• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ/ 10 Π.Τ. ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ KAI ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ' | 4 Ιουνίου 2015, 11:41

    Κύριε Υπουργέ, Το Περιφερειακό Τμήμα Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας του Οικονομικού Επιμελητηρίου, ανταποκρινόμενο στην πρόσκλησή σας για Δημόσια διαβούλευση, με την παρούσα ανοιχτή Δημόσια επιστολή υποβάλλουμε τις απόψεις μας επί του σχεδίου νόμου «Πρόγραμμα Εθελοντικής Αποκάλυψης Κεφαλαίων και Επενδύσεων και Φορολογικής Συμμόρφωσης», οι οποίες εγκρίθηκαν σε ειδική Συνεδρίαση της Τοπικής Διοίκησης στις 03/06/2015 και έχουν ως ακολούθως. 1. Με το προαναφερθέν σχέδιο νόμου παρέχεται η δυνατότητα στους Έλληνες φορολογουμένους οικειοθελούς δήλωσης κεφαλαίων (καταθέσεων) που δεν είχαν δηλωθεί στις αρμόδιες φορολογικές αρχές και βρίσκονται σε τράπεζες του εξωτερικού, κυρίως στην Ελβετία ή σε χώρες μη συνεργάσιμες με τις Ελληνικές φορολογικές αρχές. Με την δήλωση αυτών των κεφαλαίων όπως αναφέρεται στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου καταβάλλεται φόρος με συντελεστή 15% και εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση των υπόχρεων φυσικών ή νομικών προσώπων για τα κεφάλαια που δηλώνονται. Επίσης, με την δήλωση τους δεν ερευνάται πλέον από τις αρμόδιες Ελληνικές φορολογικές αρχές ο τρόπος απόκτησής τους και αυτά τα κεφάλαια λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη των τεκμηρίων (δαπανών) απόκτησης των περιουσιακών στοιχείων και τον περιορισμό της διαφοράς εισοδήματος σύμφωνα με τα άρθρα 32 και 34 του Ν.4172/2013 αντίστοιχα. Δηλαδή, με απλά λόγια με την καταβολή φόρου με συντελεστή 15% νομιμοποιούνται όλα τα παρανόμως αποκτηθέντα εισοδήματα που δεν έχουν φορολογηθεί στην Ελλάδα και σταματά η διενέργεια οποιουδήποτε φορολογικού ελέγχου για τα κεφάλαια αυτά. 2. Με το ίδιο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, πέραν των προαναφερθέντων προβλέπεται και η αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 30% για την νομιμοποίηση μη φορολογουμένων εισοδημάτων σε προηγούμενα φορολογικά έτη τα οποία ωστόσο δεν έχουν εξαχθεί σε τράπεζες του εξωτερικού, αλλά παραμένουν στις Ελληνικές τράπεζες. Και αυτά τα κεφάλαια εφόσον δηλωθούν και καταβληθεί ο ανάλογος φόρος, νομιμοποιούνται και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη των τεκμηρίων απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Κύριε Υπουργέ, Ο επιστημονικός και επαγγελματικός φορέας μας, για λόγους ίσης και δίκαιης φορολογικής μεταχείρισης όλων των Ελλήνων πολιτών είναι αντίθετος σε τέτοιου είδους νομοθετικές διατάξεις, οι οποίες ουσιαστικά αναδρομικά επιβραβεύουν τους φοροφυγάδες και νομιμοποιούν εισοδήματα που ενδεχομένως να είναι και προϊόντα εγκληματικής δραστηριότητας όπως από εμπόριο ναρκωτικών, λαθρεμπόριο, φακελάκια επίορκων λειτουργών του Δημοσίου κ.λπ. Είμαστε αντίθετοι σε τέτοιου είδους νομοθετικές διατάξεις , γιατί δίνουν το κακό παράδειγμα και αλλοιώνουν τη φορολογική συνείδηση των έντιμων και ειλικρινών φορολογουμένων, προτρέποντας τους να μην δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα στον χρόνο που αυτά προκύπτουν, αφού θα έχουν την δυνατότητα με ελάχιστη φορολογική επιβάρυνση στο μέλλον εξ’ ονόματος των Δημοσιονομικών αναγκών του Δημοσίου με μία νέα νομοθετική ρύθμιση που θα θεσπίσει η πολιτεία να τα νομιμοποιήσουν. Τέλος κύριε Υπουργέ, επισημαίνουμε ότι με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο επιβραβεύονται οι μεγαλοφοροφυγάδες όταν τα κεφάλαια που είναι κατατεθειμένα στις τράπεζες της Ελβετίας και των φορολογικών παραδείσων της Καραϊβικής και της Ασίας φορολογούνται με τον χαμηλό συντελεστή 15%, ενώ τα κεφάλαια που έχουν παραμείνει στις Ελληνικές τράπεζες φορολογούνται με συντελεστή 30%. Διότι είναι γνωστό ότι μόνο οι μεγαλοφοροφυγάδες έχουν την δυνατότητα να ανοίξουν τραπεζικούς λογαριασμούς στην Ελβετία και να δημιουργήσουν offshore εταιρείες. Πέραν τούτου δημιουργείται και η εντύπωση της τιμωρίας για αυτούς που κράτησαν τα κεφάλαιά τους στις Ελληνικές τράπεζες σε αυτή τη δύσκολη οικονομική κατάσταση που διέρχεται η χώρα μας, σε αντίθεση με αυτούς που έβγαλαν τα μη φορολογηθέντα χρήματα τους στο εξωτερικό. Ωστόσο κ. Υπουργέ, α)αντιλαμβανόμενοι την τραγική οικονομική κατάσταση που διέρχονται τα δημόσια οικονομικά της χώρας μας, σε μία περίοδο όπου με τις δυνατότητες και τα ελάχιστα εφόδια που έχουν οι ελεγκτικές φορολογικές αρχές είναι αντικειμενικά αδύνατον να ελεγχθούν οι περισσότερες από αυτές οι εκκρεμείς φορολογικά υποθέσεις του παρελθόντος, με κίνδυνο η πλειοψηφία των φοροφυγάδων λόγω παραγραφής να μείνουν παντελώς ατιμώρητοι και β)δεδομένου ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου είναι αναγκαία προϋπόθεση από την Ελβετία προκειμένου να προχωρήσει με την Ελλάδα στην σύναψη της «συμφωνίας Εθελοντικής Αποκάλυψης», όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, ώστε επιτέλους να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των Ελβετικών και Ελληνικών δικαστικών, νομισματικών και φορολογικών αρχών σε υποθέσεις φοροδιαφυγής και διακίνησης μαύρου χρήματος από εγκληματικές δραστηριότητες. Παρά του ότι παραβιάζονται θεμελιώδεις αρχές του φορολογικού δικαίου όπως λεπτομερειακά αναφερόμαστε πάρα πάνω, δεν θα ήμασταν αντίθετοι στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, με την επισήμανση όμως ότι ο φορολογικός συντελεστής των καταθέσεων σε τράπεζες του εξωτερικού να μην είναι μικρότερος του συντελεστή φορολόγησης των κεφαλαίων που βρίσκονται η έχουν επενδυθεί στη χώρα μας. Με την ελπίδα ότι με την παρουσίαση των θέσεων μας και τους προβληματισμούς που εκφράσαμε συμβάλλουμε σε έναν ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, είμαστε στην διάθεση σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση εφόσον μας ζητηθεί. Με τιμή Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ι. ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗΣ