• Σχόλιο του χρήστη 'Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκης' | 30 Ιανουαρίου 2011, 20:56

    Πρόταση του ιπποδρομιακού ιστοχώρου «Ιπποδρομίες» αναφορικά με το άρθρο 35 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων» (2ο μέρος) (συνέχεια από το 1ο μέρος) Σε ο, τι αφορά τώρα σε κάποια επιμέρους ζητήματα, εκτιμούμε πως μπορούν να διαφοροποιηθούν ώστε να μην υπάρξουν μελλοντικά προβλήματα από την εφαρμογή του Νόμου. Πιο αναλυτικά: 1.Με δεδομένη την προσφυγή τριών αλλοδαπών εταιριών στοιχημάτων προς το Συμβούλιο της Επικρατείας και την περαιτέρω διερεύνηση της υπόθεσης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Κοινοτήτων για τη νομιμότητα (ή όχι) της αποκλειστικής διενέργειας επίγειου (off-line) στοιχήματος από τον ΟΠΑΠ στη χώρα, υπάρχει στο εγγύς μέλλον (με βάση την έκβαση της εκδίκασης ανάλογων υποθέσεων σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες) ισχυρή πιθανότητα να αρθεί η αποκλειστικότητα διενέργειας off-line στοιχήματος από τον ΟΠΑΠ. Είναι νομίζουμε αυταπόδεικτο πως το επόμενο «λογικό βήμα» των εταιριών που δραστηριοποιούνται στα ιπποδρομιακά στοιχήματα μέσω του Διαδικτύου είναι να στραφούν κατά του ΟΔΙΕ και της αποκλειστικότητας που διαθέτει στις Ελληνικές ιπποδρομίες επικαλούμενες παραβίαση των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού. Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε: - Την προσθήκη στην παράγραφο 2 (που αναφέρεται στους σκοπούς του Οργανισμού) της φράσης «Η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων από τις Ελληνικές ιπποδρομίες». Με τον τρόπο αυτό ο νέος – υπό ψήφιση – Νόμος είναι πλήρως εναρμονισμένος με μία (πιθανή) απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που θα αίρει το μονοπώλιο του εγχώριου στοιχήματος και επιπλέον μία τέτοια προοπτική προσθέτει έσοδα τόσο στον ΟΔΙΕ (από την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων των Ελληνικών ιπποδρομιών) όσο και του Δημοσίου (από τα αυξημένα έσοδα του ΟΔΙΕ και των εταιριών διενέργειας ιπποδρομιακών στοιχημάτων). Η προσθήκη αυτή έχει άλλη μία πρακτική αξία: σήμερα ο ΟΔΙΕ είναι ΔΕΚΟ και ο Νόμος προσανατολίζεται ακριβώς σε αυτό το γεγονός. Σε μία ενδεχόμενη μετάβασή του σε άλλο ιδιοκτησιακό καθεστώς δεν μπορεί να υποβληθεί σε κάποιον ιδιώτη πώς θα εκμεταλλεύεται το προϊόν που διαθέτει προς πώληση. - Με βάση την τελευταία παρατήρηση, την απαλοιφή από την παράγραφο 2 περίπτωση (α) (που αναφέρεται στους σκοπούς του Οργανισμού) της φράσης «για λογαριασμό του Δημοσίου» όπως και αντικατάσταση της φράσης «αμοιβαίων σε σχέση με τις Ιπποδρομίες στοιχημάτων» με τη φράση «ιπποδρομιακών στοιχημάτων». Η τελευταία αντικατάσταση μάλιστα κρίνεται απαραίτητη για δύο απλούς λόγους: ο πρώτος αφορά στην ευχέρεια οποιασδήποτε άλλης εταιρίας στοιχημάτων που θα λειτουργεί πλέον νόμιμα στην Ελλάδα να δραστηριοποιηθεί στα ιπποδρομιακά στοιχήματα προκαθορισμένης απόδοσης (συνεπώς είναι «άδικο», ας μας επιτραπεί ο όρος, να αποκλειστεί η δυνατότητα – τουλάχιστον – της διενέργειας από τον ΟΔΙΕ στοιχήματος που