• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Παπαδάκης' | 3 Φεβρουαρίου 2013, 03:11

    Από: Νίκος Παπαδάκης, cosmicway.net Κατάθεση στη Δημόσια Διαβούλευση στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομίας «επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης, παροχή πιστώσεων και άλλες διατάξεις» ΑΘΗΝΑ, 3 Φεβρουαρίου 2013 ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ Από το 1985 ασχολούμαι σαν προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών με τα παιχνίδια του ΟΠΑΠ και του ΟΔΙΕ. Το 1985 σε συνεργασία με άλλους προγραμματιστές και μετέπειτα συνεργάτες του ΟΠΑΠ, δημιούργησα το πρώτο λογισμικό για το ΠΡΟΠΟ. Η αρχή έγινε με πιλοτικές μελέτες στα πρακτορεία των κ.κ. Ματσούκα στην Αθήνα και Σαμίου στη Νέα Φιλαδέλφεια. Σαν αποτέλεσμα, όλη η Ελλάδα άρχισε να παίζει ΠΡΟΠΟ και ο -προστοιχηματικός- Ο.Π.Α.Π. είχε μία κατακόρυφη ανοδική πορεία που κράτησε εννέα περίπου χρόνια, ως το 1994. Από το 2000 είμαι διαχειριστής της γνωστής ιπποδρομιακής ιστοσελίδας «cosmicway.net - το Ελληνικό ιπποδρομιακό πόρταλ» που είναι βασικά αφιερωμένη στον Ελληνικό ιππόδρομο, από δε το 2010 μέχρι σήμερα και στο διεθνές ιπποδρομιακό στοίχημα που διεξάγεται από τον Ο.Δ.Ι.Ε. σε συνεργασία με τη Γαλλία, την Αγγλία και την Νότιο Αφρική. Η ιστοσελίδα cosmicway.net είναι ουδέτερη σε ότι αφορά τη διαμάχη μεταξύ του ΟΠΑΠ και των εταιρειών στοιχήματος, ενδιαφέρεται όμως για την όσο το δυνατόν καλύτερη αντιμετώπιση των παικτών-πελατών από αυτές τις εταιρείες αυτές στο οικονομικό, για την ασφάλεια των συναλλαγών και για την πάταξη της διαφθοράς στον χώρο των σπορ. Το cosmicway.net φιλοδοξεί να ανακόψει την έντονα πτωτική πορεία του ιπποδρομιακού στοιχήματος στην Ελλάδα και διαπιστώνει ότι μεγάλο μέρος αυτής ωφείλεται στη δυσκολία αντιμετώπισης του παιχνι- διού, σε συνδυασμό με τις προσφερόμενες αποδόσεις. Σαν αποτέλεσμα έχω ευαισθητοποιηθεί πολύ στο θέμα της δημιουργίας ενός «σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος» που θα βελτιώσει τα πράγματα - στο μέτρο που μπορούν να βελτιωθούν αυτά μέσα στις γενικώτερες συνθήκες της εθνικής μας οικονομίας. Επίσης από το 1999 είμαι Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλίππων (μη κερδοσκοπικό σωματείο με έγκριση από το Πρωτοδικείο Αθηνών, δικτυακός τόπος http://www.panefil.com). ΣΧΟΛΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ ΤΟΥ OPENGOV Οι διαβουλεύσεις για τα σχέδια νόμων είναι ένας διάδρομος επικοινωνίας μεταξύ των πολιτών και του κράτους. Στόχος τους είναι αφ’ ενός η σφυγμομέτρηση της κοινής γνώμης και αφ’ ετέρου να συμβάλλουν οι πολίτες στην ενημέρωση των αρχών. Θα πρέπει να δημοσιεύονται τα σχόλια των πολιτών, μετά από το σχετικό έλεγχο από τους συντονιστές, αμέσως, έτσι ώστε να μπορούν να τα διαβάζουν οι άλλοι, να γίνεται διάλογος και να μπορεί κάποιος να επανέρχεται με διευκρινίσες όταν κρίνει ότι αυτό είναι αναγκαίο. Οι πολίτες που λαμβάνουν μέρος θα πρέπει να είναι επώνυμοι και διαπιστευμένοι. Η τακτική που ακολουθείται να επιτρέπονται τα ψευδώνυμα είναι