Άρθρο 01: Ορισμοί

Για τους σκοπούς του παρόντος κώδικα, οι κατωτέρω όροι έχουν την ακόλουθη έννοια:
1. Ως «κοινωφελής περιουσία» νοείται το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων που διατίθενται με κληρονομία, κληροδοσία ή δωρεά υπέρ του Δημοσίου ή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου ή για κοινωφελή σκοπό. Ως «κοινωφελής περιουσία» νοείται επίσης και το νομικό πρόσωπο που τα διαχειρίζεται και εκπροσωπεί, εφόσον υπάρχει.
Οι όροι «κοινωφελής περιουσία», «περιουσία» και «εθνικό κληροδότημα» ταυτίζονται.
2. Ως «συστατική πράξη» νοείται η διαθήκη ή πράξη δωρεάς, με την οποία διατίθεται νόμιμα περιουσία κατά την έννοια του προηγούμενου εδαφίου.
3. Ως «κοινωφελής σκοπός» νοείται κάθε εθνικός, θρησκευτικός, φιλανθρωπικός, εκπαιδευτικός, πολιτιστικός και γενικά επωφελής για την κοινωνία, εν όλω ή εν μέρει, σκοπός.
4. «Αρμόδια αρχή» για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του παρόντος κώδικα είναι ο Υπουργός Οικονομικών και ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης (Γ.Γ. Απ. Διοίκησης), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2, οι οποίοι ασκούν τις σχετικές αρμοδιότητες διἀ των οικείων Διευθύνσεων.
5. «Συμβούλιο» είναι το συλλογικό όργανο με την ονομασία Συμβούλιο Κοινωφελών Περιουσιών που γνωμοδοτεί προς την αρμόδια αρχή, συγκροτείται κατά τα άρθρα 6 και 8 και έχει τις αρμοδιότητες του άρθρου 7.

  • 14 Ιουνίου 2013, 10:14 | ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΑ ΑΜΦΙΣΣΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
    1.ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΕΜΠΟΔΙΟ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΓΡΗΓΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΑΜΕΣΟΥΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
    2.ΟΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΜΟΝΙΜΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΑΥΤΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΛΗΦΘΗΣΑΝ ΥΠ΄ΟΨΙΝ ΣΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΑ ΜΗΝ ΕΜΠΕΡΙΈΧΕΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΥΝ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΙ ΕΠΩΦΕΛΕΣΤΕΡΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥΣ.
    3.ΕΚΦΡΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 21 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΣΕ ΕΛΕΓΚΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ.
    4.ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΤΗΣΙΟΣ ΣΤΑ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΜΕΝ ΤΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ Δ.Ε. ΚΑΤΑΣΤΕΛΛΟΝΤΑΣ ΔΕ ΚΑΘΕ ΠΑΡΑΤΥΠΗ Η΄ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥΣ.
    5.ΕΑΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΟΤΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ Δ.Ε. ΕΝΟΣ ΕΚ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΩΝ ΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΨΗΦΟΥ.
    6.ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΑΠΟ 28,25% (20% ΦΟΡΟΣ + 3% ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΣ + 3,6% ΧΑΡΤΟΣΗΜΟ +55% ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΥ) ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ ΤΟ Ν.3842/2010 ΣΕ 5%. ΕΝΩ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡΟ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΡΗΤΗ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΑΥΤΩΝ.
    7.ΟΧΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΑΛΛΑ ΑΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΟΝΟ ΩΣ ΝΟΜΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ.
    8.ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΟΠΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΜΕΧΡΙ 15000 ΕΥΡΩ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΩΣ 45000 ΕΥΡΩ ΜΕ ΤΡΕΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 45000 ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ.
    9.ΕΝΟΙΚΙΑΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΜΕ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΤΙΜΗ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΝ ΜΙΣΘΩΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΑΥΤΟΥ ΑΠΟ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΠΡΟ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ η ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ.
    10.ΑΜΟΙΒΕΣ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ κλπ ΩΣ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΠΙΝΑΚΑ ΑΜΟΙΒΩΝ ΑΥΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ.
    11.ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΜΕ Γ΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΒΙΒΛΙΑ (ΔΙΠΛΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΣΒΕΣΕΙΣ κλπ).

