• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΣΑΝΗΣ' | 15 Ιανουαρίου 2010, 23:20

    Πράγματι, η πολιτική παροχής κινήτρων για την συγκέντρωση αποδείξεων αποτελεί μια πολύ σωστή απόφαση. Ακούστηκε όμως πρόσφατα στην τηλεόραση, από φοροτεχνικό ο οποίος συμμετέχει και σε επιτροπή του οικονομικού επιτελείου, ότι το συνολικό όφελος για το φορολογούμενο θα έχει «πλαφόν» γύρω στα 600 € και θα είναι συνδεδεμένο με «πλαφόν» και στη συνολική αξία των προσκομιζόμενων αποδείξεων. ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΛΑΘΟΣ ΑΝ ΕΦΟΡΜΟΣΤΕΙ ΑΥΤΗ Η ΛΟΓΙΚΗ και ειδικά εάν το όφελος αυτό (το οποίο σημειωτέον φαντάζει πολύ μικρό), προκύπτει με την υποχρέωση του φορολογούμενου να προσκομίζει αποδείξεις υψηλής συνολικής αξίας (π.χ. 20.000 € ). Η πρότασεις μου σχετικά με την απαραίτητη πολιτική κινήτρων για την συλλογή αποδείξεων αναλύονται στα εξής : 1. Για κάθε κατηγορία εισοδήματος, επιτυγχάνεται το αφορολόγητο όριο των 12.0000 € μόνο εάν ο φορολογούμενος "εμφανίσει" αποδείξεις συνολικής αξίας ίσης με το 20% του δηλούμενου εισοδήματος. Εάν η συνολική τους αξία είναι μικρότερη, μειώνεται αναλογικά και το αφορολόγητο όριο. 2. Για κάθε κατηγορία εισοδήματος και μέχρι του ποσού του 90% του συνολικά δηλούμενου εισοδήματος, εάν ο φορολογούμενος "εμφανίσει" αποδείξεις θα έχει "κλιμακωτό" όφελος. π.χ. "εμφάνιση" αποδείξεων συνολικής αξίας ίσης με το "επόμενο" 20% του συνολικά δηλούμενου εισοδήματος (δηλαδή συνολικά αποδείξεις για το 40% του εισοδήματος του) θα του προσδίδουν πρόσθετο όφελος εκπτωτικό του φόρου, ίσο με το 10% της αξίας των αποδείξεων, για το επόμενο 20% του εισοδήματος (δηλαδή συνολικά αποδείξεις για το 60% του εισοδήματος) πρόσθετο εκπτωτικό όφελος ίσο με 12% της αξίας αποδείξεων και για το υπόλοιπο 30% (δηλαδή συνολικά για το 90% του ειδοδήματος) πρόσθεται όφελος ίσο με το 15% της αξίας αποδείξεων. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προφανώς τα προαναφερόμενα ποσοστά είναι ενδεικτικά και θα πρέπει να υπάρξει αναλογιστική μελέτη ώστε να μην προκύπτει απώλεια φορολογικών εσόδων για το κράτος, ενώ ταυτόχρονα να μεγιστοποιείται το κίνητρο και όφελος για τον φορολογούμενο, τουλάχιστον για το πρώτο έτος εφαρμογής.Επίσης σημειώνω ότι η "πρόβλεψη" για το ανώτατο όριο τοποθετήθηκε στο 90% του εισοδήματος επειδή υποτίθεται ότι το υπόλοιπο 10% αποτελεί έξοδα για "λογαριασμούς" που δεν συνυπολογίζονται στις "εμφανιζόμενες" αποδείξεις (π.χ. ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, κ.λπ.). Ενοείται ότι πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη και για την περίπτωση που ο φορολογούμενος καταναλώνει μεγάλο μέρος του εισοδήματος σε είδη υψηλής αξίας (π.χ. αγορά αυτοκινήτου), οπότε το 90% θα μειώνεται αναλογικά. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝΙΣΤΕΙ ΟΤΙ Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΥΤΗ ΤΟΥ 'ΚΛΙΜΑΚΩΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΚΠΤΩΤΙΚΟΥ ΟΦΕΛΟΥΣ' για το φορολογούμενο του δίνει ένα ΔΙΑΡΚΕΣ ΚΙΝΗΤΡΟ σε όλες τις κατηγορίες ειδοδημάτων και όχι ένα στατικά οριακό που θα λειτουργήσει σίγουρα αρνητικά. Μια παρεμφερής μεθοδολογία, που ουσιαστικά όμως καταλήγει στο ίδιο αποτέλεσμα (έκπτωση φόρου), είναι η μείωση του φορολογητέου εισοδήματος με βάση την αξία των υποβαλλόμενων αποδείξεων και την χρήση πολλαπλασιαστικών συντελεστών. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν χαμηλοί συντελεστές (π.χ. 0,5 για αποδείξεις από SUPER MARKET) και υψηλοί σε άλλες αποδείξεις (π.χ. 1,3 σε αποδείξεις γιατρών). Η μέθοδος όμως αυτή πιθανόν να δημιουργεί άδικη μεταχείριση ως προς τα χαμηλά εισοδήματα, που κατά κύριο λόγο τα έξοδά τους κατευθύνονται σε είδη πρώτης ανάγκης και να ευνοεί τα υψηλά εισοδήματα που μπορούν να εμφανίζουν ευκολότερα έξοδα σε τομείς όπως γιατροί,κέντρα διασκέδαση κ.