• Σχόλιο του χρήστη 'Καζίνο Λουτρακίου, Πάρνηθας, Θεσσαλονίκης, Ρίο, Ρόδου, Πόρτο Καρράς, Ξάνθης, Σύρου και Κέρκυρας' | 31 Ιανουαρίου 2011, 21:10

    (α) Ο όρος «άδειες ευρείας κλίμακας» στο εδάφιο 1 είναι απολύτως ασαφής. Θα πρέπει να διευκρινιστεί αν οι άδειες ευρείας κλίμακας αφορούν συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές της ελληνικής επικράτειας ή ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Αν κάθε άδεια αφορά συγκεκριμένη (ή συγκεκριμένες) γεωγραφική περιοχή, τότε η πρόβλεψη ότι οι άδειες που προκηρύσσονται αντιστοιχούν σε ίσο αριθμό παιγνιομηχανημάτων παραβιάζει την αρνητική ισότητα που προκύπτει από τις διαφοροποιήσεις των γεωγραφικών περιοχών. Αν αντιθέτως κάθε άδεια αφορά ολόκληρη την ελληνική επικράτεια θα πρέπει να καθορισθεί υποχρεωτικώς στον νόμο η διασπορά των παιγνιομηχανημάτων ανά γεωγραφική περιοχή, τα ανώτατα και κατώτατα όρια παιγνιομηχανήματων ανά γεωγραφική περιοχή και τα κριτήρια διασποράς των παιγνιομηχανημάτων ανά γεωγραφική περιοχή (π.χ. ανάλογα με δημογραφικά στοιχεία των περιοχών). Η χορήγηση στον Υπουργό Οικονομικών εξουσιοδότησης για τον καθορισμό με Υπουργική Απόφαση του τρόπου γεωγραφικής διασποράς των παιγνιομηχανημάτων θέτει ζήτημα αντισυνταγματικότητας. Ο τρόπος (τα κριτήρια) καθορισμού γεωγραφικής διασποράς των παιγνιομηχανημάτων πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο του νόμου. Αντικείμενο εξουσιοδότησης στον Υπουργό Οικονομικών μπορεί να αποτελέσει η γεωγραφική διασπορά καθεαυτήν. (β) Θα πρέπει, επίσης, να διευκρινιστεί αν τα 25.000 παιγινιομηχανήματα αντιστοιχούν σε όλες τις άδειες ευρείας κλίμακας ή σε κάθε μία από αυτές. Σε κάθε περίπτωση οι αριθμοί αυτοί καθορίζονται σε επικίνδυνα υψηλό αριθμό. Εγκυμονούν ιδιαίτερα μεγάλους κινδύνους τόσο για το κοινωνικό σύνολο, η προστασία του οποίου αποτελεί εξαγγελλόμενο στόχο του παρόντος νομοσχεδίου, όσο και για τα οικονομικά συμφέροντα του δημοσίου, η εξασφάλιση των οποίων επίσης αποτελεί εξαγγελλόμενο στόχο του νομοσχεδίου. Δια του υψηλού αυτού αριθμού παιγνιομηχανημάτων η δραστηριότητα των νυν νομίμων φορέων τυχερών παιγνίων και λοιπών κλάδων της οικονομίας θα συρρικνωθεί δραματικά. Η επίπτωση αυτή δεν φαίνεται να έχει συνεκτιμηθεί από τους συντάκτες του παρόντος σχεδίου νόμου. Σημειώνεται ότι κι αν ήθελε υποτεθεί ως εύλογη η υπόθεση ότι δια του πολλαπλασιασμού των νομίμων φορέων καταπολεμείται ο παράνομος τζόγος, η υπόθεση αυτή στην πράξη μόνον μπορεί να επιβεβαιωθεί. (γ) Θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω ο όρος παιγνιομηχάνημα, ώστε να καταστεί σαφές αν αναφέρεται σε VLTs ή σε AWPs ή σε αμφότερα και, στην τελευταία περίπτωση, σε ποια αριθμητική αναλογία συνολικά και ανά άδεια ευρείας κλίμακας. Θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η νέα προκήρυξη θα γίνεται μετά πάροδο ενός τουλάχιστον έτους από την προηγηθείσα προκήρυξη ή από την κατακύρωση του διαγωνισμού και την ανάδειξη του ή των αναδόχων βάσει της προηγηθείσας προκήρυξης. (α) Ο όρος του εδαφίου 2 «άδειες περιορισμένης κλίμακας» στο εδάφιο 2 είναι ασαφής. Θα πρέπει να διευκρινιστεί με τον παρόντα νόμο αν αφορά νομούς ή συγκεκριμένες διοικητικές περιφέρειες. (β) Θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω ο όρος παιγνιομηχάνημα, ώστε να καταστεί σαφές αν αναφέρεται σε VLTs ή σε AWPs ή σε αμφότερα και, στην τελευταία περίπτωση, σε ποια αριθμητική