λάθος, δεν συμβάλλει στη λειτουργικότητα των συζητήσεων και εν πολλοίς καθιστά τις διαβουλεύσεις διαβλητές και άκυρες. Αντιλαμβάνομαι ότι πολλοί θέλουν να γράψουν αλλά να παραμείνουν ανώνυμοι. Όμως έτσι δεν γίνεται σωστή διαβούλευση. Η ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΟΣ Με τη νομοθεσία που εισάγεται, η συμμετοχή στο διαδικτυακό στοίχημα παρόχων ετέρων του ΟΠΑΠ καθίσταται παράνομη. Είτε για όλους τους παρόχους, είτε για μέρος αυτών που δεν θα έχουν την σχετική άδεια από το Ελληνικό κράτος. Τα συναισθήματα που προκλήθηκαν στην κοινωνία είναι ανάμικτα. Έχουμε συναίσθηνα ικανοποίησης από αυτούς που δεν θέλουν να υπάρχουν καθόλου τυχερά παιχνίδια (ούτε ΟΠΑΠ ει δυνατόν). Έχουμε επίσης συναίσθημα ικανοποίησης από αυτούς που πιστεύουν ότι δεν πρέπει να καταναλώνονται στην Ελλάδα ξένα προϊόντα/υπηρεσίες, γιατί έτσι αποδυναμώνεται η εθνική οικονομία (σ.σ. από αυτούς άλλοι καταλαβαίνουν ότι έτσι και τα Ελληνικά προϊόντα/υπηρεσίες μποϋκοτάρονται με όμοιο τρόπο στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, άλλοι δεν το καταλαβαίνουν αυτό καθόλου). Από πλευράς παικτών/πελατών στοιχηματικών εταιρειών, ήτοι του ΟΠΑΠ, των ξένων ή και αμφοτέρων, παρατηρούνται δύο καταστάσεις: α) Έντονη δυσαρέσκεια. β) Άγνοια, που διατηρείται ακόμα σε ένα ικανό ποσοστό (και κατά συνέπεια ενθαρρύνει τον ΟΠΑΠ και το Υπουργείο Οικονομίας να επιμένουν στην πολιτική τους). Ως γνωστόν, η όποια προτίμηση των παικτών/πελατών των παιχνιδιών στοιχηματισμού προς τις ξένες εταιρείες ωφείλεται στις καλύτερες αποδόσεις που προσφέρουν. Θα μπορούσε όμως ακόμα και κάτω από συνθήκες ίσων αποδόσεων να υπάρχει μία φυσιολογική διάσπαση της αγοράς. Για όσους παίζουν στοίχημα, το συναίσθημα της αδικίας που γίνεται σε βάρος τους μεγενθύνεται ακόμα περισσότερο όταν, η όλη διαδικασία δεν γίνεται για τη στήριξη του Ελληνικού προϊόντος (στοιχήματος εν προκειμένω) με αντάλλαγμα την καλυτέρευση των όρων συμμετοχής, αλλά με τρόπο αρκετά βάναυσο: «τώρα πιά δεν θα μπορείτε να παίζετε στο internet–θα σας κόψουμε κι άλλο τις αποδόσεις–θα σας φορολογήσουμε» Αυτό είναι το σλόγκαν και αυτό ακούγεται από κυβερνητικούς εκπροσώπους, άλλους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και από τον ΟΠΑΠ ! Εισπρακτικά ο ΟΠΑΠ δεν έχει να προσδοκά σε άνοδο από αυτά τα μέτρα για τους εξής λόγους: α) Η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση και η ανεργία. β) Η εντεινόμενη αποστροφή προς αυτόν μεγάλης μερίδας του παικτικού κοινού (λόγω των ανωτέρω). γ) Η φορολογία 10% στο στοίχημα Ο.Π.Α.Π., που συνοδεύει τα απαγορευτικά του διαδικτύου μέτρα (σ.σ. έγινε και απεργία από τους ίδιους τους πράκτορες του Ο.Π.Α.