  • 13 Ιουνίου 2013, 09:45 | ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΟΝΙΤΣΑΣ-ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΤΣΕΚΗΣ

    Στο άρθρο 1
    Στην παρ. 1 ορίζεται «Ως «κοινωφελής περιουσία» νοείται επίσης και το νομικό πρόσωπο που τα διαχειρίζεται και εκπροσωπεί, εφόσον υπάρχει».
    Η παράγραφος αυτή πρέπει να απαλειφθεί, διότι «κοινωφελής περιουσία είναι η περιουσία που καταλίπεται από τον διαθέτη για εξυπηρέτηση κοινωφελούς σκοπού».
    «Το νομικό πρόσωπο (Ίδρυμα, Σύλλογος, Εταιρεία κ.λπ.) είναι αυτό στο οποίο αναγνωρίζονται από το νόμο δικαιώματα ή υποχρεώσεις ανάλογα με αυτές που έχουν τα φυσικά πρόσωπα (κατά πλάσμα δικαίου)».
    Κατ’ ακολουθίαν, δεν μπορεί το νομικό πρόσωπο να έχει και την έννοια της κοινωφελούς περιουσίας. Είναι αδόκιμα, νομική και εννοιολογική έκφραση.

  • 13 Ιουνίου 2013, 09:54 | ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΟΝΙΤΣΑΣ-ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΤΣΕΚΗΣ

