• Σχόλιο του χρήστη 'Θ. ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ ΑΒΕΕ' | 7 Μαΐου 2015, 11:36

    Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, Αποδεχόμενοι την πρόσκλησή σας για υποβολή προτάσεων με σκοπό την τελική διαμόρφωση των διατάξεων της προτεινόμενης Υπουργικής Απόφασης βάσει της οποίας ρυθμίζονται οι διατάξεις για την εφαρμογή του άρθρου 21 του Ν.4321/2015, σας υποβάλλουμε τις προτάσεις μας οι οποίες έχουν συνταχθεί με γνώμονα τη βέλτιστη λειτουργία της αγοράς των πρώτων υλών ζωοτροφών (δημητριακά, σογιάλευρο κα) στην οποία δραστηριοποιούμαστε ώστε να εξασφαλίζουμε τις αναγκαίες εισροές για την εκτροφή κοτόπουλου, γαλοπούλας και κουνελιού. Η πλειονότητα των εν λόγω συναλλαγών έχουν τριγωνική μορφή καθώς η έδρα της επιχείρησης που τιμολογεί βρίσκεται κατά κανόνα σε χώρες της δυτικής Ευρώπης ενώ το εμπόρευμα μπορεί να προέρχεται από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν πρόσβαση στις χρηματιστηριακές αγορές, γραφεία ή συνεργάτες σε πολλές χώρες και λειτουργούν ως ενδιάμεσοι του παραγωγού και του αγοραστή των πρώτων υλών ζωοτροφών. Με την εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων, η αδυναμία λήψης προέγκρισης λόγω των απαιτούμενων τεκμηρίων και η κατά συνέπεια υποχρέωση καταβολής του 26% θα σημάνουν την παύση συνεργασίας με τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, τη δημιουργία εμποδίων εισόδου στην αγορά αυτή και κατ’ επέκταση τη νόθευση των συνθηκών ανταγωνισμού. Πιο συγκεκριμένα ελληνικές επιχειρήσεις που προμηθεύονται πρώτες ύλες σε μια πλήρως ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά θα υποχρεωθούν σε αυξημένα κοστολόγια συγκριτικά με παραγωγούς άλλων χωρών με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής πτηνοτροφίας και κτηνοτροφίας. Επίσης επιθυμούμε να σημειώσουμε ότι εφόσον η τιμολόγηση πραγματοποιείται από χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία είναι σαφές ότι η τριγωνική μορφή της συναλλαγής δε συνδέεται με κίνητρα φοροαποφυγής. Πιο συγκεκριμένα: Επί του Άρθρου 21 του ν.4321/2015 Η περίπτωση ιγ' του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αναφέρει στην παράγραφο δ) τα εξής: "Δεν διαθέτει στην έδρα της ή σε συνδεδεμένη επιχείρηση την απαιτούμενη οργάνωση και υποδομή για τη διενέργεια κατ' επάγγελμα ομοειδών συναλλαγών, κατά συνήθεια και επάγγελμα με τη συναλλαγή για την οποία εκδόθηκε το παραστατικό". Το εν λόγω εδάφιο δεν ξεκαθαρίζει εάν η έδρα της αλλοδαπής επιχείρησης που εκδίδει το παραστατικό πρέπει να βρίσκεται σε κράτος μη συνεργάσιμο κατά την έννοια του άρθρου 65 του Κ.Φ.