έχει απόλυτη συνάφεια με τις ιπποδρομίες και το ιπποδρομιακό στοίχημα είτε αυτοτελώς ή μέσω συνεργασιών με άλλες εταιρίες στοιχημάτων) και ο δεύτερος λόγος είναι προκειμένου να δοθεί στον ΟΔΙΕ η δυνατότητα – αν επιθυμεί - να λειτουργήσει στο μέλλον Διαδικτυακή πλατφόρμα ανταλλακτηρίου ιπποδρομιακών στοιχημάτων (κάτι που δεν είναι εφικτό με τη σημερινή διατύπωση στο Σχέδιο Νόμου). - Την προσθήκη στην περίπτωση (β) της ίδιας παραγράφου της φράσης «και Ελληνικές ιπποδρομίες». 2. Έχοντας υπόψη πως η γεωγραφική θέση των εγκαταστάσεων του Ιππόδρομου στο Μαρκόπουλο (με βάση τις προδιαγραφές του ισχύοντος Νόμου που προβλέπει χιλιομετρική απόσταση για λειτουργία casino) του παρέχει τη δυνατότητα – αν αυτό προβλεφθεί φυσικά στους σκοπούς λειτουργίας του – την εκμετάλλευση τυχερών και τεχνικών παιχνιδιών εντός των εγκαταστάσεών του, κατά τα πρότυπα ιπποδρόμων του εξωτερικού (ειδικότερα στις ΗΠΑ) όπου το μέτρο έχει ήδη εφαρμοστεί με μεγάλη επιτυχία. Στην προοπτική λοιπόν της τόνωσης των εσόδων του, προτείνουμε επιπλέον: - Την προσθήκη στην περίπτωση (δ) της παραγράφου 2 της φράσης «και τυχερών παιγνίων στις εγκαταστάσεις του αποκλειστικά». 3. Επειδή στο υπό Διαβούλευση άρθρο 35 οι τροποποιήσεις που γίνονται αναφέρονται στο Νόμο 598/1968 θα πρέπει να επισημανθεί πως αυτά τα συγκεκριμένα άρθρα έχουν ήδη τροποποιηθεί και οι τροποποιήσεις περιέχονται στο Νόμο 3708/2008 στο άρθρο 10, παράγραφος 2 («Ρύθμιση θεμάτων Φιλίππου Ενώσεως - Ιπποδρόμου»). Στη συγκεκριμένη παράγραφο μάλιστα στην περίπτωση (ε) προβλέπεται η μηνιαία καταβολή προς το Δημόσιο ποσοστού 1,50% επί του ποσοστού των αποδιδόμενων στους κερδίζοντες ακαθάριστων εισπράξεων. Στην προοπτική λοιπόν της ίσης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ όλων των εταιριών στοιχημάτων που θα δραστηριοποιούνται προσεχώς στη χώρα (είτε on-line ή off-line) προτείνουμε την απαλοιφή της περίπτωσης (ε) της παραγράφου 2 από το άρθρο 10 του Νόμου 3708/2008. 4. Παρότι η επόμενη παρατήρηση δεν αναφέρεται πρωτογενώς στο άρθρο 35 που εξετάζουμε εν τούτοις θα πρέπει να γίνει εδώ η αναφορά διότι υπάρχει συνάφεια με το άρθρο 31 του Σχεδίου Νόμου που αφορά στα παράβολα, τα τέλη, τις συμμετοχές του Δημοσίου και τους φόρους. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην παράγραφο 2 του άρθρου 31 (και στην παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου, όπου εξειδικεύονται οι όροι) το Δημόσιο θα συμμετέχει στον κύκλο εργασιών των τυχερών παιχνιδιών (που διεξάγονται με παιγνιομηχανήματα ή μέσω Διαδικτύου) με ποσοστό 6,00%. Στην περίπτωση που ο ΟΔΙΕ (όπως του παρέχεται πλέον η δυνατότητα με το νέο Νόμο) αποφασίσει τη διενέργεια ιπποδρομιακού στοιχήματος μέσω του Διαδικτύου, τότε με βάση τα προαναφερθέντα θα πρέπει να αποδώσει 6,00% από τα έσοδά του. Το ζήτημα που τίθεται τώρα είναι από ποια έσοδα στην προκειμένη περίπτωση; Από τα έσοδα του Διαδικτυακού ιπποδρομιακού στοιχήματος ή από το σύνολο των εσόδων του ιπποδρομιακού στοιχήματος; To ίδιο ερώτημα βεβαίως ισχύει και για όλες τις εταιρίες στοιχημάτων που θα