• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΛΑΔΑΚΗΣ' | 22 Ιανουαρίου 2011, 22:42

    1. Αν δεχτούμε ότι το αποτέλεσμα της δουλειάς του μηχανικού είναι «εμπορικό προϊόν» , όπως επιχειρείται να παρουσιαστεί από κάποιους στην ΕΕ, τότε μοιραία ακολουθεί τους κανόνες των προϊόντων. Προϊόν φτηνό και καλό, είναι σπανιότατο (ή ….κλεμμένο). Ποιος εύπορος προτιμάει τα Κινέζικα προϊόντα από τα Γερμανικά; Η στοιχειώδης σωστή μελέτη και επίβλεψη, δηλ. η ελάχιστη ποιότητα, προϋποθέτουν πολύπλευρες γνώσεις, εξοπλισμό, διαρκή εκπαίδευση, πολλαπλή ενημέρωση, επιμέλεια, λειτουργικά έξοδα. Αυτά όλα εκ των πραγμάτων έχουν ελάχιστο κόστος. Ποιος «σιδεράς» σήμερα, κάτω από αυστηρή επίβλεψη δέχεται να εφαρμόσει μελέτη με 120€/τόνο (και …. 1 ένσημο); Τέτοιες προσφορές όμως και υπάρχουν, και επικρατούν στην πιάτσα…. Σε βάρος της ποιότητας βέβαια, αλλά τα αποτελέσματα θα αργήσουν να φανούν! Κι αν ακόμα κάποιος προσφέρει υπηρεσίες με παθητικό, επειδή «πιέζεται» ή θέλει να διαφημιστεί, θα το κάνει 1-2 φορές και μετά θα πρέπει να ζήσει. Τη θέση του όμως στην αγορά, θα την πάρει κάποιος άλλος φέρελπις συνάδελφος, ανεξαρτήτως πτυχίου, υπάρχει τρομακτική ανεργία. Και θα διαιωνίζεται η εκμετάλλευση μας…. Αυτό επιδιώκει το νομοσχέδιο; 2. Η διάταξη για τον έλεγχο της «νόμιμης αμοιβής» από το ΤΕΕ, όπως φαίνεται στον παρόντα διάλογο, ερμηνεύεται από τον καθένα κατά βούληση. Είναι προφανές ότι αν το ΤΕΕ τολμήσει να αμφισβητήσει οποιαδήποτε αμοιβή, θα βρεθεί κατηγορούμενο στα δικαστήρια. Από εταιρείες, κατασκευαστές ή και συναδέλφους ,οργανωμένους ή μη. Για παράδειγμα, μια μελέτη κτιρίου 200τμ θα μπορεί να δηλωθεί ότι κόστισε 2500€ (συνεργασία με 3 μηχανικούς με 700€ ο καθένας για ένα μήνα, με νόμιμο εξοπλισμό μας και κάποια στοιχειώδη κατανεμημένα τρέχοντα έξοδα γραφείου). Πως θα αμφισβητηθεί; Όσο για τον υπολογισμό των κρατήσεών μας στην «νόμιμη αμοιβή» (ΤΕΕ, ΤΣΜΕΔΕ, Φόροι), ακόμα κι αν τον πρώτο καιρό καταβάλλονται οι εισφορές αυτές, γρήγορα θα προσβληθεί η διάταξη και θα υπολογίζονται τα πάντα στα δηλωθέντα. Εκτός φυσικά από τις εισφορές στην Πολιτεία…. 3. Η διάταξη που δίνει την ευκαιρία στον εκάστοτε Υπουργό Υποδομών κλπ το δικαίωμα να καθορίζει τον συμβατικό προϋπολογισμό μετά από γνώμη του ΤΕΕ (ΠΡΟΣΟΧΗ: όχι απαραίτητα σύμφωνη….), είναι τουλάχιστον ατυχής. Όταν το κατασκευαστικό κόστος στις οικοδομές ήταν 1000€/τμ, ο εκάστοτε Υπουργός, το καθόριζε στα 44€/τμ και το ΤΕΕ στα 105-118€/τμ. Σκοπιμότητες. Μ’ αυτά όμως υπολογίζαμε τις ελάχιστες αμοιβές . Αυτές οι διατάξεις εκθέτουν και το σώμα των μηχανικών (αν το αποδεχτεί) και την Πολιτεία. Κάλλιστα, θα μπορούσε το κόστος να εξαρτηθεί άμεσα από τη μέση αντικειμενική αξία (πχ ανά περιφέρεια και σε πραγματικό επίπεδο) και να αναπροσαρμοστούν όλοι ανεξαιρέτως οι συντελεστές που το χρησιμοποιούν (πχ συντελεστές εισφορών, ΕΚΚΟ, τα κ-μ του ΠΔ 696/74 κλπ). Ας μην ξεχνάμε το πώς το ΙΚΑ έφτασε στη σημερινή κατάσταση εισφορών: Εφήρμοσε αρχικά υψηλούς συντελεστές με μικρά μεροκάματα (οπότε δεν διαμαρτυρήθηκε κανείς) και σιγά-σιγά αύξησε τα μεροκάματα, φθάνοντας στο σημερινό αποτέλεσμα, όπου τα συμβατικά μεροκάματα ξεπέρασαν τα πραγματικά και όλοι σχεδόν οι ιδιοκτήτες και εργολάβοι δηλώνουν λιγότερα ένσημα. Ας σοβαρευτούμε επιτέλους !!! 