• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΓΓΕΛΗΣ' | 24 Νοεμβρίου 2020, 11:05

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΑ ΤΕΛΩΝΕΙΑ ΝΑΙ ΑΛΛΑ ΠΩΣ; Αυτονόητες διαπιστώσεις της αυθαίρετης στοχοθεσίας που υπονομεύει την αξιολόγηση: Φέτος γίναμε μάρτυρες μιας εξωπραγματικής στοχοθεσίας. Την ώρα που η οικονομία μαστίζεται από τις επιπτώσεις του COVID 19, δημοσιεύθηκαν τον Μάη στόχοι για αυξημένους ελέγχους και στόχοι για αυξημένες εισπράξεις σε σχέση με πέρυσι που ήταν μια «κανονική» οικονομικά χρονιά. Case study 1: στο Τελωνείο μιας τουριστικής περιοχής ο στόχος των εισπράξεων του Δικαστικού Τμήματος αυξήθηκε κατά 28% από τα βεβαιωθέντα ποσά του έτους. Δηλαδή, με νεκρή την οικονομία θα πρέπει να αυξηθούν κατά 28%τα έσοδα από τελωνειακά πρόστιμα. Αλλά ακόμη κι αν δεν υπήρχε ο COVID 19, η στοχοθεσία αυξήθηκε αυθαίρετα, χωρίς να δικαιολογείται από οποιοδήποτε δεδομένο. · Οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη του ΑΕΠ πριν την κρίση ήταν γύρω στο 2% όχι 28% για το 2020, · Το προσωπικό για ελέγχους και καταλογισμούς δεν αυξήθηκε · Τα μέσα που διαθέτουν τα τμήματα Δικαστικού και Δίωξης δεν βελτιώθηκαν Case study 2: (αυτό αποτελεί και το ανέκδοτο της στοχοθεσίας) σε τουριστικό νησί με 11 πρατήρια βενζίνης ζητήθηκαν να γίνουν 50 έλεγχοι σε πρατήρια βενζίνης. Αυτό μας οδηγεί στα εξής συμπεράσματα για την διαδικασία της διαμόρφωσης των στόχων: · Ότι δεν υπάρχει κάποια επιστημονική Τεκμηρίωση για την μεθοδολογία που ακολουθείται ώστε να τεθούν οι στόχοι. · Δεν υπάρχει κανένα κανάλι ανατροφοδότησης του στόχου με πραγματικά δεδομένα από την οικονομία (η φετινή στοχοθεσία δεν κατόρθωσε να λάβει υπόψη την ύφεση από τον COVID 19, ποσό μάλλον κάποιους άλλους εποχιακούς ή τοπικούς παράγοντες στην οικονομία που θα πρέπει να διορθώνουν τους στόχους άμεσα και σε πραγματικό χρόνο) · Δεν λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις και οι προτάσεις των Τελωνείων για το ύψος τον στόχων τους. · Δεν λαμβάνονται υπόψη οι ελλείψεις σε προσωπικό. · Δεν λαμβάνονται υπόψη οι ελλείψεις σε μέσα πχ Η/Υ 15ετίας ή μη διασύνδεση ICISNET με TAXISNET Η αυθαίρετη και χωρίς μέθοδο στοχοθεσία δημιουργεί τα εξής προβλήματα: Για το κράτος: · Δημιουργία στρεβλώσεων για τις εκτιμήσεις των εσόδων · Αδυναμία κατάρτισης αξιόπιστου προϋπολογισμού και σχεδιασμού δημοσιονομικής πολιτικής. Για τους εργαζόμενους: · Απαξίωση, αφού φέρονται να μην μπορούν να επιτύχουν τους στόχους · Άγχος και αβεβαιότητα αφού δεν γνωρίζουν τι στόχους θα κληθούν να πετύχουν κάθε φορά (να πάνε στο φεγγάρι ίσως;) Για την ίδια λειτουργία της διαδικασίας αξιολόγησης: · Η έλλειψη ξεκάθαρων κανόνων και η δημιουργία αυθαίρετων στόχων , δημιουργούν μια εύλογη δυσπιστία προς κάθε αξιολόγηση που είναι βασισμένη σε τέτοια κριτήρια. Επομένως υπονομεύει την διαδικασία αξιολόγησης που τόσο επιθυμούν οι Τελωνειακοί υπάλληλοι, ώστε να αναδειχθεί και να αναγνωρισθεί το έργο τους. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Στα Τελωνεία οι προσωπικοί στόχοι δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα καθώς αποτελούν οργανικές μονάδες που λειτουργούν με ομάδες εργασίας. πχ Η Δίωξη Λαθρεμπορίου κυρίως αλλα και άλλα τμήματα βεβαιώνουν παραβάσεις που στέλνουν στο γραφείο Δικαστικού προς είσπραξη. Αν πχ δεν υπάρχουν αρκετές παραβάσεις από τα υπόλοιπα τμήματα (καθώς ελεγκτικά καθήκοντα ασκούν σχεδόν όλοι οι υπάλληλοι του Τελωνείου) πώς θα αντικατοπτριστεί στους ατομικούς στόχους του δικαστικού τμήματος; Επομένως, η βάση για μια αξιολόγηση που θα βελτιώσει την λειτουργία των τελωνείων, είναι η σύνταξη μιας ρεαλιστικής στοχοθεσίας για κάθε Τελωνείο, από ομάδες που θα αποτελούνται από άτομα με προϋπηρεσία σε υπηρεσίες πρώτης γραμμής, που να αντιλαμβάνονται τις τοπικές ιδιαιτερότητες των τελωνείων (πχ Καστανιές-Πειραιάς-Καστελόριζο) ΚΑΙ ΘΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΥΠΟΨΗ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΥΓ: Μα δεν μπορεί ένας να καταλάβει ότι εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι μιας χρονιάς νομοτελειακά αυξάνονται οι στόχοι της επόμενης χρονιάς αυτό σύμφωνα με τα οικονομικά της συμπεριφοράς ίσως δημιουργεί καθαρό αντικίνητρο για να πιάσει κανείς το στόχο; Ιδιαίτερα αν ο διοικητής αποφασίζει και διατάζει να μην πάρει κανείς το μπόνους για την επίτευξη των στόχων πέρυσι;