• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΥΛΟΣ ΔΕΡΜΕΝΑΚΗΣ' | 5 Δεκεμβρίου 2023, 23:49

    ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (Ο.Σ.Τ.Ο.Ε.) ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 1963 Μέλος της Ανωτάτης Γενικής Συνομοσπονδίας Συνταξιούχων Ελλάδος (Α.Γ.Σ.Σ.Ε.) Μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Συνταξιούχων & Ηλικιωμένων (F.E.R.P.A.) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 34 & ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 1, Τ.Κ. 106 79 ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ.: 210 3613680, 2103617880, FAX: 2103617882, e-mail : ostoe@otenet.gr, site : www.ostoe.gr ___________________________________________________________________ Αρ. Πρωτ. 1857 Αθήνα 5/12/2023 Προς: Αξιότιμο Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνι Γεωργιάδη Κοιν: 1) Αξιότιμο Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παναγιώτη Τσακλόγου 2) Αξιότιμο Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Βασίλειο – Πέτρο Σπανάκη 3) Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Νικόλαο Μηλαπίδη Θέμα: Απόψεις – προτάσεις ΟΣΤΟΕ στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Ασφαλιστικού Νομοσχεδίου Αξιότιμε κ. Υπουργέ, I. Με το υπό διαβούλευση άρθρο 116 εισάγεται η δυνατότητα σε όλους τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ που προέρχονται από έτερα επικουρικά ταμεία -και όχι από το ΕΤΕΑΜ- να θεμελιώνουν δικαίωμα επικουρικής σύνταξης με μόνο 15 έτη ασφάλισης, χωρίς να είναι απαραίτητο πλέον να έχουν συγκεντρώσει και στην επικουρική τους ασφάλιση τόσες ημέρες ασφάλισης όσες διαθέτουν στο κύριο φορέα τους. Με τρόπο αυτό αποκαθίσταται η αδικία εις βάρος πολλών ασφαλισμένων -εκτός ΕΤΕΑΜ- οι οποίοι προκειμένου να λάβουν επικουρική σύνταξη ταυτόχρονα με την κύρια σύνταξή τους υποχρεώνονταν σε αναγνώριση πλασματικών ετών επιβαρυνόμενοι με το κόστος της αναγνώρισης δια εξαγοράς, διαφορετικά θεμελίωναν δικαίωμα και λάμβαναν επικουρική σύνταξη σε μεταγενέστερο χρόνο έναντι της κύριας σύνταξης τους, ήτοι με την συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους. Η ως άνω διάταξη που καταλαμβάνει νέες και εκκρεμείς αιτήσεις και δίνει την δυνατότητα σε όσους έχουν λάβει απορριπτική απόφαση να επανέλθουν και να αιτηθούν εκ νέου επικουρική σύνταξη με τις νέες πλέον προϋποθέσεις έχουμε την άποψη, ότι θα πρέπει να επεκταθεί και σε εκείνες τις περιπτώσεις ασφαλισμένων που υπό τον φόβο να απολέσουν την επικουρική τους σύνταξη προέβησαν στην αναγνώριση πλασματικών ετών ώστε να έχουν τα ίδια ακριβώς έτη ασφάλισης σε κύρια και επικουρική ασφάλιση, επιβαρυνόμενοι όμως το κόστος της αναγνώρισης δια εξαγοράς. Θα πρέπει και σε αυτή την κατηγορία συνταξιούχων να δοθεί η δυνατότητα, αν το επιθυμούν, να αιτηθούν την αναθεώρηση και τροποποίηση της απόφασης επικουρικής τους σύνταξής σύμφωνα με τον νέο νόμο (με τουλάχιστον 15 έτη χωρίς άλλη προϋπόθεση, παρά μόνον να έχουν δικαιωθεί και κύριας σύνταξης), με ανάκληση της απόφασης εξαγοράς και την επιστροφή του ποσού της εξαγοράς, γνωρίζοντας τους ότι με την ενέργεια αυτή θα θεμελιώσουν και πάλι άμεσα δικαίωμα επικουρικής σύνταξης αλλά μικρότερου ύψους. Επιπλέον επαναφέρουμε το πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας μας, να αποκατασταθούν οι επικουρικές συντάξεις και να επανέλθουν σε ύψος προ των μνημονιακών περικοπών, ώστε να επιτελούν τον συνταγματικό τους ρόλο, αλλά και να επαναθεσπισθεί κατώτατο όριο επικουρικής σύνταξης όπως διαχρονικά ίσχυε και καταργήθηκε με τον Ν. 4387/2016. ΙΙ. Με το υπό διαβούλευση άρθρο 123 προβλέπεται η χορήγηση έκτακτης εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης σε εκείνους μόνο τους συνταξιούχους που κατά τον μήνα Οκτώβριο του έτους 2023 είχαν ποσό θετικής προσωπικής διαφοράς άνω των 10 € ως εκ τούτου δεν θα επωφεληθούν από την επικείμενη αύξηση των συντάξεων του έτους 2024 . Η ως άνω νομοθετική πρωτοβουλία ωστόσο ουδόλως αναπληρώνει την απώλεια των εισοδημάτων που έχουν υποστεί όλοι εκείνοι οι συνταξιούχοι των οποίων οι συντάξεις επανυπολογίστηκαν και για τους οποίους προέκυψε θετική προσωπική διαφορά, και δη σημαντική –καθώς λόγω συμψηφισμού των όποιων αυξήσεων με το ποσό της προσωπικής τους διαφοράς- έχουν ήδη αποκλεισθεί από τις πραγματικές αυξήσεις του έτους 2023 και αναμένεται η πλειοψηφία αυτών να αποκλειστεί και από τις επικείμενες αυξήσεις για το