• Σχόλιο του χρήστη 'Μιχάλης Μητσόπουλος' | 28 Δεκεμβρίου 2009, 16:00

    Δυστυχώς, αν δεν συμμετάσχουν σε αυτό το μέρος της διαβούλευσης άτομα με γνώση ειδικών θεμάτων και λεπτομερειών δεν θα προκύψουν χρήσιμες προτάσεις, αλλά μόνο καταγραφή των συμπτωμάτων. Σίγουρα απαιτείται κωδικοποίηση, απλοποίηση και εκλογίκευση της φορολογικής νομοθεσίας. Χωρίς αυτή δεν θα έχει αποτέλεσμα και η αναδιοργάνωση που πρέπει να συνοδεύει αυτή την απλοποίηση. Αυτό ισχύει ειδικά στην περίπτωση φορολόγησης νομικών προσώπων και ελεύθερων επαγγελματιών. Το δύσκολο όμως είναι το πώς, να εντοπιστούν εκείνα τα σημεία της νομοθεσίας που είναι η ουσία προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και να εξεταστεί πως τώρα αυτά τα σημεία διεκπεραιώνονται με ασαφείς και επιβλαβείς για το δημόσιο συμφέρον τρόπο και μετά να προταθεί μια πιο κομψή και αποτελεσματική λύση. Εδώ νομίζω δεν χρειάζεται δημόσια διαβούλευση, μάλλον πρέπει να βρείτε 10 λογιστές- σαΐνια που να ξέρουν τις λεπτομέρειες και να έχουν την ανιδιοτελή διάθεση να σας βοηθήσουν. Καλή τύχη δηλαδή, από όλη τη διαβούλευση αυτό το κομμάτι είναι το πιο τεχνικό και δύσκολο. Μου φαίνεται πάντως ότι μέρος μιας καλής λύσης είναι 1) να λειτουργήσει η ενοποίηση των βάσεων δεδομένων του ΤAXIS και να εμφανίζεται σε μία εκτύπωση όλο το προφίλ του κάθε φορολογούμενου και της κάθε εταιρείας. Αυτή η εκτύπωση να αποτελεί και τη βάση εκκίνησης όλων των πιθανών ελέγχων. 2) Να υπάρξει παντού η αρχή των «4 ματιών», ειδικά στους ελέγχους και τις επιβολές προστίμων ή τις απαλλαγές από αυτά. Με βάση το «προφίλ φορολογούμενου» να συντάσσονται οι εκθέσεις ελέγχου και η επιβολή τυχόν προστίμων, και στη συνέχεια οι εκθέσεις αυτές να ελέγχονται από εξωτερικούς προς το Δημόσιο και τις Εφορίες ελεγκτές, με το σύστημα της «τυφλής αξιολόγησης»- δηλαδή ο εφοριακός δεν πρέπει να γνωρίζει ποιος τον ελέγχει και ο ελεγκτής δεν πρέπει να έχει στη διάθεση του τα στοιχεία τους εφοριακού που έκανε τον αρχικό έλεγχο. 3) Μικρότερα πρόστιμα και συχνότεροι έλεγχοι – η αποτροπή εξασφαλίζεται μέσω της συχνότητας και αξιοπιστίας των ελέγχων πολύ καλύτερα από ότι μέσω μεγάλων προστίμων τα οποία όταν συνυπάρχουν με διαβλητούς και σπάνιους ελέγχους απλά ενθαρρύνουν τη διαφθορά. 4) Ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη διερεύνηση αδικημάτων εφοριακών και την επιβολή κυρώσεων αλλά και μεγαλύτερη ταχύτητα στις δικαστικές υποθέσεις που αφορούν διαμάχες με τις εφορίες. 5) Εξωτερικός έλεγχος σε αυτή τη διαδικασία. 6) Υποχρεωτική ανάρτηση της κωδικοποιημένης φορολογικής νομοθεσίας σε ειδική – ασφαλή - ιστοσελίδα. Να μην ισχύει κάτι που δεν έχει αναρτηθεί σε αυτή - κατά κωδικοποιημένο άρθρο και όχι μόνο μια συλλογή από ΦΕΚ που θα πρέπει να κωδικοποιήσει μόνος του ο φορολογούμενος ή εφοριακός. Η συμπλήρωση της να είναι ευθύνη των αρμόδιων εφόρων – ανάλογα με το αντικείμενο αρμοδιότητας αυτού. Ο ίδιος να έχει και την ευθύνη σε περίπτωση που υπάρχει ασάφεια, αντίφαση ή παραλογισμός να την αναφέρει στην πολιτική ηγεσία, επισημάνει στην ιστοσελίδα και να την παραπέμψει για τυχόν ερμηνεία στις δικαστικές αρχές ή τον πολιτικό προϊστάμενο του. Σε κάθε τέτοια περίπτωση, και μέχρι τη διασαφήνιση, να ισχύει η ευνοϊκότερη για τον φορολογούμενο εκδοχή – ώστε να δημιουργηθεί κίνητρο στη Διοίκηση να άρει την αντίφαση το ταχύτερο δυνατό. 7) Η διαφάνεια στην ανακοίνωση της νομοθεσίας, ο εξορθολογισμός των ποινών και των διαδικασιών επιβολής τους και η δυνατότητα εμφάνισης όλων των στοιχείων της κάθε υπόθεσης είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει στη συνέχεια διοικητική αναδιοργάνωση και μετατόπιση του έργου των εφοριών από τη διεκπεραίωση της γραφειοκρατίας στους αποτελεσματικούς ελέγχους. Πάντως, αυτό το σημείο είναι το πιο κρίσιμο, περισσότερο και από τα άλλα που αφορούν κλίμακες, ακίνητα, off shore, αποδείξεις κλπ. Πραγματικά καλή τύχη…για το καλό όλων μας, περιλαμβανομένων των έντιμων εργαζομένων στις εφορίες που και αυτοί υποφέρουν από την κακή οργάνωση και παράλογη γραφειοκρατία .…