• Σχόλιο του χρήστη 'Μιχάλης Μητσόπουλος' | 28 Δεκεμβρίου 2009, 15:02

    Εδώ χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Off shore είναι και οι Κυπριακές εταιρείες για παράδειγμα? γιατί αυτές είναι εταιρίες χώρας μέλους της Κοινότητας. Αν αυτές φορολογούνται διαφορετικά από τις ημεδαπές εταιρείες θα ξαναπάμε με μεγάλη ταχύτητα για καταδίκες στο ΔΕΚ και σε όλα τα όργανα της κοινότητας και μάλιστα σε μια εποχή που οι ευρωπαίοι μάλλον έχουν αρχίσει να μας βαριούνται. Αν όμως οι off shore είναι μόνο Παναμάς και Isle of Man, τότε τι θα γίνει με τις Κυπριακές για παράδειγμα? Ακόμα και οι Παναμέζικες η απλή κατοχή δε συνεπάγεται έγκλημα. Η κατοχή μιας τέτοιας εταιρείας δεν είναι από μόνη της αδίκημα – συνιστά νόμιμη επιχειρηματική δραστηριότητα. Το πρόβλημα είναι ότι εύκολα μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την νομιμοποίηση εσόδων που είναι αδήλωτα ή και προϊόν εγκληματικής δραστηριότητας. Όμως η αδυναμία εντοπισμού του δεύτερου δεν καθιστά χρήσιμη πρακτική την ασύμμετρη φορολόγηση της κατοχής μιας τέτοιας επιχείρησης, ειδικά αν έχει έδρα χώρα μέλος της ΕΕ. Με άλλα λόγια, η καλύτερη λύση είναι το εθνικό φορολογικό σύστημα να είναι απλό και δίκαιο και να ελέγχονται οι καραμπινάτες περιπτώσεις φοροδιαφυγής και απάτης αποτελεσματικά. Ειδικά το τελευταίο, αν μπορεί οι έλεγχοι της εφορίας να είναι αποτελεσματικοί και αδιάβλητοι, θα είναι 1000 φορές πιο αποτελεσματικό από ένα κυνηγητό των off shore με φορολόγηση και ειδικές ρυθμίσεις που θα εντοπίσει μόνο τους λιγότερο ικανούς από αυτούς που σήμερα προσπαθούν να ξεφύγουν μέσω αυτών. Όσοι κρύβουν μαύρο χρήμα σε off shore έχουν παραβεί το νόμο πολύ πριν φτάσουν στην κατοχή της off shore. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η νομοθεσία για τις off shore, είναι η ικανότητα εποπτείας των κρατικών λειτουργών που πρέπει να ελέγχουν και να διερευνούν τις πλέον εξόφθαλμες περιπτώσεις φοροδιαφυγής και απάτης που προηγούνται της απόκτησης μιας off shore. Ειδικά για τα ακίνητα σε off shore, ο ενιαίος φόρος κατοχής 1 τοις χιλίοις ή έστω 2 τοις χιλίοις για μεγάλες περιουσίες, και η ενιαία αντιμετώπιση των εισοδημάτων τους από ακίνητα με ότι ισχύει στο ευρωπαϊκό δίκαιο είναι η πιο λογική λύση. Μαζί φυσικά με την αποτελεσματική λειτουργία αδιάφθορων εφοριακών για τον εντοπισμό περιπτώσεων όπου αποκρύπτονται καραμπινάτες υποθέσεις φοροδιαφυγής –κάτι το οποίο πρέπει λογικά να διευκολύνεται στην περίπτωση που υπάρχει ακίνητο. Εδώ λειτουργεί και η πρόληψη και η καταστολή. Εντοπίζοντας λίγες – πχ 5-10 τέτοιες περιπτώσεις κάθε μήνα, η είδηση θα διαδοθεί και τελικά η λύση της απόκρυψης εισοδημάτων μέσω off shore θα εκλείψει σταδιακά χωρίς εντυπωσιακές, αλλά πιθανότατα άχρηστες χωρίς ένα καλό ελεγκτικό μηχανισμό, νομοθετικές παρεμβάσεις. Μόνο έτσι θα κερδηθεί αυτή η μάχη κατά της φοροδιαφυγής, γιατί ο σχετικός πόλεμος θα έχει και πολλές άλλες μάχες.