• Σχόλιο του χρήστη 'Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Προσωπικού των Εταιρειών του Ομίλου Ελληνικά Χρηματιστήρια – Χρηματιστήριο Αθηνών Ν.Π.Ι.Δ.' | 6 Δεκεμβρίου 2023, 08:31

    Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης Προσωπικού των Εταιρειών του Ομίλου Ελληνικά Χρηματιστήρια – Χρηματιστήριο Αθηνών Ν.Π.Ι.Δ. (ΤΕΑ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ) παραθέτει τις θέσεις του, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις» ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτή λειτουργία του προς όφελος των μελών του: Α. Σχετικά με τη νέα στρατηγική φορολόγησης: 1. Η νέα κλίμακα φορολογίας εφάπαξ και σύνταξης να διαμορφωθεί ως εξής: Για έως 10 έτη υπαγωγής ως μέλος 10% σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής και 5% σε περίπτωση σύνταξης. Για άνω των 10 ετών υπαγωγής ως μέλος 5% σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής και 2,5% σε περίπτωση σύνταξης. Ειδική περίπτωση: Για λήψη της παροχής για έτη υπαγωγής ως μέλους έως 5 έτη, ο συντελεστής φορολόγησης αυξάνεται κατά 5π.μ. (δηλ. ίσος με 15%) για το υπερβάλλον των 50 χιλ. ευρώ ποσό. Επίσης, να καταργηθεί η φορολόγηση όλων των εισοδημάτων από επενδύσεις των ΤΕΑ. Τέλος, να διευκρινιστεί ότι σε περίπτωση που εισφορές προς συνταξιοδοτικό κλάδο υπερβαίνουν το ανώτατο όριο φοροαπαλλαγής, το μέρος της παροχής εφάπαξ που τους αντιστοιχεί αποδίδεται αφορολόγητο (κατ’ αναλογία εφαρμογή σε περίπτωση σύνταξης) 2. Οι εισφορές των εργοδοτών σε ΤΕΑ να μην υπάγονται σε ανώτατο φορολογικό όριο ή/και να μην θεωρούνται εισόδημα για τον εργαζόμενο. 3. Να καταργηθεί το απόλυτο όριο αφορολόγητου των 15 χιλ. ευρώ και αν κριθεί αναγκαία η ύπαρξη ορίου, να διατηρηθεί το ποσοστό 20% επί των ακαθαρίστων εισοδημάτων του εργαζόμενου, ως όριο επί των εισφορών για συνταξιοδοτικές παροχές που καταβάλλει έκαστος εργαζόμενος. 4. Να καταργηθεί το όριο του αφορολόγητου των 1.500 ευρώ όσον αφορά εισφορές για συμπληρωματικές παροχές που καταβάλλει έκαστος εργαζόμενος. 5. Να καταργηθεί η πρόβλεψη του άρθρου 107 για επιπρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις για εργαζόμενους που ασφαλίστηκαν μετά τα 55 έτη για κάθε έτος που υπολείπεται των 5 ετών ασφάλισης. 6. Τα έτη ασφάλισης για την εφαρμογή του άρθρου 13 να αφορούν σε έτη υπαγωγής ως μέλος και όχι σε έτη εισφορών προς το ΤΕΑ. Β. Σχετικά με τον εξορθολογισμό της φορολόγησης μεταξύ ΤΕΑ και των ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων: 1. Θα πρέπει με νομοθετική πρόβλεψη να εξομοιωθούν οι όροι λειτουργίας των ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων με τις αντίστοιχες απαιτήσεις διαχείρισης και λειτουργίας των ΤΕΑ, ώστε να μην αποκτούν προβάδισμα τα ομαδικά ασφαλιστήρια συνταξιοδοτικά συμβόλαια έναντι των ΤΕΑ για λόγους κόστους, ευελιξίας ακόμα και απόδοσης ρίσκου. 2. Σε περίπτωση μη εξομοίωσης όρων λειτουργίας ΤΕΑ και ομαδικών ασφαλιστήριων συνταξιοδοτικών συμβολαίων, η φορολογική επιβάρυνση των ΤΕΑ συγκριτικά με τα ομαδικά ασφαλιστήρια συνταξιοδοτικά συμβόλαια να είναι μειωμένη κατά 50% όσον αφορά στις παροχές τους. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι τα ΤΕΑ διοχετεύουν οικονομικούς πόρους στην ελληνική οικονομία και προσφέρουν αυξημένη ρευστότητα μέσω επενδύσεων στην ελληνική κεφαλαιαγορά. Στις κατανομές των επενδυτικών στρατηγικών των ΤΕΑ προβλέπεται διασπορά επενδύσεων η οποία συνήθως περιλαμβάνει ποσοστά επενδύσεων είτε σε Ελληνικά ομόλογα είτε στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Επιπρόσθετα, η επένδυση των ΤΕΑ στην ελληνική χρηματιστηριακή αγορά, λειτουργεί πολλαπλασιαστικά και στη δημιουργία φορολογικών εσόδων λόγω των αυξημένων χρηματιστηριακών συναλλαγών (φόρος συναλλαγών), της αύξησης της κεφαλαιοποίησης των εισηγμένων εταιρειών (πόρος Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς) καθώς και της ανάπτυξης των δραστηριοτήτων / αύξησης κύκλου εργασιών των επαγγελματιών διαχειριστών χαρτοφυλακίου (πόρος Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, φόρος μισθωτών υπηρεσιών, φόρος επιχειρηματικής δραστηριότητας κλπ.) Γ. Σχετικά με τις ελάχιστες προϋποθέσεις λήψης συνταξιοδοτικής παροχής: Όπου στην παρ.1γ του άρθρου 13 αναφέρεται «λόγω συμμετοχής του σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου» να γίνει «λόγω οικειοθελούς αποχώρησης με τη σύμφωνη γνώμη του εργοδότη». Δ. Σχετικά με το Εποπτικό Συμβούλιο: Να καταργηθεί η υποχρέωση για συγκρότηση Εποπτικού Συμβουλίου και να ενισχυθούν οι αρμοδιότητες του εσωτερικού ελέγχου με τον έλεγχο της κανονιστικής συμμόρφωσης του ΔΣ και με προσθήκη στις αρμοδιότητές του εκείνες που προβλέπονται στο προτεινόμενο άρθρο 26. Ε. Αναφορικά με τις Μεταβατικές Διατάξεις (άρθρο 110) 1. Προτείνεται οι όροι ασφάλισης των νεοεισερχομένων σε ήδη υφιστάμενα ΤΕΑ μέχρι της ολοκλήρωσης της τροποποίησης των καταστατικών τους την 31/12/2025, να ρυθμίζονται από τις διατάξεις των καταστατικών τους όπως ίσχυαν μέχρι την τροποποίηση και σε κάθε περίπτωση έως την 31/12/2025. 2. Ειδικά για τις περιπτώσεις αίτησης τροποποίησης καταστατικών προς τις αρμόδιες εποπτικές αρχές η οποίες έχουν υποβληθεί έως και 3 μήνες πριν την 31/12/2023, προτείνεται να εφαρμόζονται οι διατάξεις του νέου Ν/Σ. 3. Τα συσσωρευμένα ποσά των Ατομικών Λογαριασμών μέχρι την 01/01/2024 και οι μελλοντικές τους αποδόσεις να φορολογούνται σύμφωνα με το προϊσχύον καθεστώς.