επιλέξουν να διενεργούν παράλληλα on-line (Διαδικτυακό) και off-line (συμβατικό) στοίχημα μέσω πρακτορείων. Συνεπώς, εκτιμούμε πως χρειάζεται διευκρίνιση και η παράγραφος 5 του άρθρου 31 η οποία σχετίζεται με την πιθανή επέκταση των δραστηριοτήτων του ΟΔΙΕ. Το μόνο που έχουμε να προσθέσουμε ως παρατήρηση είναι ο κίνδυνος της επιβολής αυξημένης γκανιότας από όλες τις εταιρίες στοιχημάτων προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις του Δημοσίου, κάτι που σίγουρα λειτουργεί εις βάρος των παικτών και επιπλέον αποτελεί βασική αιτία στροφής τους προς άλλες μορφές (παράνομου) στοιχηματισμού. Ίσως η συμμετοχή του Δημοσίου κατά μικρότερο ποσοστό επί του κύκλου εργασιών (πχ 3,00%) και η παράλληλη αύξηση της φορολόγησης των κερδών των εταιριών αυτών να φαντάζει ως η προτιμότερη επιλογή, δεδομένου ότι με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζονται καλύτερες αποδόσεις για τους παίκτες (και συνεπώς μεγαλύτεροι τζίροι για τις εταιρίες) με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται αύξηση των εσόδων για το Δημόσιο και αποτροπή – στο μέτρο του δυνατού – της εκροής συναλλάγματος προς το εξωτερικό για παράνομο στοιχηματισμό. 5. Με την αναδιατύπωση του τρόπου υπολογισμού των ποσοστών από τα έσοδα του ιπποδρομιακού στοιχήματος (πέραν του ποσοστού που επιστρέφεται σε αυτούς που κερδίζουν) προκύπτει πως με κάθε αύξηση της γκανιότας των ιπποδρομιακών παιχνιδιών προσεχώς αυτόματα θα αυξάνονται τα έσοδα του Λογαριασμού επάθλων, των επαγγελματιών του Ιπποδρόμου (τα έσοδα από τα ποσοστά επί των επάθλων όπως αυτά καθορίζονται σήμερα από τις Γενικές Διατάξεις των Ιπποδρομιών), οι εισφορές προς τα ασφαλιστικά Ταμεία και τέλος τα έσοδα της Φιλίππου Ενώσεως της Ελλάδος (ΦΕΕ). Στις Βασικές Διατάξεις του Κώδικα Ιπποδρομιών αναφέρεται ρητά ότι η ΦΕΕ ως ανώτατο όργανο (περίπτωση (γ)) «… Καταρτίζει και τροποποιεί τον Κώδικα Ιπποδρομιών ο οποίος δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως…», ενώ ο Νόμος 3708/2008 προβλέπει πως για την επικύρωση της απόφασης χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Πολιτισμού (ή η μη ανάκληση εκ μέρους του Υπουργού Πολιτισμού οποιασδήποτε απόφασης της ΦΕΕ μετά την πάροδο τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της προς αυτόν). Στο άρθρο 80 του Κώδικα Ιπποδρομιών («Ποσοστά προπονητών») γίνεται μνεία στα ποσοστά από τα έπαθλα που δικαιούνται οι προπονητές δρομώνων ίππων ενώ στο άρθρο 106 («Αμοιβές και ποσοστά αναβατών και μαθητευόμενων αναβατών») αναφέρονται αντίστοιχα τα ποσοστά από τα έπαθλα που δικαιούνται οι αναβάτες του Ελληνικού Ιπποδρόμου. Από όλα τα παραπάνω γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η ΦΕΕ σήμερα έχει την εξουσία να μεταβάλλει κατά το δοκούν τα διανεμόμενα ποσοστά από τα έπαθλα των επαγγελματιών του Μαρκόπουλου, πράγμα που επιχειρήθηκε προσφάτως εξαιρετικά «άκομψα» (και χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση), γεγονός είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο του Ιπποδρόμου για ένα περίπου μήνα (σημειώνουμε πως