• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΡΑΔΗΣ (Πρόεδρος Σ.Ε.Κ.Τ.)' | 3 Ιουλίου 2013, 15:18

    Στον Σ.Ε.Κ.Τ. (Σύνδεσμος Εισαγωγέων και Κατασκευαστών Ταμειακών Συστημάτων) συμμετέχουμε εταιρείες που εισάγουν ή κατασκευάζουν φορολογικούς μηχανισμούς (ΕΑΦΔΣΣ) και φορολογικά ταμειακά συστήματα (ΦΗΜ). Είμαστε θεσμοθετημένος φορέας και από το 1990 που άρχισε η υποχρέωση χρήσης «πιστοποιημένων από το κράτος» φορολογικών ταμειακών μηχανών (ΦΗΜ) και εν συνεχεία από το 2003 η υποχρέωση χρήσης «πιστοποιημένων από το κράτος» φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ), είμαστε σε διαρκή και μόνιμο διάλογο με το Υπουργείο Οικονομικών, καταθέτοντας απόψεις και θέσεις επί θεμάτων που αφορούν τις συναλλαγές είτε μεταξύ επιτηδευματιών, είτε μεταξύ επιτηδευματιών και ιδιωτών. Με αυτή την ιδιότητά μας θέλουμε να καταθέσουμε στην δημόσια διαβούλευση που «άνοιξε» το Υπουργείο Οικονομικών, την θέση μας έτσι όπως αυτή είχε κατατεθεί (και συζητηθεί αρμοδίως) από την 1.4.2013 στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Θεοχάρη. Για την οικονομία του χρόνου, θα αποκοπούν κάποια σημεία της από 1.4.2013 θέσης - πρότασης μας, χωρίς όμως αυτό να επηρεάζει το πνεύμα και το νόημα της θέσης μας, το οποίο συνοψίζεται στα ακόλουθα 3 σημεία. 1. Η αποστολή των χρήσιμων δεδομένων των φορολογικών στοιχείων από του υπόχρεους επιτηδευματίες στην ΓΓΠΣ, πρέπει να γίνει αφενός με την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των ήδη επιβαρυμένων επιτηδευματιών και αφετέρου να εξασφαλίζεται η ορθότητα και η μη αλλοίωση των δεδομένων που αποστέλλονται. 2. Αυτό για τις μηχανογραφημένες επιχειρήσεις που κάνουν χρήση ΕΑΦΔΣΣ, επιτυγχάνεται σε απόλυτο βαθμό με την αυτοματοποιημένη ηλεκτρονική αποστολή των νέων αρχείων e.txt που δημιουργούν οι ΕΑΦΔΣΣ για κάθε φορολογικό στοιχείο (παραστατικό). 3. Η υποβολή μηνιαίων συγκεντρωτικών καταστάσεων δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στις επιχειρήσεις, αυξάνει σημαντικά το κόστος τους, διαφοροποιεί διαδικασίες λειτουργία τους και βέβαια δεν προσφέρει καμία υπηρεσία στον αγώνα της πολιτείας να πατάξει την φοροδιαφυγή. ----- //// ----- //// ----- //// ----- Αθήνα 1 Απριλίου 2013 Θέμα : Θέσεις του ΣΕΚΤ για την διαβίβαση δεδομένων των συναλλαγών. Αξιότιμε κ. Γενικέ Με το παρόν κείμενο θέλουμε να σας καταθέσουμε εγγράφως τις θέσεις και τις προτάσεις του Συνδέσμου μας, σχετικά με την «υποχρέωση» όλων των επιτηδευματιών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην Γ.Γ.Π.Σ. …………………………………………………………………………….. Αναζητώντας τον στόχο της Διοίκησης Αν ανατρέξουμε στην πρόσφατη ιστορία της χώρας μας, θα καταγράψουμε την συνεχή προσπάθεια της Διοίκησης να περιορίσει την φοροδιαφυγή. Μια προσπάθεια ποικιλοτρόπως εκπεφρασμένη, αλλά συνοδευόμενη πάντα από πενιχρά ή και αντίθετα αποτελέσματα. Από την αρχή της περιόδου ύφεσης της ελληνικής οικονομίας και ιδιαίτερα με την εφαρμογή των μνημονίων, ο στόχος της πάταξης της φοροδιαφυγής τέθηκε πάλι από την Δημόσια Διοίκηση αλλά και από τους Ευρωπαίους εταίρους μας, ως κυρίαρχος στόχος. Αν επικεντρωθούμε στο γεγονός, ότι το μέγιστο ποσοστό των δημοσίων εσόδων για το ελληνικό κράτος ( έπρεπε να ) προέρχεται από τον ΦΠΑ και τον