• Σχόλιο του χρήστη 'Πολιτοπούλου Βίκυ' | 22 Μαΐου 2010, 17:03

    Η διαβούλευση σχετικά με την ηλεκτρονική υποβολή αποδείξεων είναι σύμφωνη με τους κανόνες της ανοικτής και συμμετοχικής διαδικασίας και εκφράζουμε την υποστήριξή μας σε παρόμοιες δράσεις και πρωτοβουλίες. Για τη μέθοδο αποστολής στοιχείων απόδειξης με σάρωση των στοιχείων των αποδείξεων από το φορολογούμενο και ηλεκτρονική υποβολή τους στη ΓΓΠΣ προτείνουμε α) Κεντρικός σχεδιασμός, υλοποίηση, διάθεση και υποστήριξη μιας και μόνο εφαρμογής σάρωσης, αποκωδικοποίησης και υποβολής στοιχείων αποδείξεων ΔΩΡΕΑΝ προς στους πολίτες από τη ΓΓΠΣ. Αυτή η προσέγγιση εξασφαλίζει ότι η εφαρμογή είναι πιστοποιημένη τεχνικά και λειτουργικά ως προς τη προστασία από άκρο-σε-άκρο των πληροφοριών που αποστέλλει ο χρήστης (ιδιωτικότητα δεδομένων που σχετίζονται με καταναλωτική συμπεριφορά), άρα ελεγμένη και υπογεγραμμένη από τη ΓΓΠΣ. Έτσι θα εδραιωθεί η πίστη προς τους πολίτες ότι η εφαρμογή θα ανακτά, επεξεργάζεται, και αποστέλλει δεδομένα υιοθετώντας διεθνή τεχνικά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας και είναι σύμφωνη ως προς τις κείμενες εθνικές και κοινοτικές διατάξεις, με αποτέλεσμα να εξασφαλίζει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας του εγχειρήματος. Ο κάθε πολίτης είναι δύσκολο να εμπιστευτεί εφαρμογές προς εγκατάσταση στο κινητό του τηλέφωνο που προέρχεται από ιδιωτικές εταιρείες και χειρίζονται προσωπικά του δεδομένα. β) Ο κεντρικός σχεδιασμός, η υλοποίηση και η διάθεση - υποστήριξη μιας μοναδικής αξιόπιστης εφαρμογής σάρωσης-αποκωδικοποίησης-υποβολής στοιχείων αποδείξεων ΔΩΡΕΑΝ προς στους πολίτες από τη ΓΓΠΣ έχει επίσης το πλεονέκτημα ότι ο πολίτης ΔΕΝ θα επιβαρυνθεί με κόστος κτήσης – αγοράς – αυτής της εφαρμογής. Αν και πιθανώς αυτό θα είναι ελάχιστο, ο κίνδυνος χρέωσης πρόσθετων ενεργειών (π.χ., μηδαμινό αλλά υπαρκτό κόστος ανά υποβολή, κόστη συντήρησης κοκ) πάντα εγκυμονεί και ο τελικός χρήστης (πολίτης) θα κινδυνεύει με υπερχρεώσεις που θα πραγματοποιούνται εν αγνοία του. Αυτός ο κίνδυνος μειώνει την αξία του εγχειρήματος, εφόσον στην ελεύθερη αγορά υπάρχουν συχνές αναφορές για εξαπάτηση χρηστών κινητής τηλεφωνίας με οικονομικό αντίκτυπο. Σε αυτό το πλαίσιο το ελληνικό κράτος και η ΓΓΠΣ, παρά την αρχική θετική πρόθεση για εξυπηρέτηση, δεν θα πρέπει να αποτελέσουν την αφετηρία κακοπροαίρετων ενεργειών ή αρνητικής κριτικής. γ) για την αποφυγή περαιτέρω εξόδων και κόστους αγοράς hardware σαρωτών – αναγνωστών των 2D-barcodes από τους πολίτες προτείνεται η υλοποίηση της πιστοποιημένης εφαρμογής σάρωσης, αποκωδικοποίησης και υποβολής στοιχείων της ΓΓΠΣ να εφαρμοστεί και στο κινητό τηλέφωνο. Ένα κινητό τηλέφωνο με κάμερα μπορεί να μετατραπεί σε αξιόπιστο και αποτελεσματικό αναγνώστη δι-διάστατων κωδικών, αρκεί να διαθέτει την κατάλληλη εφαρμογή. Σε αυτή την προσέγγιση εκτιμάται ότι ο πολίτης θα χρειάζεται κατά μέσο όρο μερικά δευτερόλεπτα (~3 δεύτερα) για σάρωση κάθε απόδειξης με 2D barcode, ενώ η χειροκίνητη ηλεκτρονική καταγραφή των αποδείξεων από το φορολογούμενο και υποβολή τους απαιτεί αισθητά περισσότερο χρόνο (>30 δεύτερα ανά απόδειξη). δ) Η διαδικασία απόκτησης της πιστοποιημένης από τη ΓΓΠΣ εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο του πολίτη, θα πρέπει να γίνεται μέσω της ΓΓΠΣ προκειμένου να διασφαλιστεί στο μέγιστο δυνατό η αίσθηση ασφάλειας. Η ΓΓΠΣ θα πρέπει να προσφέρει σε κάθε φορολογούμενο πολίτη τη δυνατότητα να δηλώσει την επιθυμία του να αποκτήσει την εφαρμογή για το κινητό του τηλέφωνο μέσω π.χ., Taxisnet, Δ.Ο.Υ., ΚΕΠ. Επομένως απαιτείται μια καλά ορισμένη διαδικασία μέσω της οποίας ο πολίτης θα δηλώνει ρητά τη διάθεση συμμετοχής του (opt-in) αλλά και αποχώρησής του (opt-out) από το σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής με χρήση κινητού τηλεφώνου. ε) Η ιδέα που προαναφέρθηκε για σάρωση από 2D scanners σε Δ.Ο.Υ. ή και ΚΕΠ έχει σημαντική αξία σε αυτό το εγχείρημα δεδομένου ότι θα εξυπηρετήσει και χρήστες χωρίς τη δυνατότητα χρήσης του κινητού τους. στ) είναι χρήσιμη η διαβούλευση με τον ΣΕΚΤ, αλλά σε κάθε περίπτωση το όλο εγχείρημα είναι μεσο-μακροπρόθεσμο, με την έννοια ότι η διείσδυση της υπηρεσίας σε ευρύ φάσμα πολιτών και επιχειρήσεων θα τεκμηριωθεί με κίνητρα αποτελεσματικότητας, διευκόλυνσης και χρηστικότητας, παρά με κίνητρα αγοράς. ζ) Θα ήταν χρήσιμο να δοθούν κίνητρα προς πολίτη για την ηλεκτρονική αποστολή αποδείξεων μέσω κινητού τηλεφώνου, όπως i) συλλογή μικρότερου χρηματικού ποσού από αποδείξεις για την εξασφάλιση ίδιας φορολογικής κλίμακας, (π.χ. με χειρόγραφη καταγραφή αποδείξεων για συνολικό εισόδημα 10.000€ συλλογή αποδείξεων 6.000€, με ηλεκτρονική καταγραφή αποδείξεων για το ίδιο εισόδημα συλλογή αποδείξεων 5.000€), ii) ενίσχυση μέτρου εκπτώσεων φόρου (π.χ. επιπλέον έκπτωση επί του συνολικού ποσού) ή iii) ευέλικτη διαπραγμάτευση οφειλών φορολογούμενου (π.