• 03/06/2015 ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ Γενικά: Η φυγή καταθέσεων είναι ίσως το κυριότερο σημερινό θέμα, που δημιουργεί αλυσιδωτές επιπτώσεις παντού. Ήδη "έφυγαν" συνολικά απο το 2010 ~ 100 δις €, οι οποίες είναι το 55% του ΑΕΠ! Οι καταθέσεις ήταν ~239 δις € το 2009, από τις οποίες διέρευσαν, το τελευταίο εξάμηνο ~ 65 δις €, με πιό πρόσφατα τα ~35 δις €. Σήμερα οι καταθέσεις είναι ~ 130 δις € και θεωρείται, ότι δεν υπάρχει ρευστότητα για να αυξηθούν οι φόροι. Ο ELA από 5 δις € τον Ιανουάριο 2015, αύξησε τις χορηγήσεις σε ~ 80 δις € και σταμάτησε τις περαιτέρω χορηγήσεις στις 27/05/2015, την επομένη της ανακοίνωσης της φορολόγησης καταθέσεων, πιθανολογώντας περαιτέρω bank run και μόλις στις 02/06/15 χορηγήθηκαν 500 εκατ € στο τραπεζικό σύστημα. Υπάρχει ένα πραγματικό ηθικό και κυρίως επικοινωνιακό δίλημμα. Γιατί να συντηρείται η αδικία του να φορολογούνται κανονικά οι συνεπείς και να φοροδιαφεύγουν οι υπόλοιποι ? Με τον έλεγχο των τραπεζικών καταθέσεων και το ολοκληρωτικό πόθεν έσχες από το 2010, υπάρχει κάποιος μηχανισμός ελέγχου, που γίνεται προσπάθεια να ολοκληρωθεί φορολογικά με το παρόν νομοσχέδιο στην διαβούλευση. Συλλογισμός 1: η υπερβολική φορολογία και η τιμωρητική μεταχείριση παντού, σε όλο τον κόσμο διογκώνουν την παραβατικότητα με το λαθρεμπόριο, την φοροαποφυγή και την φυγή καταθέσεων. Αυτό είναι γεγονός, που φαίνεται στα 100 δις € ληξιπρόθεσμα και στα 100 δις € που έφυγαν από τις τράπεζες. Συλλογισμός 2: δυστυχώς, από χρόνια η τιμωρητική διάθεση και η παραβατικότητα γίνεται “ανεκτή” από την κοινωνία, παρά τα δυσμενή αποτελέσματα, τις αδικίες που δημιουργούνται. Διαφαίνεται όμως, μία πολύ μικρή διάθεση διόρθωσης τους. Συλλογισμός 3: περαιτέρω τιμωρητική διάθεση στην κατάσταση που είναι η χώρα, εκτιμούμε ότι δεν θα βοηθήσει το πρόβλημα. Συλλογισμός 4: προτεινόμενος στόχος θα πρέπει να είναι βασικά η επιστροφή καταθέσεων, που από μόνες τους δημιουργούν νέα εισοδήματα, θέσεις εργασίας και φόρους και δευτερευόντως η είσπραξη φόρων με την φορολόγηση καταθέσεων. Αλλιώς, η χώρα “στεγνώνει” από ρευστότητα και κινδυνεύει ουσιαστικά. Συλλογισμός 5: το δίλημμα είναι: τι προτιμάμε καταθέσεις για να μην πτωχεύσουμε ή λίγους φόρους για να χαιδεύουμε τα “τιμωρητικά” συναισθήματα. Στην Ε.Ε. παρόμοια νομοθεσία, αφορά χώρες χωρίς πρόβλημα bank drain και απευθύνεται ... κυρίως στο σοβαρό “έγκλημα” μεγάλων φορολογικών υποθέσεων. Η Ελβετία “δίνει” στο Η.