• Σχόλιο του χρήστη 'ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ' | 19 Μαΐου 2010, 19:46

    Στις 24/12/2009 στην διαβούλευση για την "ΕΚΠΤΩΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ ΜΕ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ" είχα κάνει την παρακάτω πρόταση την οποία στη συνέχεια κοινοποίησα στο Υπουργείο Οικονομικών με επιπλέον παρατηρήσεις. Χαίρομαι που αυτή η πρόταση ήταν ένα πρόπλασμα για επεξεργασία μίας λύσης, στην κατεύθυνση που για μένα πρέπει να είναι μόνο μία. Μοναδική απόδειξη η οποία θα ακυρώνεται με την καταχώρησή της στην ηλεκτρονική μερίδα του φορολογουμένου, με παράλληλη δυνατότητα ελέγχου του ποσού που έχει πιστωθεί στην μερίδα του για να ελέγχει το αφορολόγητο και το μπόνους το φορολογικό. Αυτό όπως ανέφερα τότε θα γίνει τελικά ένα ευχάριστο αναγκαίο παιγνίδι με τελική επιδίωξη ο κάθε φορολογούμενος να εκπίπτει το μεγαλύτερο μέρος αυτών των εξόδων (γιατί αυτό είναι κοινωνικά δίκαιο) από το φορολογητέο εισόδημά του. Το όφελος για το δημόσιο από την υιοθέτηση της παραπάνω πρότασης είναι προφανές και σίγουρα θα αντιλογίζεται ένα μικρό του μόνο μέρος από τις επιπλέον εκπτώσεις που θα παραχωρεί στους φορολογούμενους λόφω των αποδείξεων. Παρακάτω επαναλαμβάνω την πρότασή μου. Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας, οικονομολόγος, με εξειδίκευση την υποστήριξη των οικονομικών τμημάτων επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. Επίσης έχω συνεργαστεί συμπτωματικά και με τον δημόσιο τομέα, συγκεκριμένα υποστήριξα και επόπτευσα, τα λογιστήρια του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κρήτης για επτά περίπου χρόνια και της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Κρήτης για έξι περίπου χρόνια. Έχω μία εμπειρία 25 και πλέον χρόνων και άρα έχω μία εμπεριστατωμένη άποψη γύρω από το θέμα της φοροδιαφυγής και της οργάνωσης των οικονομικών υπηρεσιών της Ελλάδας. Αν μπορούσα να κάνω μια πρόταση, θα ήταν, να δώσετε την δυνατότητα σε έμπειρους συναδέλφους, που θα υποδειχθούν ίσως με ευθύνη των τμημάτων του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, να υποβάλλουν σε σας απόψεις για θέματα της αρμοδιότητάς σας, που σας απασχολούν. Στην δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που περνά η χώρα μας έχει γίνει ξανά, πολύ πιο επίκαιρο το θέμα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και πως οι πολίτες που απαρτίζουν αυτή την χώρα θα βοηθήσουν σε αυτό. Η άποψη η δικιά μου είναι πως το αφορολόγητο των φυσικών προσώπων πρέπει να συνδέεται με τις πραγματικές δαπάνες μίας οικογένειας, ανάλογα με τα μέλη της. Άρα σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να δικαιολογείται σχεδόν στο σύνολό του, με νόμιμα φορολογικά στοιχεία. Υπάρχουν πολλές σκέψεις και εξειδικεύσεις για το παραπάνω και πιστεύω ότι μία μελέτη θα καταλήξει στις καλύτερες αποφάσεις. Πριν από κάποια χρόνια η παραπάνω πρόταση θα φάνταζε ουτοπική, σήμερα όμως με την τεχνολογική υποστήριξη τα πάντα λύνονται αρκεί να υπάρχει η πολιτική βούληση. Σίγουρα το να μαζεύουν αποδείξεις οι φορολογούμενοι και να τις προσκομίζουν στις εφορίες για έλεγχο είναι κάτι παράλογο και αντιμετωπίζεται δίκαια με χλευασμό από το κοινωνικό σύνολο. Η πρόταση μου δεν αντιμετωπίζει άμεσα το θέμα απαιτεί μία προεργασία για ένα έτος, δίνει όμως το στίγμα ότι αυτή η χώρα πρωτοπορεί σε ιδέες οι οποίες μπορεί να μεταλαμπαδευτούν και σε άλλες χώρες. Στα πλαίσια της κατάργησης ή εγώ θα έλεγα αναμόρφωσης του Κ.Β.Σ., που για μένα είναι απολύτως αναγκαία, θα μπορούσε να προβλεφθεί η έκδοση όλων των στοιχείων πλέον με την αποτύπωση σε κάθε ένα από αυτά ενός αλγορίθμου, (ίσως η σήμανση με την οποία εκδίδονται τα φορολογικά στοιχεία από τους φορολογικούς μηχανισμούς να καλύπτει αυτή την ανάγκη) που θα περιλαμβάνει την ημερομηνία έκδοσης το ποσό και τον Α.Φ.Μ. του εκδότη. Όταν λέω όλα τα στοιχεία όμως εννοώ όλα π.χ. και οι Α.Π.Υ. των ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματών όπως π.χ. ηλεκτρολόγων υδραυλικών και λοιπών τεχνικών. Με τι τεχνικά μέσα μπορεί να γίνει αυτό και πόσο θα κοστίσει ο εξοπλισμός και πως θα αποκτηθεί, για όλα αυτά ας απαντήσει το υπουργείο, θα μπορούσε π.χ. να επιδοτηθεί η απόκτηση του εξοπλισμού. Ο κάθε φορολογούμενος με τον προσωπικό του κωδικό θα εισέρχεται μέσω internet στην μερίδα του και θα την πιστώνει οποιαδήποτε ημέρα του έτους, που διανύουμε, με τον αλγόριθμο της κάθε απόδειξης ο οποίος θα είναι μοναδικός, δεν θα μπορεί δηλαδή να επαναληφθεί, η πληκτρολόγηση του ίδιου αλγορίθμου από άλλο πρόσωπο. Έτσι θα υπάρξει η δυνατότητα να καλύπτει η κάθε οικογένεια το αφορολόγητο που της αναλογεί με τις παντός είδους δαπάνες της, κάτι που είναι απόλυτα δίκαιο και κατ’ επανάληψη έχει διατυπωθεί από πολλούς φορείς και κόμματα. Η παραπάνω απόφαση θα δώσει το κίνητρο σε όλους τους φορολογούμενους να ζητούν τις αποδείξεις τους και να παρακολουθούν το ύψος του αφορολόγητού τους μέσα από την προσωπική τους μερίδα. Εδώ μπορεί να υπάρξουν πολλές επιλογές για το ποιο είναι το ύψος του αφορολόγητου ανάλογα με τις οικογενειακές υποχρεώσεις, ή σε τι ποσοστό της αξίας θα εκπίπτει, ή σε τι ποσοστό θα αναγνωρίζεται χωρίς αποδείξεις, αφού είναι εύλογο να οριστεί ανάλογα ένα ποσό ελάχιστου κόστους για ηλεκτρισμό και επικοινωνίες εάν αυτές οι αποδείξεις δεν περνούν στην μερίδα του φορολογούμενου. Στο τέλος του χρόνου ο φορολογούμενος θα υποβάλει την δήλωσή του και με την εκκαθάρισή της, αυτόματα θα γίνεται ο συμψηφισμός του αφορολογήτου του, με βάση το ποσό που έχει πιστώσει την μερίδα του. Με τον παραπάνω τρόπο θα μπορεί να γίνεται και έλεγχος των επιτηδευματιών για τα έσοδά τους, αν υποθέσουμε ότι θεωρητικά όλες οι αποδείξεις που εκδίδουν, εν δυνάμει θα ενημερώνουν μέσω των μερίδων των φορολογουμένων το Α.Φ.Μ. τους. Συγγνώμη αν σας κούρασα, σας δηλώνω ότι είμαι διαθέσιμος για οποιαδήποτε διευκρίνηση ή αποσαφήνιση της σκέψης μου και θα νιώσω πολύ υπερήφανος εάν μπορέσω να συμβάλλω σε κάτι, για το καλό της πατρίδας μας. Τα παραπάνω ήταν μία σύντομη σκέψη, που προέκυψε σαν απόσταγμα της εμπειρίας μου. Στη συνέχεια συζητώντας το με συναδέλφους και ειδικούς τεχνικούς, βλέπω ότι είναι πιθανόν η λύση, ή πολύ μεγάλο μέρος της λύσης που ψάχνουμαι, για να περιορίσουμε το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, με ότι αυτό συνεπάγεται σε διαροές τεράστιων εσόδων από την έμμεση και άμεση φορολογία. Είναι προφανώς μέτρο δικαιοσύνης, το οποίο θα πιστωθεί πολύ θετικά στην κυβέρνηση, η σύνδεση του αφορολογήτου των φυσικών προσώπων με όλα τα έξοδα, πάσης φύσεως, που θα δικαιολογούνται. Σίγουρα είναι θέμα πολιτικής απόφασης και σχεδιασμού του Υπουργείου Οικονομικών σε τι ποσοστό θα αναγνωρίζονται οι δαπάνες με νόμιμες αποδείξεις στο 100% και πως στη συνέχεια αυτό το ποσοστό θα κλιμακώνεται, ούτως ώστε να διατηρείται το κίνητρο της αναζήτησης αποδείξεων. Θα προσπαθήσω να απαντήσω σε κάποιες υποθετικές ερωτήσεις που μπορούν να τεθούν και να αντιστοιχούν στις απαντήσεις που δίνω: 1) Για μια μερίδα φορολογουμένων όπως είναι π.χ. οι συνταξιούχοι θα μπορεί να προβλεφθεί και αρνητική φορολογία σαν επιδότηση του κόστους καταχώρισης των δικαιολογητικών τους στο διαδίκτυο, αρκεί να καλύπτουν το μέρος του αφορολόγητου που θα καθοριστεί και θα εκπίπτει 100% με αποδείξεις. π.χ. επιδότηση με αρνητικό φόρο 100,00 € για αποδείξεις 10.000,00 €. 2) Θα υπάρξουν τεχνικές λύσεις εύκολης καταχώρισης των αποδείξεων στην μερίδα του κάθε φορολογουμένου, π.χ. με σκανάρισμα του αλγόριθμου, αυτό θα μειώσει το κόστος και τον χρόνο ενημέρωσης. 3) Κάθε ελληνική οικογένεια σήμερα έχει και υπολογιστή ή αν δεν έχει αυτή έχουν οι φίλοι τους ή οι γείτονές τους, ή το παιδί τους που σπουδάζει. Τα παιδιά σήμερα είναι πολύ εξοικειωμένα με το διαδίκτυο θα μπορούν και αυτά να συμβάλουν στο παιγνίδι αυτό, που θα περιορίζει τον φόρο της οικογένειάς τους. 4) Οι Έλληνες με την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία τους, θα παίξουν με πάθος το παιγνίδι, του τι αφορολόγητο έχετε καλύψει; Σίγουρα θα γίνει θέμα συζητήσεων στις συνευρέσεις τους και επιπλέον κίνητρο για αναζήτηση οποιασδήποτε απόδειξης, άσχετα αν χρησιμοποιηθεί ή όχι. 5)Το κόστος του εξοπλισμού θα μπορεί αφ'ενός να ελεγχθεί με την σωστή κοστολόγηση και να ενταχθεί πιθανά σε επιχορηγούμενα προγράμματα ακόμη και του ΕΣΠΑ. 6)Με ένα σωστό σχεδιασμό της παραπάνω προοπτικής, θα έχουμε ένα ισχυρό επιχείρημα στις πιέσεις των εταίρων μας, ότι κινούμαστε επανασχεδιάζοντας δομικά την φορολογική μας πολιτική και ότι τα προσδοκώμενα οφέλη θα είναι μεγάλα. 7)Στο αφορολόγητο με δικαιολογητικά απαραίτητα θα πρέπει να ενταχθούν όλες οι επιμέρους δαπάνες στο σύνολό τους που σήμερα δικαιολογούνται με έκπτωση ποσοστού τους από το εισόδημα ή ποσοστού τους από τον φόρο. Π.Χ. ενοίκια κύριας δευτερεύουσας ή κατοικίας παιδιών που σπουδάζουν, ιατρικά έξοδα, ασφάλιστρα που καταβάλλονται σε οποιουδήποτε φορέα ή ιδιωτική εταιρεία, φροντιστήρια κ.λ.π. τόκοι δανείων για απόκτηση ακινήτων. (Μία παρένθεση- Έχω απαντήσει πολλές φορές σε ερωτήσεις "Ο εκμισθωτής μας προτείνει να δεχτούμε στο μισθωτήριο μικρότερο ενοίκιο από αυτό που θα καταβάλλουμε αυτό μας ζημιώνει φορολογικά;" Η απάντηση μέχρι τώρα είναι όχι, ας την αλλάξουμε. Μέχρι να υπάρξει η υποδομή για τα εφαρμοστούν τα παραπάνω, ας υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο στο οποίο να εφαρμοστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η υπολογισμός στο αφορολόγητο των αποδείξεων. Αλλά θα πρέπει να δοθεί η προοπτική ότι αυτό που μεταβατικά εφαρμόζουμε γιατί δεν είμαστε έτοιμοι ακόμη, θα αντικατασταθεί με κάτι σύγχρονο έξυπνο και εφαρμόσιμο, που μπορεί να συμβάλλει στον περιορισμό της φοροδιαφυγής σε μεγάλο ποσοστό.