• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΕΙΣΕΤ (Ένωση Εισηγμένων Εταιριών)' | 13 Μαρτίου 2025, 23:39

    Άρθρο 68 Θα πρέπει να γίνει σαφές κατά τα πρότυπα άλλων αλλοδαπών εννόμων τάξεων ότι το εν λόγω μέτρο λειτουργεί μόνο ως βοηθητικό εργαλείο για την γενική εποπτεία της αγοράς και την εξακρίβωση του βαθμού συμμόρφωσης αυτής αλλά και ως κριτήριο προτεραιοποίησης ειδικών ελέγχων και όχι ως εργαλείο επιβολής κυρώσεων (βλ πχ FCA και άποψη της ερμηνείας στη Γερμανία). Θα πρέπει να γίνει ειδική αναφορά προς αποφυγή παρερμηνειών της διατύπωσης «για να ελέγξει τη συμμόρφωση των εποπτευομένων οντοτήτων με τους κανόνες που επηρεάζουν τις αγορές κινητών αξιών» ότι δεν δύναται η Επιτροπή κεφαλαιαγοράς με τα στοιχεία αυτά να επιβάλει κυρώσεις ή να τα χρησιμοποιήσει στο πλαίσιο διαδικασίας επιβολής κύρωσης έναντι οποιασδήποτε εποπτευόμενης εταιρίας. Εφόσον δεν γίνει αυτό η διάταξη ως έχει είναι πολλαπλά προβληματική και απαιτούνται σημαντικές παρεμβάσεις: 1. Δεν είναι ανεκτή στην Ελλάδα από το σύνταγμα η έννοια του agent provocateur, δηλαδή του επόπτη που προκαλεί τον εποπτευόμενο σε παράβαση. 2. Δεν μπορεί να ανατίθεται δημόσια εξουσία σε τρίτο. Μάλιστα σε σχετική έκθεση της EBA, καμία από τις εθνικές εποπτικές αρχές δεν έχει προβεί σε σχετική ανάθεση σε τρίτο λόγω των σχετικών ζητημάτων που αναφύονται. Το γεγονός ότι ο τρίτος κατά την πρόβλεψη της διάταξης δεν ασκεί δημόσια εξουσία δεν αναιρεί ότι στην ουσία λόγω της φύσης της δραστηριότητας και της δυσχέρειας του διοικούμενου να ανταποδείξει τα όσα θα συμπεριλάβει στην έκθεση του ο mystery shopper, πρόκειται για εν τοις πράγμασι άσκηση δημόσιας εξουσίας 3. Συνιστά ανεπίτρεπτη αντιστροφή του βάρους της απόδειξης, της Επιτροπής αρκούμενης στην έκθεση που έχει συντάξει ένας ιδιώτης, η οποία θα αποκτά στην ουσία αυξημένη αποδεικτική ισχύ χωρίς να λαμβάνεται η μέριμνα που λαμβάνεται σε άλλες ανακριτικές πράξεις. Θα μπορεί ο mystery shopper να καταγράφει τη συνομιλία εν αγνοία του διοικούμενου, και αν ναι πώς αυτό επιτρέπεται συνταγματικά; Αν όχι πώς αποδεικνύει τα όσα ισχυρίζεται; Σε καμία ανακριτική πράξη ο διοικούμενος δεν αγνοεί την ιδιότητα του επόπτη. 4. Εισάγει πολλαπλά ζητήματα σύγκρουσης συμφερόντων. Ως προς την Επιτροπή ενδεικτικά, πώς διασφαλίζει την αντικειμενικότητα της σε ισχυρισμούς ιδιώτη που η ίδια προσλαμβάνει; Ως προς τον mystery shopper πώς διασφαλίζεται η αντικειμενικότητά του όταν πληρώνεται για αυτό; Κεφ Β γενικά και άρθρο Άρθρο 69 Θα πρέπει να διασφαλισθεί η ανεξαρτησία της Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς απαιτεί έναν ανεξάρτητο επόπτη με επάρκεια προσωπικού και τεχνικών μέσων γεγονός που απαιτεί ένα σωστά χρηματοδοτούμενο επόπτη. Με βάση το μέγεθος της ελληνικής αγορά μια λύση είναι η απορρόφηση της επιτροπή κεφαλαιαγοράς από την Τράπεζα της Ελλάδος. Εφόσον δεν επιλεγεί αυτή η λύση, θα πρέπει η επιτροπή κεφαλαιαγοράς να αναγνωριστεί και τυπικά ως ανεξάρτητη διοικητική αρχή από το να εξαρτάται ακόμη περισσότερο από το υπουργείο οικονομικών. Αυτό θα επιτρέψει και την αύξηση των αποδοχών των υπαλλήλων της επιτροπής κεφαλαιαγοράς ώστε αφενός να διευκολυνθεί η προσέλκυση νέου εξειδικευμένου προσωπικού αλλά και να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα του υφιστάμενου προσωπικού, καθώς οι αμοιβές του πρέπει να είναι ανάλογες της ευθύνης και του φόρτου εργασίας. Άρθρο 78 Βλ σχόλια στο άρθρο 68