• Σχόλιο του χρήστη 'Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκης' | 31 Αυγούστου 2010, 16:57

    Πλαίσιο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας για Δημόσια Διαβούλευση: «Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων» Σχόλια και παρατηρήσεις σχετικά με το άρθρο 13 (ΟΔΙΕ) Εδώ θα συζητήσουμε επί μακρόν! Ζητώ προκαταβολικά συγνώμη από όλους όσους διαβάσουν αυτή την παράθεση σχολίου διότι είναι εκτενέστατη και ενδεχομένως κουραστική. Η ανάγκη όμως να αναφέρουμε τόσα πολλά ζητήματα γύρω από τον Ελληνικό Ιππόδρομο και κυρίως γύρω από τι Ελληνικές Ιπποδρομίες είναι μεγάλη και η ευκαιρία φαντάζει μοναδική. Η αναφορά μου γύρω από τα διάφορα ζητήματα θα γίνει μέσω εργασιών και άρθρων που συνέταξα ο ίδιος και μάλιστα σημαντικό μέρος αυτών είτε δημοσιεύτηκαν στον Ιπποδρομιακό Τύπο ή αναρτήθηκαν στο Διαδίκτυο μέσω Ιπποδρομιακών ιστοσελίδων. Ελπίζω να εισακουστούν αυτή την φορά κάποιες ιδέες για να μην «προλάβουν» οι ξένοι να υπερηφανεύονται ότι πρώτοι εφάρμοσαν καινοτομίες στα ιπποδρομιακά δρώμενα όπως έγινε για παράδειγμα τον Μάιο του 2010 (το συγκεκριμένο συμβάν αφορά σε πρότασή μου – μέσα από μία δέσμη προτάσεων και στοχευμένων ενεργειών - που είχε αποσταλεί από μένα για διαβούλευση προς τους αρμόδιους Φορείς - Υπουργείο Πολιτισμού, ΟΔΙΕ, Φίλιππο Ένωση της Ελλάδος, ΕΛΣΙΙΠ, ΕΙΔΙΕ, Ιπποδρομιακό Τύπο - στις 26-5-2009 και αποτελούσε συνέχεια της αρχικής εργασίας μου που αποστάλθηκε για πρώτη φορά στις 2-10-2008 προς τους ίδιους Φορείς ενώ μάλιστα αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Ίππων (ΕΛΣΙΙΠ), γνωστοποιώντας την σε όλους όσους ασχολούνται με τις Ιπποδρομίες και ενημερώνονται από ιπποδρομιακές ιστοσελίδες δίνοντας έτσι το έναυσμα για «ζυμώσεις»). Για την ιστορία, η πρόταση αναφερόταν στην τοποθέτηση καμερών και στην ζωντανή μετάδοση – μέσω τηλεοπτικής εικόνας – από το γραφείο των Ελλανοδικών κατά την διαδικασία της εκδίκασης ενστάσεων. Παραθέτω το συγκεκριμένο απόσπασμα από την εργασία μου : Σε συνέχεια των προτάσεων που αναφέρονται στην αρχική εργασία με θέμα «Δυνατότητες για άνοδο του Ιπποδρομιακού στοιχήματος και ποιοτικής αναβάθμισής του», σας παραθέτω μερικές ακόμα που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν επικουρικά στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί. Πιο συγκεκριμένα: ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ  Ζωντανή μετάδοση (τηλεοπτική κάλυψη) και σύνδεση με το γραφείο των Ελλανοδικών κατά την εκδίκαση των ενστάσεων. Το γεγονός πως όλοι οι φίλιπποι θα μπορούν μέσω της τηλεόρασης να παρακολουθούν την εκδίκαση κάθε ένστασης θα λειτουργήσει τονωτικά στην αποκατάσταση της πληγείσας αξιοπιστίας των επιτροπών ελέγχου και θα μειώσει αισθητά τις – όποιες – αμφιβολίες προκύπτουν από τις αποφάσεις τους. Παράλληλα, οι Ελλανοδίκες εξαιτίας του γεγονότος της ζωντανής τηλεοπτικής μετάδοσης, θεωρώ πως θα είναι πιο προσεκτικοί και συνεπώς πιο αποτελεσματικοί στο έργο τους. Ακολουθεί το δημοσίευμα των Άγγλων στο οποίο «κομπάζουν» πως για πρώτη φορά στην ιστορία των Ιπποδρομιών μεταδόθηκε ζωντανά εκδίκαση ένστασης (δημοσίευμα της 26ης-5-2010): http://www.telegraph.co.uk/sport/horseracing/7768567/Stewards-inquiries-to-be-televised-live-at-Derby-meeting-Horse-Racing.html Αυτό το ήσσονος σημασίας γεγονός έρχεται να καταδείξει πως ιδέες υπάρχουν (από πολλούς), είναι εφαρμόσιμες και μπορούν να βγάλουν τις Ελληνικές Ιπποδρομίες από το τέλμα και το αδιέξοδο. Διαχρονικά μέχρι σήμερα έλειπε η «τολμηρή» Πολιτική βούληση που θα ταράξει τα «λιμνάζοντα», τα «στάσιμα» νερά του Ελληνικού Ιπποδρόμου και θα τον βάλει σε τροχιά ανάκαμψης. Οι όποιες ρυθμίσεις επιχειρηθούν από αυτό το Νομοσχέδιο (ειδικότερα στο άρθρο 13 που αναφέρεται αποκλειστικά στον ΟΔΙΕ) φοβάμαι πως δεν θα καταφέρουν να επιτύχουν καμία από τις επιδιώξεις τους – ειδικότερα στο οικονομικό και εισπρακτικό σκέλος – αν δεν εξαλειφθούν πρώτα τα φαινόμενα παθογένειας που μαστίζουν τον χώρο. Ουσιαστικά, κάθε προσπάθεια ρύθμισης χωρίς αλλαγές σε οργανωτικό – θεσμικό επίπεδο μοιάζει με «ασπιρίνη σε ετοιμοθάνατο»… Ας δούμε αρχικά το «προφίλ» των Ιπποδρομιών και γιατί κάποιος θα μπορούσε να ασχοληθεί με αυτές είτε ως απλός φίλιππος ή ως επαγγελματίας του χώρου. (άρθρο με τίτλο: «Να ασχοληθώ με τον Ιππόδρομο;», το οποίο γράφτηκε στις 4-9-2009 και παρέμεινε αδημοσίευτο) «Να ασχοληθώ με τον Ιππόδρομο;» «Ανάμεσα στα διάφορα τυχερά παιχνίδια, το ιπποδρομιακό στοίχημα κατέχει εξέχουσα θέση παγκοσμίως (έστω κι αν παρουσιάζει κάποια κάμψη προσφάτως) με τζίρους εντυπωσιακούς και κοινό ένθερμο και πολυπληθές. Στην Ελλάδα, δυστυχώς, δεν υπάρχει η αντίστοιχη δυναμική του αθλήματος – μάλιστα τα τελευταία στοιχεία είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά – γεγονός που έχει φυσικά αντανάκλαση και στους τζίρους που πραγματοποιεί το ιπποδρομιακό στοίχημα. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Πρώτα και κύρια ο Ιππόδρομος και το στοίχημά του δεν είναι ιδιαίτερα γνωστά στο ευρύτερο κοινό. Κι αυτό διότι ο Ελληνικός Ιππόδρομος έχει μείνει πίσω σε ο, τι αφορά στα θέματα της διαφήμισης και προώθησης του προϊόντος του που είναι τόσο το θέαμα και η συγκίνηση που προσφέρει, όσο και τα κέρδη που μπορεί κανείς να αποκομίσει ακόμη και με ελάχιστα χρήματα. Το κυριότερο όμως που πρέπει να σημειώσουμε, είναι το γεγονός πως η παρακολούθηση των ιπποδρομιών αποτελεί μορφή κοινωνικής εκδήλωσης και επιλογή οικογενειακής διασκέδασης, ιδιαίτερα σήμερα που η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους αρτιότερους Ιπποδρόμους σε θέματα υποδομών που στοχεύουν στην εξυπηρέτηση των θεατών – φιλίππων καθώς επίσης και σχετικό αριθμό πρακτορείων που – στην πλειοψηφία τους – προσφέρουν όλες εκείνες τις ανέσεις για μια ευχάριστη και όσο το δυνατό πιο άνετη διαμονή κατά την διάρκεια των ιπποδρομιών. Πέραν των άλλων, το θέαμα που προσφέρουν αυτοί οι εκπληκτικοί αθλητές (και εννοώ βεβαίως τόσο τα άλογα όσο και τους αναβάτες τους, διότι μαζί αποτελούν ομάδα κατά την διάρκεια της κούρσας) είναι ανυπέρβλητο… Όποιος έχει ζήσει την μαγική εμπειρία να παρακολουθήσει από κοντά τα τελευταία μέτρα της κούρσας ακριβώς δίπλα στους πρωταγωνιστές, στο φωτο – φίνις, με καταλαβαίνει…! Οι υπόλοιποι, εύχομαι να το ζήσετε! Η κούρσα - λόγω του γεγονότος πως κατά κανόνα είναι ιδιαίτερα σύντομη – εκλύει τρομακτικές ποσότητες αγωνίας και αδρεναλίνης στους φιλίππους είτε έχουν στοιχηματίσει ή απλώς παραμένουν απλοί θεατές, για τους λάτρεις της συγκίνησης νομίζω πως αποτελεί εξαιρετική επιλογή! Αν σε αυτά προσθέσει κανείς τα μικρά ή μεγάλα κέρδη που μπορεί κάποιος να αποκομίσει στοιχηματίζοντας σε κάποια ιπποδρομία (να συνδυάσει δηλαδή το τερπνό μετά του ωφελίμου…), είναι προφανές γιατί το ιπποδρομιακό στοίχημα φαντάζει ως επιλογή «πρώτης τάξεως» για όσους ασχολούνται με τα τυχερά παιχνίδια. Για τους υπόλοιπους, που δεν επιδίδονται μετά μανίας στο κυνήγι της τύχης, η θέαση και μόνον των ιπποδρομιών παρέχει όλα τα εχέγγυα για να περάσει κανείς ευχάριστα κάποιες ώρες με όλη του την οικογένεια. Στο εξωτερικό μάλιστα (εύχομαι να τους φτάσουμε και να τους ξεπεράσουμε) σε περιόδους λίγο πριν και λίγο μετά από τις λεγόμενες «ιπποδρομιακές φιέστες» έχουμε πλήθος εκδηλώσεων πολιτιστικού, κοινωνικού, φιλανθρωπικού, καλλιτεχνικού χαρακτήρα για ημέρες ολόκληρες, προσδίδοντας στο άθλημα ένα προφίλ πιο «φιλικό», πλήρως απενοχοποιημένο από το καθαρά στοιχηματικό του σκέλος και βεβαίως αναδεικνύοντάς το ως ένα καθαρά «λαϊκό σπορ» που χαίρει εκτίμησης και αποδοχής από τις πλατιές κοινωνικές μάζες όλων των τάξεων και των δύο φύλων. Οι ιπποδρομίες είναι αθλητική δραστηριότητα υψηλού θεάματος και μέρος των εσόδων του στοιχήματος αποδίδεται στο κράτος, ενώ από τις ιπποδρομίες συντηρούνται χιλιάδες οικογένειες. Συμπερασματικά, θα λέγαμε πως αξίζει να ασχοληθεί κανείς με τις ιπποδρομίες είτε ως επαγγελματίας του χώρου (ιδιοκτήτης – προπονητής – αναβάτης κλπ), είτε ως φίλιππος – στοιχηματίας ή ακόμα και ως απλός θεατής σε έναν χώρο που αν και κατά καιρούς παρεξηγήθηκε, κατακρίθηκε και ενοχοποιήθηκε, ταυτόχρονα από τις εξέδρες του παρέλασαν βασιλείς, πολιτικοί, επιφανείς πολίτες, διακεκριμένοι επιχειρηματίες, διάσημοι καλλιτέχνες και γενικότερα μεγάλο κομμάτι αυτού που εν ολίγοις αποκαλούμε «αφρόκρεμα της κοινωνίας», πολλοί εκ των οποίων μάλιστα φέρουν και στις μέρες μας τον – τιμητικότατο – τίτλο του ιδιοκτήτη ίππων.» Στην συνέχεια, ας δούμε πώς αποτυπώνεται η οικονομική κρίση που ξέσπασε παγκοσμίως, επέτεινε τα προβλήματα που ήδη είχε η χώρα και που φυσικά δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστες τις Ιπποδρομίες: (άρθρο με τίτλο: «Οικονομική κρίση και Ιπποδρομίες», αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα http://elsipnp.gr στις 21-10-2009) «Οικονομική κρίση και Ιπποδρομίες» «Η διεθνής οικονομική κρίση που έχει ξεσπάσει τον τελευταίο καιρό δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την χώρα μας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ελεύθερης αγοράς. Η δυσμενής αυτή εξέλιξη όξυνε σε τραγικό βαθμό τα χρονίζοντα προβλήματα του Ελληνικού Ιπποδρόμου βυθίζοντάς τον κυριολεκτικά σε οικονομικό μαρασμό αφού οι τζίροι που πραγματοποιούνται σήμερα τον επαναφέρουν στα επίπεδα της δεκαετίας του 80 και του 90 με τις προβλέψεις να προοιωνίζουν περαιτέρω μειώσεις. Όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν ένα εφιαλτικό σενάριο για