• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΑΝΔΟΥΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ' | 1 Σεπτεμβρίου 2010, 11:43

    Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι, η παρούσα διαβούλευση πραγματοποιείται για έναν κλάδο της οικονομίας και των επιχειρήσεων που εδώ και δεκαετίες παρουσιάζει μεγάλο νομοθετικό κενό. Οι άξονες στους οποίους κινείται είναι εξίσου το οικονομικό κομμάτι της αγοράς αλλά εξίσου και το θέμα της κοινωνικής ασφάλειας και προστασίας αφού δεν είναι ένας κοινός οικονομικός και επιχειρηματικός κλάδος αλλά ένας κλάδος που έχει άμεσα κοινωνικές επεκτάσεις και επηρεάζει την κοινωνική συνοχή όσο ελάχιστοι κλάδοι της οικονομίας. Θεματοφύλακας αυτού του κλάδου όλες τις προηγούμενες δεκαετίες υπήρξε η ΟΠΑΠ μαζί με το συνεχώς αυξανόμενο και ελεγχόμενο δίκτυο της, καταλήγοντας να γίνει ο κολοσσός που σήμερα όλοι γνωρίζουμε. Δεν χρειάζεται εδώ να αναφέρω την κοινωνική προσφορά της ΟΠΑΠ που ΜΟΝΟ αυτή μπορεί να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο και κανένας ιδιώτη (ας μου αναφέρει κάποιος συγκρίσιμο κοινωνικό έργο όλα αυτά τα χρόνια από ιδιωτικές εταιρείες). Η ΟΠΑΠ μαζί με το δίκτυο της ήταν επίσης ΠΑΝΤΑ ο θεματοφύλακας της κοινωνικής συνοχής μην επιτρέποντας μέσα να δημιουργηθούν στα πρακτορεία εστίες εθισμού και καταστροφής πολιτών. Με τον κοινωνικό έλεγχο που έχει ασκήσει και ασκεί η ΟΠΑΠ με το δίκτυο της, απέκτησε όλα αυτά τα χρόνια μια εξαιρετική σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και χαίρει αποδοχής από την κοινωνία. Όλες αυτές τις δεκαετίες όμως ο ΟΠΑΠ χτίσθηκε και ως μια εύρωστη εταιρεία, απέκτησε τεχνογνωσία, επένδυσε σε εξοπλισμούς, το δίκτυο της εξειδικεύτηκε όσο κανένα άλλο (είναι το μεγαλύτερο δίκτυο πωλήσεων της Ευρώπης και με την καλύτερη γεωγραφική και πληθυσμιακή κατανομή) παρέχοντας έτσι και προστιθέμενη αξία στα υφιστάμενα παιχνίδια της ΟΠΑΠ με την άριστη εξειδίκευση των πρακτόρων. Σήμερα πλέον έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την θέσπιση κανόνων και όρων λειτουργίας σε αυτήν την αγορά. Όλοι κατανοούμε την δυσμενή θέση στην οποία βρίσκετε η χώρα και η ανάγκη ανάπτυξης όλων των οικονομικών κλάδων για την παραγωγή αξιών και την ενίσχυση της οικονομίας. Όπως είπα και παραπάνω ο κλάδος των τυχερών παιχνιδιών είναι κλάδος με ιδιαιτερότητες και λεπτές κοινωνικές ισορροπίες. Υπάρχουν δύο ζητήματα, το ένα καθαρά κοινωνικό και το άλλο καθαρά οικονομικό. Ως προς το κοινωνικό θέμα δεν θα αναφέρω τίποτε περισσότερο από αυτά που είπα παραπάνω αφού μόνο η ΟΠΑΠ με την λειτουργία της όλα αυτά τα χρόνια έχει την δυνατότητα να διασφαλίσει τον κοινωνικό έλεγχο (πως θα μπορούσαν να το κάνουν πχ καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στα οποία εκτός ότι συχνάζουν παιδιά και ανήλικοι σερβίρονται και αλκοολούχα ποτά). Στο οικονομικό και λειτουργικό κομμάτι τώρα. Βάση των προδιαγραφών του νομοσχεδίου (κεντρικό σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης των μηχανημάτων, εγκεκριμένοι χώροι, πωλητές που πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις κλπ – θα συμπλήρωνα με την μεγαλύτερη δυνατή γεωγραφική