η επανέναρξη των ιπποδρομιών έγινε κατόπιν διαβεβαιώσεων που απέσπασαν οι προπονητές και οι ιδιοκτήτες δρομώνων ίππων μετά από συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού). Επειδή η αρμοδιότητα της μεταβολής της γκανιότας μεταβιβάζεται με το νέο Νόμο πλέον στον ΟΔΙΕ, επειδή κάθε μεταβολή της γκανιότας εφεξής θα μεταβάλλει και τα έσοδα όλων των επαγγελματιών του Μαρκόπουλου κι επειδή η ΦΕΕ μπορεί σήμερα (με βάση τα ισχύοντα) να μεταβάλλει τα ποσοστά από τα έπαθλα για προπονητές και αναβάτες, εκτιμούμε πως παράλληλα με την ψήφιση του νέου Νόμου για τα τυχερά παιχνίδια χρειάζεται παράλληλα τροποποίηση του Κώδικα Ιπποδρομιών. Πέραν του αναχρονιστικού χαρακτήρα πολλών Διατάξεών του υπάρχει ορατός ο κίνδυνος στο μέλλον ο, τι «κερδίζουν» οι επαγγελματίες του Ιπποδρόμου από μία ενδεχόμενη αύξηση της γκανιότας να «εξαλείφεται» με την τροποποίηση των διανεμόμενων ποσοστών που δικαιούνται από τα έσοδα από τα έπαθλα (η διακύμανση των οποίων πλέον με βάση το άρθρο 35 αποτελεί γραμμική συνάρτηση των εκάστοτε μεταβολών της γκανιότας). Για το λόγο αυτό (και παρότι δεν αποτελεί αντικείμενο του υπό Διαβούλευση άρθρου) εκτιμούμε πως είναι αναγκαία η αφαίρεση του δικαιώματος της ΦΕΕ να αναδιανέμει τα ποσοστά των επαγγελματιών και το δικαίωμα αυτό είτε να εκχωρηθεί στον ΟΔΙΕ ή να αποτελέσει πλέον αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού. Ενόψει μάλιστα - σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης - της αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για τον Ιππόδρομο (ίσως και αγοραστή, αν οι συνθήκες το επιβάλλουν στο μέλλον) η δημιουργία «τριβών» και αντιπαραθέσεων για τέτοια ζητήματα λειτουργεί αποτρεπτικά σε κάθε προσπάθεια ανάκαμψης του Ελληνικού Ιπποδρόμου. Επιπλέον, είναι μάλλον προφανές πως αν (υποθετικά) καταλήξουμε σε συμμετοχή ιδιώτη στον ΟΔΙΕ (είτε ως στρατηγικός επενδυτής ή ως αγοραστής, δεν έχει ουσιαστική διαφορά) δεν είναι δυνατό η ΦΕΕ να καθορίζει τους Κανόνες και τις Διατάξεις που θα διέπουν τις ιπποδρομίες. Ως εκ τούτου, η εναρμόνιση του Κώδικα Ιπποδρομιών με το άρθρο 35 του Νομοσχεδίου θεωρούμε πως είναι επιβεβλημένη για την ομαλή ροή των ιπποδρομιών σε κάθε περίπτωση. Συνοψίζοντας, θεωρούμε πως το Νομοσχέδιο μπορεί με κάποιες τροποποιήσεις (όπως αναλυτικά αναφέραμε) να λειτουργήσει ευεργετικά για τον Ελληνικό Ιππόδρομο, να τονώσει σημαντικά τα έσοδά του, να δώσει «ώθηση» στις Ελληνικές ιπποδρομίες (για μας είναι το κύριο ζητούμενο) και τέλος να αποδώσει στο Δημόσιο οικονομικά οφέλη από τη λειτουργία του. Κλείνοντας, ευχόμαστε οι αποφάσεις που θα ληφθούν να βοηθήσουν τον Ιππόδρομο να ξεφύγει από το σημερινό τέλμα και την παρακμή για να μπορέσουμε όλοι οι φίλιπποι να δούμε και πάλι τις Ελληνικές ιπποδρομίες να βαδίζουν (απελευθερωμένες από «στρεβλώσεις» και «παθογένειες» του παρελθόντος) να βαδίζουν στο δρόμο της ανάκαμψης και της εξυγίανσης. Για τις «Ιπποδρομίες» Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκης (υπεύθυνος λειτουργίας ιστοχώρου «Ιπποδρομιών») http:/www.ippodromiaka-nea.blogspot.com/