• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΟΝΙΤΣΑΣ-ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΤΣΕΚΗΣ' | 13 Ιουνίου 2013, 09:54

    1. Γενικές Παρατηρήσεις α. Σύντομη διάρκεια χρόνου για υποβολή προτάσεων-απόψεων. Ο χρόνος που ορίσθηκε, λίγες μόνο ημέρες, για να λάβουν γνώση, Οι πολίτες και οι φορείς, κυρίως, του κειμένου όλου του «Κώδικα» και καταθέσουν τις απόψεις, ανεπαρκέστατος και θεωρείται ότι επιδιώκεται να μη κατατεθούν απόψεις, ώστε το «σχέδιο» που συντάχθηκε, να θεωρηθεί «άρτιο» και γι αυτό δεν διατυπώθηκαν απόψεις. Η εθνική σοβαρότητα του θέματος των Εθνικών Κληροδοτημάτων, ή όπως στο κείμενο ορίζεται (αδόκιμα) «Κοινωφελείς Περιουσίες» και η επί πολλά χρόνια επεξεργασία από του έτους 1993, όπως, στο εισαγωγικό σημείωμα του Σχεδίου Νόμου, αναγράφεται, αυτού του σχεδίου από διάφορες Επιτροπές, ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ να παραταθεί ο χρόνος κατάθεσης προτάσεων. Αυτό θα βοηθήσει ώστε το τελικό κείμενο που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή να είναι «καλλίτερο» και ωφελιμότερο. β. Ο τίτλος του Κώδικα Στο Σχέδιο Νόμου ο τίτλος του μέχρι σήμερα γνωστού «Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων» (Διοικητική Κωδικοποίηση του Υπουργείου Οικονομικών) αναγράφεται με τον αδόκιμο όρο «Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών και λοιπές διάταξεις». Ο όρος είναι νομικά αδόκιμος. Κανένας Κώδικας Δικαίου (Αστικός Κώδικας, Ποινικός Κώδικας, Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, Τελωνειακός Κώδικας, Κώδικας Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων, Αγορανομικός Κώδικας κ.τ.λ.). Θα πρέπει να απαλειφθεί ο όρος «και λοιπές διατάξεις» από το τελικό κείμενο. Αυτό επιβάλλεται και από το άρθρο 76 παρ. 6 και 7 του Συντάγματος, αφού οι «Κώδικες που συντάχθηκαν από Ειδικές Επιτροπές, κυρώνονται στο σύνολό τους». Πώς αυτό θα γίνει με τις λοιπές διατάξεις; Προφανώς, διέφυγε της προσοχής των συνταχτών του Σχεδίου. Επισημειώνω ότι ο τίτλος που δόθηκε στο Σχέδιο «Κώδικας Κοινοφελών Περιουσιών» θα πρέπει να γίνει «Κώδικας Εθνικών Κληροδοτημάτων», όπως είναι γνωστό στους Έλληνες από το 1822 μέχρι σήμερα, ως όρος νομικός αλλά και ως όρος που εκφράζει ένα «πολιτισμικό αγαθό του Έθνους μας» δηλαδή την Εθνική και Τοπική Ευεργεσία. Η φράση «Κοινωφελείς Περιουσίες» δεν αποδίδουν την ουσία της Ευεργεσίας (Εθνικής ή Τοπικής) όπως την εκφράζει η λέξη «Κληροδότημα». Άλλωστε, στη Διοικητική Κωδικοποίηση του νόμου 2039/1939 που έκανε το Υπουργείο Οικονομικών, ο τίτλος του Κώδικα είναι «Εθνικά Κληροδοτήματα». Γιατί, φτωχαίνουμε τον εθνικό, γλωσσικό, πλούτο με αλλαγές που δεν αποδίδουν την ουσία της ευεργεσίας; Αλήθεια, η διάταξη του άρθρου 109 παρ. 3 του Συντάγματος που ορίζει ότι «Νόμος ορίζει τα σχετικά με τη σύνταξη μητρώου Κληροδοτημάτων» δεν σας επιβάλλει να ορισθεί ο Κώδικας ως «Κώδικας Εθνικών Κληροδοτημάτων» ή έστω «Κώδικας Κληροδοτημώτων». Πώς, ενώ το Σύνταγμα ορίζει ότι θα καταρτισθεί «ΜΗΤΡΩΟ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ» το σχέδιο το ορίζει ως «ΜΗΤΡΩΟ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ»; ΣΥΝΕΠΩΣ, θα πρέπει ο Κώδικας να έχει τον τίτλο, στο τελικό σ΄χεδιο Νόμου, «ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΘΝΙΚΩΝ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ» ή «ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ». γ. Είναι Εθνική Αγνωμοσύνη να συντάσσεται ένα πολυσέλιδο νομοσχέδιο (Κώδικας) με μακροσκελή 82 άρθρα, το οποίο ρυθμίζει διεξοδικά τα θέματα διαχείρισης των «Κοινωφελών Περιουσιών» και να μην αναφέρεται ούτε στο Προλογικό Σημείωμα, ότι οι περιουσίες αυτές «αφέθηκαν» - δωρήθηκαν στο Κράτος ή σε Ιδρύματα, για εξυπηρέτηση Κοινωφελών Σκοπών από του Εθνικούς ή Εθνοτοπικούς Ευεργέτες – Δωρητές. Επιβάλλεται, στο Εισαγωγικό Σημείωμα, που θα συνοδεύει τον Κώδικα στη Βουλή των Ελλήνων, να γίνεται μνεία των Εθνικών Ευεργετών που στήριξαν με τους δυσκολοαποκτημένους θησαυρούς τους το νεοϊδρυμένο Κράτος μας. Είναι χρέος να γίνει αναφορά στους Εθνικούς Ευεργέτες και τα Εθνικά ή Τοπικά Κληροδοτήματα, και όχι μόνο αναφορά στην «αόριστη» αλλά ωφελιμιστική έννοια της περιουσίας που άφησαν, δημιουργώντας έτσι, διαχρονικό και εθνικό πολιτισμικό αγαθό, την ευεγερσία. δ. Η κατ’ άρθρον διάρθρωση του Κώδικα, χρήζει επανεξέτασης, λαμβάνοντας υπόψη και το «Τελικό Σχέδιο του Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων» το οποίο συντάχθηκε από την Ειδική Επιτροπή για μελέτη και σύνταξη σχεδίου του Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων, που είχε συγκροτηθεί κατά το άρθρο 27 παρ. 14 του ν. 2166/1993. Το σχέδιο, είχε συνταγεί από Επιτροπή, που αποτελούνταν από πρόσωπα άρτιας νομικής κατάρτισης (Αθ. Ράντο, Αντιπρόεδρο ΣτΕ, Ρωμύλο Κεδίκογλου, πρόεδρο ΑΠ κ.τ.λ.) και αν ληφθεί υπόψη το κείμενο αυτό ή ακόμη και ο νόμος 2039/1939 (άρτιο νομοθέτημα) το τελικό κείμενο του νέου Κώδικα θα είναι ιδιαίτερα καλό και χρήσιμο.