• Αθήνα, 5 Φεβρουαρίου 2020 Πρόταση ρύθμισης, στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου με τίτλο: ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (e-Ε.Φ.Κ.Α.) Θέμα: Υπολογισμός χρόνου διαδοχικής ασφάλισης των Διπλωματούχων Μηχανικών των Εταιρειών του Ομίλου ΔΕΗ ΑΕ και του ΑΔΜΗΕ ΑΕ, στον πρώην ΕΛΠΠ/ΤΣΜΕΔΕ και στο ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ-ΔΕΗ Κύριε Υπουργέ, προτείνεται η προσθήκη παραγράφου στο άρθρο 19 του παρόντος σχεδίου νόμου ως εξής: ΑΡΘΡΟ 19 (Διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης) …(Παράγραφος) «Ο χρόνος ασφάλισης που διανύθηκε για ασφαλισμένους με πρώτη ασφάλιση πριν την 1.1.1993 στον Ειδικό Λογαριασμό Πρόσθετων Παροχών ΕΛΛΠ του πρώην ΤΣΜΕΔΕ και στη συνέχεια εργάστηκαν με μισθωτή σχέση εργασίας και ασφαλιστική κάλυψη υποχρεωτικά και μόνο στο ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ-ΔΕΗ για επικουρική και εφ’ άπαξ παροχή, προσμετράτε για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος επικουρικής σύνταξης σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης.» Αιτιολογικό της πρότασης: Το θέμα αφορά στη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος επικουρικής σύνταξης, με τις διαδικασίες που προβλέπει ο ν. 4387/2016, στους έμμισθους μηχανικούς των Εταιρειών του Ομίλου ΔΕΗ ΑΕ (ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ-ΑΔΜΗΕ), οι οποίοι, πριν την πρόσληψή τους στην (ενιαία) ΔΕΗ ΑΕ ήταν ή ελεύθεροι επαγγελματίες ή γενικά ασφαλισμένοι μόνο στο ΤΣΜΕΔΕ για κύρια σύνταξη και στον πρώην ΕΛΠΠ/ΤΣΜΕΔΕ για επικουρική και εφ’ άπαξ παροχή. Στη συνέχεια (μετά την πρόσληψή τους) ασφαλίστηκαν για Κύρια σύνταξη στον ΤΑΠ-ΔΕΗ και υποχρεωτικά για Επικουρική και εφ’ άπαξ παροχή στο ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ-ΔΕΗ.  Με τον ν. 915/1979/άρθρο 33 θεσπίζεται ο ΕΛΠΠ για παροχή (§2) πρόσθετης σύνταξης και εφ’ άπαξ παροχής. Στην §3/α ορίζεται ότι «στον ΕΛΠΠ υπάγονται υποχρεωτικά πάντες οι ασφαλισμένοι στο ΤΣΜΕΔΕ, οι μη υπαγόμενοι εις έτερον φορέα κυρίας ασφαλίσεως δια συνταξιοδότησιν ή μη δικαιούμενοι συντάξεως εκ του Δημοσίου», ενώ στην §3/γ προβλέπεται εκτός των άλλων «Εις περίπτωσιν μεταγενεστέρας υπαγωγής των μετόχων (του ΕΛΠΠ) εις ασφάλισην ετέρου φορέως κυρίας ασφάλισης ή του Δημοσίου, οι κατά την παρούσα παράγραφο υπαγόμενοι εις την ασφάλισην του ΕΛΠΠ εξαιρούνται της παρ΄αυτώ ασφάλισης». Έτσι οι ως άνω μηχανικοί τη δεκαετία του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ασφαλίστηκαν υποχρεωτικά στον ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ-ΔΕΗ και έπαψαν να καταβάλουν εισφορές στον ΕΛΠΠ/ΤΣΜΕΔΕ ενώ στην κύρια σύνταξη διατήρησαν προαιρετικά και το δικαίωμα παράλληλης ασφάλισης στο ΤΣΜΕΔΕ βάσει ισχυουσών νομοθετικών διατάξεων. Συνεπώς ο ΕΛΠΠ ως προς την εφαρμογή των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης (ν.δ. 4202/61) λειτουργούσε ως φορέας επικουρικής ασφάλισης για τους ασφαλισμένους Διπλωματούχους Μηχανικούς.  