Β. 500 άτομα/ χρόνο και στην Γερμανία 1.500 άτομα/ χρόνο. Προτείνουμε να υπάρχει αυστηρότητα σε χρήμα από εγκληματικές ενέργειες, πλαστά και εικονικά τιμολόγια, ... αλλά να “ασπρίσουν” τα νόμιμα, ηθικά και ήδη υπερφορολογημένα εισοδήματα, παρά τα νομικά κενά. Οι τράπεζες δυσκολεύονται, οι χορηγήσεις τελματώθηκαν, οι επιχειρήσεις καθημερινά διαμαρτύρονται για πιστωτικό στραγγαλισμό, με αποτέλεσμα την ανεργία, την απραγία, την φτωχοποίηση, την μη συλλογή των κανονικών φόρων, τον στραγγαλισμό των επενδύσεων, την ανεργία των ~1.500.000 εργαζομένων, των απλήρωτων άλλων ~1.000.000 εργαζομένων και χίλια άλλα δεινά. Μόνο η τιμωρητική διάθεση, επιδεινώνει όλους τους δείκτες και αυξάνει την παραβατικότητα. Τίθεται επίσης, το θέμα της νομικών δικαστικών κρίσεων για ελέγχους καταθέσεων προ του 2009 και η νομιμότητα επιβολής κυρώσεων. Πρόταση συνοπτική: Μικρή φορολογική επιβάρυνση 3-5%, κίνητρα για επαναπατρισμό καταθέσεων με ελευθερίες στο πόθεν έσχες για ακίνητα, μετοχές, αυξήσεις κεφαλαίου, νέες επιχειρήσεις, επενδύσεις. Αυστηρότητα κατά των “δολίων” συναλλαγών από πλαστά και εικονικά τιμολόγια, μη έκδοση αποδείξεων, λαθρεμπόριο, μίζες, κ.α. Να “ασπρίσουν” οι συναλλαγές από τα ακίνητα, γιατί ήδη πλήρωσαν 3-4 φορές παραπάνω φόρο στις συναλλαγές, π.χ. φόρος μτβ 11% αντί 3% σήμερα. Πρόταση αναλυτική για την θεραπεία και των αρχικών αιτίων που προκαλούν τα προβλήματα: 1) ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΑΜΕΣΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ ΜΕ ΜΙΚΡΟ ΦΟΡΟ, ΠΛΗΝ ΜΟΝΟ “ΕΓΛΗΜΑΤΙΚΟΥ” ΧΡΗΜΑΤΟΣ. 2) Προτείνεται ίδια μεταχείρηση καταθέσεων εσωτερικού- εξωτερικού. Υπάρχει ορατός κίνδυνος μεγαλύτερης φυγής. Η φορολόγηση των καταθέσεων γενικά είναι έχει αδύναμη λογική και περιέχει αντίφαση. Αν φορολογηθούν γενικά στο εξωτερικό για τυχόν αφορολόγητη προέλευση, γιατί να μην φορολογηθούν και στην Ελλάδα? Μόνο τυχόν ανακοίνωση παρόμοιας λογικής, θα οδηγήσει σε «καταστροφική» φυγή και τις υπόλοιπες καταθέσεις. 3) Να προβλεφθεί ο μη περαιτέρω φορολογικός έλεγχος εκ των υστέρων. Διαφορετικά, δημιουργούνται συνθήκες συναλλαγαγών, νέων ελέγχων ή και περαίτερω απόκρυξης. 4) Γίνεται “φορολογική καταπίεση” με τα πλασματικά ~50 δις € από το σύνολο των ±100 δις € ληξιπρόθεσμων. Πρώτη προϋπόθεση είναι, η αυτόματη ρύθμιση όλων των ληξιπροθέσμων οφειλών από τις καταστροφικές προσαυξήσεις του ~300-500%, που φοβίζουν τους καταθέτες με κατασχέσεις. Να γίνει προσαρμογή στα πρότυπα Ε.Ε., με ανώτατη ποινή το 10% επί της πρωτογενούς αρχικής οφειλής και διαγραφή όλων των υπολοίπων προστίμων και προσαυξήσεων. Να περιλαμβάνονται και ΟΛΕΣ οι εκκρεμείς υποθέσεις, ασχέτως βαθμού κρίσεως ή έκδοσης απόφασης. Πάντα, η νεώτερη και ευνοϊκότερη νομοθεσία στα φορολογικά, περιλαμβάνει όλες τις υποθέσεις. 5) Ο νομοθέτης δέχεται τον καθυστερούντα να πληρώσει π.