    1. Γενικές Παρατηρήσεις
    α. Σύντομη διάρκεια χρόνου για υποβολή προτάσεων-απόψεων.
    Ο χρόνος που ορίσθηκε, λίγες μόνο ημέρες, για να λάβουν γνώση, Οι πολίτες και οι φορείς, κυρίως, του κειμένου όλου του «Κώδικα» και καταθέσουν τις απόψεις, ανεπαρκέστατος και θεωρείται ότι επιδιώκεται να μη κατατεθούν απόψεις, ώστε το «σχέδιο» που συντάχθηκε, να θεωρηθεί «άρτιο» και γι αυτό δεν διατυπώθηκαν απόψεις.
    Η εθνική σοβαρότητα του θέματος των Εθνικών Κληροδοτημάτων, ή όπως στο κείμενο ορίζεται (αδόκιμα) «Κοινωφελείς Περιουσίες» και η επί πολλά χρόνια επεξεργασία από του έτους 1993, όπως, στο εισαγωγικό σημείωμα του Σχεδίου Νόμου, αναγράφεται, αυτού του σχεδίου από διάφορες Επιτροπές, ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ να παραταθεί ο χρόνος κατάθεσης προτάσεων.
    Αυτό θα βοηθήσει ώστε το τελικό κείμενο που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή να είναι «καλλίτερο» και ωφελιμότερο.
    β. Ο τίτλος του Κώδικα
    Στο Σχέδιο Νόμου ο τίτλος του μέχρι σήμερα γνωστού «Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων» (Διοικητική Κωδικοποίηση του Υπουργείου Οικονομικών) αναγράφεται με τον αδόκιμο όρο «Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών και λοιπές διάταξεις». Ο όρος είναι νομικά αδόκιμος. Κανένας Κώδικας Δικαίου (Αστικός Κώδικας, Ποινικός Κώδικας, Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, Τελωνειακός Κώδικας, Κώδικας Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων, Αγορανομικός Κώδικας κ.τ.λ.).
    Θα πρέπει να απαλειφθεί ο όρος «και λοιπές διατάξεις» από το τελικό κείμενο.
    Αυτό επιβάλλεται και από το άρθρο 76 παρ. 6 και 7 του Συντάγματος, αφού οι «Κώδικες που συντάχθηκαν από Ειδικές Επιτροπές, κυρώνονται στο σύνολό τους». Πώς αυτό θα γίνει με τις λοιπές διατάξεις; Προφανώς, διέφυγε της προσοχής των συνταχτών του Σχεδίου.
    Επισημειώνω ότι ο τίτλος που δόθηκε στο Σχέδιο «Κώδικας Κοινοφελών Περιουσιών» θα πρέπει να γίνει «Κώδικας Εθνικών Κληροδοτημάτων», όπως είναι γνωστό στους Έλληνες από το 1822 μέχρι σήμερα, ως όρος νομικός αλλά και ως όρος που εκφράζει ένα «πολιτισμικό αγαθό του Έθνους μας» δηλαδή την Εθνική και Τοπική Ευεργεσία.
    Η φράση «Κοινωφελείς Περιουσίες» δεν αποδίδουν την ουσία της Ευεργεσίας (Εθνικής ή Τοπικής) όπως την εκφράζει η λέξη «Κληροδότημα».
    Άλλωστε, στη Διοικητική Κωδικοποίηση του νόμου 2039/1939 που έκανε το Υπουργείο Οικονομικών, ο τίτλος του Κώδικα είναι «Εθνικά Κληροδοτήματα». Γιατί, φτωχαίνουμε τον εθνικό, γλωσσικό, πλούτο με αλλαγές που δεν αποδίδουν την ουσία της ευεργεσίας;
    Αλήθεια, η διάταξη του άρθρου 109 παρ. 3 του Συντάγματος που ορίζει ότι «Νόμος ορίζει τα σχετικά με τη σύνταξη μητρώου Κληροδοτημάτων» δεν σας επιβάλλει να ορισθεί ο Κώδικας ως «Κώδικας Εθνικών Κληροδοτημάτων» ή έστω «Κώδικας Κληροδοτημώτων».
    Πώς, ενώ το Σύνταγμα ορίζει ότι θα καταρτισθεί «ΜΗΤΡΩΟ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ» το σχέδιο το ορίζει ως «ΜΗΤΡΩΟ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ»;
    ΣΥΝΕΠΩΣ, θα πρέπει ο Κώδικας να έχει τον τίτλο, στο τελικό σ΄χεδιο Νόμου, «ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΘΝΙΚΩΝ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ» ή «ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ».
    γ. Είναι Εθνική Αγνωμοσύνη να συντάσσεται ένα πολυσέλιδο νομοσχέδιο (Κώδικας) με μακροσκελή 82 άρθρα, το οποίο ρυθμίζει διεξοδικά τα θέματα διαχείρισης των «Κοινωφελών Περιουσιών» και να μην αναφέρεται ούτε στο Προλογικό Σημείωμα, ότι οι περιουσίες αυτές «αφέθηκαν» – δωρήθηκαν στο Κράτος ή σε Ιδρύματα, για εξυπηρέτηση Κοινωφελών Σκοπών από του Εθνικούς ή Εθνοτοπικούς Ευεργέτες – Δωρητές.
    Επιβάλλεται, στο Εισαγωγικό Σημείωμα, που θα συνοδεύει τον Κώδικα στη Βουλή των Ελλήνων, να γίνεται μνεία των Εθνικών Ευεργετών που στήριξαν με τους δυσκολοαποκτημένους θησαυρούς τους το νεοϊδρυμένο Κράτος μας. Είναι χρέος να γίνει αναφορά στους Εθνικούς Ευεργέτες και τα Εθνικά ή Τοπικά Κληροδοτήματα, και όχι μόνο αναφορά στην «αόριστη» αλλά ωφελιμιστική έννοια της περιουσίας που άφησαν, δημιουργώντας έτσι, διαχρονικό και εθνικό πολιτισμικό αγαθό, την ευεγερσία.
    δ. Η κατ’ άρθρον διάρθρωση του Κώδικα, χρήζει επανεξέτασης, λαμβάνοντας υπόψη και το «Τελικό Σχέδιο του Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων» το οποίο συντάχθηκε από την Ειδική Επιτροπή για μελέτη και σύνταξη σχεδίου του Κώδικα Εθνικών Κληροδοτημάτων, που είχε συγκροτηθεί κατά το άρθρο 27 παρ. 14 του ν. 2166/1993.
    Το σχέδιο, είχε συνταγεί από Επιτροπή, που αποτελούνταν από πρόσωπα άρτιας νομικής κατάρτισης (Αθ. Ράντο, Αντιπρόεδρο ΣτΕ, Ρωμύλο Κεδίκογλου, πρόεδρο ΑΠ κ.τ.λ.) και αν ληφθεί υπόψη το κείμενο αυτό ή ακόμη και ο νόμος 2039/1939 (άρτιο νομοθέτημα) το τελικό κείμενο του νέου Κώδικα θα είναι ιδιαίτερα καλό και χρήσιμο.

  • 28 Μαΐου 2013, 20:06 | Γιάννης Παπαχριστόπουλος

    Το σχέδιο νόμου δεν λαμβάνει υπόψη την εξαιρετική δουλειά της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και, ειδικά, το πόρισμα των βουλευτών και καταξιωμένων νομικών, κ.κ. Παυλόπουλο και Τσούρα.

    http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/510129c4-d278-40e7-8009-e77fc230adef/%CF%80%CF%8C%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1.doc

    Διαβάστε την, κάντε ότι λέει μέσα, και μετά καταθέστε το νομοσχέδιο.

    Υ.Γ. Είναι τουλάχιστον απαράδεκτο να μην γνωρίζει το ΥΠΟΙΚ την έκθεση αυτή.