• Σχόλιο του χρήστη 'eltrun' | 10 Ιουλίου 2013, 13:10

    Τα σχόλια του εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για το σχέδιο απόφασης για την ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι τα ακόλουθα: Η απόφαση αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην Ελλάδα, δίνοντας πολλαπλά οφέλη τόσο στις επιχειρήσεις (μείωση λειτουργικού κόστους διαχείρισης των τιμολογίων, δυαντότητες ηλεκτρονικής επεξεργασίας κλπ) όσο και στο δημόσιο (καλύτερες δυνατότητες άμεσου φορολογικού ελέγχου). Η «αποδέσμευση» της ψηφιακής σήμανσης από τον φορολογικό μηχανισμό (αποϋλοποίηση ψηφιακής σήμανσης) αναμένεται να άρει τους περιορισμούς που υπάρχουν σήμερα και την υποχρέωση αγοράς σχετικού εξοπλισμού από τις επιχειρήσεις για την έκδοση/διακίνηση ηλεκτρονικών τιμολογίων ενώ θα δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες να αξιοποιήσουν την η-τιμολόγηση. Η αποϋλοποίηση του δελτίου αποστολής αποτελεί επίσης σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη της η-τιμολόγησης. Το ζήτημα του ελέγχου του δελτίου αποστολής κατά τη διακίνηση των αγαθών, θεωρούμε ότι αντιμετωπίζεται εύκολα όχι μόνο μέσω της αποθήκευσης του ψηφιακού δελτίου αποστολής σε μέσο αποθήκευσης (usb stick) που προβλέπεται από την απόφαση αλλά και μέσω υποβολής του σε server (π.χ. της ΓΓΠΣ) προ της εκκίνησης της διακίνησης των αγαθών. Για να επιτύχει η παραπάνω προσπάθεια είναι απαραίτητο να επιταχυνθεί η υλοποίηση των κατάλληλων υποδομών του δημοσίου τα οποία θα λαμβάνουν και θα επεξεργάζονται τα η-τιμολόγια/δελτία αποστολής. Η εκπαίδευση του ελεγκτικού μηχανισμού στον έλεγχο των η-τιμολογίων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας του όλου εγχειρήματος. Είναι γενική διαπίστωση ότι μέχρι σήμερα, υπήρξε εμφανής αδυναμία του ελεγκτικού μηχανισμού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ελέγχου των η-τιμολογίων, γεγονός που δημιουργούσε σχετική αμφιβολία στην αγορά για την εγκυρότητα χρήσης των η-τιμολογίων. Θεωρούμε ότι η υποβολή των η-τιμολογίων προς τη ΓΓΠΣ (απευθείας ή μέσω ενδιάμεσων φορέων συλλογής των παραστατικών) θα πρέπει να γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα από την έκδοση του του η-τιμολογίου (ακόμα και στο τέλος της ημέρας) ώστε να δοθεί η δυνατότητα ταχύτερης επεξεργασίας των τιμολογίων και κυρίως να για να δοθεί το μήνυμα ότι διάφορες φορολογικές παραβάσεις είναι δυνατόν να ενοπιστούν έγκαιρα (και όχι μετά την παρέλευση μεγάλου χρονικού διαστήματος, όπως γίνεται σήμερα). Η χρήση κοινού μορφότυπου είναι ίσως η σημαντικότερη συνειαφορά της απόφασης αφού θα ενισχύσει τη δυνατότητα διακίνησης και επεξεργασίας των η-τιμολογίων μεταξύ των διαφόρων Πληροφοριακών Συστημάτων των επιχειρήσεων. Θεωρούμε ότι το μορφότυπο είναι πλήρες και αρκετά ευέλικτο ώστε να ενσωματώσει οποιεσδήποτε αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο (ΚΦΑΣ) ή ιδιαίτερες απαιτήσεις δεδομένων των διαφόρων κλάδων. Κρίνεται σκόπιμο να είναι σαφής η δυνατότητα των επιχειρήσεων να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικούς τρόπους διασφάλισης των προδιαγραφών ασφαλείας για τα η-τιμολόγια, όπως μέσω ψηφιακών υπογραφών (πέρα από τη ψηφιακή σήμανση). Οι κανόνες που πρέπει να ισχύουν για τους παρόχους υπηρεσιών ψηφιακής σήμανσης πρέπει να είναι συγκεκριμένοι και όχι πολύπλοκοι ή απαγορευτικοί (π.χ. επανεξέταση του ύψους οικονομικής ρήτρας) ενώ θεωρούμε ότι στη διαδικασία πιστοποίησης μπορεί να αξιοποιηθεί από τις υπηρεσίες του Δημοσίου (ή την ΕΕΤΤ) σχετική τεχνογνωσία των αναγνωρισμένων και εξειδικευμένων ερευνητικών κέντρων σε ελληνικά ΑΕΙ. Τέλος, θα πρέπει να δοθεί το απαραίτητο (σύντομο αλλά επαρκές) χρονικό διάστημα στις επιχειρήσεις να προσαρμόσουν τα συστήματα τους στις απαιτήσεις της απόφασης ενώ για τις μικρότερες επιχειρήσεις θα πρέπει να προβλεφθεί η παροχή κινήτρων ή κατάλληλης οικονομικής ενίσχυσης.