Με τον ν. 3518/2006 (άρθρο 2) ο ΕΛΠΠ από 1/1/2007 καταργήθηκε και η πρόσθετη σύνταξη του εν λόγω Λογαριασμού αντικαταστάθηκε από την Ειδική Προσαύξηση. Παράλληλα δημιουργήθηκε νέος Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης. Στο άρθρο 15 παρ δ’ του ίδιου νόμου αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι χρόνος ασφάλισης στον Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης είναι «ο χρόνος που έχει διανυθεί στην ασφάλιση του Ε.Λ.Π.Π. από τους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους, ο οποίος μεταφέρεται στον κλάδο μετά από αίτησή τους που υποβάλλεται μέσα σε ένα χρόνο από τη δημοσίευση του παρόντος και εφόσον δεν έχει θεωρηθεί χρόνος ασφάλισης για την Ειδική Προσαύξηση του κλάδου κύριας σύνταξης». Επιπρόσθετα στο σχετικό site του ΤΣΜΕΔΕ (Tsmede.gr-συντάξεις- ν 3518/2006) και με τίτλο «συνοπτικές διευκρινίσεις για τον ν. 3518/2006 κλπ» και για το ίδιο άρθρο 15 αναφέρεται: «Διευκρινίζεται ότι οι ανωτέρω διατάξεις αφορούν τους ασφαλισμένους του Ταμείου που είχαν ασφαλιστεί στον ΕΛΠΠ για κάποιο χρονικό διάστημα και διέκοψαν την ασφάλιση λόγω υπαγωγής σε άλλο κύριο φορέα, χωρίς όμως να είναι ασφαλισμένοι σε άλλο επικουρικό φορέα ώστε να μεταφέρουν σε αυτόν το χρόνο του ΕΛΠΠ με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης. Συνεπώς, όσοι ασφαλισμένοι του Ταμείου ασφαλίστηκαν στο παρελθόν στον ΕΛΠΠ και δεν είναι ασφαλισμένοι σε άλλο επικουρικό φορέα, μπορούν με αίτησή τους μέχρι 21/12/2007, να ζητήσουν τη μεταφορά του χρόνου αυτού στον νέο επικουρικό κλάδο, εφόσον φυσικά είναι ασφαλισμένοι σε αυτόν, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο άρθρο 13 του Ν.3518/2006». Από την παραπάνω διευκρίνηση συνάγεται ότι στην περίπτωση που είναι ασφαλισμένοι σε άλλο επικουρικό φορέα, μπορούν να μεταφέρουν σε αυτόν το χρόνο του ΕΛΠΠ με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης. Στο άρθρο 7 παρ. 2 του ίδιου ν.3518/2006, που δεν καταργείται ή αναθεωρείται με τον 4387/2016, αναφέρεται: Εφαρμογή διατάξεων διαδοχικής ασφάλισης 1. Στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης και εφόσον συμμετέχων οργανισμός είναι το Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε., το ποσό της σύνταξης προσαυξάνεται με το ποσό που προέρχεται από την Ειδική Προσαύξηση και στο ύψος που προσδιορίζεται από τις διατάξεις του νόμου αυτού. Η απόδοση των οφειλόμενων ποσών στον απονέμοντα οργανισμό γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του ν. 3232/2004 (ΦΕΚ 48 Α΄). 2. Στις περιπτώσεις που δεν χωρήσει ασφάλιση στην Ειδική Προσαύξηση και υπάρχει ασφάλιση σε άλλους φορείς επικουρικής ασφάλισης, μπορεί ο χρόνος που διανύθηκε στην ασφάλιση του Ε.Λ.Π.Π. να συνυπολογιστεί από τους φορείς αυτούς, σύμφωνα με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης, όπως ισχύουν. Στην περίπτωση αυτή συμμετέχων οργανισμός στη δαπάνη της σύνταξης είναι ο κλάδος της κύριας σύνταξης. Από τα ανωτέρω γίνεται σαφές ότι: • ο ΕΛΠΠ λειτουργούσε ως φορέας επικουρικής ασφάλισης. • η διαδικασία «μετάβασης» από τον ΕΛΠΠ, στο επικουρικό της ΔΕΗ των υπόψιν μισθωτών μηχανικών υλοποιήθηκε πολύ πριν το 2006 και ως εκ τούτου οι (υπόψη μισθωτοί) δεν έχουν καμιά σχέση με την Ειδική Προσαύξηση, αφού ουδέποτε κατέβαλαν εισφορές σε αυτή, ούτε ουδείς εξ αυτών υπέβαλε τότε αίτηση μεταφοράς του ΕΛΠΠ στον νεοσύστατο Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης του ΤΣΜΕΔΕ, για τον απλούστατο λόγω της υποχρεωτικής βάσει νόμου ασφάλισής τους, με την πρόσληψή τους στον Όμιλο ΔΕΗ σε ένα και μόνο επικουρικό ταμείο το τΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ- ΔΕΗ. • Το ίδιο το ΤΣΜΕΔΕ αποδέχεται ότι οι εν λόγω μηχανικοί με πρώτη ασφάλιση στον ΕΛΠΠ και εν συνεχεία σε άλλο επικουρικό ταμείο έχουν «κατοχυρώσει» τη διαδοχικότητα, χωρίς όμως να καλύπτεται το νομοθετικό κενό που εισήχθη διαχρονικά με τις μεταπτώσεις - μεταβάσεις ΕΛΠΠ, Ειδικής Προσαύξησης, Επικουρικής και Διαδοχικής Ασφάλισης των κατ΄ αρχήν κυρίως αυτοαπασχολούμενων και στη συνέχεια μισθωτών της αναφερόμενης ειδικής περίπτωσης. • Συμπερασματικά, οι λόγω μισθωτοί εξ΄ αιτίας των προαναφερόμενων νομοθετικών κενών αντιμετωπίζονται δυσμενώς διότι ενώ τη δυνατότητα να κάνουν χρήση της διαδοχικής ασφάλισης κύριας σύνταξης δεν έχουν την αυτή δυνατότητα για την επικουρική, παρότι έχουν καταβάλλει ανελλιπώς τις ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΛΠΠ. Όλα τα χρόνια μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, οι ασφαλισμένοι αρχικά στο επικουρικό ΕΛΠΠ/ΤΣΜΕΔΕ και στη συνέχεια στο επικουρικό ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ-ΔΕΗ θεμελίωναν το δικαίωμα της επικουρικής σύνταξης και τους αποδιδόταν η επικουρική σύνταξη, με τις διαδικασίες της διαδοχικής ασφάλισης. Σύμφωνα με το άρθρο 94 παρ. 4 του ν.4387/2016:  «Η Ειδική Προσαύξηση του Τομέα Σύνταξης Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ) που προβλέφθηκε με το άρθρο 2 του Ν. 3518/2006, καταργείται από 1.1.2016. Ο χρόνος ασφάλισης που έχει πραγματοποιηθεί στον καταργηθέντα Ειδικό Λογαριασμό Προσθέτων Παροχών (ΕΛΠΠ) θεωρείται ως προς τις έννομες συνέπειες ως χρόνος που έχει διανυθεί στην ασφάλιση της Ειδικής Προσαύξησης. Οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι έως την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου υπάγονταν στην ασφάλιση του ΤΣΜΕΔΕ και κατέβαλαν εισφορές υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης, αποκτούν δικαίωμα προσαύξησης της σύνταξής τους, το ύψος της οποίας θα προσδιοριστεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ύστερα από εισήγηση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, βάσει σχετικής οικονομικής Αναλογιστικής μελέτης, για τα έτη ασφάλισης που έχουν πραγματοποιηθεί στην Ειδική Προσαύξηση από 1.1.2007 και μετά ή για χρόνο ασφάλισης που έχει μεταφερθεί σε αυτήν από τον καταργηθέντα Ειδικό Λογαριασμό Προσθέτων Παροχών (ΕΛΠΠ). Στη μελέτη για τον προσδιορισμό του ποσοστού προσαύξησης λαμβάνονται υπόψη το ύψος των εισφορών υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης, ο αντίστοιχος χρόνος καταβολής τους, καθώς και τα έτη καταβολής της παροχής λόγω Ειδικής Προσαύξησης». Είναι προφανές ότι το εν λόγω άρθρο, που θέτει τα προαπαιτούμενα