αναλογούντα φόρο των επαγγελματιών, των επιτηδευματιών και των επιχειρήσεων, θα αναδείξουμε αμέσως την αναγκαιότητα της πάταξης της φοροδιαφυγής στο νευραλγικό αυτό τομέα της ελληνικής οικονομίας. Αν αναζητήσουμε και αναλύσουμε τους τρόπους που γίνεται η φοροδιαφυγή στον τομέα της επαγγελματικής – επιχειρηματικής δραστηριότητας, θα πρέπει να τους κατηγοριοποιήσουμε ως κάτωθι :  συναλλαγές χωρίς έκδοση παραστατικών και  αλλοίωση ή απόκρυψη συναλλαγών που έχουν γίνει με παραστατικά …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Στην παρούσα όμως παρέμβαση, προσεγγίζουμε την 2η κατηγορία της φοροδιαφυγής που αναφέρεται στην προσπάθεια της αλλοίωσης ή της απόκρυψης συναλλαγών που έχουν πραγματοποιηθεί με παραστατικά. Προσφιλείς μέθοδοι αυτών που φοροδιαφεύγουν είναι :  η έκδοση πλαστών ή εικονικών παραστατικών  η αλλοίωση, απόκρυψη ή προσθήκη παραστατικών στις περιοδικές - εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ  η μη κατάθεση περιοδικών ή εκκαθαριστικών δηλώσεων ΦΠΑ  η μη απόδοση ΦΠΑ Με καταγεγραμμένες λοιπόν τις μεθόδους φοροδιαφυγής, γίνεται άμεσα αντιληπτή η ανάγκη ασφαλούς καταγραφής όλων των συναλλαγών , σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο χρόνο από την πραγματοποίηση τους. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Το νομοθετικό πλαίσιο Όπως προαναφέρθηκε, από το 2010 η Δημόσια Διοίκηση αναζήτησε τρόπους καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Σωστά προσέγγισε το πρόβλημα και κατέγραψε σε δύο νόμους την θέληση της για την ριζική επίλυση του ζητήματος της φοροδιαφυγής. Ο νόμος 3842/23.4.2010, στο άρθρο 20, αναφέρει : «Για συναλλαγές επιτηδευματιών με άλλους επιτηδευματίες … τα δεδομένα των φορολογικών συναλλαγών που εκδίδονται, διαβιβάζονται ηλεκτρονικά σε βάση δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ. του Υπουργείου Οικονομικών» Ο νόμος 3943/31.3.2011, στο άρθρο 26, αναφέρει : «Οι επιτηδευματίες που εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών με χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται, σε βάση δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ. του Υπουργείου Οικονομικών» Τον Ιούνιο 2011 με Υπουργική απόφαση συστάθηκε επιτροπή με ευρύτατη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου, στην οποία συμμετείχατε και εσείς εκ μέρους της Γ.Γ.Π.Σ, για την επεξεργασία προτάσεων και την συγγραφή πορίσματος που θα αφορούσε την εφαρμογή των δύο ανωτέρω νόμων. Τον Οκτώβρη 2011 το πόρισμα που παραδόθηκε στον Υπουργό, αφού κατέγραφε τις προτάσεις της επιτροπής, κατέληγε στην ανάγκη δημιουργίας και υπογραφής τεσσάρων Υπουργικών Αποφάσεων ( ΠΟΛ ), οι οποίες θα έθεταν σε ισχύ τους δύο ανωτέρω νόμους. Τον Δεκέμβριο 2012, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση λόγω της Οικουμενικής κυβέρνησης και των δύο εκλογικών αναμετρήσεων, υπογράφηκαν οι δύο Υπουργικές αποφάσεις , ΑΥΟ ΠΟΛ.1220/2012 και ΑΥΟ ΠΟΛ.1221/2012, οι οποίες επιλύουν όλα τα τεχνικά θέματα που σχετίζονται με την εφαρμογή των δύο νόμων. Απαιτείται όμως η υπογραφή δύο ακόμη Υπουργικών αποφάσεων που θα ορίζουν τον χρόνο έναρξης της υποχρέωσης διαβίβασης των δεδομένων των φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ) και των ταμειακών μηχανών (ΦΗΜ), καθώς και λεπτομέρειες του τρόπου διαβίβασης. (σχόλιο της 3.7.2013 : οι δύο ΠΟΛ που υπογράφηκαν τον Δεκέμβριο 2012, στο άλλο σχέδιο προς διαβούλευση που έχει ανέβει, ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ !!! και προτείνονται άλλες προδιαγραφές για τις ΕΑΦΔΣΣ που για να ισχύουν θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένα έτος. ΠΑΜΕ ΠΑΛΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ !!!) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Συναλλαγές μεταξύ επιτηδευματιών (ν.3842/2010) Επανερχόμενοι στον στόχο της Δημόσιας Διοίκησης, για κεντρική καταγραφή όλων των συναλλαγών, μέσω του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου που ορίζει την ηλεκτρονική διαβίβαση των δεδομένων σε βάση δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ., θα αναζητήσουμε την δυνατότητα εφαρμογής του ν. 3842/2010 που αναφέρεται στις συναλλαγές μεταξύ επιτηδευματιών. Το ζητούμενο είναι να προσεγγίσουμε  την ωριμότητα και ετοιμότητα της αγοράς και  βέβαια την ετοιμότητα της Δημόσιας Διοίκησης να «υποδεχτεί» και να αξιοποιήσει τα δεδομένα των συναλλαγών. Ωριμότητα αγοράς Όπως ορθά πράττει το πόρισμα της επιτροπής (Οκτώβριος 2011), θα διαχωρίσουμε τους υπόχρεους επιτηδευματίες σε τρείς κατηγορίες. Με αυτό τον τρόπο θα καταγράψουμε αξιόπιστα, την ετοιμότητα τους για διαβίβαση των συναλλαγών, τον χρόνο προσαρμογής που απαιτείται, τους εναλλακτικούς τρόπους διαβίβασης και βέβαια τα πιθανά κόστη που δημιουργούν αυτά τα σενάρια, σε καιρό οικονομικής δυσπραγίας των επιτηδευματιών. 1. Αυτοί που εκδίδουν τα παραστατικά τους μηχανογραφικά ή ηλεκτρονικά με χρήση ΕΑΦΔΣΣ ( 120.000 επιχειρήσεις ), από την 1η Ιουλίου 2013 θα είναι έτοιμοι να διαβιβάζουν τα δεδομένα των συναλλαγών τους, εύκολα και με ασφάλεια αλλά κυρίως με ελάχιστο κόστος. Από τις αρχές Μαρτίου οι εταιρείες του Συνδέσμου μας, βρίσκονται στην διαδικασία πιστοποίησης από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο των αναβαθμισμένων λογισμικών των ΕΑΦΔΣΣ. Η διαδικασία πιστοποίησης όλων των λογισμικών των ΕΑΦΔΣΣ ( άνω των σαράντα ), θα ολοκληρωθεί έως τα μέσα Απριλίου. (σχόλιο της 3.7.2013 : ολοκληρώθηκε η διαδικασία πιστοποίησης των λογισμικών των ΕΑΦΔΣΣ) Ήδη από τις 20 Μαρτίου οι εταιρείες του Συνδέσμου μας, είτε απευθείας είτε μέσω πιστοποιημένων αντιπροσώπων, βρίσκονται στην διαδικασία αναβάθμισης των λογισμικών των ΕΑΦΔΣΣ στους 120.000 υπόχρεους επιτηδευματίες. Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης στο σύνολο της εκτιμούμε ότι θα γίνει ως το τέλος Μαίου. (σχόλιο της 3.7.2013 : ενώ είχε ήδη αναβαθμιστεί μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων έως τέλος Απριλίου, αυτή η ροή αναβάθμισης διακόπηκε, γιατί δόθηκε παράταση στην ημερομηνία υποχρεωτικής αναβάθμισης των επιχειρήσεων από τον Υφυπουργό κ. Μαυραγάνη, έως τις 31.12.2013 !!! ) 2. Αυτοί που εκδίδουν τα παραστατικά τους μηχανογραφικά ή ηλεκτρονικά χωρίς ΕΑΦΔΣΣ (λίγες επιχειρήσεις), από την 1η Μαίου 2013 θα είναι έτοιμοι να διαβιβάζουν τα δεδομένα των συναλλαγών τους, εύκολα και με ασφάλεια και με μικρό κόστος. Με την υπογραφή της Υπουργικής απόφασης, ο χρόνος που θα απαιτηθεί για τα Software Houses ή τους πάροχους