4. Αν τελικά επιμείνει η κυβέρνηση στο νομοσχέδιο ως προς την κατάργηση των ελαχίστων αμοιβών των μηχανικών, νομίζω ότι θα ήταν σκόπιμο και δίκαιο να εξασφαλιστούν εκ των προτέρων και τα παρακάτω ( όχι φυσικά με λόγια, η εμπιστοσύνη μας έχει κλονιστεί προς όλο τον πολιτικό κόσμο….): Να κατοχυρωθεί η υποχρέωση του κάθε μηχανικού, να δηλώνει τον πραγματικό πλήρη τίτλο πιστοποίησης των γνώσεων των (απόφοιτος σχολής ……), με τρόπο που να μην υπάρχει περίπτωση να δημιουργήσει οποιαδήποτε παρερμηνεία. Ώστε οι υποψήφιοι πελάτες, να επιλέγουν με αποκλειστική τους ευθύνη τον επαγγελματία της επιλογής τους. Να γίνει υποχρεωτική η γραπτή σύμβαση με τον πελάτη, με βεβαία ημερομηνία και ελάχιστο περιεχόμενο (πχ περιγραφή των υποχρεώσεων και δικαιωμάτων μας, χρόνος παράδοσης της μελέτης, καθήκοντα κατά την επίβλεψη, αναφορά σε διατάξεις προδιαγραφών), που αντίγραφό της θα κατατίθεται μέσα σε μικρή προθεσμία από την υπογραφή της στην εφορία & αργότερα την πολεοδομία (αντί των σημερινών δηλώσεων ανάθεσης-ανάληψης). Με απόλυτη ισχύ. Δεν είναι δυνατόν να φτάσουμε να φορολογούμαστε για εικονικά έσοδα (=νόμιμη αμοιβή). Κι ούτε να ζήσουμε καινούργια περίοδο αθέμητου ανταγωνισμού από συναδέλφους που κάνουν εκπτώσεις υποβαθμίζοντας την ποιότητα δουλειάς ή άλλα λένε στον πελάτη για να πάρουν την δουλειά κι άλλα του φορτώνουν στο τέλος. Θα φτάσουμε οι μελέτες – επιβλέψεις (κυρίως κάποιων εταιρειών), να υπογράφονται από ανεύθυνους μηχανικούς που εδρεύουν σε γειτονικές χώρες και δεν κινδυνεύουν από οποιαδήποτε νομική κύρωση…. Όλες οι μελέτες να συντάσσονται σε επίπεδο μελέτης εφαρμογής, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ΠΔ 696/74. Όπου έχουν λάθη ή ελλείψεις, να τις διορθώσουμε. Τα κτίρια και ιδίως ο σκελετός τους , είναι Δημόσια περιουσία. Όταν παθαίνουν ζημιές από σεισμούς, ως πολίτες, καλούμαστε να αποζημιώσουμε μεταξύ άλλων και κάθε κακοτεχνία. Οι πελάτες δικαιούνται να παρακολουθούν την πρόοδο της μελέτης τους (στάδια μελετών), να συναποφασίζουν, να ρυθμίζουν τις υποχρεώσεις τους με βάση την πραγματική ροή εργασιών (χρονοδιάγραμμα) και το πραγματικό κόστος (αναλυτικός προυπολογισμός). Και να είμαστε κι εμείς, επιτέλους, κατοχυρωμένοι ως προς τα δικαιώματά μας. [ Η αρχή έγινε ήδη με τον ΚΕΝΑΚ, όπου ζητάει εκ των προτέρων ακριβείς προδιαγραφές των υλικών που θα ενσωματωθούν στα κτίρια δηλ. συντελεστές βάση σήμανσης CE ή πιστοποιητικών αναγνωρισμένων εργαστηρίων σε κουφώματα, μονωτικά, τούβλα, σοβάδες κλπ ] Επί πλέον θέλω να επισημάνω πως, είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι κάποιοι στον παρόντα διάλογο θεωρούν εύκολη υπόθεση τη σύνταξη στατικής μελέτης. Οι συνυπογράφοντες Υπουργοί θα προστατέψουν την κοινωνία από τυχόν ενέργειές τους; Μήπως πρέπει, εκτός από το χρήμα, να δούμε τι κάνουν οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Άγγλοι, οι Αμερικάνοι, οι Ιάπωνες προκειμένου να εξασφαλίσουν την ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών; Έχουμε αντίστοιχο νομικό πλαίσιο και παιδεία; Ελπίζω , όποιες κι αν είναι οι τελικές διατυπώσεις , να έχουν την «αίγλη» του ΝΔ του 1923 που «κράτησαν» αγέρωχα 85 χρόνια, που πάνω του δομήθηκαν αρκετοί άλλοι Νόμοι κι όχι αυτή του επισφαλούς Ν3843/2010, που χρειάστηκε αμέσως καμιά δεκάδα μακροσκελών εγκυκλίων, που περιέχουν ακόμα και αυθαίρετες ερμηνείες.