• Σχόλιο του χρήστη 'Κυπριακό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΚΕΒΕ)' | 7 Μαΐου 2015, 12:40

    Σημεία σχετικά με το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που έχει τεθεί σε διαβούλευση από το Ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών σε εφαρμογή του άρθρου 21 παρα.1 του ν.4321/15. 1. Το σχέδιο νόμου διακρίνει ανάμεσα σε επιχειρήσεις οι οποίες ανήκουν στον ίδιο όμιλο (άρθρο 4) και σε επιχειρήσεις οι οποίες δεν ανήκουν στον ίδιο όμιλο (άρθρο 1,2,3). 2. Οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις που τηρούν σύμφωνα με το άρθρο 50 ΚΦΕ (ν.4172/13) φάκελο ενδοομιλικών συναλλαγών και των τηρούν σωστά, εξαιρούνται συνολικά από την εφαρμογή του νόμου. 3. Η ΥΑ εντάσσει στην έννοια των συνδεδεμένων επιχειρήσεων τις “εν τοις πράγμασι συνδεδεμένες επιχειρήσεις” που αναφέρει το άρθρο 21 παρα.1 του ν.4321/15. Είναι όμως αναγκαίο να δοθούν περισσότερες διευκρινίσεις από το Υπουργείο σε σχέση με την έννοια αυτή των “εν τοις πράγμασι συνδεδεμένων επιχειρήσεων” αφού αναφέρει μεν το σχέδιο ΥΑ οτι εντάσσονται στην έννοια των “συνεδεδεμένων προσώπων” του άρθρου 2 του ν.4172/13 (ΚΦΕ), αλλά φαίνεται να είναι κάτι παραπάνω και επιπλέον των όσων περιγράφονται ως τώρα ως “συνδεδεμένα προσωπα” στο άρθρο 2 του ν.4172/13 (ΚΦΕ). 4. Οι “εν τοις πράγμασι συνεδεμένες επιχειρήσεις” εντασσόμενες από την ΥΑ στην έννοια των ¨συνδεδεμένων προσώπων” του άρθρου 2 του ν.4172/13 (ΚΦΕ), απαλλάσσονται και αυτές συνολικά από την εφαρμογή του νόμου υπό τις ίδιες προϋποθέσεις που και τα “συνδεδεμένα πρόσωπα” απαλλάσσονται; 5. “Εν τοις πράγμασι συνδεδεμένες επιχειρήσεις” και γενικότερα τα συνδεδεμένα πρόσωπα που δεν τηρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 4 του σχεδίου ΥΑ, δηλαδή είτε όφειλαν να τηρούν και δεν τηρούν φάκελο ενδοομιλικών συναλλαγών ή τηρούν και δεν τον τηρούν προσηκόντως και συνεπώς δεν εμπίπτουν στο άρθρο 4 του σχεδίου ΥΑ, μπορεί να εμπίπτουν στα άρθρα 1,2 και 3 του σχεδίου; Μπορεί δηλαδή να υπάγονται σε προέγκριση των συναλλαγών; 6. Επίσης πρέπει να διευκρινισθεί αν σύμφωνα με το άρθρο 4 της ΥΑ τα συνδεδεμένα πρόσωπα με την έννοια του ορισμού του άρθρου 2 του ΚΦΕ που κατ’αρχήν οφείλουν να τηρούν φάκελο, αλλά με την παρα.2 του άρθρου 21 του ν.4174/2013 (ΚΦΔ) εξαιρούνται από αυτή την υποχρέωση, εξαιρούνται και από το άρθρο 23 περ.(ιγ) του ν.4172/13 (ΚΦΕ) όπως τροποποιείται με το άρθρο 21 του ν.4321/14, και άρα δεν υπόκεινται καθόλου στις διατάξεις αυτές παρα το γεγονός οτι δεν έχουν υποχρέωση να τηρούν φάκελο ενδοομιλικών συναλλαγών. Αν δεν εξαιρούνται θα αντιμετωπίζονται αυτές οι ελαφρύτερες περιπτώσεις, με μικρό αντικείμενο, χειρότερα από ότι άλλες συναλλαγές συνεδεδεμένων επιχειρήσεων με μεγαλύτερο αντικείμενο; 7. Το καινουργιο άρθρο 23 του ΚΦΕ όπως διαμορφώνεται από το άρθρο 21 του ν.4321/15 απαιτεί εκ των προτέρων πλήρη απόδειξη για τις “εν τοις πράγμασι συνδεδεμένες επιχειρήσεις” οτι τηρούν το άρθρο 21 ΚΦΔ και για την ύπαρξη οργανωμένης υποδομής και κατ’επάγγελμα εκτέλεσης των συναλλαγών. Αυτό ως προϋπόθεση όχι για να μην γίνει παρακρατηση φόρου αλλά για να μπορεί συνολικά να γίνει δεκτή η συναλλαγή. Αφού ο νόμος απαιτεί πλήρη απόδειξη για αυτές και μάλιστα πριν την διενέργεια του φορολογικού ελέγχου πως συμβαδίζει αυτό με την εξαίρεση από την εφαρμογή του νόμου των συνεδεμένων προσώπων μέρος των οποίων, σύμφωνα με την ΥΑ, είναι και οι εν τοις πραγμασι συνεδεδεμέμενες επιχειρήσεις; 8. Στην προηγούμενη περίπτωση, αν δεν συμπληρωθεί προσηκόντως ο φάκελος εμδοομιλικών συναλλαγών αν και υπάρχει υποχρέωση και δικαιολογείται τελικά απαλλαγή από την παρακρατηση φόρου με προέγκριση, η προέγκριση απαιτεί κάτι λιγότερο από “πλήρη απόδειξη” για αυτές τις περιπτώσεις και αν ναι τι; Είναι μια διαδικασία επιπλέον και διάφορη της προέγκρισης 9. Αν υπάρχει πλήρης απόδειξη στον προέλεγχο στις ανωτέρω περιπτώσεις τότε ποιά η εννοια της διάταξης οτι ο φορολογικός έλεγχος δεν δεσμεύεται από τον προέλεγχο; 10. Τι ισχύει για τις άλλες δύο περιπτώσεις του άρθρου 23 του ΚΦΕ όπως διαμορφώνεται από το άρθρο 21 του ν.4321/15 όπου δεν απαιτείται “πλήρης απόδειξη”; 11. Τι ισχύει για συναλλαγές μετά την δημοσίευση του ν.4321/15 και πριν την 1.9.2015;