να εξομειώνονται κάθε χρόνο με τις εμπορικές, θα πρέπει να υπάρχει ελεγκτική αρχή στο πλαίσιο του νόμου για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, στην οποία οι τράπεζες να καταθέτουν τα συμφωνήτικά στεγαστικών δανείων (στεγαστικών και επισκευαστικών) με τους πελάτες τους και τα παραστατικά με τις συναφείς με αυτά συναλλαγές (εντάλματα χορηγήσεων, λογαριασμοί, άνοιγμα σχετικών λογαριασμών), μαζί με τα συμβόλαια αγοραπωλησιών, με ταυτόχρονη άρση τραπεζικού απορρήτου, στοιχεία με βάση τα οποία η αρχή αυτή θα μπορεί να διαπιστώσει τυχόν προσπάθεια φοροδιαφυγής, όπως π.χ ότι την ημέρα του συμβολαίου μεταβίβασης ακινήτου ανοίχτηκε λογαριασμός για διάστημα τριών μηνών, το ποσό του οποίου αναλήφθηκε κατά την ημέρα χορήγησης του (εμφανούς) στεγαστικού δανείου που χρησιμοποιήθηκε για την καταβολή του εμφανούς τιμήματος, γεγονός που συνδέεται με τη χορήγηση έτερου δανείου για την επισκευή του ίδιου διαμερίσματος κ.λπ. Δεύτερο μέτρο θα ήταν τα έσοδά των εργολάβων από μεταβιβάσεις ακινήτων να φορολογούνται όχι μόνο με βάση το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα που ισούται προς την αντικειμενική αξία και υπολείπεται κατά πολύ της αντικειμενικής αλλά επιπροσθέτως με ένα ποσοστό (30% για παράδειγμα) επ' αυτού που συνιστά το λογικό περιθώριο κέρδους τους, αφού κανείς εργολάβος δεν πωλεί ακίνητο στην αντικειμενική αξία. Έτσι, θα επέλθει διαφάνεια στις συναλλαγές και εκλογίκευση της διαδικασίας, η οποία επιτρέπει στους εργολάβους να αποκομίζουν αφορολόγητα τεράστια ποσοστά κέρδους. Γ) ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ Ευκταίο είναι ο κάθε ελεύθερος επαγγελματίας, όπως και κάθε φορολογούμενος άλλωστε, να φορολογείται με βάση την εξατομικευμένη εικόνα για την οικονομική του κατάσταση και όχι με βάση κάποια γενικά και μη αντιστοιχούντα στην πραγματικότητα αντικειμενικά κριτήρια που αδικούν τους αδύνατους και ευνοούν τους δυνατούς εκάστου κλάδου. Γι' αυτό και προς την κατεύθυνση της εκλογίκευσης του συστήματος, για παράδειγμα στους δικηγόρους, πρέπει να διπλασιαστούν, κατά το αντίστοιχο του συστήματος των αντικειμενικών αξιών, οι ελάχιστες αμοιβές που με βάση υπουργική απόφαση προεισπράττονται σήμερα από τους Δικηγορικούς Συλλόγους με αντίστοιχη παρακράτηση μέρους του φόρου, αφού οι αμοιβές αυτές είναι, κατά γενική παραδοχή, υποδιπλάσιες των ισχυουσών στην αγορά. Με τον τρόπο αυτό κάθε δικηγόρος που τηρεί λογιστικά βιβλία, ανεξαρτήτως του εάν παρέδωσε ή όχι στον πελάτη του απόδειξη, θα υποχρεώνεται να αναγράφει στο βιβλίο εσόδων - εξόδων ως έσοδο αμοιβή που θα προσεγγίζει την πραγματική αμοιβή του, ενώ σήμερα του επιτρέπεται να αναγράφει ως αμοιβή υποδιπλάσια της πραγματικά εισπραχθείσης στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων. Με τον μέτρο αυτό, αυτομάτως η συντριπτική πλειονότητα των δικηγόρων που δήλωνουν χαμηλά έως και αφορολόγητα εισοδηματα, θα δηλώνουν εφεξής εισοδήματα που δε θα απέχουν πολύ από τις πραγματικές εισπράξεις τους. Πάλι όμως θα υπάρχουν αποκλίσεις, από ορισμένους που λαμβάνουν πολύ μεγάλες αμοιβές, γι' αυτό και θα πρέπει τόσο με βάση τα χρόνια στο επάγγελμα, όσο και αναλόγως με το βαθμό των δικαστηρίων στα οποία παρίστανται να προσαυξάνονται οι ελάχιστες αυτές αμοιβές που θα πρέπει να επαναπροσδιορισθούν με νέα υπουργική απόφαση, με την πρόσθεση επί της ελάχιστης αμοιβής ποσοστού π.χ 10% για όσους έχουν εμπειρία 10 ετών και άνω, 20% για όσους έχουν εμπειρία 20 ετών και άνω ή/και συν 5% επιπλέον ειδικώς για παραστάσεις στα Εφετεία Κακουργημάτων ή στον Άρειο Πάγο κ.ο.κ Το ίδιο με τους γιατρούς, οι οποίοι θα πρέπει να καταθέτουν κατάσταση από τα νοσοκομεία (ιδιωτικά ή δημόσια) όπου υπηρετούν για τα χειρουργεία στα οποία συμμετείχαν, καθώς και τις σταθερές αμοιβές που λαμβάνουν για κάθε επίσκεψη στα ιατρεία τους, σε συνδυασμό με κατάσταση επισκέψεων πελατών που θα πρέπει να τηρούν, ώστε να γίνεται έλεγχος της αξιοπιστίας των φορολογικών τους δηλώσεων. Δ) Τέλος, θα πρέπει να υπάρχει τηλεφωνικός αριθμός στον οποίο θα πρέπει να μπορούν οι πολίτες να καταγγέλουν όσους επαγγελματίες δε χορηγούν απόδειξη. Η ανώνυμη καταγγελία δε θα συγκροτεί κατηγορία, αλλά θα είναι γνωστό ότι θα δίνει έναυσμα στις υπηρεσίες του ΣΔΟΕ να πραγματοποιούν έλεγχο, π.χ ως "απλοί πελάτες" του ιατρού, ο οποίος δεν κόβει απόδειξη ή παζαρεύει την απόδειξη.