• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΣΤΟΕ' | 7 Φεβρουαρίου 2020, 17:01

    Αξιότιμε κ. Υπουργέ, -Με τις διατάξεις του από διαβούλευση ασφαλιστικού νομοσχεδίου από 1.3.2020 το ΕΤΕΑΕΠ (Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών) εντάσσεται στο e- Ε.Φ.Κ.Α με σκοπό την οργανωτική και διοικητική ενοποίηση όλων των Φορέων διατηρούμενης της λογιστικής αυτοτέλειας των επί μέρους Κλάδων (κύριας σύνταξης, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ). Ομοίως με το άρθρο 20 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου προβλέπεται ότι το Κράτος μεριμνά για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων, εγγυάται και διασφαλίζει την επάρκεια των παροχών κύριας και επικουρικής ασφάλισης και τη βιωσιμότητα του e- Ε.Φ.Κ.Α και έχει πλήρη εγγυητική υποχρέωση για το σύνολο των ασφαλιστικών παροχών. Παρά τα ανωτέρω η εμπειρία του παρελθόντος έχει δείξει ότι οι ενοποιήσεις Ταμείων έχουν επιφέρει σημαντικές μειώσεις και ακόμα και καταργήσεις κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των συνταξιούχων και για το λόγο αυτό για μια ακόμη φορά επισημαίνουμε ότι η διοικητική ενοποίηση των Ταμείων μοναδικό στόχο πρέπει να έχει την ενοποίηση της βάσης των ασφαλιστικών δεδομένων προκειμένου να επιτευχθεί η ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών της κοινωνικής ασφάλισης εξασφαλίζοντας αποτελεσματικότερες υπηρεσίες προς τους ασφαλισμένους και όχι τυχόν μελλοντική ενοποίηση κυρίας και επικουρικής σύνταξης καθώς μεταξύ άλλων και το ΣτΕ με την υπ΄ αριθμ. 1890/2019 απόφασή του έχει κρίνει ότι για την κύρια και επικουρική σύνταξη έχουν καταβληθεί υποχρεωτικώς από τους ασφαλισμένους αυτοτελείς ασφαλιστικές εισφορές και πρέπει να τους καταβάλλονται δύο αυτοτελείς συντάξεις . - ακόμη είναι απολύτως αναγκαία η κοινοποίηση στις συνταξιουχικές οργανώσεις και στην ΟΣΤΟΕ των μελετών που τεκμηριώνουν το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου δηλαδή τόσο της αναλογιστικής μελέτης των νέων κύριων και των νέων επικουρικών συντάξεων, όσο και της μελέτης της σχετικής με την επάρκεια των παροχών και την προστασία του πυρήνα του κοινωνικοασφαλιστικού δικαιώματος, όπως έχει διαπλαστεί από τη νομολογία του Συμβουλίου Επικρατείας, αφού μόνον μέσω αυτών θα καταστεί δυνατόν να διαφανεί εάν οι παροχές που χορηγούνται όχι μόνο καθιστούν το σύστημα βιώσιμο και δη μακροπρόθεσμα, αλλά κυρίως εάν οι συντάξεις επαρκούν για την αξιοπρεπή διαβίωση και τη δίκαιη αναπλήρωση του εργασιακού εισοδήματος για όλους τους συνταξιούχους - Με το από 3.2.2020 υπόμνημά του ο Σύλλογος Συνταξιούχων ΑΤΕ ιδρυτικό μέλος της ΟΣΤΟΕ κατέθεσε στο Υπουργείο εμπεριστατωμένο υπόμνημα, το οποίο και υιοθετούμε , εστιάζοντας μεταξύ άλλων στο σημαντικό θέμα του επανυπολογισμού των συντάξεων των συνταξιούχων προ του Ν. 4387/2016 για τους οποίους για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της κύριας σύνταξης πρέπει να ληφθούν υπόψη ως συντάξιμες αποδοχές ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών επί των οποίων καταβάλλονταν εισφορές οι οποίες προσαυξάνονταν σε ετήσια βάση με τα Δώρα Χριστουγέννων – Πάσχα και τα επιδόματα Αδείας και Ισολογισμού καθώς και με τις πάσης φύσεως έκτακτες αποδοχές τους όπως υπερωριακή αμοιβή, αποζημίωση εκτός έδρας κλπ. Μόνο έτσι θα επιτευχθεί η βασική λογική του νόμου που εξαρτά το ύψος μίας σύνταξης από το ύψος των εισφορών που έχουν καταβάλει αλλά και η ισονομία μεταξύ παλαιών και νέων συνταξιούχων για τις συντάξεις των οποίων λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των «εισφοροδοτικών τους αποδοχών» συμπεριλαμβανομένων των οικογενειακών επιδομάτων (Γάμου και Τέκνων), των δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων, των επιδομάτων Αδείας, επιδόματα που δεν συνυπολογίζονται στις παλαιές συντάξεις κατά παράβαση της αρχής τις ισότητας, πολύ δε περισσότερο όταν δεν καταβάλλονται πλέον δώρα εορτών και αδείας. - Επίσης επισημαίνεται ότι η επέμβαση στα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4387/2016 δεν πληροί τις απαιτήσεις της απόφασης 1891/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας, η οποία έκρινε ότι ένα ποσοστό ανταποδοτικής σύνταξης 50% επί των συντάξιμων αποδοχών παραβιάζει την αρχή της ανταποδοτικότητας, αφού το ποσοστό αυτό επιτυγχάνεται μόνον με 41 έτη ασφάλισης! ενώ για όσους έχουν έως 40 έτη ασφάλισης η ανταποδοτική τους σύνταξη δεν ισούται καν με τη ήμισυ των συντάξιμων αποδοχών τους. Πέραν τούτου, καμία μεταβολή δεν επέρχεται, σε σύγκριση με τα ισχύοντα κατά τον Ν. 4387/2016, για τα πρώτα 30 έτη ασφαλίσεως, γεγονός που συνιστά πρόδηλη παραβίαση της αρχής της ισότητας και της αρχής της ανταποδικότητας, λαμβανομένου υπόψη ότι ένας ασφαλιστικός βίος 30 ετών πρέπει πάντως να κριθεί ως ανώτερος του μέσου όρου, αφού με 15 έτη ασφάλισης μπορεί να θεμελιωθεί συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Πέραν τούτων, η μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης από 2,55% για τα έτη 36,01 έως και 40 στο ποσοστό 0,5% για τα έτη 40,01 και εξής συνιστά πρόδηλη παραβίαση της αρχής της ισότητας αφού "τιμωρεί" όσους έχουν περισσότερο χρόνο ασφάλισης, προβλέποντας για αυτούς μικρότερη αναπλήρωση εισοδήματος. - Περαιτέρω , η επαναφορά των επικουρικών συντάξεων που προβλέπεται με το άρθρο 44, στο ύψος που ανέρχονταν στις 31.12.2014 ήτοι με τις αντισυνταγματικές μνημονιακές περικοπές, συνεχίζει να παραβιάζει την αρχή της ανταποδοτικότητας και της αναλογικότητας με δεδομένο ότι οι συνταξιούχοι των επικουρικών ταμείων των Τραπεζών έχουν καταβάλλει τόσο αυτοί όσο και οι Τράπεζες αυξημένες εισφορές επί όλων των αποδοχών τους . Σημειώνεται όtι για τις νέες επικουρικές συντάξεις βάση υπολογισμού αποτελούν όλες αποδοχές εκάστου ασφαλισμένου επί των οποίων έχουν καταβληθεί εισφορές επικουρικής ασφάλισης σε αντίθεση με τους προ του ν.4387/2016 συνταξιούχους στους οποίους δεν αποκαθίσταται η αναλογία εισφορών – παροχών, σύμφωνα και με τα κριθέντα στις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ. - Τέλος ουδέν αναφέρεται στο υπό διαβούλευση ασφαλιστικό νομοσχέδιο σχετικά με την αποκατάσταση των συντάξεων πρoσυνταξιοδοτικού καθεστώτος, οι οποίες έχουν μειωθεί σημαντικά ακόμα και κατά 70% τόσο από τις αντισυνταγματικές μνημονιακές περικοπές όσο και από τον αυθαίρετο και παράνομο επανυπολογισμό του αρ. 73Α του Ν. 4387/2016, με αποτέλεσμα να προσβάλλεται το περιουσιακό τους δικαίωμα καθώς και η αρχή της ανταποδοτικότητας και αναλογικότητας λόγω των αυξημένων εισφορών που έχουν αποδώσει για το σκοπό αυτό , αλλά και το δεδικασμένο των αποφάσεων του ΣτΕ (2199/2010 ) Ευελπιστώντας ότι οι ανωτέρω παρατηρήσεις θα γίνουν αποδεκτές και θα ληφθούν υπόψη στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή ενώ για τα λοιπά θέματα που αφορούν τους συνταξιούχους τραπεζοϋπαλλήλους και δεν αντιμετωπίζονται με τον παρόν ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα καταθέσουμε εμπεριστατωμένο υπόμνημα προκειμένου να αντιμετωπισθούν σε μεταγενέστερο νομοσχέδιο.