• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΔ' | 29 Δεκεμβρίου 2009, 23:51

    Παρατηρήσεις όσον αφορά το Φόρο στη Βενζίνη και τα Τέλη Κυκλοφορίας Οχημάτων. Τα Τέλη Κυκλοφορίας αυξήθηκαν με κριτήρια την παλαιότητα και τον κυβισμό των αυτοκινήτων. Τα κριτήρια αυτά θεωρήθηκε εσφαλμένα ότι αντιπροσωπεύουν το βαθμό ρύπανσης του περιβάλλοντος. Η κατοχή όμως αυτοκινήτου δεν συνεπάγεται ρύπανση, η χρήση του είναι που επιβαρύνει διπλά την κοινωνία: Με τη ρύπανση και τη συμφόρηση των δρόμων ιδίως στις μεγάλες πόλεις. Η αρχή που πρέπει να πρυτανεύσει είναι ότι ο επιβαρύνων την κοινωνία πρέπει να την αποζημιώσει («ο ρυπαίνων πληρώνει»). Η απλούστερη διαδικασία που θα μπορούσε να ακολουθηθεί είναι η εξής: 1.Σημαντική αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης βενζίνης ώστε η Ελλάδα να καταταγεί μεταξύ των χωρών της Ε.Ε που φορολογούν βαρύτερα τη βενζίνη (σήμερα κατατάσσεται κάτω του σχετικού μέσου όρου). Ο λόγος είναι ότι η κατανάλωση της βενζίνης είναι που ρυπαίνει το περιβάλλον. Το μέτρο μπορεί να αποφέρει σημαντικά έσοδα με ελάχιστο κόστος συλλογής τους. 2.Για τους κατόχους αυτοκινήτων που είναι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων (π.χ . Λεκανοπέδιο Αττικής και ευρύτερη περιοχή της πόλης της Θεσσαλονίκης) να επιβληθεί μαζί με τα τέλη και ένας ειδικός φόρος για τη συμφόρηση που προκαλούν (π.χ. 100ευρώ ετησίως για τα κάτω των 2000 κυβικών και 200ευρώ για τα πάνω από τα 2000 κυβικά). 3.Τις ημέρες των μεγάλων εξόδων και εισόδων από και πρός τις πόλεις να αυξάνονται σημαντικά (π.χ να διπλασιάζονται) τα διόδια ώστε να «εσωτερικευτούν οι σχετικές εξωτερικές επιβαρύνσεις»(internalization of externalities). Στις περιπτώσεις που τα διόδια έχουν εκχωρηθεί σε κατασκευαστικές κοινοπραξίες, προφανώς τα αυξημένα έσοδα από την υιοθέτηση του μέτρου θα εισπράττονται από το κράτος και όχι από τις κοινοπραξίες. 4.Εισαγωγή παρκόμετρων σε όλες τις περιοχές όλων των Δήμων όπου παρατηρείται έλλειψη χώρων στάθμευσης. Το έσοδο αυτό να εισπράττεται από τους Δήμους με ειδικό προορισμό την επισκευή και βελτίωση των δρόμων του Δήμου ή την κατασκευή δημοτικών χώρων στάθμευσης. Η υιοθέτηση των πιο πάνω μέτρων δεν θα επιβαρύνει τον πτωχό κάτοικο του χωριού που έχει ένα αυτοκίνητο παλαιάς τεχνολογίας και το χρησιμοποιεί ελάχιστα στην περιοχή του. (με τα υιοθετηθέντα μέτρα του το στερείτε...). Ούτε θα επιβαρύνει ιδιαίτερα τον έχοντα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητο, το οποίο όμως χρησιμοποιεί ελάχιστα (ένα αυτοκίνητο 5000 κυβικών που διανύει 3.000χιλιόμετρα τον χρόνο ρυπαίνει λιγότερο από ένα αυτοκίνητο 1200 κυβικών που διανύει 50.000χιλιόμετρα ετησίως). Το μεγάλο όμως αυτοκίνητο συμβάλλει περισσότερο στη συμφόρηση των δρόμων, γι αυτό και με το μέτρο 2 πιο πάνω πληρώνει περισσότερα... Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση για να γίνει αντιληπτό ότι τα πλεονεκτήματα των πιο πάνω μέτρων είναι πολλαπλά, όπως: α. Θα αποφέρουν σημαντικά έσοδα (μπορεί να υπερβούν τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ ) τόσο απαραίτητα στην παρούσα συγκυρία. β.Οδηγούν σε μείωση εισαγωγής καυσίμων μειώνοντας το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου. γ.Θα αυξήσουν τα έσοδα των μέσων μαζικής κυκλοφορίας και θα οδηγήσουν σε «συμπράξεις» κατόχων αυτοκινήτων (car pools, κλπ). δ.Θα ενισχύσουν σε κάποιο βαθμό την αποκέντρωση ε. Θα κατανείμουν χρονικά καλλίτερα τις κινήσεις των πολιτών από και προς τις πόλεις τις ημέρες και ώρες αιχμής, κ.ο.κ Το κυριότερο μειονέκτημα του πρώτου μέτρου της πρότασης είναι ότι θα οδηγήσει σε αύξηση του επιπέδου των τιμών. Αυτή όμως θα είναι εφάπαξ αναπροσαρμογή του επιπέδου των τιμών σε μία εποχή που ο πληθωρισμός είναι ιδιαίτερα χαμηλός, συγκρινόμενος με το παρελθόν, αν και η σημαντική σύγκριση είναι με τον πληθωρισμό των εμπορικών μας εταίρων (π.χ. χώρες της Ε.Ε.) και η τελευταία σύγκριση είναι ατυχώς δυσμενής για τη χώρα...