• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Καρλής' | 28 Δεκεμβρίου 2009, 00:34

    Φόρος με συντελεστή 3%, χωρίς αφορολόγητο όριο,στα ακίνητα που ανήκουν σε εξωχώριες (offshore)εταιρείες επιβλήθηκε με τα άρθρα 15 επ. του Ν. 3091/2002. Η χρήση των εταιρειών αυτών για την απόκτηση ακινήτων οφείλεται σε ποικιλία λόγων , επιχειρηματικών, οικογενειακών, φορολογικών κλπ. Από φορολογική άποψη μέσω των εταιρειών αυτών επιτυγχάνεται μείωση του φόρου εισοδήματος εφόσον οι φορολογικοί συντελεστές για τις εταιρείες είναι μικρότεροι αυτών που ισχύουν για τα φυσικά πρόσωπα, μείωση του τυχόν φόρου ακίνητης περιουσίας (λόγος που εξέλιπε με την επιβολή του ΕΤΑΚ), μείωση ή και αποφυγή του φόρου κληρονομίας (λόγος που επίσης ουσιαστικά εξέλιπε με την κατάργηση του φόρου κληρονομίας αφού η κληρονομιά και γονική παροχή ακινήτων υπόκειται πλέον σε φόρο με συντελεστή 1%)και την αποφυγή φόρων που αφορούν μεταγενέστερες της πρώτης μεταβιβάσεις του ίδιου ακινήτου (ο νέος αγοραστής αγοράζει τις μετοχές της εξωχώριας (offshore)εταιρείας). Η αλλαγή του σημερινού φορολογικού καθεστώτως που ισχύει για τις εξωχώριες (offshore)εταιρείες εξαρτάται από τις αποφάσεις που θα ληφθούν σχετικά με την επιβολή ΕΤΑΚ ή ΦΜΑΠ και την αύξηση ή μη του φόρου κληρονομιών/γονικών παροχών. Αν δεν υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις φορολογίες αυτές δεν υπάρχει λόγος αλλαγής του φορολογικού καθεστώτος των εξωχώριων (offshore)εταιρειών. Όσον αφορά το φόρο κληρονομίας θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο πιό πάνω φόρος 3% επιβλήθηκε κατά το γαλλικό πρότυπο σε αντιστάθμισμα κυρίως της αποφυγής του φόρου κληρονομίας. Στη διάρκεια της κυριότητας του ακινήτου από την εξωχώρια (offshore)εταιρεία πχ για 10 έτη θα έχει καταβληθεί φόρος 3% για κάθε έτος και συνολικά 30% για τα 10 έτη επί της αξίας του ακινήτου. Το σύνολο του φόρου αυτού αν ληφθούν υπόψη και οι αναπροσαρμογές της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου είναι περίπου ίσος με τον φόρο κληρονομίας με τον ανώτατο συντελεστή 25% που ίσχυε πριν από την κατάργηση του φόρου κληρονομίας. Η χρήση εξωχώριων (offshore)εταιρειών είναι μια πραγματικότητα. Το ζητούμενο δεν θα πρέπει να είναι η τιμωρία των ιδιοκτητών τους αλλά η κατάργηση των φορολογικών κινήτρων που παρέχουν άμεσα ή έμμεσα οι εξωχώριες (offshore)εταιρείες . Έτσι αυτές θα μπορούν να χρησιμοποιούνται για άλλους μη φορολογικούς σκοπούς εάν αυτό είναι αναγκαίο, αλλά φορολογικά η ύπαρξη τους θα είναι ουδέτερη. Με βάση τα πιο πάνω και ανάλογα με το πλαίσιο που θα επιλεγεί για τον φόρο κληρονομιών και το ΕΤΑΚ/ΦΜΑΠ, θα μπορούσε να αυξηθεί ο συντελεστής του ειδικού φόρου από 3% σε 4%. Όσον αφορά την φορολογία του εισοδήματος που προέρχεται από ακίνητα που ανήκουν σε εξωχώριες (offshore)εταιρείες αυτό θα μπορούσε να φορολογείται με συντελεστή υψηλότερο του ισχύοντος σήμερα που είναι ενιαίος για όλες τις εταιρείες, πχ θα μπορούσε να φορολογείται με συντελεστή 40%. Άλλωστε σύμφωνα με το άρθρο 105 παρ.9 του Ν. 2238/1994 (που προέρχεται από το ΝΔ 3323/55 και το ΝΔ 3843/58)το εισόδημ'α τους προσδιορίζεται με τους ίδιους κανόνες όπως και για τα φυσικά πρόσωπα. Για τις λοιπές φορολογίες επί των ακινήτων δεν υπάρχει λόγος διαφοροποίησης έναντι των λοιπών εταιριών. Οι εξωχώριες (offshore)εταιρείες είχαν χαρακτηρισθεί επιτηδευματίες με το άρθρο 1 παρ. 1 του Ν. 3052/2002 αλλά η ρύθμιση αυτή παρέμεινε ατελής και ουσιαστικά καταργήθηκε με το άρθρο 27 παρ.1 του Ν. 3522/2007.