Π. γι αυτό το θέμα). δ) Η πολύ γρήγορη απογοήτευση που θα προκαλέσουν οι χαμηλές αποδόσεις σε συνδυασμό με το φόρο, ακόμα και σ’ αυτούς που δεν το αντιλαμβάνονται αρχικά (ήτοι το παιχνίδι δεν είναι αντιμετωπίσιμο). Ελπίζει όμως ο ΟΠΑΠ ότι θα παραμείνει ο τζίρος του σε υψηλά επίπεδα από: α) Την διατήρηση σε αρκετά υψηλό ποσοστό της άγνοιας του διαδικτύου (συνεπώς και των ανισοτήτων που υπάρχουν μεταξύ Ελλάδος και λοιπών Ευρωπαϊκών χωρών). β) Την διατήρηση σε υψηλά ποσοστά της άγνοιας της επικινδυνότητος που συνεπάγεται η συμμετοχή στα παιχνίδια του, υπό καθεστώς υψηλής γκανιότας και υπερφορολόγησης. γ) Την δημιουργία πελατειακού κοινού ανάμεσα στον γυναικείο πληθυσμό, στα παιγνιομηχανήματα. Η αντιπρόταση Η αντιπρόταση σε όλα αυτά, σε ότι αφορά τον ΟΠΑΠ, είναι να επανέλθουν τα πράγματα στην προ του 2010 κατάσταση, χωρίς στοιχηματικούς φόρους και με σταδιακή βελτίωση των στοιχηματικών αποδόσεων προς τον μέσο Ευρωπαϊκό όρο. Αν δε ο ΟΠΑΠ είναι ιδιωτικός, αυτό να το επιβάλλει η Ε.Ε.Ε.Π. με κανονιστικές διατάξεις. Σε ότι αφορά το διαδίκτυο, αν η Ευρωπαϊκή Ένωση επιμείνει στο άνοιγμα της αγοράς, αυτή να γίνει με ελεγχόμενο τρόπο ώστε κάθε εταιρεία που λαμβάνει έγκριση λειτουργίας, να φορολογείται στην Ελλάδα για το μέρος των δραστηριοτήτων της που αφορούν την Ελλαδα. Μόνο έτσι θα αποκατασταθεί η έννοια της δικαιοσύνης στην Ελλάδα στο θέμα του στοιχηματισμού, ενώ κάθε άλλη ρύθμιση προκαλεί σοβαρά προβλήματα, προς είτε τη μία είτε την άλλη κατεύθυνση. Η φορολογία στον παίκτη είναι άδικη, από τη στιγμή που σε κάθε τυχερό παιχνίδι το προσδόκιμο ωφέλους είναι ως γνωστόν αρνητικό και από την στιγμή που δεν απαιτείται κερδοφορία, έσοδα πλην έξοδα, στην ετήσια χρήση πριν φορολογηθεί κάποιος. Αντίθετα η παροχή ενός σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος θα λειτουργήσει ωφέλιμα και για τον ΟΠΑΠ και για τους άλλους παρεμφερείς οργανισμούς (π.χ. ιππόδρομος). Ε.Ε.Ε.Π. Η Ε.Ε.Ε.Π. ορθώς συνεστάθη. Αυτή τη στιγμή ο ρόλος της φαίνεται να είναι να βγάζει το «blacklist» που θα περιέχει τις παράνομα δραστηριοποιούμενες εταιρείες. Αλλά οι αρμοδιότητες που δίνει το άρθρο 25 παρ. 13 στην Ε.Ε.Ε.Π. είναι σωστές και της επιτρέπουν να λειτουργήσει θετικά για τη διασφάλιση των συμφερόντων των πολιτών που συμμετέχουν στα παιχνίδια στοιχηματισμού. Οι αρμοδιότητες αυτές πρέπει να επεκταθούν και στο ιπποδρομιακό στοίχημα του Ο.Δ.Ι.Ε. ή της εταιρείας ιπποδρομιακού στοιχήματος που θα τον αντικαταστήσει. Κάθε είδους αμοιβαίο στοίχημα πρέπει να ελέγχεται αυστηρά από την Ε.Ε.Ε.Π., με ηλεκτρονικά μέσα, ως προς τα ταμεία-αποδόσεις (οι παλιοί ξέρουν ότι το 1960, ένα χρόνο μετά την σύσταση του Ο.Π.Α.Π. είχαμε και το πρώτο σκάνδαλο, με τους υπαλλήλους που συμπλήρωναν δελτία ΠΡΟΠΟ μετά την λήξη των αγώνων !). Στις αρμοδιότητες της Ε.Ε.Ε.Π. πρέπει να εμπίπτει και η συνεργασία με τις αστυνομικές αρχές, για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο χώρο των σπορ. Ο ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ Ο ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟΣ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ Γράφονται πολλά γύρω από αυτό το ζήτημα και μάλιστα τα αναφέρει και το σχέδιο νόμου για το οποίο συζητάμε τώρα σε εδάφια του (προστασία από τον εθισμό, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες). Πως επιτυγχάνεται αυτό όταν το όλο οικοδόμημα αυταπόδεικτα στηρίζεται στην «διατήρηση της άγνοιας» και στην προσέλκυση