• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΙΜΕΝΙΚΏΝ (Π.Ο.Λ.)' | 5 Δεκεμβρίου 2023, 20:09

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΊΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΊΑ ΛΙΜΕΝΙΚΏΝ (Π.Ο.Λ.) Εκπροσωπώντας εν ενεργεία στελέχη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ εκφράζουμε την απόλυτη στήριξή μας στα δίκαια αιτήματα της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΕΑΑΛΣ) καθώς απηχούν και τις δικές μας θέσεις αναφορικά με τις προτάσεις μας στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το σ/ν του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις»: Ι. Επί του άρθρου 114 (α) Χαιρετίζουμε την εν προκειμένω νομοθετική πρωτοβουλία , με την οποία αναγνωρίζεται η ανάγκη ένταξης περισσότερων συνταξιούχων στην αγορά εργασίας, η καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και των φαινομένων εργοδοτικής εκμετάλλευσης, η αύξηση της παραγωγικότητας λόγω της εμπειρίας και τεχνογνωσίας που διαθέτουν οι συνταξιούχοι και η μεταβίβαση των γνώσεων αυτών σε νεότερους εργαζόμενους. (β) Πράγματι και επιτέλους, η ως άνω αναγνώριση συντελείται με τη νέα διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 20, με την οποία εισάγεται η γενική αρχή ότι όλοι «οι συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ, …οι οποίοι αναλαμβάνουν υποχρεωτικώς υπακτέα στην ασφάλισή του απασχόληση, συνεχίζουν κατά τη διάρκεια αυτής (θ)α λαμβάνουν το σύνολο της κύριας και επικουρικής σύνταξης που δικαιούνται από τον Φορέα» και την οποία καλωσορίζουμε. (γ) Μια γενική αρχή, που, δυστυχώς, καταστρατηγείται αμέσως μετά με την παρ. 2 του άρθρου 20, όπου επιλέγεται να διατηρηθεί η επαχθέστατη ποινή αναστολής λήψης της σύνταξης για συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ, με κριτήριο το φορέα εργοδοσίας (Γεν. Κυβέρνηση) και το όριο ηλικίας τους (62ο έτος). Θεωρούμε ότι η διατήρηση αυτής της διάταξης είναι εξόχως άνιση, κατάφωρα άδικη και καταχρηστικά εισάγουσα διακριτική μεταχείριση. Επίσης, έχουμε τη βεβαιότητα ότι θα έχει αποτέλεσμα αντίστροφο από το επιδιωκόμενο, ήτοι, μείωση (αντί αύξηση) της παραγωγικότητας των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, απώλεια (αντί αξιοποίηση) της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας συνταξιούχων του Δημοσίου και μη μεταβίβασή της σε νεότερους εργαζόμενους σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης. Επομένως, η παρ. 2 του άρθρου 20 πρέπει να καταργηθεί παντελώς ως αυθαιρέτως και καταχρηστικώς παραβιάζουσα το δικαίωμα λήψης σύνταξης από τον ίδιο φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Επισημαίνεται, συναφώς, ότι η δαπάνη για τις αποδοχές συνταξιούχων προϋπολογίζεται ανελαστικά κατ’ έτος στον Κρατικό Προϋπολογισμό, όπως προϋπολογίζεται η δαπάνη για τις μισθολογικές αποδοχές εργαζομένων σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης (ανεξάρτητα αν αυτοί είναι συνταξιούχοι). Κατά συνέπεια, η απασχόληση συνταξιούχων σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης ουδεμία πρόσθετη επιβάρυνση προκαλεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Τουναντίον, η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 20 είναι καταχρηστική και άδικη ως διακόπτουσα κεκτημένο δικαίωμα των συνταξιούχων στερώντας τους νομίμως δικαιούμενες συντάξιμες αποδοχές. Ωστόσο, αν η παρ. 2 του άρθρου 20 διατηρηθεί, τότε το ηλικιακό όριο των 62 ετών πρέπει να μειωθεί στα 55 έτη, ιδίως στις περιπτώσεις συνταξιούχων Δημοσίου, όπως οι ένστολοι, των οποίων η συνταξιοδότηση έγινε αναγκαστικά και με απόφαση της Υπηρεσίας τους. Επίσης, το ηλικιακό κριτήριο άρσης αναστολής λήψης σύνταξης πρέπει να μην ισχύει για όσους συνταξιούχους του Δημοσίου καταλαμβάνουν θέσεις αιρετών σε φορείς αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). (δ) Στην παρ. 4 του ίδιου ως άνω άρθρου 20, το θέμα της επιβολής πόρου ΕΦΚΑ (10%) στο εισόδημα που προκύπτει από την εργασία των συνταξιούχων, έναντι του προγενέστερου καθεστώτος της μείωσης κατά 30% στη σύνταξη (κύρια και επικουρική), ενώ κινείται προς σωστή κατεύθυνση, ενδέχεται να επιβαρύνει οικονομικά τους εργαζόμενους συνταξιούχους έτι περαιτέρω, αφού εκτιμάται ότι: 1. Στις πλήρεις συντάξεις θα αυξηθεί η εισφορά αλληλεγγύης στο 7% και μάλιστα στο σύνολο της σύνταξης. Δεν προκύπτει από πουθενά κάποια μείωση ή εξάλειψη της (άδικης πλέον) εισφοράς αλληλεγγύης. 