το μέλλον των ιπποδρομιών στην Ελλάδα καθιστώντας άμεση την ανάγκη για χάραξη εθνικής στρατηγικής με στόχο την ανάκαμψη της εγχώριας ιππικής δραστηριότητας σε όλους τους τομείς (συμπεριλαμβανομένης και της Ελληνικής Ιπποπαραγωγής) και την προώθηση του αθλήματος των ιπποδρομιών και χρειάζεται – κατά την γνώμη μου – πολιτική βούληση και γενναίες αποφάσεις. Είναι προφανές πως η εφαρμογή πολιτικής με στόχο την ανάκαμψη των ιπποδρομιών θα πρέπει να τύχει της ευρύτερης δυνατής διακομματικής και κοινωνικής αποδοχής και συνεννόησης και να εφαρμόζεται απαρέγκλιτα ανεξάρτητα από τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις. Θα πρέπει δηλαδή η ανάκαμψη του Ιπποδρόμου να αποτελέσει «εθνική υπόθεση» αν θέλουμε να βγει από την δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει. Είναι χρήσιμο να αναλογιστούμε πως προηγμένες ιπποδρομιακά χώρες όπως λχ η Αγγλία, οι ΗΠΑ και άλλες προβληματίζονται έντονα για τους τρόπους και τις μεθόδους που θα μπορούσαν να συντελέσουν στην έξοδο από την κρίση και στην ανάκαμψη του αθλήματος των ιπποδρομιών. Φανταστείτε την Ελλάδα, με προβλήματα που μαστίζουν κυριολεκτικά τις ιπποδρομίες επί σειρά ετών να δέχεται ένα τέτοιο πλήγμα. Αν δεν καταφέρει η χώρα μας να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις των καιρών, τότε πολύ φοβάμαι πως σηματοδοτείται η αρχή του τέλους για τις ιπποδρομίες με την μορφή που τις γνωρίζουμε τουλάχιστον σήμερα στην Ελλάδα. Η έξοδος από την κρίση αποτελεί μονόδρομο για την μελλοντική επιβίωση του Ιπποδρόμου και οι ενέργειες που πρέπει κατά την γνώμη μου να ακολουθηθούν θα πρέπει να στοχεύσουν στην προσέλκυση νέων φιλίππων και επαγγελματιών του χώρου (κυρίως νέων), στην αύξηση του ζωικού μας δυναμικού – ημεδαπών και αλλοδαπών ίππων – με έμφαση στην ενίσχυση της εγχώριας Ιπποπαραγωγής, στην βελτίωση του προσφερόμενου προϊόντος που είναι οι ίδιες οι ιπποδρομίες, στην θεσμική θωράκιση του αθλήματος, στην κατάλληλη προβολή και διαφήμιση, στο άνοιγμα του Ιπποδρόμου προς την κοινωνία. Αυτές οι ενέργειες αν γίνουν συντονισμένα και με χρονοδιάγραμμα είναι σίγουρο πως θα λειτουργήσουν ευεργετικά στην προσπάθεια ανάκαμψης και θα δημιουργήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε ο Ιππόδρομος Μαρκόπουλου να καταστεί μία κερδοφόρα επιχείρηση με μεγάλες προοπτικές, ένας ανταγωνιστικός «παίκτης» στο διεθνές ιπποδρομιακό στερέωμα, ικανός να προσελκύει επενδυτές από το εξωτερικό (αυτό θα είναι το μεγάλο μας επίτευγμα τελικά) δίνοντάς τους την σιγουριά ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος που προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες. Η διεθνής οικονομική κρίση εν ολίγοις είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για να δώσει – με τους κατάλληλους χειρισμούς – την «ώθηση» που αναζητά ο Ελληνικός Ιππόδρομος για να ξεφύγει από τις χρόνιες «παθήσεις» του που τον έχουν καθηλωμένο στην στασιμότητα και ανήμπορο να παρακολουθήσει τις εξελίξεις του μέλλοντος. Ας ελπίσουμε τελικά πως όλοι θα βγούμε κερδισμένοι από αυτή την δοκιμασία και κυρίως οι Ιπποδρομίες.» Οι προκλήσεις του μέλλοντος απαιτούν ήδη από χθες – αν αυτό ήταν εφικτό – δραστικές λύσεις για το αύριο των Ελληνικών Ιπποδρομιών εστιάζοντας κυρίως στην προσέλκυση νέων παικτών (άρθρο με τίτλο: «Οι προκλήσεις του μέλλοντος», το οποίο γράφτηκε στις 15-9-2009 και παρέμεινε αδημοσίευτο) «Οι προκλήσεις του μέλλοντος» «Οι ιπποδρομίες σε όλο τον κόσμο παρουσιάζουν πτωτικές τάσεις σε ο, τι αφορά στα ποσοστά θέασης και τζίρου. Παρότι ως προϊόν βρίσκεται παγκοσμίως στην δεύτερη έως τέταρτη θέση στα ποσοστά τηλεθέασης αθλητικών γεγονότων και κατέχει προς το παρόν ικανοποιητικό κομμάτι από την «στοιχηματική πίτα» εν τούτοις με βάση τα στοιχεία μπορούμε να μιλήσουμε για ύφεση, για κάμψη των ιπποδρομιών διεθνώς. Στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότερες ιδιομορφίες που εντείνουν το πρόβλημα, οδηγούν τις ιπποδρομίες σε βαθειά κρίση με επαπειλούμενη σε βάθος χρόνου την περαιτέρω συρρίκνωση του αθλήματος και ορατό τον κίνδυνο στο προσεχές μέλλον κλεισίματος του Ιπποδρόμου. Στην Ελλάδα διαθέτουμε εξαιρετικά μικρό φίλιππο κοινό. Αυτό από μόνο του δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα τόσο για την επιβίωση του Ιπποδρόμου (από οικονομικής άποψης) όσο και για την επιδιωκόμενη ανάπτυξη και άνοδο των Ιπποδρομιών και του στοιχήματός τους βεβαίως. Αν σε αυτή τη διαπίστωση προσθέσουμε το γεγονός πως ο μέσος όρος των φιλίππων ξεπερνά τα 45, ίσως και τα 50 χρόνια με τάση να αυξηθεί αντιλαμβανόμαστε όλοι το μέγεθος του προβλήματος που θα αντιμετωπίσει ο Ελληνικός Ιππόδρομος στο άμεσο μέλλον, θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε πως ήδη