• Αναφορικά με τη δημόσια διαβούλευση στην οποία έχει τεθεί το σχέδιο Υ.Α. της αναπληρώτριας Υπουργού Οικονομικών κ. Όλγας-Νάντιας Βαλαβάνη για την εφαρμογή του άρθρου 21 ν. 2321/2015, η Ο.Φ.Α.Ε. θέτει υπόψη τα παρακάτω : 1) Όπως έχουμε επισημάνει σε πρόσφατη ανακοίνωσή μας αμέσως μετά την ψήφιση του ν. 4321/2015, η ρύθμιση του άρθρου 21, με την οποία εμπίπτουν στις μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες σε περιπτώσεις εταιριών χωρών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, μη συνεργαζόμενες φορολογικά, τριγωνικές συναλλαγές κτλ. παρά μόνον εφόσον καταβληθεί παρακρατούμενος φόρος σύμφωνα με το φορολογικό συντελεστή που ισχύει στην Ελλάδα 26%, βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση, δεδομένου ότι διαμορφώνει όρους ισότιμου ανταγωνισμού στην αγορά. Όπως καταγγέλλουμε ασταμάτητα τα τελευταία χρόνια, ο χώρος των αυτοκινητιστών λυμαίνεται από τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταφορικών και διαμεταφορικών επιχειρήσεων (logistics) ελληνικών ή μικτών συμφερόντων, οι οποίες για λόγους φορολογικούς μεταφέρουν την έδρα τους στη Βουλγαρία, την Κύπρο και αλλού και στη συνέχεια, λειτουργώντας με μικρότερο φορολογικό, ασφαλιστικό, εργασιακό κτλ. κόστος, διενεργούν μεταφορικό έργο στην Ελλάδα, υποκλέπτοντας το έργο των Ελλήνων μεταφορέων. 2) Χαιρετίσαμε τη ρύθμιση αυτή, διότι η εξίσωση της φορολογικής μεταχείρισης με τα ισχύοντα στην Ελλάδα αποστερεί από τις επιχειρήσεις αυτές το προνόμιο της εγκατάστασης στη Βουλγαρία, την Κύπρο κτλ. ενώ, όπως ορθά έχει επισημάνει και η ίδια η Υπουργός σε συνέντευξή της, η καταπολέμηση των τριγωνικών συναλλαγών θα αυξήσει τα έσοδα στα κρατικά ταμεία, αλλά θα επιφέρει και μείωση τιμών βασικών προϊόντων. Δεν είναι ανάξιο επισήμανσης το γεγονός ότι η Ο.Φ.Α.Ε. υπήρξε ένας από τους ελάχιστους φορείς οι οποίοι χαιρέτισαν τη ρύθμιση αυτή, παρά το γεγονός ότι δεν τη συνδέει οποιαδήποτε πολιτική ταύτιση με τη σημερινή κυβέρνηση. Αντίθετα, μεγάλη μερίδα της εκπροσώπησης των μεγάλων βιομηχανιών και εταιριών τάχθηκε ενάντια στη ρύθμιση αυτή με το επιχείρημα ότι με αυτό τον τρόπο υπερφορολογούνται πραγματικές συναλλαγές, δημιουργείται πρόβλημα ρευστότητας στις εταιρίες, παραλύουν οι εισαγωγές κτλ. 3) Το υπό διαβούλευση σχέδιο Υ.Α. είναι προφανές ότι ενδίδει στις πιέσεις αυτές. Σε αυτό συνηγορεί και ο ασφυκτικός για μία φορολογική μεταρρύθμιση τέτοιας κλίμακας ολιγοήμερος χρόνος διάρκειας της διαβούλευσης. Καταρχήν το σχέδιο Υ.Α. κείται σαφώς εκτός των ορίων της νομοθετικής εξουσιοδότησης με βάση την οποία έχει συνταχθεί. Σύμφωνα με το περιεχόμενο της νομοθετικής εξουσιοδότησης του τελευταίου εδ. της παρ. 1 άρθρου 21 ν. 2321/2015, με το οποίο αναμορφώθηκε και αντικαταστάθηκε η περ. ιγ’ άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013), «με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ρυθμίζονται οι διαδικασίες για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης και ειδικότερα η διαδικασία ελέγχου που προβλέπεται για τις περ. γ’ και δ’ ανωτέρω». Όμως η Υ.Α. δεν περιορίζεται σε ρύθμιση διαδικασιών και ειδικότερα διαδικασιών ελέγχου, αλλά ουσιαστικά επιχειρεί νέα ρύθμιση, εξαιρώντας έμμεσα – μέσω της διαδικασίας προέγκρισης συναλλαγής, σωρεία κατηγοριών επιχειρήσεων και συναλλαγών από την υποχρέωση προκαταβολής του παρακρατούμενου φόρου 26%. Διευρύνει δηλαδή υπέρμετρα τις εξαιρέσεις του κανόνα του άρθρου 21, δηλαδή τις περιπτώσεις εκείνες των συναλλαγών οι οποίες εντέλει εκπίπτουν ως επιχειρηματικές δαπάνες. Ετσι βρίσκεται σε σαφή αντίθεση με τη διάταξη της περ. παρ. 1 άρθρου 21 ν. 3421/2015, η οποία προβλέπει ότι ο φορολογούμενος θα πρέπει να καταβάλει παρακρατούμενο φόρο για να μην εκπίπτει στην έκπτωση της δαπάνης και, στη συνέχεια, εφόσον διαπιστωθεί ότι πρόκειται περί συνήθους συναλλαγής στις τρέχουσες τιμές αγοράς, θα επιστρέφεται αζημίως για το Δημόσιο ο παρακρατηθείς φόρος. Η ρύθμιση αυτή αναιρείται με Υ.