λπ. 3. Για τις ειδικές κατηγορίες επαγγελματικών ομάδων (γιατροί, δικηγόροι, υδραυλικοί, ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων διασκέδασης κ.λπ.),που θεωρούνται υψηλού "κινδύνου" φοροδιαφυγής, το εκπτωτικό όφελος του φορολογούμενου είναι ίσο με το 20% της αξίας της απόδειξης (ή και μεγαλύτερο). ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Προφανώς το κίνητρο πρέπει να μεγιστοποιείται για συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες που φοροδιαφεύγουν συστηματικά. ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΤΟ "ΧΑΜΕΝΟ" ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΕΣΟΔΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟ ΦΟΡΟΔΙΑΦΕΥΓΟΝΤΑ. Πρόσθετο κίνητρο για αυτή την περίπτωση, θα αποτελούσε η απόφαση για άμεση καταβολή του "οφέλους" με την προσκόμιση των αποδείξεων στην εφορία. 4. Η υποβολή των αποδείξεων γίνεται μέσω ΙΝΤΕΡΝΕΤ σε κατάλληλη"φόρμα" και με τα απαραίτητα στοιχεία. Για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής δίνεται κίνητρο για την ηλεκτρονική υποβολή (π.χ. 2% εκπτωση στο φόρο), ενώ για τα επόμενα χρόνια είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή. ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Στο μέτρο αυτό προφανώς είναι αναγκαίο να συμβάλλουν τα ΚΕΠ και η λογιστική κοινότητα, με πρόβλεψη όμως από το Υπουργείο τιμοκαταλόγου παροχής των σχετικών υπηρεσιών από τους λογιστές, που δεν θα ακυρώνει το όφελος των φορολογουμένων με αδυναμία στην ηλεκτρονική πρόσβαση. Επίσης θα μπορούσε να καθιερωθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικής "υποβολής" των αποδείξεων στο τέλος κάθε μήνα. Προφανώς η έκδοση και η χρήση της προτεινόμενης ηλεκτρονικής κάρτας που θα εχει κάθε φορολογούμενος και η on line σύνδεση των ταμειακών μηχανών με το ΤΑΧΙΣ αποτελούν την ιδανική λύση. Ωστόσο έως ότου γίνει αυτό τεχνικά εφικτό, ίσως είναι ευκολότερη τεχνικά, η εκτύπωση σχετικού bar code στις αποδείξεις έτσι ώστε να είναι επίσης εύκολη η ανάγνωση και η ηλεκτρονική καταχώρησή τους. 5. ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΟ "ΘΥΜΙΚΟ" ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΠΩΣ ΣΕ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΕΞΗΣ : - ο "φοροφυγάς" διαπράττει κοινωνικό "έγκλημα" - ο "φοροφυγάς δεν συμμετέχει στην δημιουργία κοινοφελών έργων και υποδομών (σχολεία, νοσοκομεία, δρόμοι, υπηρεσίες) ενώ ο ίδιος και η οικογένεια του κάνουν χρήση αυτών "ζώντας" παρασιτικά στην κοινωνία - ο "φοροφυγάς κλέβει" το μέλλον των επόμενων γενεών. - ο "επαγγελματίας" που δεν κόβει αποδείξεις, πλουτίζει κλέβοντας άμεσα τον φορολογούμενο και το κράτος. - ο "φορολογούμενος" που δεν ζητάει αποδείξεις συμπράττει σε ένα διαρκές κοινωνικό έγκλημα με σοβαρές συνέπειες στον ίδιο και στην οικογένειά του. 6. Εισαγωγή εκπαιδευτικών μαθημάτων σχετικών με τις φορολογικές υποχρεώσεις και την "φορολογική συνείδηση" στους μαθητές γυμνασίων - λυκείων. Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να σας υποβάλλω μια γενικότερη πρόταση που στηρίζεται πάλι στη λογική παροχής κινήτρων: Θα είχε ιδιαίτερη αξία για τους πολίτες και θα συμμετείχαν ενεργά όλο και περισσότεροι στη συλλογική αυτή προσπάθεια "αναζήτησης" ωφέλιμων και αποδοτικών προτάσεων, εάν στο τέλος κάθε διαβούλευσης και εφόσον κάποιες από τις προτάσεις συγκεκριμένων πολιτών υιοθετούνται, υπήρχε κάποιο είδος ηθικής αναγνώρισης ή επιβράβευσης του πολίτη που "εμπνεύστηκε" μια πρόταση η οποία αναμένεται να αποδώσει κοινωνικά οφέλη. Σκόπιμη θα ήταν και η δημοσιοποίηση της συγκεκριμένης αναγνώρισης.