Ηλεκτρονικής τιμολόγησης, να αναβαθμίσουν τα ERPs ή τις εφαρμογές δεν υπερβαίνει τον ένα μήνα. 3. Αυτοί που εκδίδουν τα παραστατικά τους χειρόγραφα ( ??? επιτηδευματίες ) είναι αυτονόητο ότι δεν χρειάζονται κάποια προετοιμασία και όποτε να υποχρεωθούν να διαβιβάσουν τα δεδομένα των συναλλαγών τους, απλά θα επιλέξουν τον πιο ιδεατό τρόπο για να το πράξουν. Εναλλακτικό σενάριο (συγκεντρωτικές πελατών – προμηθευτών) Η πρόταση για κατάθεση από τους επιτηδευματίες συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών και προμηθευτών σε επίπεδο μήνα, σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει την διαβίβαση των δεδομένων των συναλλαγών ανά παραστατικό. Δεν προωθεί κάτι νέο, αντίθετα μας γυρίζει σε εποχές ισχύος ΚΒΣ, που όλοι μας θέλουμε να ξεχάσουμε. 1. Η υιοθέτηση αυτού του σεναρίου, υποχρεώνει τις 120.000 επιχειρήσεις που εκδίδουν μηχανογραφικά ή ηλεκτρονικά τα παραστατικά τους, σε αύξηση των παγίων εξόδων τους λόγω του αυξημένου αριθμού ανθρώπων και του χρόνου που θα απαιτείται για την διαμόρφωση των συγκεντρωτικών και της αποστολής τους και λόγω της ανάγκης προσαρμογής των μηχανογραφικών τους συστημάτων στο νέο καθεστώς. Η υπάρχουσα υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών ανά έτος, είναι ήδη χρονοβόρα και άρα υψηλού κόστους, είναι υπό κατάργηση στο νέο ΚΦΑΣ και βέβαια ποτέ ως τώρα δεν έχει αξιοποιηθεί από την Δημόσια Διοίκηση, γιατί απλά δεν προσφέρει αξιοποιήσιμα δεδομένα. Θεωρούμε ότι είναι εκ των ουκ άνευ η απόρριψη του σεναρίου των συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών για τις μηχανογραφικά οργανωμένες επιχειρήσεις. 2. Για τους χιλιάδες επιτηδευματίες που εκδίδουν χειρόγραφα τα παραστατικά τους και δυνητικά θα τους διευκόλυνε, θα είναι μια δυσάρεστη έκπληξη αυτό το σενάριο. Το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς θα υποχρεωθεί σε επιπλέον κόστη με ότι αυτό σημαίνει από πλευράς επιβίωσης τους. Συνυπολογίστε σε αυτό το σημείο ότι οι περισσότεροι λογιστές – φοροτεχνικοί και λογιστικά γραφεία δεν «θέλουν άλλη δουλειά» από τους επιτηδευματίες – πελάτες τους, γιατί από τη μια επιβαρύνονται σε χρόνο και κόστος και από την άλλη μεγαλώνουν τις ανείσπραχτες απαιτήσεις τους. (σχόλιο της 3.7.2013 : δείτε επίσημες ανακοινώσεις Συλλόγων αλλά και μεμονωμένων Λογιστών και φοροτεχνικών στο διαδίκτυο) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Κλείνοντας το κεφάλαιο του εναλλακτικού σεναρίου, περί υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών σε επίπεδο μήνα, θεωρούμε αυτό απορριπτέο γιατί πέραν της επιβάρυνσης των επιτηδευματιών, η Δημόσια Διοίκηση δεν μπορεί να περιμένει τίποτα στην προσπάθεια της για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Ετοιμότητα Δημόσιας Διοίκησης ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. (σχόλιο της 3.7.2013 : στο σημείο αυτό υπήρχαν μια σειρά συγκεκριμένων προτάσεων του ΣΕΚΤ, έτσι ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα η ΓΓΠΣ να είναι σε θέση να υποδεχτεί τα δεδομένα των συναλλαγών ανά παραστατικό, αυτόματα από τους ΕΑΦΔΣΣ. Προσφερθήκαμε για αυτό το λόγο, να συνεισφέρουμε στην ΓΓΠΣ τεχνογνωσία και κάθε άλλη βοήθεια που θα χρειαστεί ). Με εκτίμηση Κατράδης Δημήτρης Πρόεδρος ΣΕΚΤ