διαφαίνονται οι πρώτες «παρενέργειες» που προκαλούν ανησυχία σε όλες τις ιπποδρομιακές τάξεις, επαγγελματίες και φιλίππους. Η διαρκώς εντεινόμενη πτωτική τάση του συνολικού τζίρου του ιπποδρομιακού στοιχήματος οφείλεται κυρίως στα προαναφερθέντα, στην ύπαρξη δηλαδή μικρής «πελατείας» και στην αδυναμία του παιχνιδιού να καταστεί ανταγωνιστικό, ελκυστικό και ικανό να προσελκύσει νέους φιλίππους. Οι νέες γενιές έχουν «εκπαιδευτεί» στις νέες τεχνολογίες από μικρή ηλικία. Το διαδίκτυο σήμερα προσφέρει τα πάντα, γρήγορα και εύκολα, με το πάτημα ενός κουμπιού. Ο Ελληνικός Ιππόδρομος με την σημερινή του δομή και λειτουργία φαντάζει «αποκομμένος» από τις όποιες εξελίξεις δίνοντας παράλληλα την εικόνα ενός «κρατικοδίαιτου» Οργανισμού με «οργάνωση και αντίληψη Δημοσίου», παρά μιας σύγχρονης επιχείρησης μονοπωλιακού προϊόντος με ισχυρό προφίλ και ανταγωνιστικές προοπτικές στον τομέα δραστηριοποίησής της. Σε αυτό ασφαλώς κυρίαρχο ρόλο παίζει η απουσία του Διαδικτύου και άλλων σύγχρονων μέσων τεχνολογίας από τις Ελληνικές Ιπποδρομίες. Για παράδειγμα, θα μπορούσε κάποιος επισκεπτόμενος την ιστοσελίδα του ΟΔΙΕ – η οποία παρεμπιπτόντως ακόμα συνεχίζει να αναφέρεται ως ιστοσελίδα «δοκιμαστικής λειτουργίας» - να μάθει τι ακριβώς είναι οι ιπποδρομίες, ποια είναι τα προσφερόμενα παιχνίδια με μια μικρή επεξήγηση, virtual παραδείγματα στοιχηματισμού κλπ. Ενέργειες δηλαδή που στόχο έχουν να «εκπαιδεύσουν» τους νέους επίδοξους φιλίππους εισάγοντάς τους στις ιπποδρομίες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Παράλληλα, διαφημίσεις σε ιστοσελίδες με υψηλή επισκεψιμότητα (ειδησεογραφικού, αθλητικού περιεχομένου) θα κατόρθωναν να προβάλλουν τις ιπποδρομίες ίσως καλύτερα από μια ενδεχόμενη διαφημιστική καμπάνια στην τηλεόραση. Ας μην μας διαφεύγει το γεγονός πως οι χρήστες στο Διαδίκτυο είναι κατά πλειοψηφία νεαρής ηλικίας. Το μέλλον πάντα «πατάει» στην νέα γενιά, στην ανανέωση. Έτσι και ο Ελληνικός Ιππόδρομος χρειάζεται νέους ανθρώπους, νέους επαγγελματίες, νέους φιλίππους αλλά και νέες ιδέες και αντιλήψεις που θα τον βοηθήσουν να κάνει άλματα προς τα εμπρός. Οι προκλήσεις του μέλλοντος ξεκινούν από το παρόν, για να μην πούμε από το παρελθόν. Ο χρόνος πλέον είναι αμείλικτος και τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν συγκεκριμένα και καθοριστικής σημασίας για την πορεία και την εξέλιξη του δημοφιλούς αθλήματος στην χώρα μας. Ο Ελληνικός Ιππόδρομος, σε πείσμα των χαλεπών καιρών, μπορεί να πρωταγωνιστήσει στο μέλλον και να αποτελέσει – με τις κατάλληλες πάντοτε ενέργειες και δράσεις – διεθνές πρότυπο οργάνωσης και λειτουργίας και να συγκαταλέγεται μεταξύ των καλύτερων και υπερσύγχρονων Ιπποδρόμων παγκοσμίως.» Υπάρχει σαφώς «επικοινωνιακό έλλειμμα» μεταξύ ΟΔΙΕ – φιλίππων και πολύ χειρότερα βεβαίως μεταξύ ΟΔΙΕ – ευρύτερης κοινωνίας. Ο Ελληνικός Ιππόδρομος δεν έχει κατορθώσει να «διεισδύσει» στα κοινωνικά στρώματα ώστε ο κόσμος να γνωρίσει το πραγματικό πρόσωπο των ιπποδρομιών και να αγαπήσει το άθλημα άσχετα αν το εντάξει στις όποιες στοιχηματικές του προτιμήσεις (άρθρο με τίτλο: «Συγνώμη κύριε, ποιος είστε;, το οποίο γράφτηκε στις 6-9-2009 και παρέμεινε αδημοσίευτο) «Συγνώμη, κύριε… ποιος είστε;» «Στην Ελλάδα ο Ιππόδρομος αποτελεί κρατικό μονοπώλιο και παρότι λειτουργεί χωρίς ανταγωνισμό εντούτοις τα οικονομικά του αποτελέσματα όχι μόνον δεν είναι ικανοποιητικά αλλά απεναντίας ο ρυθμός μείωσης των εσόδων του προβληματίζει έντονα, δημιουργώντας έκδηλη ανησυχία στις τάξεις τόσο των επαγγελματιών του χώρου όσο και των φιλίππων. Μία από τις πολλές αιτίες στις οποίες οφείλεται αυτή η παρατεταμένη κρίση είναι η συρρίκνωση της «δεξαμενής» των ανθρώπων που ασχολούνται σε όλα τα επίπεδα και με οποιαδήποτε ιδιότητα με τις ιπποδρομίες. Αισθητή είναι η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας των φιλίππων, πράγμα που φανερώνει ξεκάθαρα στη δεδομένη χρονική συγκυρία την έλλειψη δυναμικής του αθλήματος, την αδυναμία «ανοίγματος» προς την κοινωνία και ιδιαίτερα προς τους νέους. Μία από τις κυριότερες αιτίες κατά την εκτίμησή μου είναι η απουσία προβολής των ιπποδρομιών. Ο όρος «προβολή» αναλύεται σε δύο συνιστώσες : στην κάλυψη των ιπποδρομιών (τηλεοπτική/ραδιοφωνική) και στην διαφήμιση. Σήμερα θα εστιάσουμε στο θέμα της διαφήμισης. Παρότι συμφωνώ με την άποψη που ισχυρίζεται πως «η καλύτερη διαφήμιση για τις ιπποδρομίες είναι οι ίδιες οι ιπποδρομίες», εν τούτοις είναι κρίσιμο – και χρήσιμο – κατά την γνώμη μου να απευθυνθούμε ανοιχτά, προς την κοινωνία συνολικά, να καταφέρουμε να προβάλλουμε τις ιπποδρομίες πολύπλευρα και όπως τους αξίζουν, δηλαδή ως ένα αθλητικό γεγονός που προσφέρει διασκέδαση δίνοντας παράλληλα την δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης (αναβάτες/ιπποκόμοι/προπονητές), επιχειρηματικής δραστηριότητας (ιδιοκτήτες/ιπποπαραγωγοί) ή ευκαιρίες «εύκολου κέρδους» για τους λάτρεις του στοιχήματος. Όλα αυτά τα «πλεονεκτήματα» του ιπποδρομιακού προϊόντος μαζί με άλλα πολλά (συναρπαστικό θέαμα, έντονη δράση και συγκίνηση, άμεση εξαργύρωση, εξαιρετικές υποδομές/εγκαταστάσεις για τους θεατές) καθιστούν τις ιπποδρομίες ελκυστικές στο μάτι του μέσου Έλληνα πολίτη που απλώς δεν είχε μέχρι στιγμής την ευκαιρία να γνωρίσει το άλογο και τις ιπποδρομίες από κοντά. Προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν δεν είχαν την απαιτούμενη διάρκεια και φυσικά δεν απέφεραν την αναμενόμενη ανταπόκριση του κοινού. Ίσως διότι το εγχείρημα χρειάζεται κατά την γνώμη μου άλλου τύπου σχεδιασμό. Αρχικά, έχοντας ένα κοινό «απαίδευτο» ιπποδρομιακά, το πρώτο που θα επιχειρούσε κανείς θα ήταν να το εξοικειώσει με την «εικόνα». Δελτία τύπου σε όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς συνοδευμένα από τα αντίστοιχα βίντεο «ιπποδρομιακών φιεστών» θα ήταν μια καλή αρχή. (αλήθεια, στις αθλητικές ειδήσεις γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται ποτέ ιπποδρομιακά νέα, παρά μόνον όταν πρόκειται για τραυματισμούς και θεαματικές πτώσεις ίππων;) Η εικόνα είναι το δυνατότερο μέσο διαφήμισης και οι ιπποδρομίες βασίζονται στο θέαμα. Η ιστοσελίδα του Οργανισμού θα μπορούσε να γίνει το «βαρύ πυροβολικό» των όποιων προωθητικών ενεργειών του, καταχωρήσεις σε έντυπα και στο Διαδίκτυο σίγουρα θα υποβοηθούσαν την συνολική προσπάθεια με στόχο όλοι μας, είτε ασχολούμαστε ενεργά με τις ιπποδρομίες ή όχι, να αποκτήσουμε ιπποδρομιακή σκέψη και συνείδηση. Ο καλύτερος φίλιππος είναι ο εκπαιδευμένος φίλιππος, αυτός που έχει μάθει να σέβεται, να αγαπά και να εκτιμά τον υπεραθλητή που λέγεται καθαρόαιμο άλογο κούρσας. Τέτοιους φιλίππους πρέπει να εκπαιδεύσουμε, τέτοιοι φίλιπποι αξίζουν στον Ελληνικό Ιππόδρομο οι οποίοι θα αποτελούν τον θεματοφύλακα των ιπποδρομιών, τον καταλύτη των προσπαθειών για την μέγιστη διείσδυση του αθλήματος και αποδοχή του από το σύνολο της κοινωνίας, τον μοχλό για την περαιτέρω ανάπτυξη των ιπποδρομιών στη χώρα μας και την οικονομική άνθιση τόσο του Οργανισμού όσο και του συνόλου των Ιπποδρομιακών τάξεων.» Είναι σαφές πως υπάρχει τεχνολογική υστέρηση και Νομοθετικό έλλειμμα με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός στο προσεχές μέλλον με τις εταιρίες του Διαδικτύου που προσφέρουν ιπποδρομιακά στοιχήματα να επιφέρει ολέθρια αποτελέσματα. Για τον λόγο αυτό πρέπει πρωτίστως να αξιοποιηθούν όλες οι τεχνολογικές εφαρμογές και η να γίνει άμεσα η ένταξη των Ιπποδρομιών στο Διαδίκτυο τόσο μέσω ανταλλακτηρίου όσο και με στοιχηματισμό από απόσταση, ζήτημα που αν και όποτε προκύψει ως θέμα διαβούλευσης με χαρά θα μπορώ να σας παραθέσω τρόπους στοιχηματισμού μέσω Διαδικτύου χωρίς να υπάρξει απώλεια εισοδήματος των πρακτόρων ιπποδρομιακού στοιχήματος. Για την χρήση της τεχνολογίας παραθέτω σχετικό άρθρο με τίτλο: «Internet: Ο μεγάλος σύμμαχος» που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα http://elsipnp.gr στις 2-11-2009) «Internet: Ο μεγάλος σύμμαχος» «Η τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας απλουστεύοντας τις ενέργειές μας ή μειώνοντας δραστικά το χρόνο διεκπεραίωσής τους. Είναι προφανές πως η σύγχρονη τάση απαιτεί την εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, ιδιαίτερα με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το Διαδίκτυο (Internet) από όλους και ειδικότερα από τις επιχειρήσεις. Μάλιστα, υπήρχε προ ετών μελέτη που ανέφερε χαρακτηριστικά πως μέχρι το 2015 το 80,00% των εμπορικών συναλλαγών θα πραγματοποιείται μέσω του Διαδικτύου. Στις μέρες μας, πολλές επιχειρήσεις ήδη δραστηριοποιούνται σε αυτό τον τομέα με πολύ καλά αποτελέσματα. Και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά αφού απευθύνονται κυρίως σε ανθρώπους μικρής ηλικίας που έχουν απόλυτη γνώση του Διαδικτύου (η χρήση του αποτελεί πλέον τμήμα της καθημερινής ενασχόλησής τους) θέτοντας τις βάσεις για την μελλοντική βιωσιμότητά τους αφού μειώνεται με αυτόν τον τρόπο ο μέσος όρος – ηλικιακά – των πελατών τους. Αυτή την μέθοδο έχουν ακολουθήσει και πλήθος εταιριών στοιχημάτων στο Διαδίκτυο αποσπώντας την «μερίδα του λέοντος» από την «στοιχηματική πίτα», το πελατολόγιό τους διευρύνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και τα κέρδη τους (όπως προκύπτει από τους τζίρους που πραγματοποιούν) αυξάνονται αλματωδώς. Στην χώρα μας, σε ο, τι αφορά στην διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών η χρήση του Διαδικτύου δεν έχει υιοθετηθεί παραμένοντας στην επιλογή του δικτύου