αναλογία συνολικά και ανά άδεια περιορισμένης κλίμακας. (γ) Ορίζεται στο εδάφιο 2 ότι οι άδειες περιορισμένης κλίμακας αντιστοιχούν σε 1 έως και 5 παιγνιομηχανήματα. Δεν ορίζεται αν οι άδειες περιορισμένης κλίμακας αντιστοιχούν σε ένα ή περισσότερα καταστήματα. Αν αντιστοιχούν σε ένα μόνο κατάστημα, η διάταξη είναι νομοτεχνικά και νομικά προβληματική, λόγω της πρόβλεψης στο άρθρο 19, εδάφιο 2, περίπτωση β περί ανωτάτου ορίου 3 παιγνιομηχανημάτων σε μικτό χώρο. Ειδικότερα: οι ενδιαφερόμενοι να λάβουν άδεια περιορισμένης κλίμακας καταστηματάρχες μικτών χώρων τίθενται σε αδικαιολόγητα δυσμενή θέση έναντι των ενδιαφερομένων καταστηματαρχών αμιγών χώρων. Τούτο διότι καλούνται να πλειοδοτήσουν για άδεια 5 παιγνιομηχανημάτων, την στιγμή κατά την οποία εκ του νόμου δεν επιτρέπεται να έχουν στο κατάστημά τους περισσότερα από 3 παιγνιομηχανήματα. Κατά συνέπεια των ανωτέρω, είτε οι άδειες περιορισμένης κλίμακας θα πρέπει να αντιστοιχούν σε ένα (1) έως τρία (3) παιγνιομηχανήματα, είτε το ανώτατο όριο παιγνιομηχανημάτων σε μικτούς χώρους θα πρέπει να ορισθεί στα πέντε (5) παιγνιομηχανήματα. (δ) Προκύπτει (σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 20, περίπτωση β) ότι οι αμιγείς χώροι με 30 κατ’ ανώτατο αριθμό παιγνιομηχανήματα «προορίζονται» μόνον για τους κατόχους και, ιδίως, για τους εκμεταλλευτές αδειών ευρείας κλίμακας, αφού κάτοχος άδειας περιορισμένης κλίμακας δεν μπορεί να λάβει δεύτερη άδεια και η άδεια του είναι μέχρι 5 παιγνιομηχανήματα. Από το σχέδιο νόμου δεν προκύπτουν επαρκείς δικαιολογητικοί λόγοι για τον περιορισμό αυτό. Ενδεχομένως να εγείρονται ζητήματα αντισυνταγματικότητας του νόμου και αντίθεσης του με το κοινοτικό δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων. Το αναφερόμενο στο εδάφιο 4 τίμημα για τη χρονική επέκταση των αδειών συνιστά θεμελιώδη όρο εκμετάλλευσης των παιγνιομηχανημάτων. Συνεπώς, τα κριτήρια διαμόρφωσής του θα πρέπει να γνωστά εκ των προτέρων και να καθορίζονται είτε από τον παρόντα νόμο, είτε από τις Υπουργικές Αποφάσεις με τις οποίες θα προκηρύσσονται οι διαγωνισμοί και θα εγκρίνονται τα τεύχη τους και, πάντως, όχι με κανονισμούς και με αποφάσεις της Ε.Ε.Ε.Π. (α) Εκ του εδαφίου 6 προκύπτει (ερμηνευτικά) ότι νομικώς επιτρεπτή είναι η παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του συνόλου των παιγνιομηχανημάτων που αφορά μια άδεια. Θα πρέπει να διευκρινιστεί αν υπάρχει δυνατότητα ή μη παραχώρησης του δικαιώματος μερικής εκμετάλλευσης και, κατά τούτο, απαιτείται προσαρμογή του εδαφίου 6. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να προβλεφθεί ανώτατος ανά κάτοχο αδείας αριθμός παιγνιομηχανημάτων προς παραχώρηση εκμετάλλευσης, όπως και ανώτατος ανά κάτοχο άδειας αριθμός τρίτων παραχωρησιούχων. (β) Θα πρέπει ρητά να προβλεφθεί στον παρόντα νόμο ότι τρίτοι, στους οποίους έχει παραχωρηθεί από τον κάτοχο μιας άδειας το δικαίωμα εκμετάλλευσης παιγνιομηχανημάτων, δεν δικαιούνται να εκμεταλλεύονται παιγνιομηχανήματα άλλων κατόχων άδειας. (γ) Στο εδάφιο 6 ορίζεται ότι ο κάτοχος άδειας ευρείας κλίμακας μπορεί να παραχωρεί σε τρίτους έναντι ανταλλάγματος το δικαίωμα εκμετάλλευσης παιγνιομηχανημάτων. Δεν ορίζεται αν την ίδια δυνατότητα έχει και ο κάτοχος άδειας περιορισμένης κλίμακας. Ενδεχομένως να τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας και παραβίασης του κοινοτικού δικαίου, λόγω της διαφοροποίησης.