Α., χωρίς ο νομοθέτης να έχει εξουσιοδοτήσει την Υπουργό και συνεπώς, εάν παραμείνει ως έχει η Υ.Α., διαφαίνεται ότι είναι άκυρη διότι η σχετική τροποποίηση θα έπρεπε να γίνει με νόμο και όχι με Υ.Α. 4) Οι εξαιρέσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο της υπό διαβούλευση Υ.Α. αν και δεν αναφέρουν ρητά τις μεταφορικές και διαμεταφορικές επιχειρήσεις, ανοίγουν τον δρόμο και σε αυτές, αφού δεν αποκλείουν την υπαγωγή τους στις περιπτώσεις του άρθρου 2, το οποίο δεν περιγράφει επιχειρήσεις με συγκριμένο αντικείμενο, αλλά κάθε είδους επιχείρηση και συναλλαγή εφόσον πληρεί τις εκεί αναφερόμενες προϋποθέσεις. 5) Η Ο.Φ.Α.Ε. εκφράζει την ανησυχία ότι όπως και η ρύθμιση του άρθρου 21 επιχείρησε σωστά μεν επί της αρχής, αλλά χωρίς πληρότητα φορολογικής μελέτης και επάρκεια προηγούμενης νομοτεχνικής επεξεργασίας γενίκευσε τον κανόνα, έτσι και το υπό διαβούλευση σχέδιο, πέραν όσων προαναφέραμε, διευρύνει ανεξέλεγκτα τις εξαιρέσεις έτσι ώστε δημιουργεί τον κίνδυνο να ακυρώσει στην πράξη το σύνολο του κανόνα. Επισημαίνει και πάλι ότι σχετικά με τις λεγόμενες «τριγωνικές συναλλαγές», που αφορούν μόνο μεγάλες και πολύ μεγάλες, πολυεθνικές, εταιρείες, και «αγγίζουν» επίσης τη μάστιγα των off-shore, η μόνη θεμιτή κατεύθυνση των μέτρων είναι η καταπολέμηση της «νόμιμης» φοροαποφυγής. Μέσω των διεθνών τριγωνικών συναλλαγών, δημιουργείται πρόσφορο έδαφος φοροαπαλλαγής και φοροδιαφυγής. Το ίδιο ισχύει και για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, οι οποίες υποκρύπτουν μεταφορά φορολογητέας ύλης από χώρα σε χώρα. 6) Η υπό διαβούλευση Υ.Α. αφορά φορολογική πολιτική, η οποία επηρεάζει τις εμπορικές συναλλαγές με συνολικά 57 διαφορετικές χώρες μεταξύ των οποίων εμφανίζονται και ορισμένοι από τους κυριότερους εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας, καθώς οι εισαγωγές από αυτές τις χώρες για το 2014 ανήλθαν περίπου στα €4,5 δις, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 9,3% των συνολικών εισαγωγών). Τέτοιες χώρες μεταξύ άλλων είναι η Βουλγαρία (εισαγωγές ύψους 1,5 δις € - εφαρμόζει φορολογικό συντελεστή 10% στα επιχειρηματικά κέρδη), η Σαουδική Αραβία (εισαγωγές ύψους 1,3 δις € - μη συνεργάσιμο φορολογικά κράτος), η Κύπρος (εισαγωγές 392 εκατ €. - εφαρμόζει φόρος νομικών προσώπων 12,5% και ΦΠΑ 19%), η Ιρλανδία (εισαγωγές 230 εκατ. € - εφαρμόζει φορολογικό συντελεστή 12,5% στα επιχειρηματικά κέρδη) και η ΠΓΔΜ (εισαγωγές € 192 εκατομ. - μη συνεργάσιμο κράτος και χώρα με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς). Η Βουλγαρία και η Κύπρος, χώρες προνομιακές φορολογικά (ο συντελεστής εταιρικού φόρου είναι χαμηλότερος από 13%), είναι δύο βασικές χώρες υποδοχής εταιριών μεσολάβησης σε τριγωνικές και ενδοομιλικές συναλλαγές και εταιριών off-shore. Επίσης αποτελούν χώρες εγκατάστασης και διαμεταφορικών και μεταφορικών εταιριών, οι οποίες χάρις στο χαμηλότερο κόστος ασκούν αθέμιτο ανταγωνισμό στις Ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις και υποκλέπτουν το έργο τους, οδηγώντας στον επαγγελματικό αφανισμό τους ήδη εξουθενωμένους από τη μακρόχρονη κρίση και υπερχρέωση Ελληνες αυτοκινητιστές. 7) Απέναντι στο φαινόμενο αυτό, που αν συνεχισθεί προκαλεί τον κίνδυνο συνεχόμενης εγκατάστασης ελληνικών επιχειρήσεων στις γειτονικές χώρες, αύξησης των «εισαγωγών» και μείωσης των φορολογικών εσόδων, που όπως πάντα θα λειτουργήσει σε βάρος των οικονομικά ασθενέστερων, επαναλαμβάνουμε ότι η ρύθμιση του νόμου βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση, δεδομένου ότι διαμορφώνει όρους ισότιμου ανταγωνισμού στην αγορά και καλούμε την κυβέρνηση να άρει τις όποιες αδικίες και φυσικά να επεκτείνει την ηλεκτρονική διοικητική διαδικασία, χωρίς όμως να ακυρώνει και να καταργεί στην πράξη, προτού καν την αρχίσει, την καταπολέμηση της ως τώρα νόμιμης φοροαποφυγής και του αθέμιτου ανταγωνισμού. Για την ΟΦΑΕ, Ο Πρόεδρος, Απόστολος Κενανίδης Ο Γενικός Γραμματέας, Χαράλαμπος Τσοχαταρίδης