• Σχόλιο του χρήστη 'Iάσονας Χατζηθεοδώρου' | 15 Ιανουαρίου 2010, 20:22

    Πρέπει να εξασφαλίζονται ορισμένες βασικές προϋποθέσεις ώστε να μην παρεκκλίνουν οι 'πράσινοι' φόροι των στόχων τους και να μην υπάρχουν αδικίες: α) Αντικειμενικός σκόπος των 'πράσινων φόρων' είναι να ενσωματώνονται σε μια ολοκληρωμένη πολιτική μέτρων, κινήτρων και αντι-κινήτρων για τον περιορισμό της περιβαλλοντικής ρύπανσης και όχι να λειτουργεί σαν ένα τυφλό εισπρακτικό μέτρο για την ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού. Το κατά πόσο θα μειωθούν άλλοι φόροι ώστε να μην πληγωθούν τα εισοδήματα, είναι θέμα δημοσιο-οικονομικής πολιτικής. β) Πρέπει να υπάρχει 1:1 άμεση ανταπόδωση των φόρων σε δαπάνες και πρωτοβουλίες με θετικό πρόσημο για το περιβάλλον. γ) Οι ρυπαντές πρέπει να πληρώνουν, όμως παράλληλα πρέπει να προστατεύονται τα χαμηλά στρώματα από άδικες επιβαρύνσεις με έμμεσους φόρους. δ) Πρέπει να δίνονται τα κατάλληλα κίνητρα ώστε οι ρυπαντές να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε 'πράσινες' εναλλακτικές. ε) Το κόστος της φορολογικής επιβάρυνσης να μην μετακυλά στον τελικό καταναλωτή, κι αν αυτό είναι αναπόφευκτο, αυτό να γίνεται με καθαρούς όρους και υπό την προϋπόθεση πως έχει ρεαλιστικές εναλλακτικές. Με βάση τα παραπάνω, υπάρχουν αρκετές δέσμες μέτρων οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν. 1. Eίναι απαραίτητο (αλλά και φοβερά δύσκολο) να δημιουργηθεί ένας συστηματικός τρόπος κατάταξης προϊόντων με βάση τη περιβαλλοντική επιβαρυνσή τους. Φυσικά για ορισμένες κατηγορίες (πχ ηλεκτρικές συσκευές σε σχέση με την ενεργειακή τους απόδοση) ήδη υπάρχει, οπότε μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα ένας Φόρος Πρόσθετης Περιβαλλοντικής Επιβάρυνσης (σε λογικά πλαίσια φυσικά και χαμηλότερο του αντίστοιχου ΦΠΑ). Επανερχόμενος στις ηλεκτρικές συσκευές, προτείνεται το ακόλουθο: Class A: -2.0% (Έκπτωση αντίστοιχης της μείωσης του ΦΠΑ σε κατηγορίες προϊόντων που πριμοδοτούνται.) Class Β: 0.0% Class C: 1.5% Class D: 3% Class E: 5% Class F: 7% Class G: 9% Αντίστοιχες εφαρμογές μπορούν να γίνουν για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αυτοκίνητα (κατά την περίοδο κτήσης ή ενοικίασης), οικοδομικά υλικά (ειδικότερα εκείνων τα οποία χρησιμοποιούνται για μονώσεις) κι άλλα. Ακόμη παραπέρα, σε συνδιασμό με τον καινούριο ΚΕΝΑΚ του Υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δύναται οι δικαιοπραξίες επί των ακινήτων να επιβαρύνονται με έναν αντίστοιχο πρόσθετο 'πράσινο' φόρο με βάση την ενεργειακή κλάση του ακινήτου. Σημειωτέον, πως δεν θα πρέπει ο προτεινόμενος ΦΠΠΕ να ισοσκελίζεται λογιστικά, όπως γίνεται με τον ΦΠΑ, δηλαδή καμία επιστροφή, αλλά άπαξ καταβολή. 2. Τα τέλη αυτοκινήτων μπορούν να διαιρεθούν σε δύο τμήματα, το τεκμήριο (ημερομηνία κτήσης και κυβισμός) κατά 1/3 και τη περιβαλλοντική επιβάρυνση κατά 2/3. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση θα συνδέεται προφανώς άμεσα με την κάρτα καυσαερίων που εκδίδεται κάθε χρόνο. Με άλλα λόγια, χωρίς κάρτα καυσαερίων, δεν δύναται κάποιος να πάρει το ειδικό σήμα κυκλοφορίας, οπότε παράλληλα μπαίνει ένα τέλος στην κάκιστη εφαρμογή των μέτρων ΚΤΕΟ και κάρτας καυσαερίων (για την οποία το πρόστιμο είναι μόλις 30 Ευρώ....). Τα κατά αναλογία έσοδα από τα τέλη θα αποδίδονται για την επέκταση και την ενίσχυση του δικτύου μέσων μαζικής συγκοινωνίας, την απαλλοτροίωση παλιών κτιρίων και δημιουργία χώρων πρασίνου. Παράλληλα θα πρέπει να δίνονται φορο-ελαφρύνσεις για την απόσυρση των πλέον ρυπογόνων αυτοκινήτων και την κτήση αυτοκινήτων νέων τεχνολογιών με αποδεδειγμένα χαμηλούς ρύπους με αυστηρά κριτήρια.