κατανομή αφού ζητάμε συγκεκριμένη σχέση πληθυσμού με τα μηχανήματα, εξειδικευμένη χώροι και όχι μεικτοί στους οποίους οι ανήλικοι ακόμη και εάν δεν έχουν άμεση επαφή η περιέργεια τους θα τους κινεί, αφού θα είναι στον ίδιο χώρο, να έρθουν σε επαφή με τα μηχανήματα τυχερών παιχνιδιών. Εδώ υπάρχει και ο κίνδυνο εξάρτησης των ανηλίκων γιατί μαθημένοι από τα τεχνικά παιχνίδια δεν μπορούν εύκολα να διακρίνουν τον κίνδυνο των μηχανημάτων τυχερών παιχνιδιών) όλες τις προϋποθέσεις τις πληρεί η ΟΠΑΠ μαζί με το δίκτυο της. Για τις φωνές που ακούγονται ότι τα καταστήματα δεν πρέπει να είναι κοντά σε σχολεία, εκκλησίες κλπ έχω να πω ότι τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ είναι χώροι εγκεκριμένοι πλήρως, πληρούν όλες τις προδιαγραφές, λειτουργούν χρόνια χωρίς να έχουν δημιουργήσει το παραμικρό πρόβλημα (μάλιστα στις περισσότερες γειτονιές λειτουργούν και αποτρεπτικά για επικίνδυνες ομάδες του πληθυσμού – ανήλικους, εθισμένους κλπ- αφού έχουν προσωπική σχέση με του περίοικους και μπορούν να ελέγχουν την κατάσταση) οι πράκτορες που τα λειτουργούν έχουν επίσης την έγκριση του ΟΠΑΠ και του κράτους, στην πλειοψηφία τους είναι οικογενειάρχες, σωστοί επαγγελματίες και έντιμοι πολίτες. Επίσης οι χώροι των πρακτορείων χαίρουν της αποδοχής της κοινωνίας χωρίς να αποτελούν κοινωνική πρόκληση. Τα έσοδα είναι απολύτως ελεγχόμενα και δεν υπάρχει τρόπος φοροδιαφυγής και απόκρυψης εισοδημάτων. Η αποδεδειγμένη επιχειρηματικότητα και εξειδίκευση των πρακτόρων συνηγορεί επίσης στην σταθερή ανάπτυξη του κλάδου. Επίσης οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου τόσο για την LigaPortugesa όσο και για την Σουηδική Κυβέρνηση δίνουν το δικαίωμα σε κάθε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ελέγχει μονοπωλιακά τον χώρο των τυχερών παιχνιδιών και να απαγορεύει την διαφήμιση εταιρειών εκτός χώρας. Στην κρίσιμη αυτή καμπή που περνάει η χώρα λύση δεν είναι η ανεξέλεγκτη καζινοποίηση της για την εισροή κρατικών εσόδων. Όπως πολύ σωστά έχει αναλυθεί ο παράνομος τζόγος στην Ελλάδα εκτιμάται περίπου στα 5,5 δις ευρώ. Εφόσον παταχθεί με αυτό το νομοσχέδιο ο παράνομος τζόγος στην Ελλάδα ΜΟΝΟ η ΟΠΑΠ μπορεί να διασφαλίσει τα έσοδα αυτά για το κράτος και την κοινωνία όχι μόνο ως φορολογητέα αλλά και με την μορφή κοινωνικών παροχών όπως έχει κάνει μέχρι σήμερα. Η κοινωνία απαιτεί από το ελληνικό κράτος τον έλεγχο των δημοσίων εσόδων αλλά και την διατήρηση αυτών υπό κρατικό έλεγχο σε μια εποχή που όλοι οι παραγωγικοί κλάδοι στην χώρα έχουν συρρικνωθεί σε απελπιστικό βαθμό. Οι δυνατότητες ανάπτυξης της ΟΠΑΠ είναι τεράστιες αλλά χρειάζεται και η νομοθετική θωράκιση του κλάδου για να διασφαλιστεί αυτή η ανάπτυξη. Αυτά τα 5,5 δις του παράνομου τζόγου που μπορεί να διασφαλίσει ο ΟΠΑΠ είναι σχεδόν το ποσό περικοπής των συντάξεων και των μισθών. Τα μεγέθη είναι μεγάλα και τα διασφαλίζει μόνο η ΟΠΑΠ με το δίκτυο της. Και μια πρόταση που έχω να κάνω είναι η φορολόγηση στην πηγή για όλα τα παιχνίδια, παλαιά και μη. Έτσι και το κράτος θα έχει άμεσες εισροές αλλά και οι πράκτορες θα μπορούν να καταβάλουν με μεγαλύτερη ευκολία τους φόρους. Με τιμή Κ. Δανδούλης