τερματικών μηχανών και του συγκεντρωτή των στοιχημάτων (totalizator). Σε ο, τι αφορά στον Ελληνικό Ιππόδρομο, η εισαγωγή της νέας τεχνολογίας στο δίκτυο πωλήσεών του έγινε τα τελευταία χρόνια με τερματικές μηχανές που διαθέτουν θερμικούς εκτυπωτές και συνδέονται με τον συγκεντρωτή του στοιχήματος μέσω τηλεφωνικής γραμμής ασφαλείας. Με βάση την ισχύουσα Νομοθεσία στην Ελλάδα η χρήση του Διαδικτύου για διεξαγωγή στοιχήματος κρίνεται μάλλον απαγορευτική. Μπορούμε όμως να αξιοποιήσουμε την δυναμική του Διαδικτύου προς όφελός μας; Η απάντηση είναι σίγουρα πως μπορούμε. Το πρώτο και απλό που μπορεί να σκεφτεί κάποιος είναι η δημιουργία και λειτουργία της ιστοσελίδας του Οργανισμού. Φυσικά, δεν εννοούμε την υπάρχουσα ιστοσελίδα της οποίας η δομή και η χρηστικότητά της δεν ικανοποιεί κανέναν επισκέπτη της, αφού στερείται των υποτυπωδών στοιχείων που θα όφειλε να προβάλλει, με πρώτα και καλύτερα τις αφίξεις – αποδόσεις – διαγραφές – αντικαταστάσεις αναβατών με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους ανεξαιρέτως. Η σωστή λειτουργία της ιστοσελίδας του Ο.Δ.Ι.Ε. αποτελεί κατά την γνώμη μου ένα «πρότυπο ηλεκτρονικό πρακτορείο» όπου κάθε φίλιππος ή απλός επισκέπτης της ιστοσελίδας θα είναι σε θέση να βρίσκει καθημερινά, εύκολα, γρήγορα και κατανοητά όλες τις υπηρεσίες, γνώσεις ή πληροφορίες που παρέχει ο Οργανισμός μέσω των «εμπορικών αντιπροσώπων» του στα πρακτορεία ιπποδρομιακού στοιχήματος. Επιπλέον, η ύπαρξη μιας άρτιας ιστοσελίδας εγγυάται την συνεχή (επί 24ωρης βάσης) δυνατότητα διαφήμισης των ιπποδρομιών με τρόπο ουσιαστικά ανέξοδο σε όλο τον κόσμο εντός και εκτός συνόρων. Αν σε αυτά προσθέσουμε την επιβεβλημένη ενέργεια αναμετάδοσης των ιπποδρομιών μέσω live streaming (ζωντανά ή έστω λίγα λεπτά μετά την διεξαγωγή τους) αντιλαμβανόμαστε όλοι νομίζω τα ευεργετικά αποτελέσματα που θα επιφέρουν το σύνολο των δράσεων που μπορούν να γίνουν μέσω του Διαδικτύου. Σαφώς μπορούν να γίνουν και άλλες ενέργειες όπως διαφημιστικές καταχωρήσεις σε ιστοσελίδες μεγάλης επισκεψιμότητας, ωστόσο η δεινή οικονομική κατάσταση του Ο.Δ.Ι.Ε. στην παρούσα χρονική συγκυρία μάλλον δεν επιτρέπει τέτοιου είδους κινήσεις στο άμεσο μέλλον. Είναι γεγονός πάντως πως η χρήση του Διαδικτύου μόνον οφέλη μπορεί να αποφέρει στις Ελληνικές Ιπποδρομίες σε μία εποχή όπου ο αριθμός των φιλίππων μειώνεται με ρυθμούς εφιαλτικούς και με βάση τα σημερινά δεδομένα φαίνεται αδύνατη η προσέλκυση νέων ανθρώπων στον χώρο. Για να προσελκύσεις κάποιον πρέπει να «μιλήσεις στην γλώσσα του» και η «γλώσσα του μέλλοντος» είναι το Διαδίκτυο και οι υπηρεσίες που αυτό προσφέρει.» Πέραν όσων αναφέρθηκαν, ο Ελληνικός Ιππόδρομος βρίσκεται αντιμέτωπος με «παθογένειες» που οφείλονται στην έλλειψη αξιοπιστίας καθώς και σε φαινόμενα διαφθοράς (ντοπαρισμένοι ίπποι, απόπειρες «χαλιναγώγησης» του στοιχήματος, αντιφατικές επιδόσεις, πλημμελής ή χαλαρή αντιμετώπιση κρουσμάτων διαφθοράς από τις Επιτροπές Ελέγχου κλπ). Υπάρχουν όμως και προβλήματα από την «άτυπη συνδιοίκηση» των δύο ιπποδρομιακών Αρχών, δηλαδή του ΟΔΙΕ και της ΦΕΕ οι επιπτώσεις των οποίων γίνονται αισθητές στην καθημερινή ιπποδρομιακή πραγματικότητα (άρθρο με τίτλο: «Συναρμοδιότητα και διακριτοί ρόλοι», το οποίο γράφτηκε στις 29-9-2009 και παρέμεινε αδημοσίευτο) «Συναρμοδιότητα και διακριτοί ρόλοι» «Οι πρόσφατες δραματικές εξελίξεις γύρω από την ιπποδρομιακή δραστηριότητα στην Ελλάδα που έχουν οδηγήσει σε τέλμα και οικονομικό μαρασμό τις ιπποδρομίες έχουν προκαλέσει την ανάληψη σειράς πρωτοβουλιών με σκοπό την ευαισθητοποίηση – έστω την ύστατη στιγμή – της Πολιτικής Ηγεσίας στην προσπάθεια ανάκαμψης του αθλήματος. Ένας από τους Φορείς που δραστηριοποιείται έντονα το τελευταίο χρονικό διάστημα είναι η Φίλιππος Ένωση της Ελλάδος (Φ.Ε.Ε.) η οποία προέβη σε διαδοχικές επιστολές τόσο προς το Υπουργείο Πολιτισμού και την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού όσο και προς τον Ο.Δ.Ι.Ε. ζητώντας εξηγήσεις – κατά τα γραφόμενά της – για την διαμορφωθείσα δεινή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι ιπποδρομίες (και ο Οργανισμός φυσικά). Ένας καλόπιστος αναγνώστης νομίζω πως θα παρατηρούσε ζητήματα που χρήζουν διερεύνησης και συζήτησης. Για παράδειγμα, με βάση τις ισχύουσες Διατάξεις του Κώδικα Ιπποδρομιών, ο θεσμικός ρόλος της Φιλίππου Ένωσης είναι η διοργάνωση ιπποδρομιών στην Ελλάδα, η άσκηση εποπτείας στην εφαρμογή των σχετικών με την οργάνωση και την τέλεση των ιπποδρομιών συμβάσεων, η δια παντός μέσου ανάπτυξη και προαγωγή του ιππικού αθλητισμού και η δια πάσης επιστημονικής και τεχνικής μεθόδου ανάπτυξη και βελτίωση της ιπποπαραγωγής στην Ελλάδα σύμφωνα πάντα με την εφαρμοζόμενη ιππική πολιτική του Υφυπουργείου Αθλητισμού ενώ περιπτώσεις που αφορούν στο αμοιβαίο στοίχημα δεν ελέγχονται από την Φ.