έτος 2024. Κατόπιν των ανωτέρω έχουμε την γνώμη ότι πρέπει να προβλεφθεί και για την κατηγορία αυτών των συνταξιούχων η καταβολή πραγματικών αυξήσεων στις συντάξεις του ώστε να ενισχυθεί πραγματικά το εισόδημα τους, κάτι που δεν επιτυγχάνεται με την προβλεπόμενη εφάπαξ οικονομική ενίσχυση. Αίτημα της Ομοσπονδίας είναι να επαναχορηγηθούν και να καταβάλλονται σε μόνιμη βάση τα επιδόματα εορτών και αδείας σε όλους τους συνταξιούχους και σε ύψος ανάλογο του ποσού της σύνταξης εκάστου, λαμβανομένου υπόψη ότι οι συνταξιούχοι και δη οι τραπεζοϋπάλληλοι έχουν καταβάλλει εξαιρετικά αυξημένες εισφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα αμβλυνθούν οι δυσμενείς συνέπειες της τεράστιας αύξησης του πληθωρισμού, της ραγδαίας αύξησης του ενεργειακού κόστους και της εκτίναξης των τιμών σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης. ΙΙΙ. Ακόμα στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή πρέπει να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη και να συμπεριληφθούν διατάξεις για: • τις πραγματικές αυξήσεις από 1.1.2024 σε όλες τις συντάξεις, κύριες και επικουρικές • την άμεση καταβολή των αναδρομικών του 11μήνου των ν. 4051/2012 και 4093/2012 στις επικουρικές συντάξεις αλλά και στο 50% των συντάξεων προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος καθώς και την καταβολή των δώρων (κύριας, επικουρικής και σύνταξης προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος) στο σύνολο των συνταξιούχων ανεξάρτητα αν έχουν προσφύγει δικαστικά ή όχι. • την άρση του διαχωρισμού των συνταξιούχων του e-ΕΦΚΑ σε «παλαιούς» και «νέους», δηλαδή σε συνταξιούχους πριν και μετά το ν.4387/2016 και την ίση αντιμετώπιση τους στον τρόπο υπολογισμού της κύριας σύνταξής τους, σύμφωνα με τις εισφορές που έχουν καταβάλει, δηλαδή στον υπολογισμό του ανταποδοτικού τμήματος της σύνταξης για όλους τους συνταξιούχους (ήτοι και στους πριν τις 12.5.2016 συνταξιούχους) με βάση το σύνολο των αποδοχών επί των οποίων έχουν καταβληθεί εισφορές (και όχι για τους πριν τις 12.5.2016 συνταξιούχους με βάση τον συντάξιμο μισθό όπως αποτυπώνεται στην συνταξιοδοτική τους απόφαση και ο οποίος υστερεί έναντι του συνόλου των αποδοχών), όπως επιτάσσεται από τις αιτιολογικές εκθέσεις των ν. 4387/2016 και 4670/2020 περί καθιέρωσης ενιαίων κανόνων για όλους τους συνταξιούχους. • την αποκατάσταση των συντάξεων «προσυνταξιοδοτικού» καθεστώτος τραπεζών, σύμφωνα με τα οικεία καταστατικά τους, στα προ του ν. 4387/2016 επίπεδα, καθώς αποτελούν τις μοναδικές συντάξεις που δεν έχουν αποκατασταθεί ουδόλως μέχρι σήμερα. • την κατάργηση από 1/1/2024 της εισφοράς αλληλεγγύης στις συντάξεις. • την καταβολής της αύξησης του 7,75% στους συνταξιούχους «προσυνταξιοδοτικού» καθεστώτος οι οποίοι είναι επίσης οι μόνοι που δεν έλαβαν τη σχετική αύξηση από την αρχή του έτους και παράλληλα να υπάρξει πρόβλεψη για ένταξή τους στην σχετική διάταξη που θα αφορά την αύξηση του έτους 2024, ώστε να μην επαναληφθεί το πρόβλημα. Ευελπιστούμε ότι οι ανωτέρω προτάσεις μας θα γίνουν αποδεκτές και θα ληφθούν υπόψη στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή, ενώ για τα λοιπά θέματα που αφορούν τους συνταξιούχους τραπεζικούς υπαλλήλους, που δεν αντιμετωπίζονται με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, (ενδεικτικά αναφέρουμε: ορθός επανυπολογισμός κύριων συντάξεων, κατάργηση της νομοθετημένης περικοπής κατά 33% της καταβαλλόμενης επικουρικής σύνταξης στους συνταξιούχους ΕΤΕ, ορθός υπολογισμός της ανταποδοτικής, επικουρικής σύνταξης σύμφωνα με τις εισφορές που καταβάλαμε στα ταμεία μας, επαναχορήγηση και καταβολή των αναδρομικών επικουρικών συντάξεων σε όσους από τους συνταξιούχους του τ. ΕΛΕΜ είχε παρανόμως διακοπεί η επικουρική τους σύνταξη, την αντιμετώπιση του προβλήματος των επικουρικών συντάξεων των ασφαλισμένων στο ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ κ.α.) έχουν ήδη κατατεθεί από την Ομοσπονδία μας και τους Συλλόγους μέλη της εμπεριστατωμένα υπομνήματα με τις αιτιολογημένες θέσεις - απόψεις μας. Τέλος, σημειώνουμε ότι Σύλλογοι μέλη της Ομοσπονδίας μας συμμετέχουν στην παρούσα διαδικασία διαβούλευσης καταθέτοντας τις απόψεις τους επί των ειδικότερων θεμάτων που αντιμετωπίζουν και έχουν συνάφεια με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Σ.Τ.Ο.Ε. Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας Αλέξανδρος Τζούλης Παύλος Δερμενάκης