• Σχόλιο του χρήστη 'Ritah Kensington' | 3 Ιουνίου 2015, 20:08

    Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Επιστημονικά, η πρόταση εθελούσιας συμμόρφωσης καλωσορίζεται, δεδομένου ότι αποτελεί αναγκαιότητα υπό τις παρούσες συνθήκες. Παρόμοια ρύθμιση δρομολογείται αυτή τη στιγμή σε χώρες όπως η Ρωσία, όπου μάλιστα, με κάποιες προϋποθέσεις, δεν επιβάλεται κανένας φόρος. Για την επιτυχία του μέτρου είναι αναγκαία η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολιτών. Σχετικές οι υπό στοιχεία (β) και (γ) προτάσεις. Αναγκαίες κρίνονται οι εξής προσθήκες: (α) η ρύθμιση θα πρέπει να καταλαμβάνει εκτός από κεφάλαια και επενδύσεις που είναι κατατεθειμένα απευθείας στο όνομα του φυσικού ή νομικού προσώπου και κεφάλαια ή επενδύσεις που κατέχονται έμμεσα, π.χ. μέσω υπεράκτιας εταιρείας (off-shore company), καταπιστεύματος του Αγγλοσαξωνικού Δικαίου (trust), ιδρύματος που εδρεύει σε αλλοδαπή δικαιοδοσία (foundation) και εν γένει μέσω κάθε νομικής οντότητας που έχει συσταθεί κατά το αλλοδαπό δίκαιο, με την προϋπόθεση ο πραγματικός /τελικός δικαιούχος (UBO) να είναι Έλληνας φορολογικός κάτοικος. Η υφιστάμενη αναφορά στις νομικές οντότητες που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, προφανώς δεν επαρκεί. Έλλειψη της παραπάνω πρόβλεψης είχε οδηγήσει σε αποτυχία προηγούμενες προσπάθειες εθελούσιας συμμόρφωσης, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των προσώπων που έχουν χρήματα στο εξωτερικό χρησιμοποιούν κάποιο σχήμα (όχι αναγκαστικά για λόγους φοροαποφυγής). Περαιτέρω, εθελουσία συμμόρφωση θα πρέπει να προβλέπεται και για ακίνητα που έχουν αποκτηθεί στο εξωτερικό. Στην περίπτωση αυτή, ο φόρος θα υπολογίζεται επί της αγοραίας αξίας του ακινήτου όπως θα προκύπτει από έκθεση ορκωτού εκτιμητή (chartered accountant/auditor) της οικείας δικαιοδοσίας.Ο φόρος δεν θα πρέπει να ξεπερνά τον αντίστοιχο ΦΜΑ που ισχύει για την απόκτηση ακινήτου στην Ελλάδα. (β) σε περίπτωση τακτικού ή μερικού ελέγχου στο πλαίσιο οποιασδήποτε διαδικασίας, το πρόσωπο που έχει προβεί σε εθελούσια συμμόρφωση για καταθέσεις της αλλοδαπής, θα μπορεί να επικαλείται το ποσό που δήλωσε στο εξωτερικό για να συμψηφίζει εισοδήματα που δεν δηλώθηκαν στην Ελλάδα κατά τις ελεγχόμενες χρήσεις, μέχρις εξαντλήσεως του ποσού. Το αυτό θα ισχύει για έλεγχο στο κεφάλαιο (π.χ. κληρονομιά κ.λπ.) (γ) εφόσον τα κεφάλαια που βρίσκονται στο εξωτερικό είναι προϊόν φοροδιαφυγής από νόμιμη ωστόσο δραστηριότητα (μισθωτή εργασία, άσκηση επιτηδεύματος, πώληση ακινήτων κ.λπ.) η απαλλαγή από κάθε ποινκή κύρωση πρέπει να είναι απόλυτη και να μη τυγχάνουν εφαρμοστέες οι διατάξεις για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος (νομιμοποίηση κ.λπ). (δ) η καταβολή του φόρου σε δόσεις αποτελεί ένα παραπάνω κίνητρο, όπως και η έκπτωση σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής. Ευελπιστώντας ότι το μέτρο θα ωφελήσει την εθνική οικονομία και θα δημιουργήσει τις αναγκαίες βάσεις για την αναγκαία ηρεμία και επανεκκίνηση ευχόμαστε επιτυχία.