Ε.Ε. λόγω της αποκλειστικής αρμοδιότητας του Ο.Δ.Ι.Ε. και της Κρατικής Επιτροπής Αμοιβαίου Στοιχήματος εκτός περιπτώσεων που καταγγέλλονται εγγράφως και αφορούν σε πρόσωπα τα οποία υπάγονται στην δικαιοδοσία της Φ.Ε.Ε. Σύμφωνα λοιπόν με την περιγραφή των αρμοδιοτήτων έκαστου Ιπποδρομιακού Φορέα από τον Κώδικα Ιπποδρομιών φαίνεται ξεκάθαρα ο διακριτός ρόλος τους σε ο, τι αφορά στην οργάνωση και διεξαγωγή των ιπποδρομιών και του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Μπορεί η ιπποδρομιακή δραστηριότητα στο σύνολό της να αποτελείται από σειρά αλληλεπικαλυπτόμενων τομέων, ενεργειών και δράσεων αλλά οι ρόλοι της Ιπποδρομιακής Ηγεσίας είναι ξεκάθαροι σε θέματα που άπτονται των καθηκόντων και ευθυνών. Με άλλα λόγια, οι αρμοδιότητες κάθε Ιπποδρομιακού Φορέα είναι οριοθετημένες από τις ισχύουσες Διατάξεις και παρότι υπάρχουν θέματα που επιβάλλουν την συνεργασία τους (λχ κατάρτιση του ετήσιου αγωνιστικού προγράμματος) εν τούτοις η λειτουργία και η δράση του ενός από τον άλλο είναι ανεξάρτητες. Η ανάμιξη κάποιου Φορέα σε θέματα αρμοδιότητας που δεν εμπίπτουν στην δικαιοδοσία του μόνον προβλήματα, τριβές και δυσλειτουργίες μπορεί να προκαλέσει κατά την προσωπική μου εκτίμηση, σε μια εποχή όπου χρειάζεται ιδιαίτερα η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα και η συστράτευση όλων των υγιών δυνάμεων που διαθέτει ο Ιππόδρομος στο σύνολό του προκειμένου να ανταπεξέλθει επιτυχώς τις δυσμενείς επιπτώσεις που επιφέρει η κρίση στην οποία περιήλθε και παράλληλα να χαράξει στρατηγική ικανή να τον καταστήσει πρωταγωνιστή στις εξελίξεις και στις προκλήσεις του μέλλοντος. Η άποψή μου είναι πως χρειάζεται αναπροσαρμογή των Κανόνων και των Διατάξεων ώστε να αποφεύγονται τέτοιου είδους συγκρούσεις και αντιπαραθέσεις που μόνον αρνητικές υπηρεσίες προσφέρουν στις ιπποδρομίες. Επίσης είναι χρήσιμο να έχει ξεκαθαρίσει εκ των προτέρων η πολιτική που θα εφαρμοστεί από το Κράτος, δηλαδή αν τελικά ο Ιππόδρομος θα παραμείνει στο Δημόσιο ή θα περάσει σε ιδιώτη/ες. Άλλες «εξουσίες» για παράδειγμα χρειάζεται να έχει η Φ.Ε.Ε. αν ο Ιππόδρομος είναι ιδιωτικός όπου εκεί πράγματι θα πρέπει να έχει ως αντικείμενό της και την εποπτεία του ιπποδρομιακού στοιχήματος και άλλες είναι οι αρμοδιότητές της σήμερα όπως έχουμε ήδη περιγράψει. Αν δεν υποκρύπτονται άλλες σκέψεις και προθέσεις πίσω από την αντιπαράθεση του τελευταίου καιρού τότε η Πολιτεία οφείλει σύντομα να ξεκαθαρίσει τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί και το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων κάθε Ιπποδρομιακού Φορέα ώστε να αποφευχθούν δια παντός έριδες και διαμάχες που έχουν ως αποτέλεσμα την επιστροφή των ιπποδρομιών - σε ο, τι αφορά στην ανάπτυξή τους και τον τζίρο από το ιπποδρομιακό στοίχημα– στα επίπεδα που βρίσκονταν προ δύο δεκαετιών. Οι ιπποδρομίες έχουν δυναμική και πρέπει επιτέλους να βρουν το κατάλληλο έδαφος για να καρποφορήσουν. Στα χέρια της Πολιτείας εναπόκειται λοιπόν να ορίσει νέο πλαίσιο και κανόνες λειτουργίας ώστε να εκλείψουν πάσης φύσεως αντιπαραθέσεις ενώ παράλληλα οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες όλων να είναι πλέον διακριτές.» Τις δυσμενείς επιπτώσεις που επέφεραν τα χρόνια «εσωτερικά προβλήματα» του Ελληνικού Ιπποδρόμου, κάτι που αντανακλούσε ήδη στον τζίρο που πραγματοποιούσε, ήρθε να επιτείνει η φορολόγηση των κερδισμένων δελτίων, γεγονός που μείωσε σημαντικά την «αγοραστική δύναμη» των λιγοστών εναπομεινάντων φιλίππων (άρθρο με τίτλο: «Το θέμα του μήνα», το οποίο γράφτηκε στις 22-9-2009 και παρέμεινε αδημοσίευτο) «Το θέμα του μήνα» «Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύς λόγος για φορολόγηση των κερδών από το στοίχημα και δη το ιπποδρομιακό που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Προ των τρεχουσών εξελίξεων (διεξαγωγή εθνικών εκλογών) η απόφαση «πάγωσε» μεν, δεν αποσύρθηκε δε. Κάποιες – αρχικές – αντιδράσεις των επαγγελματιών (πράκτορες ιπποδρομιακού στοιχήματος) ήταν «χλιαρές» και κατά την προσωπική μου εκτίμηση δεν βρήκαν την ανταπόκριση και την στήριξη που όφειλαν να δείξουν όλες οι ιπποδρομιακές τάξεις στην προσπάθεια αποτροπής αυτής της απρόσμενης και δυσάρεστης εξέλιξης για το άθλημα συνολικά. Με τα σημερινά δεδομένα, μοναδική πηγή εσόδων του Οργανισμού αποτελούν τα έσοδα από το ιπποδρομιακό στοίχημα. Η εφαρμογή μιας τέτοιας πολιτικής στην λογική της άμεσης είσπραξης «ζεστού χρήματος» δυσχεραίνει την εξέλιξη του παιχνιδιού διότι όπως είναι γνωστό το ιπποδρομιακό στοίχημα ανήκει στα λεγόμενα «παιχνίδια υψηλής ανακύκλωσης», ο συνολικός του τζίρος δηλαδή οφείλεται κατά κύριο λόγο στον διαρκή επαναστοιχηματισμό κατά τη διάρκεια μιας συγκέντρωσης. Συνεπώς, αν κάποιος «μειώσει» το διαθέσιμο συνολικό ποσό προς στοιχηματισμό μοιραία θα επηρεαστούν όλοι οι δείκτες με πρώτο τον συνολικό τζίρο όπως επίσης και οι αποδόσεις των παιχνιδιών (λόγω ακριβώς του μειωμένου τζίρου) ενώ ταυτόχρονα θα μειωθούν τα έσοδα του Δημοσίου, του Ο.