χ. φόρο εισοδήματος με λογικές προσαυξήσεις - 15%, αλλά σε κάποιους άλλους φόρους τον “τιμωρεί” με πλαφόν προστίμων και προσαυξήσεων ~300-500%. Δηλ. Ο έντιμος φορολογούμενος που εκδίδει παραστατικά και δεν κρύβει τις φορολογικές υποχρεώσεις, αλλά μόνο τις καθυστερεί, γιατί να υπάρχει τέτοια δυσανάλογη αυστηρότητα? Ηθικά ο μη εκδίδων παραστατικά είναι από ο πραγματικός δόλιος και από πρόθεση φοροκλέπτης ΦΠΑ και λοιπών φόρων. Συνήθως δεν “τιμωρείται” ή δεν έχει χειρότερη μεταχείρηση από τους φοροκαθυστερούντες αλλά δηλώνοντες όλες τις συναλλαγές. 6) Αναγνώριση των τμηματικών καταβολών μέχρι τώρα στις εφορίες και ταμεία με τις νέες επιβαρύνσεις και όχι με τις αντίστοιχες παλιές επιβαρύνσεις των 300-500%. Με την υπάρχουσα διαδικασία “χάνονται” οι πληρωμές των προθύμων και συνεπών φορολογουμένων. Προτείνουμε να δοθεί 6 μηνη προθεσμία στις εφορίες για διορθώσεις. 7) Απαλλαγή από τους εξωλογιστικούς προσδιορισμούς εισοδήματος και για όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις, όπως καταργήθηκαν από το 2014. Γιατί να μην διορθωθεί μία άλλη επιλεκτικότητα. Αφορά ± 20-25 δις € πλασματικά ληξιπρόθεσμα. Προτείνεται ποινή καθυστέρησης 10% και τόκος για τις δόσεις. Ενναλακτικά, να επιβληθεί ποινή 1% επί του τζίρου. 8) Οι 100 δόσεις να επιβαρύνονται μόνο με τόκο επί του πρωτογενούς κεφαλαίου και όχι με την αποδοχή του 50% ή 70% των πλασματικών προσαυξήσεων του 300-500%. Αυτό σημαίνει στην τρέχουσα νομοθεσία, για τις 100 δόσεις ή έκπτωση 30% ή 50% επί του 300% - 500%. 9) Να θεσπιστούν στο νόμο πραγματικά εισοδηματικά κριτήρια και η φοροδοτική ικανότητα, για τις δόσεις- Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης. Χωρίς κριτήριο ρευστότητας των φορολογουμένων, οι επιδιωκόμενοι φόροι δεν θα εισρεύσουν. 10) Είναι απαραίτητες όλες οι φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες, ή έστω με ποσοστιαία παρακράτηση. 11) Παράλληλες βελτιωτικές διορθώσεις στις κατασχέσεις στις τράπεζες και στην υπερφορολόγηση της υπεραξίας κεφαλαίου, μετοχών, ΑΕ, ΟΕ, ακινήτων, γονικών παροχών. 12) Να διορθωθεί ο φόρος υπεραξίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων και μετοχών από 15% σε 5%. 13) Προτείνεται ο έλεγχος και το “άσπρισμα” των καταθέσεων που προέρχονται από ακίνητα και τις διαφορές αντικειμενικών και αγοραίων αξιών. Το επιχείρημα, ότι είχε υποχρέωση να δηλώσει την πραγματική τιμή, δεν απεικονίζει την πραγματικότητα, ούτε τα ± 50 δισ € καταθέσεις από αυτή την πηγή. Η πολιτεία έδινε το κίνητρο της αντικειμενικής τιμής, τώρα υπάρχει απειλή, με νέα φορολόγηση π.χ. 15-30%, ενώ έχει πληρωθεί ο υπέρογκος ελληνικός φόρος μεταβίβασης 10-12%, αντί 3% ή 1-1.5% σε άλλες χώρες. 14) Κατάργηση του πόθεν έσχες για ακίνητα, μετοχές, ομόλογα, αυξήσεις κεφαλαίου, νέες εταιρείες και επενδύσεις. 15) Να καθιερωθεί διαχωρισμός φοροκλοπής από φοροκαθυστέρηση. 16) Υποθετικά, εάν φορολογηθούν ή κατασχεθούν όλες οι φαινόμενες φορολογικές υποχρεώσεις από τις τράπεζες, τι θα γίνει ? Η χώρα θα “καταρρεύσει” ?