Ε. ή αφορά όλα τα κράτη. Προτείνουμε την προσθήκη στην παράγραφο δ) επεξήγησης η οποία να περιορίζει την εφαρμογή του νόμου στις περιπτώσεις που το παραστατικό έχει εκδοθεί από φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει την έδρα του σε κράτος μη συνεργάσιμο σύμφωνα με το άρθρο 65. Επί του σχεδίου της Υπουργικής Απόφασης Στο άρθρο 1 που αφορά τη Διαδικασία Προέγκρισης των συναλλαγών το 6ο εδάφιο της ενότητας Α αναφέρει πως η προέγκριση χορηγείται αυτοδίκαια όταν "αφορά συναλλαγή με αντικείμενο προϊόντα ή εμπορεύματα για τα οποία η τιμή προσδιορίζεται σε οργανωμένη χρηματιστηριακή αγορά, εφόσον η συναλλαγή πραγματοποιήθηκε με βάση την τιμή κλεισίματος τη συγκεκριμένη ημερομηνία, γεγονός για το οποίο υπάρχουν όλα τα στοιχεία απόδειξης." Πρακτικά αυτό είναι αδύνατο για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση στις χρηματιστηριακές αγορές. Η εν λόγω πρόσβαση απαιτεί καταβολή μεγάλου ύψους εγγυήσεων και γι' αυτό το λόγο υφίσταται η μορφή αυτή τιμολόγησης από διαφορετική χώρα με τη χώρα προέλευσης του προϊόντος καθώς ο πωλητής που τιμολογεί σε εμάς με τη μορφή τελικής τιμής, έχει τη δυνατότητα να τοποθετείται στις αγορές με περιθώρια ασφαλείας για το κάλυμμα των εγγυήσεων. Εάν αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί με τη μορφή που είναι, ο κλάδος των εισαγωγών όλων των πρώτων υλών που διαπραγματεύονται χρηματιστηριακά ή είναι άμεσα συνδεδεμένα με χρηματιστηριακές αγορές θα γίνει ολιγοπωλιακός με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές των εμπορευμάτων και των τροφίμων που παράγονται από τις συγκεκριμένες πρώτες ύλες. Η πρότασή μας είναι να χορηγείται αυτοδίκαια προέγκριση για τις συναλλαγές που τα προϊόντα είναι χρηματιστηριακά, είτε προέρχονται από επεξεργασία των προϊόντων αυτών και να μην περιοριστεί η επιλογή προμηθευτή σε σχέση με τη χώρα που τιμολογεί. Φυσικά θα πρέπει να αποδεικνύεται η πραγματικότητα της συναλλαγής και η αυθεντικότητά της με όλους τους έως τη σήμερον τρόπους και κανονισμούς (φορτωτικά έγγραφα, τελωνειακή διαδικασία κτλ). Όσον αφορά την ενότητα Β του άρθρου 1 για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται προκειμένου να χορηγηθεί η προέγκριση, θέλουμε να καταθέσουμε τις ενστάσεις μας ως προς τη δυνατότητα εξεύρεσης των ζητούμενων τεκμηρίων. Τα στοιχεία που αποτελούν προσωπικά έγγραφα της εκάστοτε επιχείρησης, πόσο μάλλον αυτά που είναι ιδιαίτερης φύσης όπως το πελατολόγιο ή τα φορολογικά έγγραφο δεν υπάρχει πιθανότητα ο εκάστοτε προμηθευτής να τα παραχωρεί σε όποιον πελάτη του τα ζητάει. Η τεκμηρίωση λοιπόν με την υπάρχουσα λίστα των απαραίτητων δικαιολογητικών περιορίζει για ακόμα μία φορά τις επιλογές των περισσότερων εισαγωγικών εταιρειών. Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα δεδομένα προκύπτει αδυναμία συναλλαγής με μεγάλο αριθμό προμηθευτών καταπατώντας τους κανόνες εμπορίου που έχουν αναπτυχθεί με γνώμονα το συμφέρον του τελικού καταναλωτή. Οι συνθήκες εμπορίου θα γίνουν ολιγοπωλιακές καθώς μόνο οι επιχειρήσεις που έχουν δυνατότητα απευθείας πρόσβασης σε οργανωμένες χρηματιστηριακές αγορές θα μπορέσουν να τεκμηριώσουν τις συναλλαγές με τα δικαιολογητικά που προβλέπει το υφιστάμενο σχέδιο. Όλες οι άλλες επιχειρήσεις που προμηθεύονται τα εμπορεύματά χρηματιστηριακά με βάση "premium" θα αφανιστούν από τη συγκεκριμένη συναλλακτική διαδικασία. Με εκτίμηση, Θεόδωρος Νιτσιάκος Πρόεδρος