χ. καταβολή του ποσού οφειλής σε περισσότερες δόσεις) η) Προτείνουμε την αλλαγή του προτύπου Aztec σε QR (Quick Response) για τους παρακάτω λόγους: i) για ίδια επιφάνεια εκτύπωσης μπορεί να αναπαραστήσει περισσότερη πληροφορία, ii) μεγαλύτερη ευκολία και ταχύτητα ανάγνωσης από σαρωτές και κινητά τηλέφωνα. iii) Οι περισσότεροι σαρωτές δι-διάστατων γραμμοκωδίκων υποστηρίζουν εξ ορισμού ανάγνωση QR. θ) είναι χρήσιμη η εκπαίδευση των πολιτών στη διαδικασία αποστολής στοιχείων απόδειξης με σάρωση των στοιχείων των αποδείξεων μέσω εφαρμογής στο κινητό. Προτείνεται η δημιουργία ειδικών ιστοσελίδων στη ΓΓΠΣ (TaxisNet) με ενσωμάτωση video και emulations. Εξίσου χρήσιμη είναι η πιλοτική εφαρμογή σε κλάδους λιανικής ή υπηρεσιών για περιορισμένο φάσμα ταμειακών μηχανών και μέσω εθελοντών – ενεργών πολιτών. Επιπρόσθετα, θεωρούμε ότι η προσέγγιση της ΓΓΠΣ σχετικά με τη χρήση μονοδιάστατου γραμμοκώδικα ως μηχανισμού ταυτοποίησης του φορολογουμένου πολίτη κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα θέλαμε να επισημάνουμε όμως τα εξής: 1) Στην προτεινόμενη μορφή κωδικοποίησης περιλαμβάνεται ένας μοναδικός αριθμός. Κρίνουμε σκόπιμη την επέκταση της κωδικοποίησης ώστε να περιλαμβάνει επιπλέον πληροφορίες όπως την ημερομηνία έκδοσης-λήξης της κάρτας-γραμμοκωδικού, οικονομικό έτος (στην περίπτωση που κριθεί η διαφοροποίηση με αυτό το κριτήριο) 2) Επίσης προτείνουμε την κρυπτογράφηση της προαναφερθείσας πληροφορίας για λόγους μοναδικότητας, αυθεντικότητας και ακεραιότητας. 3) Η συνολική πληροφορία που δύναται να αποθηκευτεί σε ένα γραμμοκώδικα τύπου ΕΑΝ-13 είναι 12 αριθμητικοί χαρακτήρες. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, προτείνεται η χρήση δι-διάστατων γραμμοκωδίκων οι οποίοι είναι ευέλικτοι στο πλήθος των χαρακτήρων, παρέχουν μηχανισμούς απασφαλμάτωσης (error correction) αντίθετα ο μονοδιάστατος γραμμοκώδικας διαθέτει απλά μηχανισμό εύρεσης λάθους. Η κατοχή μίας κάρτας με εκτυπωμένο το γραμμοκώδικα ενέχει τις εξής αδυναμίες: 1) Απώλεια ή φθορά της κάρτας 2) Οι πολίτες θα πρέπει να την φέρουν αδιαλείπτως κατά τις αγορές τους. 3) Δυσχρηστία διαχείρισης (παραλαβή, επανέκδοση, ακύρωση) Για την υπερκέραση των ανωτέρω αδυναμιών προτείνεται η αποστολή του γραμμοκώδικα στο κινητό τηλέφωνο του πολίτη με τη μορφή SMS. Με αυτόν τον τρόπο: 1) Παρέχεται ευκολία Διανομής κ’ Αποστολής, Ανάκλησης, Ανανέωσης 2) Η καθολική χρήση του κινητού τηλεφώνου συνεπάγεται ότι οι πολίτες φέρουν αδιαλείπτως το γραμμοκώδικα στο κινητό του κατά την πραγματοποίηση αγορών/συναλλαγών. 3) Η τεχνολογία είναι συμβατή με το σύνολο των κινητών της αγοράς. Ως εκ τούτου κάθε πολίτης κάτοχος κινητού μπορεί να επωφεληθεί. Πολιτοπούλου Βίκυ MPASS ΕΠΕ