• Σας παραθέτουμε τα σχόλια των μελών του ΣBΘΚΕ στο προτεινόμενο σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης για την εφαρμογή του άρθρου 21 του ν. 4321/2015. Στο άρθρο 1 της προτεινόμενης Υπουργικής Απόφασης προβλέπεται η διπλή διαδικασία προέγκρισης των συναλλαγών («αυτοδίκαιη προέγκριση» και «προέγκριση βάσει τεκμηρίων»), μέσω της οποίας απαλλάσσεται ο φορολογούμενος απ την υποχρέωση προκαταβολής φόρου. Για το άρθρο 1A, το οποίο αναφέρεται στην ‘αυτοδίκαιη προέγκριση’, η οποία αφορά σε αυταπόδεκτα νόμιμες συναλλαγές, προτείνεται η απαλλαγή από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες υποβολής δήλωσης των συναλλαγών αυτών. Το άρθρο 1Β του σχεδίου της Υπουργικής Απόφασης αναφέρεται σε διαδικασία προέγκρισης συναλλαγών, υπό την προϋπόθεση ότι ο υπόχρεος δηλώνει ότι διαθέτει τα απαιτούμενα τεκμήρια που να πιστοποιούν συγκεκριμένα στοιχεία. Καθότι στη διάταξη δεν προβλέπεται σε πόσο χρόνο χορηγείται η προέγκριση προτείνεται η προέγκριση να χορηγείται αυτομάτως με την υποβολή της δήλωσης του υπόχρεου ότι διαθέτει τα απαιτούμενα τεκμήρια. Ως προς τα απαιτούμενα τεκμήρια για την προέγκριση όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 1Β ορισμένα από αυτά (ισολογισμοί, κατάσταση παγίων κλπ) δεν δύνανται να υφίστανται όταν ο αλλοδαπός προμηθευτής είναι φυσικό πρόσωπο και πρέπει να διευκρινίζεται ότι στις περιπτώσεις αυτές δεν απαιτούνται. Ορισμένα στοιχεία όπως δήλωση πελατών –προμηθευτών ή πελατολόγιο της αλλοδαπής εταιρίας είναι στοιχεία εμπιστευτικά που δεν διατίθενται εύκολα από τις επιχειρήσεις και τα ποσοτικά στοιχεία όπως δαπάνες ενοικίου ή αξία παγίων δύναται να διαφέρουν πολύ από χώρα σε χώρα, για το λόγο αυτό προτείνεται να διαγραφεί κάθε αναφορά. Ως προς το άρθρο 3, σχετικά με το χρόνο και τη διαδικασία καταβολής και επιστροφής του προκαταβλητέου φόρου, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το σοβαρό ταμειακό πρόβλημα που υπάρχει στις επιχειρήσεις, θα πρέπει να επιστρέφεται σε ένα μήνα από την υποβολή της δήλωσης το 80% της προκαταβολής και το υπόλοιπο σε ένα μήνα μετά το φορολογικό έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός τριμήνου από την υποβολή της δήλωσης. Τέλος είναι επιτακτική ανάγκη να εξαιρεθούν από τη διάταξη του νόμου οι συναλλαγές με κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του χώρου ΕΟΧ, καθότι τίθεται θέμα παραβίασης του κοινοτικού δικαίου για της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων.