• Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΞΗΣ: Επειδή ο χρόνος που μεσολαβεί από την τοποθέτηση ενός παιδιού στο ίδρυμα μέχρι τη στιγμή της τεκνοθεσίας του είναι υπερβολικά μεγάλος ακόμη κι’ αν έχει αρθεί η επιμέλεια από τους βιολογικούς γονείς, προτείνουμε την απεξάρτηση της διαδικασίας της τεκνοθεσίας από τα ιδρύματα τα οποία θα πρέπει να είναι χώροι μόνον προσωρινής και σύντομης φιλοξενίας. Προτείνουμε, επίσης, την δημιουργία, σε κάθε περιφέρεια, ειδικού δικαστικού σώματος που ν’ ασχολείται αποκλειστικά με την αναδοχή-τεκνοθεσία. Ένας ή περισσότεροι εισαγγελείς ανηλίκων ή δικαστικοί λειτουργοί, σε κάθε περιφέρεια, μπορούν ν’ αναλάβουν την τοποθέτηση ανηλίκων απευθείας σε θετές οικογένειες, οι οποίες είναι ήδη ελεγμένες και εγκεκριμένες από πριν και καταγεγραμμένες στο μητρώο υποψηφίων θετών γονέων, τηρώντας σειρά προτεραιότητας. Σε περίπτωση που η τεκνοθεσία καθυστερεί, να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης αναδοχής. Αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. στην Ιταλία με επιτυχία. Οι υποψήφιοι θετοί γονείς, ετερόφυλοι και ομόφυλοι, ζευγάρια ή μόνα άτομα, θα κάνουν αίτηση στις κοινωνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας στην οποία ανήκουν. Ο γάμος δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση αλλά θα πρέπει εφ’ όσον πρόκειται για ζευγάρι, κατά την στιγμή της υποβολής της αίτησης να έχουν συμπληρώσει 2 χρόνια κοινού βίου. Θα ακολουθεί η αξιολόγηση, κοινή για όλες τις περιφέρειες και σύμφωνα με όσα θα ορίζονται από το Εθνικό Συμβούλιο Αναδοχής-Τεκνοθεσίας και θα συντάσσεται έκθεση αντίγραφο της οποίας παραδίδεται στους υποψήφιους γονείς για τυχόν παρατηρήσεις. Αν η έκθεση είναι απορριπτική να ενημερώνονται οι υποψήφιοι γονείς γραπτά για τους λόγους απόρριψης. Αν είναι θετική να ενημερώνεται το Εθνικό Μητρώο Υποψηφίων Θετών Γονέων και να αποστέλλεται στους υποψήφιους γονείς αποδεικτικό έγγραφο όπου αναφέρεται ο αριθμός πρωτοκόλλου και η ημερομηνία καταχώρησης. Η κάθε περιφέρεια που έχει καταθέσει την δική της λίστα υποψηφίων γονέων να έχει πρόσβαση, χωρίς δικαίωμα παρέμβασης, στην κοινή λίστα που προκύπτει από τις επί μέρους των υπολοίπων περιφερειών. Την ευθύνη για την κατάρτιση αυτής της λίστας πρέπει να έχει το Εθνικό Συμβούλιο Αναδοχής-Τεκνοθεσίας . Μέλη του Εθνικού Συμβουλίου να έχουν το δικαίωμα να καλούν κατά την κρίση τους ζευγάρια ή μόνα άτομα, όχι απαραίτητα τηρώντας την σειρά προτεραιότητας. Εφ’ όσον γίνει δεκτή η αίτηση οι υποψήφιοι γονείς να παρακολουθούν τρία σεμινάρια, το καθένα διαρκείας ενός Σαββατοκύριακου. Οι υποψήφιοι θα συζητάνε σε γκρουπ με δύο ψυχολόγους, θέματα σχετικά με την τεκνοθεσία. Από το γιατί το επέλεξαν εως πιθανά προβλήματα κτλ. Οι ψυχολόγοι δεν θα παίρνουν μέρος στην επιλογή των υποψηφίων ούτε θα παρουσιάζουν κάποια έκθεση για τους υποψήφιους στις κοινωνικές υπηρεσίες. Αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται σε σκανδιναβικές χώρες όπως η Δανία. Το Εθνικό Μητρώο Υποψηφίων Θετών Γονέων να ενημερώνεται ανά εξάμηνο διότι μπορεί να προκύψει αλλαγή στην οικογενειακή κατάσταση των υποψηφίων γονέων. Πέραν του Εθνικού Μητρώου Υποψηφίων Θετών Γονέων απαραίτητη κρίνεται η δημιουργία Μητρώου Ανηλίκων και παράλληλα δεύτερου μητρώου με παιδιά με ειδικές ανάγκες (αναπηρίες καθώς και παιδιά άνω των 7 ετών). Από την μέχρι τώρα εμπειρία μας έχει γίνει σαφές και κρίνεται ως απαραίτητη η αρχική ενημέρωση και η συνεχής επιμόρφωση των υποψηφίων γονέων από άτομα πλήρως κατηρτισμένα και έμπειρα γύρω από τα θέματα αναδοχής-τεκνοθεσίας, τις ιδιαιτερότητες αυτών, τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι γονείς και τα παιδιά. Για τον λόγο αυτό κρίνεται ως άμεσης προτεραιότητας η δημιουργία Τράπεζας Δεδομένων και Πληροφοριών. Μία τέτοια Τράπεζα μπορεί να δημιουργηθεί από καταγεγραμμένες εμπειρίες θετών γονέων, υιοθετημένων ατόμων και βιολογικών γονέων, από παρατηρήσεις ψυχολόγων και παιδοψυχολόγων που έχουν ασχοληθεί με το θέμα καθώς και κοινωνικών λειτουργών, εκπαιδευτικών κλπ. Για την ελαχιστοποίηση έως και την εξάλειψη του φαινομένου των ιδιωτικών υιοθεσιών, πέραν της διευκόλυνσης των εθνικών υιοθεσιών, θα πρέπει το κράτος να προβεί στην εύρεση διεξόδου και στις διεθνείς υιοθεσίες. Θα πρέπει λοιπόν και το Ελληνικό κράτος να εκσυγχρονιστεί και να παρέχει διευκόλυνση στους πολίτες ώστε να δύνανται να υιοθετήσουν και εκτός χώρας, παρέχοντας σε αυτούς κάθε βοήθεια. Μέχρι στιγμής όποιος επιθυμεί να υιοθετήσει από ξένη χώρα πρέπει να δράσει στα τυφλά, χωρίς καμιά απολύτως αρωγή ή πληροφόρηση από το κράτος, και να βρει την άκρη με το δίκαιο της χώρας στην οποία απευθύνεται, κάνοντας μόνος του την αναζήτηση.Είναι επιτακτικό, επίσης, η Ελλάδα να υπογράψει διεθνείς συμφωνίες με άλλες χώρες που έχουν παιδιά προς υιοθεσία, όπως πράττουν και πολλές άλλες χώρες.Η διευκόλυνση των πολιτών μπορεί να επιτευχθεί επιτρέποντας σε μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που ασχολούνται με υιοθεσίες σε άλλες χώρες να ιδρύσουν ένα παράρτημα στην Ελλάδα. Το μοντέλο των μη κερδοσκοπικών οργανώσεων εφαρμόζεται παγκοσμίως, στην Ευρώπη και αλλού.