Δ.Ι.Ε. και όλων των ιπποδρομιακών τάξεων που εισπράττουν τμήμα των εσόδων του στοιχήματος. Οι παρενέργειες των παραπάνω φαινόμενων θα επιφέρουν αναπόφευκτα μείωση του υπολοίπου του Λογαριασμού Επάθλων που θα οδηγήσει (δυστυχώς ήδη συμβαίνει) τις ιπποδρομίες σε κρίση θέτοντας υπό αμφιβολία την ομαλή και απρόσκοπτη διεξαγωγή τους εφεξής. Πέραν αυτών, η φορολόγηση των κερδών ενός δελτίου αντίκειται στην μέση κοινή λογική. Πώς μπορεί κάποιος να επιβάλλει φορολογία κερδών σε κάποιον για τον οποίο δεν υπάρχει απολύτως κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει ατομικά κέρδη; Το γεγονός ότι ένα δελτίο στοιχήματος είναι κερδοφόρο δεν αποτελεί θέσφατο ότι ο κάτοχός του είναι επίσης κερδισμένος εκτός αν όλοι όσοι στοιχηματίζουμε υποχρεωθούμε πλέον να τηρούμε βιβλία εσόδων – εξόδων και να παρουσιάζουμε ισολογισμούς για να φαίνονται τα κέρδη και οι ζημίες μας! Υπάρχουν περιπτώσεις (απλές, που αποδεικνύονται εύκολα με χαρτί και μολύβι) όπου ακόμα κι αν κάποιος έχει χάσει τμήμα των χρημάτων του θα του επιβληθεί φορολογία έτσι όπως έχει σχεδιαστεί για να λειτουργήσει αυτή η απαράδεκτη – κατά την γνώμη μου – «εισφορά». Είναι απαράβατος νόμος της ελεύθερης αγοράς πως όσες επιχειρήσεις δεν είναι ανταγωνιστικές σε ο, τι αφορά στην τιμολογιακή πολιτική τους και στις παρεχόμενες υπηρεσίες τους δεν έχουν μέλλον στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον, εγχώριο ή διεθνές. Ακολουθώντας ακριβώς την αντίστροφή πορεία (μειώνοντας την γκανιότα) θα κατορθώσουμε μέσω της αύξησης των αποδόσεων παράλληλη αύξηση του συνολικού τζίρου με αποτέλεσμα να επιτύχουμε μεγαλύτερα έσοδα με ταυτόχρονη αύξηση του στοιχήματος. Το Κράτος μπορεί να ωφεληθεί πολλαπλά με μακροχρόνιους σχεδιασμούς και στρατηγικές που μοναδικό στόχο θα έχουν την άνοδο του αθλήματος. Η είσπραξη κερδών είναι ζητούμενο αλλά επιτυγχάνεται μόνον μέσα από την άνθιση των ιπποδρομιών. Εισπρακτικές μέθοδοι του παρόντος υποσκάπτουν καταφανώς το μέλλον βάζοντας τον Ελληνικό Ιππόδρομο σε περιπέτειες απρόβλεπτων διαστάσεων. Ο Ιππόδρομος Μαρκόπουλου πρέπει – και μπορεί – να λειτουργήσει ως μία σύγχρονη επιχείρηση με ένα εξαιρετικό προϊόν που διαχειρίζεται (προς το παρόν) μονοπωλιακά και να σχεδιάσει «άνοιγμα προς τα έξω» με στόχο να γίνει κερδοφόρος και να τύχει της ευρύτερης δυνατής κοινωνικής αποδοχής.» Η μείωση του τζίρου συνολικά – συνεπικουρούμενης της φορολόγησης των κερδισμένων δελτίων περαιτέρω της αρχικής γκανιότας – και σε συνδυασμό με το αρνητικό υπόλοιπο του Λογαριασμού επάθλων έφερε τις ιπποδρομίες σε «περιδίνηση» χωρίς να υπάρχουν σαφείς ενδείξεις αναστροφής του αρνητικού κλίματος με τα σημερινά δεδομένα (άρθρο με τίτλο: «Το θέμα του μήνα», το οποίο γράφτηκε στις 22-9-2009 και παρέμεινε αδημοσίευτο) «Το θέμα του μήνα» «Η κατακόρυφη πτώση του ιπποδρομιακού στοιχήματος έχει επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στα οικονομικά όλων των ιπποδρομιακών τάξεων. Αυτοί που πλήττονται καίρια βεβαίως είναι οι ιδιοκτήτες δρομώνων ίππων, που αντικρίζουν τον Λογαριασμό Επάθλων τους να βαίνει ελλειμματικός ώστε να φημολογείται έντονα πλέον η εφαρμογή της μείωσης των επάθλων των ιπποδρομιών από την Φίλιππο Ένωση της Ελλάδος. Σε καιρούς χαλεπούς, όπου η οικονομική κρίση μαστίζει κυριολεκτικά στο σύνολό της την Ελληνική κοινωνία (και την ιπποδρομιακή οικογένεια ειδικότερα), όπου η εγχώρια ιπποπαραγωγή συρρικνώθηκε σε απίστευτο βαθμό ώστε να μπορούμε να μιλούμε για σχεδόν ολοκληρωτικό αφανισμό της, όπου οι αγορές αλλοδαπών ίππων γίνονται πλέον «με το σταγονόμετρο» με συνέπεια την ολοένα αυξανόμενη αδυναμία συμπλήρωσης του αγωνιστικού προγράμματος, ενέργειες όπως η μείωση των επάθλων μάλλον βάζουν δυναμίτη στα θεμέλια της ομαλής ροής διεξαγωγής των ιπποδρομιών στην Ελλάδα. Ο Ιππόδρομος Μαρκόπουλου θα καταστεί πλέον ανίσχυρος να προσελκύσει νέους επενδυτές – ιδιοκτήτες ίππων στις τάξεις του διότι επενδύσεις τέτοιου τύπου (όταν μάλιστα προαναγγέλλονται μειώσεις εσόδων αντί για κίνητρα στους επίδοξους νεοεισερχόμενους στον χώρο επιχειρηματίες) κρίνονται ασύμφορες με αποτέλεσμα οι ιπποδρομίες να οδηγηθούν με μαθηματική ακρίβεια στον οικονομικό μαρασμό και την πλήρη απαξίωσή τους., συνεπώς πρέπει να ληφθούν άμεσα τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτού του σοβαρού ζητήματος. Αν σε αυτά προσθέσει κανείς και την