• Σχόλιο του χρήστη 'Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού' | 8 Ιουνίου 2018, 10:09

    Παρ. 1 εδ. α΄ : Λόγω της υψηλής ευαλωτότητας των ανηλίκων και της άμεσης προστασίας που χρήζουν, το πρώτο εδάφιο θα πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής: «Προκειμένου περί ασυνόδευτων ανηλίκων οι φορείς παραπομπής με τον εντοπισμό των ανηλίκων ενημερώνουν εντός 24 ωρών τον αρμόδιο εισαγγελέα…» , Παρ. 1 εδ. β΄ : σχετικά με την «άμεση ανάθεση της νομικής εκπροσώπησης του ασυνόδευτου ανηλίκου σε κατάλληλο φυσικό πρόσωπο», κρίνεται σκόπιμο να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου 1 η φράση: «ως κατάλληλα πρόσωπα θεωρούνται τα πρόσωπα που ορίζονται στο 1592 ΑΚ». Κρίνεται σκόπιμο να προτιμάται η ανάθεση της επιτροπείας σε συγγενικό μέλος εφόσον σωρευτικά α) αυτό επιθυμεί ο ανήλικος και β) το συγγενικό πρόσωπο κρίνεται ως κατάλληλο. Η καταλληλόλητα του προσώπου θα ελέγχεται από την Εισαγγελία μέσω κοινωνικού ιστορικού και αναφορών των φορέων παραπομπής και από προσωπική επικοινωνία με το παιδί που είναι χωρισμένο από την οικογένειά του και τα μέλη της οικογένειας που το συνοδεύουν και επιθυμούν την επιτροπεία του. Δέον είναι να συνεπικουρείται από τον επαγγελματία επίτροπο, ειδικά όσον αφορά πρακτικά ζητήματα και ζητήματα επικοινωνίας με της δημόσιες αρχές. Επιπλέον προτείνεται, για τα παιδιά που είναι χωρισμένα από την οικογένειά τους, να είναι δυνατή και η ανάθεση της επιτροπείας σε συγγενικό τους μέλος που το αιτείται και μετά τον ορισμό επαγγελματία επιτρόπου αν αυτό λειτουργεί υπέρ του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού. Παρ. 2 εδ α΄ : «Ο αρμόδιος εισαγγελέας διορίζει τον επίτροπο του ασυνόδευτου ανηλίκου στο συντομότερο δυνατό χρόνο». Η συγκεκριμένη φράση αποτελεί αόριστη νομική έννοια και μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στο διορισμό επιτρόπου θέτοντας σε κίνδυνο την προστασία του ανηλίκου. Στο συγκεκριμένο ζήτημα θα πρέπει να ακολουθηθεί η Πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο: "ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση κοινής διαδικασίας διεθνούς προστασίας στην Ένωση και την κατάργηση της οδηγίας 2013/32/ΕΕ" (με ημερομηνία τελικού κειμένου την 13.7.2016, διαθέσιμη στο http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:2c404d27-4a96-11e6-9c64-01aa75ed71a1.0011.02/DOC_1&format=PDF ) Στο προοίμιο της προαναφερόμενης Πρότασης (σελ. 17) αναφέρεται η ανάθεση επιτρόπου το συντομότερο δυνατό, επισημαίνοντας το αργότερο εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών. Το ίδιο προβλέπεται και στο άρθρο 22 παρ. 1 της ίδια Πρότασης με τίτλο «Ειδικές εγγυήσεις για τους ασυνόδευτους ανηλίκους». Παράλληλα, στο σύστημα επιτροπείας ασυνόδευτων ανηλίκων της Ολλανδίας, το οποίο θεωρείται πρότυπο σύστημα, προβλέπεται ορισμός επιτρόπου εντός 5 ημερών το αργότερο. Με βάση όλα τα παραπάνω προτείνεται στη φράση «Ο αρμόδιος εισαγγελέας διορίζει τον επίτροπο του ασυνόδευτου ανηλίκου στο συντομότερο δυνατό χρόνο» να μετατραπεί ως εξής: «Ο αρμόδιος εισαγγελέας διορίζει τον επίτροπο του ασυνόδευτου ανηλίκου το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών». Παρ. 2 : Σύμφωνα με τη διάταξη 1592 ΑΚ και ειδικά την 3η παράγραφο ως επίτροπος προτιμάται ο πλησιέστερος συγγενής. Ως εκ τούτου, ειδικά ως προς τα παιδιά που είναι χωρισμένα από την οικογένεια τους λόγω της ύπαρξης συγγενή θα πρέπει να ερευνάται άμεσα η ανάληψη της επιτροπείας από το συγγενικό μέλος, εφόσον το μέλος αυτό κρίνεται κατάλληλο. Παρ. 4 εδ. γ΄ : από τους αναφερόμενους φορείς παραπομπής της παραγράφου δ΄ του άρθρου 13 μόνο η Υπηρεσία Ασύλου διαθέτει διερμηνείς για να προβεί στην ενημέρωση του ανηλίκου. Παρ. 5 : Να τροποποιηθεί η φράση ως εξής: «Οι διαδικασίες του παρόντος άρθρου οφείλουν να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός πέντε (5) ημερών» για τους ίδιους λόγους που αναφέρονται στο σχόλιο μας της παρ. 2 εδ. α΄.