για να αποκτηθεί δικαίωμα της κύριας σύνταξης, αφορά μόνο εκείνους που έχουν καταβάλει εισφορές υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 και έχουν μεταφερθεί οι ασφαλιστικές εισφορές τους από τον ΕΛΠΠ στην Ειδική Προσαύξηση. Επομένως οι ως άνω μηχανικοί του Ομίλου ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, δεν ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία, γιατί ουδέποτε εντάχθηκαν και αντίστοιχα ουδέποτε κατέβαλαν εισφορές στην Ειδική προσαύξηση (νομοθετικό κενό!!).  Στην ερμηνευτική οδηγία της ΓΓΚΑ, για την εφαρμογή του άρθρου 94 του ν 4387/2016, με αριθμό φ.80000/οικ.9187/183/14-2-2018, για τον τρόπο υπολογισμού της επιπλέον παροχής-προσαύξησης αναφέρεται «ότι για τους ασφαλισμένους του πρώην ΕΤΑΑ /ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι έως την έναρξη ισχύος του ν. 4387/16 υπάγονταν στην ασφάλιση του ΕΤΑΑ/ΤΣΜΕΔΕ και κατέβαλαν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης ...» .  Η υπόψη ερμηνευτική οδηγία για την εφαρμογή του άρθρου 94 του ν 4387/2016 , είναι αναμφισβήτητα σαφής: προσαύξηση στην κύρια σύνταξη θα υπολογίζεται μόνο για τους ασφαλισμένους που μέχρι την ισχύ του ν. 4387/2016 πλήρωναν Ειδική προσαύξηση (νομοθετικό κενό!!). Συμπερασματικά: Είναι προφανές ότι η προσαύξηση στην Κύρια σύνταξη δεν αφορά στους εν θέματι μηχανικούς, που ουδέποτε εντάχθηκαν και αντίστοιχα ουδέποτε κατέβαλαν εισφορές στην Ειδική προσαύξηση, που αναφέρεται ορθά ως προϋπόθεση στο άρθρο 94 του νόμου 4387/2016 για να αποκτηθεί δικαίωμα προσαύξησης της κύριας σύνταξης. Μόνο και μόνο τότε υπολογίζεται ως προσαύξηση στην κύρια σύνταξη, όταν μέχρι την ισχύ του ν. 4387/2016 πλήρωναν Ειδική Προσαύξηση. Επομένως οι υπόψη μηχανικοί που κατέβαλαν εισφορές στον ΕΛΠΠ, ο οποίος λειτουργούσε ως φορέας επικουρικής ασφάλισης, και στη συνέχεια κατέβαλαν εισφορές στο επικουρικό ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ- ΔΕΗ, εμπίπτουν στη διάταξη της διαδοχικής επικουρικής ασφάλισης, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 2 του ν.3518/2006, που είναι σε ισχύ και δεν έχει αναθεωρηθεί. Τέλος ενώ η διαδοχικότητα ΕΛΠΠ και Επικουρικής Ασφάλισης ΕΤΕΑΕΠ/ΤΕΑΠ-ΔΕΗ ίσχυε για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς του Ομίλου ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ μέχρι την εφαρμογή του ν.4387/2016 και παράλληλα (η διαδοχικότητα) ισχύει μέχρι σήμερα σε όλα τα υπόλοιπα ασφαλιστικά ταμεία, για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς, που συνταξιοδοτούνται με τον ν.4387/2016 και μετά αμφισβητείται από τις Υπηρεσίες (πρώην ΕΤΑΑ/ΤΣΜΕΔΕ), κατά την άποψή μας λόγω νομοθετικού κενού που παρήχθει διαχρονικά από το 2006 έως και το 2016 στις νομοθετικές διατάξεις περί του ασφαλιστικού . Σύμφωνα και με την αρχή της αναλογικότητας προτείνεται η παρούσα ρύθμιση για την οριστική επίλυση του προβλήματος ή και τυχόν άλλων παρερμηνειών. Για το Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών Ομίλου ΔΕΗ Με εντολή ΔΣ Μπαρμπαγιάννης Γρηγόρης Παναγιωτίδης Γιάννης Πρόεδρος Γεν. Γραμματέας