2. Στις πλήρεις συντάξεις θα αυξηθεί αναλογικά η φορολογία εισοδήματος. 3. Ο νέος ανταποδοτικός «πόρος» ΕΦΚΑ (10%) από την εργασία θα πρέπει να αφαιρείται από το τελικό φορολογητέο εισόδημα (όπως γίνεται με τις ασφαλιστικές εισφορές). Σε διαφορετική περίπτωση, προκύπτουν ζητήματα διπλής και άδικης φορολόγησης (και πιθανόν εξαιρετικά μεγάλης ανάλογα με το εισόδημα). 4. Οι ασφαλιστικές εισφορές (υγειονομικές & νοσοκομειακές) των συνταξιούχων εργαζόμενων παρακρατούνται και από τις δύο πηγές [από τη σύνταξη & από το μισθό της δηλωμένης εργασίας], γεγονός που αναδεικνύει άλλη μια μορφή αδικίας. 5. Οι μισθωτοί συνταξιούχοι εργαζόμενοι επιβαρύνονται – κατά τα φαινόμενα – αρκετά περισσότερο από τις άλλες μορφές εργασίας στον συνταξιοδοτικό βίο. Συνεπώς, σωρευτικά, οι παραπάνω ενδεικτικές επισημάνσεις, θα εξανεμίσουν τις καλές προθέσεις και είναι σφόδρα πιθανόν να χειροτερεύσουν την οικονομική θέση των συνταξιούχων εργαζόμενων, που με υψηλή τεχνογνωσία & εμπειρία εργάζονται σε τομείς της ιδιωτικής & δημόσιας ζωής, και που – για άλλη μια φορά – ταυτίζονται με τις εθνικές ανάγκες για πλήρως δηλωμένη εργασία. ΙΙ. Γενικές παρατηρήσεις Ως λοιπές γενικές παρατηρήσεις που, όμως, και αυτές χρήζουν άμεσης νομοθετικής ρύθμισης από το Υπουργείο σας, οφείλουμε να επισημάνουμε την ενσωμάτωση της προσωπικής διαφοράς στην Εθνική Σύνταξη και την κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ), που, άλλωστε, έχουν εξαγγελθεί προεκλογικά ως στόχοι της τρέχουσας διακυβέρνησης._ Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Αστυνομικών Πυροσβεστών και Λιμενικών – Ν.Π.Ι.Δ. Επιπρόσθετα , στηρίζουμε τις προτάσεις των ασφαλισμένων στο Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Αστυνομικών Πυροσβεστών και Λιμενικών – Ν.Π.Ι.Δ. οι οποίοι επισημαίνουν ότι ορισμένες διατάξεις του, εφόσον ψηφιστούν ως έχουν, θα προκαλέσουν οικονομική ζημία στους ιδίους όσο και σε αυτό καθεαυτό το Ταμείο. Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου ρυθμίζονται μεταξύ άλλων θεμάτων λειτουργίας των ΤΕΑ και ειδικότερα θέματα που ανατρέπουν το ισχύον πλαίσιο λειτουργίας του ΤΕΑΑΠΛ θέτοντας σε κίνδυνο την απρόσκοπτή λειτουργία του, αν και σκοπός του νομοσχεδίου, είναι η ορθή λειτουργία όλων των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης. Δεδομένου ότι στο εν λόγω ταμείο ασφαλισμένοι είναι και στελέχη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ οι οποίοι έχουν επενδύσει τις οικονομίες τους στο ΤΕΑΑΠΛ θεωρούμε πως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν οι διατάξεις που αφορούν στο εν λόγω ταμείο σε μία πιο ρεαλιστική και δίκαιη προοπτική . Η Φορολόγηση του ποσού απόδοσης (εφάπαξ) της Ατομικής Μερίδας των μελών των ΤΕΑ, που προβλέπεται από το Νομοσχέδιο είναι υπερβολική και άδικη, διότι επί της ουσίας τιμωρούνται οι άνθρωποι που φρόντισαν να κάνουν έναν κουμπαρά. Ακόμα πιο άδικη είναι φορολόγηση όλου του ποσού του εφάπαξ και όχι της υπεραξίας (των κερδών) της αποταμίευσης! Βάζετε όλα τα ΤΕΑ στο «ίδιο τσουβάλι» και δεν έχουν κανένα «ελαφρυντικό» τα ΤΕΑ που δεν καταβάλει μέρος της εισφοράς ο εργοδότης, αλλά ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ της εισφοράς βαραίνει το Μέλος! Δεν αποσαφηνίζει στις διατάξεις του ο νέος νόμος, αν θα φορολογηθούν τα ποσά που δίνονται στις οικογένειες των μελών ή στους ίδιους, από τον κλάδο αλληλεγγύης (για θάνατο, αναπηρίες, νοσηλείες). Ο κλάδος αλληλεγγύης του Ταμείου των Αστυνομικών Πυροσβεστών & Λιμενικών έχει συνδράμει μέχρι σήμερα, σε πολλές οικογένειες και έχει λάβει τα εύσημα από το σύνολο των υπηρετούντων σε αυτά, για την ουσιαστική και ανθρώπινη στήριξη στις πιο δύσκολες στιγμές των οικογενειών των μελών του! Αν πράγματι φορολογηθούν και αυτά τα ποσά, δεν θα είναι απλά άδικο αλλά τραγικό και απάνθρωπο!! Τέλος, με τις διατάξεις, ειδικά των άρθρων 107, 108 & 109, όχι μόνο δεν δίνονται κίνητρα να εγγραφούν νέα μέλη στα ΤΕΑ, αλλά «σπρώχνει» στην έξοδο πάρα πολλούς ασφαλισμένους και πολύ φοβάμαι ότι αρκετά ΤΕΑ θα οδηγηθούν σε κλείσιμο!