του χαμηλού επιπέδου μόρφωσης πληθυσμού, είναι ένα εύλογο ερώτημα. Η πραγματικότητα, που την αντιλαμβάνονται οι πάντες, είναι ότι ο προτεινόμενος νόμος κάνει αυτές τις αναφορές για να πετύχει την εύνοια των Ευρωπαϊκών δικαστηρίων. Είναι όμως, αντικειμενικά, δυνατόν και είναι σωστό να καίμε τα χλωρά μαζί με τα ξερά ; Αυτος που κάνει μία μικρο-επένδυση στο στοίχημα, αυτός που θέλει να παίξει κάτι για να μην του λείψει η ελπίδα, να μπαίνει στο ίδιο καζάνι με αυτόν που κάνει κατάχρηση ; Απαγορεύουμε τα γρήγορα αυτοκίνητα ; Όχι, αυτό που κάνουμε είναι ότι δίνουμε στον κόσμο μαθήματα οδήγησης και μαθήματα οδικής ασφάλειας. Αλλά τα γρήγορα αυτοκίνητα προκαλούν και ατυχήματα. Απαγορεύουμε τις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων ; Όχι βέβαια. Αλλά οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων προκαλούν και πολλές οικτρές καταστάσεις, χωρισμός-διαζύγιο-εγκατάλειψη. Απαγορεύουμε το χρηματιστήριο ; Όχι ! Αλλά αυτό είναι το ... ξαδερφάκι του στοιχήματος και δημιουργεί και «εγκλωβισμένους» μερικές φορές. Η υπόθεση της «απαγόρευσης για προστασία» ή των «περιοριστικών μέτρων για προστασία» στερείται βάσεως και καταργεί ανθρώπινα δικαιώματα στην οικονομική σφαίρα, εκτός που γίνεται και ψευδώς η επίκληση της. Αυτό που υπάρχει και ζητάει η κοινωνία είναι <<παιδεία. Θα δώσετε την απαιτούμενη παιδεία στον Ελληνικό λαό, στα γυμνάσια ; Θα αναθέσετε σε επιστημονικό προσωπικό να βγάλει βιβλία που να λένε τι είναι τα διάφορα τυχερά παιχνίδια, τι μπορεί να περιμένει κανείς από αυτά και ποιές είναι οι πιθανές παρανέργειες ; Αν δεν γίνει αυτό τότε κοροϊδεύουμε αιωνίως στην Ελλάδα και το αυτό ισχύει και για τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ Αναφέρομαι στην απαγόρευση διαφημίσεων στο internet για στοιχήματα, από αθλητικές σελίδες εκτός των στοιχηματικών σελίδων αυτών καθεαυτών. Ενώ η διάταξη αυτή είναι αναγκαίο προσάρτημα του νόμου, από τη στιγμή που θα υπάρχει «blacklist», η συγγραφή της έγινε πολύ βιαστικά και μάλλον η διάταξη είναι αντισυνταγματική, γιατί καταπατούνται άλλα δικαιώματα του πολίτη άσχετα με την υπόθεση και γιατί επιφέρει αποτελέσματα πέραν του σκοπουμένου, να μην διεξάγεται παράνομος στοιχηματισμός. Έρχεται σε αντίθεση με άλλες αποφάσεις των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων. Δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν η παγκοσμιότητα του διαδικτύου και χειρίζεται το θέμα ως εάν να επρόκειτο για τις παλιές διαφημίσεις στα τοπικά έντυπα και στα τοπικά ραδιόφωνα. Λογικά θα υπάρχουν δύο ειδών εταιρείες στο blacklist της Ε.Ε.Ε.Π.: Πρώτον αυτές που έχουν διαπράξει διεθνή οικονομικά εγκλήματα και καταζητούνται από την ιντερπόλ. Δεύτερον, αυτές που συμβαίνει να μην είναι εγκεκριμένες στην Ελλάδα αλλά είναι εγκεκριμένες στη χώρα τους και σε άλλες χώρες. Αν ο διαφημιστής βγάζει από Ελλάδα μία ξενόγλωσση ιστοσελίδα που δεν απευθύνεται καν στην Ελληνική κοινότητα γιατί να στερηθεί του διαφημιστικού εσόδου ; Ποιά η λογική και σε τι εξυπηρετεί ; Σε τίποτα απολύτως. Τέτοιες σελίδες υπάρχουν αρκετές. Η Ε.