• Σχόλιο του χρήστη 'Φιλοπρόοδος Όμιλος Κάμπου' | 29 Οκτωβρίου 2013, 12:57

    Θέμα: «Άδικη Φορολόγηση Κάμπου Χίου» Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Τα τελευταία χρόνια έχουμε κατ’ επανάληψη θέσει υπόψιν του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΠ.ΟΙΚ.) το ζήτημα της άδικης και άνισης φορολογικής μεταχείρισης των εκτάσεων (γη) του χαρακτηρισμένου από την Πολιτεία ως μοναδικού οικιστικού γεωργικού συνολου στην Ελλάδα Κάμπου της Χίου (Κάμπος) και τις επιπτώσεις αυτής στο περιβάλλον, τη φυσιογνωμία και την οικονομία – ανάπτυξή του, αιτούμενοι την αναθεώρησή της. Δυστυχώς, το παραπάνω αίτημα των κατοίκων του Κάμπου, όπως αυτό διατυπώθηκε (α) με πλείστα έγγραφά μας, ψηφίσματα των κατοίκων κ.ά. και (β) σε κοινοβουλευτικό – πολιτικό επίπεδο με ερωτήσεις και αναφορές (2010 - 2013), δυο τροπολογίες με υπογραφές 54 και 90 βουλευτών αντιστοίχως (2011), συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΟΙΚ. (2010 και 2011) κ.ά. δεν εισακούστηκε, κατά την αποψή μας αναίτια. Το αποτέλεσμα ήταν γη του Κάμπου να υπάχθει, αδίκως, σε Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ν. 3842/2010), δηλαδή αν και ιδιότυπα γεωργική να υπαχθεί σε φόρο και με όρους αστικού οικοπέδου. Η ιδιαιτερότητα του Κάμπου έγκειται στο γεγονός πως αν και τυπικά οικισμός, σε αντίθεση με τους άλλους οικισμούς της χώρας, περιλαμβάνει εντός των ορίων του γεωργική γη υπό μορφή κτημάτων, στα οποία συνυπάρχουν αρμονικά, αιώνες τώρα, η κατοικία με την καλλιέργεια (εσπερδοειδών και άλλων καλλιεργειών). Σε επιβεβαίωση των παραπάνω το Υπουργείο Πολιτισμού χαρακτηρίσε τον Κάμπο ως Ιστορικό Τόπο (βλ. ΦΕΚ Β’ 578/6.9.1990) διότι, μεταξύ άλλων, «αποτελεί μοναδικό οικιστικό γεωργικό σύνολο στον Ελλαδικό χώρο στον όπου συνυπάρχουν αρμονικά η κατοικία με τις γεωργικές λειτουργίες» και το τότε Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ως Παραδοσιακό Οικισμό (βλ. ΦΕΚ Δ’ 33/17.1.1992), επιβάλλοντας ιδιαίτερα αυστηρούς όρους και περιορισμούς της δόμησης. Ενδεικτικά: - Όριο αρτιότητας και κατάτμησης 8.000 τ.μ. με ελάχιστη πρόσοψη 25 μ. (για κατάτμηση απαιτούνται τουλάχιστον 16.000 τ.μ. με πρόσοψη 50 μ.). - Μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση 400 τ.μ. για τις κύριες χρήσεις (κατοικία, επαγγελματική στέγη κλπ.). - Την τοποθέτηση του κτιρίου στον χώρο με τέτοιο τρόπο ώστε «να προστατεύεται ο ιδιαίτερα διαμορφωμένος περιβάλλων χώρος αγροτικού χαρακτήρα». - Πλήθος κτιριδιομικών περιορισμών (π.χ. διαστάσεις, υλικά κ.ά. ανοιγμάτων, κουφωμάτων, κλιμάκων, εξωστών, σκεπών, κουφωμάτων, μανδροτοίχων κλπ.). Συνεπώς, όπως προκύπτει από τα παραπάνω, μια έκταση 15.000 τ.μ. δε δύναται να κατατμηθεί και δικαιούται 400 τ.μ. δόμησης (σ.δ. = 0,0267), ενώ υπάρχουν περιπτώσεις εκτάσεων εώς 30.000+ τ.μ. που δε μπορούν να κατατμηθούν (εξαιτίας της εσωτερικής διάταξης της περιοχής και της διατήρησης της αρχικής δαιδαλώδους ρυμοτομίας). Εξετάζοντας το παρόν σχέδιο νόμου προκύπτει πως και στον νέο φόρο ακινήτων η περιοχή μας θα φορολογηθεί με όρους οικοπέδου – αστικής γης, καθώς δεν υπάρχει ειδική πρόβλεψη για εντός οικισμού περιοχές όπως ο Κάμπος όπου η κύρια χρήση της γης είναι γεωργική και οι όροι δόμησης είναι αντίστοιχοι αν όχι επαχθέστεροι των εκτός σχεδίου περιοχών, δηλαδή η διατήρηση της μέχρι σήμερα άδικης και άνισης κατάστασης. Δεδομένου ότι βασική υποχρέωση του νομοθέτη είναι να αποφεύγει τόσο την άνιση μεταχείριση ουσιωδώς ομοίως καταστάσεων, όσο και την όμοια μεταχείριση ουσιωδώς ανόμοιων καταστάσεων και προς αποφυγή συνέχισης της άδικης και άνισης φορολόγησης της γης του Κάμπου, ήτοι με όρους οικοπέδου, με συνέπεια τη δυσανάλογη επιβάρυνση των ιδιοκτητών, προτείνεται η φορολόγηση της γης του Κάμπου να γίνει με όρους αγροτεμαχίου (κατά τις διατάξεις του σχεδίου νόμου του ΕΝ.Φ.Α.). Για την υλοποίηση της παρούσας πρότασης προβλέπεται η διατήρηση της δήλωσης της γης του Κάμπου στον Πίνακα 1 του εντύπου Ε9 (E9) ως εντός οικισμού, αλλά ο προσδιορισμός του φόρου με τον τρόπο και τους συντελεστές που προβλέπονται για τα αγροτεμάχια. Με δεδομένο ότι για την υλοποίηση των παραπάνω χρειάζονται (και) δεδομένα που δεν είναι διαθέσιμα στον Πίνακα 1 του Ε9 (π.χ. απόσταση από τη θάλασσα), προτείνεται να οριστεί τιμή ενιαίας εφαρμογής για κάθε συντελεστή βάσει των γενικών χαρακτηριστικών της περιοχής. Ειδικά για τους συντελεστές για τους οποίους τα αναγκαία δεδομένα είναι διαθέσιμα στον Πίνακα 1 του Ε9 (Συντελεστής Πρόσοψης, Συντελεστής Κατοικίας) η τιμή τους θα μπορούσε, εναλλακτικά, να διαμορφωθεί βάσει αυτών. (Εφόσον τα παραπάνω δε μπορούν να υλοποιηθούν, θα πρέπει να εξασφαλιστεί πως ο τρόπος φορολόγησης της γης Κάμπου που θα επιλεγεί, θα έχει φορολογικά ισοδύναμο αποτέλεσμα με την ως άνω πρότασή μας). Τυχόν συνέχιση του υφιστάμενου τρόπου φορολόγησης της γης του Κάμπου, σε συνδυασμό και με άλλους δυσμενείς παράγοντες, θα έχει ως συνέπεια – ενδεικτικά και όχι περιοριστικά – την απώλεια περιουσίας (λόγω αδυναμίας καταβολής του φόρου), τη συρρίκνωση της καλλιεργητικής δραστηριότητας και δη αυτής των παραδοσιακών καλλιεργειών (π.χ. «Μανταρίνι Χίου» - Προιόν Γεωγραφικής Ένδειξης) και εν τέλει την αλλοίωση του υπο κρατική προτασία πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, από το οποίο εξαρτάται άμεσα η οικονομία – ανάπτυξή της. Τέλος, σημειώνεται ότι τα παραπάνω είναι γνωστά στην ομάδα εργασίας για τη δημιουργία του νέου φόρου ακινήτων, στην αντικατασταθείσα διακομματική επιτροπή με το ίδιο αντικείμενο και στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ, όπως επίσης και στα συναρμόδια για την περιοχή Υπουργεία (ΥΠ.Α.Α.Τ., Υ.Π.Ε.Κ.Α.), οι αρμόδιες υπηρεσίων των οποίων κατά το παρελθόν (2011) εισηγήθηκαν θετικά ως προς την ικανοποίηση των αιτημάτων μας. Μαζί με τις ευχαριστίες μας για την προσοχή σας, στέλνουμε και τη θερμή παράκληση για την αποδοχή των αιτημάτων μας. Για το Φιλοπρόοδο Όμιλο Κάμπου Μάρκος Ζαννίκος, Πρόεδρος Χίος, 29 Οκτωβρίου 2013 Τηλ.: 6972-710.687