• Σχόλιο του χρήστη 'TASOS PATERIS' | 6 Δεκεμβρίου 2023, 08:51

    1. Με δεδομένο ότι ο νέος νόμος θα πρέπει να ενισχύει την αναλογικότητα της αποταμίευσης με βάση το εισόδημα, δεν θα πρέπει να τεθεί κάποιο ανώτατο χρηματικό όριο. Μπορεί να ορισθεί ανώτατο όριο για τις εισφορές του ασφαλισμένου, τακτικές και έκτακτες, τριάντα τοις εκατό (30%) του ακαθάριστου εισοδήματος του εργαζομένου από μισθωτή εργασία. 2. Το νέο σχέδιο νόμου, αλλάζει τον τρόπο που ορίζονται οι φορολογικοί συντελεστές και κινητροδοτεί τον εργαζόμενο μειώνοντας τον φορολογικό συντελεστή όσο περισσότερο χρονικό διάστημα παραμένει ασφαλισμένος σε επαγγελματικό ταμείο ή ομαδικό συμβόλαιο. Όμως δεν λαμβάνει υπόψη την πολύ συχνή περίπτωση που κάποιος εργαζόμενος παραμένει ασφαλισμένος σε κάποιον εργοδότη για π.χ. 5 έτη, παραιτείται και συνεχίζει σε άλλον εργοδότη ο οποίος διαθέτει επίσης ομαδικό συμβόλαιο ή επαγγελματικό ταμείο. Σε περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν επιθυμεί να εισπράξει την παροχή του από το πρώτο ομαδικό για να συνεχίσει να αποταμιεύει (συμμορφούμενος με το πνεύμα του νομοθέτη) και να επωφεληθεί του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος, θα πρέπει να προβλεφθεί στο σχέδιο νόμου η δυνατότητά του να μεταφέρεται το ατομικό του απόθεμα από την προηγούμενη ασφαλιστική εταιρία/επαγγελματικό ταμείο στην επόμενη. Να σημειώσουμε ότι αυτό αποτελεί την πεπατημένη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. 3. Το νέο σχέδιο νόμου θα πρέπει να δίνει κίνητρα στους εργοδότες να συνάπτουν αποταμιευτικά συμβόλαια και στους εργαζόμενους να αποταμιεύσουν μακροχρόνια, συμμετέχοντας με ίδιες εισφορές στα ομαδικά συμβόλαια. Αν όμως κάποιος εργαζόμενος έχει λιγότερα από 15 έτη ασφάλισης σε ομαδικό συμβόλαιο και αποφασίσει να αλλάξει εργοδότη (δηλαδή να παραιτηθεί), λόγω της προσαύξησης κατά 50% του φορολογικού συντελεστή σε περίπτωση παραίτησης η οποία θεωρείται πρόωρη εξαγορά, θα φορολογηθεί με υψηλότερο φορολογικό συντελεστή από αυτόν που θα πλήρωνε αν τα εισέπραττε ως μισθό. π.χ. αν κάποιος εργαζόμενος έχει 5 έτη παραμονής σε ομαδικό και αποχωρήσει με παραίτηση, θα φορολογείται με συντελεστή 30% και αν έχει μέχρι 15 έτη με 22,5%. Αν όμως δεν αποταμίευε και το εισέπραττε ως μισθό, αν είχε ετήσιο εισόδημα μέχρι € 20.000, θα πλήρωνε φόρο εισοδήματος μικρότερο από 22% σύμφωνα με την αντίστοιχη φορολογική κλίμακα για μισθωτή εργασία. Σημειώστε ότι σήμερα στο εν λόγω παράδειγμα, ο εργαζόμενος με ομαδικό πρόγραμμα, θα επιβαρυνόταν με φόρο 15% αν το συσσωρευμένο ποσό, ήταν μέχρι 40.000€. Κατά συνέπεια θα πρέπει να καταργηθεί η προσαύξηση του 50% σε περίπτωση παραίτησης του εργαζόμενου. 4. Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής σε περίπτωση που ο εργαζόμενος εισπράξει την παροχή που δικαιούται σαν σύνταξη αντί εφάπαξ. Όμως στα περισσότερα ομαδικά συμβόλαια δεν προβλέπεται δυνατότητα λήψης της παροχής σε σύνταξη. Ακόμη και σε αυτά που υπάρχει σχετική αναφορά, η σύνταξη δεν αποτελεί επιλογή της συντριπτικής πλειοψηφίας των εργαζόμενων, λόγω των υψηλών επιβαρύνσεων που προκύπτουν από την μετατροπή του δικαιούμενου ποσού σε σύνταξη. Προκειμένου να ενισχυθεί το συνταξιοδοτικό εισόδημα, θα πρέπει ο νομοθέτης να προβλέψει την ύπαρξη σχετικών ρυθμίσεων για τις επιβαρύνσεις και τους πίνακες που θα χρησιμοποιούνται και η υιοθέτησή τους από όλες τις ασφαλιστικές εταιρίες.