Ε.Ε.Π. ερωτηθείσα δήλωσε άγνοια και ακόμα ο εκπρόσωπος της προσέθεσε ότι σύμφωνα με τη δικιά του ερμηνεία κάθε σελίδα που έχει σύνδεσμο σε εταιρεία του blacklist είναι παράνομη, ωφείλει ο isp να την κάνει να μην παίζει και ο/οι διαχειριστές της κινδυνεύουν με σύλληψη. Αν δε ο/οι διαχειριστές βρίσκονται στο εξωτερικό, προφανώς κινδυνεύουν με σύλληψη σε περίπτωση που ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, διεθνούς φήμης αθλητικές σελίδες κινδυνεύουν με σβήσιμο στην Ελλάδα και οι διαχειριστές τους που δεν έχουν ιδέα επίσης κινδυνεύουν ! Αλλά οι σελίδες αυτές συμβαίνει να είναι και «εργαλεία» για τους παίκτες που παίζουν Ο.Π.Α.Π. όπως και για τους πράκτορες ! Χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος και κανένα κέρδος -στο θέμα της παρεμπόδισης του παράνομου στοιχηματισμού- πάμε να λογοκρίνουμε ολόκληρο το διαδίκτυο, επειδή η διάταξη που αφορά την «εμπορική επικοινωνία» είναι κακά διατυπωμένη. Ορθώς διατυπουμένη αυτή η διάταξη θα έπρεπε να αφορά «διαφημιστικά μηνύματα από εταιρείες του blacklist που απευθύνονται προς την Ελληνική κοινότητα». Θα πρέπει επίσης να λαμβάνεται υπ’ όψιν πως το διαφημιστικό μήνυμα φέρνει την στοιχηματική ιστοσελίδα στην Ελλάδα όταν η σελίδα αυτή ενδεχομένως δεν παίζει, όταν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Ελλάδος δεν εκτελούν συναλλαγές με αυτήν και όταν από το διαφημιστικό μήνυμα δεν υποδεικνέται ή δεν προκύπτει άλλος τρόπος πρόσβασης από τη χώρα προς τις υπηρεσίες της εταιρείας. ΑΠΕΙΛΕΣ Υπάρχει αυτές τις μέρες έντονη φημολογία για απειλές χρήσης βίας σε βάρος προσώπων -όπως εγώ- που διατυπώνουν παράπονα από τον ΟΠΑΠ και εκφράζουν την αντίθεση τους προς μέρος των διατάξεων του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου.Δεν θεωρώ καθόλου πιθανό αυτό να ζητήθηκε από τις Ελληνικών συμφερόντων εταιρείες (Ο.Π.Α.Π. ή Ο.Δ.Ι.Ε.) και επίσης το θεωρώ αδιανόητο να το σκέφτηκαν καν. Σύμφωνα όμως με τις πληροφορίες είναι ουκ ολίγα τα άτομα που προσφέρουν πιεστικά και προτείνουν αυτού του είδους τις «υπηρεσίες» και επιχειρούν να προσεγγίσουν τους δύο ως άνω οργανισμούς. Για το λόγο αυτό θα κοινοποιήσω την παρούσα ανάρτηση μου και προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, για τις δικές του ενέργειες, δεδομένου και ότι ο Ευρωπαϊκός Επίτροπος Μισέλ Μπαρνιέ γνωρίζει ήδη σχετικά με αυτήν την υπόθεση. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ (λίστα διανομής) Η παρούσα κατάθεση στην διαβούλευση για τον νόμο τυχερών παιχνιδιών διανέμεται ως εξής: α) Υπουργείο Οικονομικών – Διαδικτυακός τόπος διαβουλεύσεων http://www.opengov.gr/minfin/?p=1837 http://www.opengov.gr/minfin/?p=1839 γ) Γραφείο Κοινοτικού επιτρόπου Μισέλ Μπαρνιέ (μετάφραση στα Αγγλικά) δ) cosmicway.net - Ελληνικό ιπποδρομιακό portal http://www.cosmicway.net/diavoulefsi1302.pdf http://www.cosmicway.net/diavoulefsi1302_en.pdf (μετάφραση στα Αγγλικά) ε) Υπουργείο Προστασίας Πολίτη (υπ’ όψιν κ. Υπουργού) http://www.mopocp.gov.gr (pressoffice@yptp.gr) στ) RGA (chawkswood@rga.eu.com)