• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΓ' | 7 Φεβρουαρίου 2020, 17:14

    Στο προηγούμενο καθεστώς πρακτικά υπήρχαν δύο τρόποι για να είναι βιώσιμο ένα ταμείο, πέραν βεβαίως της κρατικής χρηματοδότησης, είτε υψηλές τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές των ενεργών οπότε αρκούσε και μικρή σχετικά αναλογία ασφαλισμένων προς συνταξιούχους (βλ. ειδικά ταμεία του Ν. 2084/1992) με εισφορές μέχρι και 40,5% (40,5% στην Ιονική-Λαϊκή Τράπεζα, 39% στην ΕΤΒΑ, 37,5% στην Εθνική Τράπεζα, 36% στον ΗΣΑΠ, 35% στον ΟΤΕ-ΕΛΤΑ-ΟΣΕ, 33% στην ΔΕΗ κλπ) ΑΛΛΑ με την λεόντιο συμμετοχή των εργοδοτών (πχ οι τακτικοί υπάλληλοι ΙΚΑ - ΕΤΑΜ και ΝΠΔΔ με το ειδικό συνταξιοδοτικό καθεστώς του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ (ν. 3163/1955), 6,67% ο εργαζόμενος (όσο και όλοι οι άλλοι του βασικού κανόνα), αλλά 25,33% ο εργοδότης αντί για 13,33%), είτε χαμηλές σχετικά εισφορές ΑΛΛΑ καλή αναλογία ασφαλισμένων προς συνταξιούχους, ΔΗΛΑΔΗ μεγάλη ηλικία συνταξιοδότησης. Το ΤΣΜΕΔΕ ανήκε στην δεύτερη κατηγορία και ήταν το πλέον υγιές ταμείο με αναλογία 7:1 το 2008 και 4:1 το 2016 (σήμερα 3,5:1 περίπου) και χωρίς καμία ΚΡΑΤΙΚΗ χρηματοδότηση. Όταν, λοιπόν, ο 4387/2016 επιλέγει για τον επανυπολογισμό των παλαιών συντάξεων, μόνο την μία παράμετρο των εισφορών και παραλείπει την σημαντικότερη που είναι η ηλικία συνταξιοδότησης, την οποία όμως δεν παραλείπει για τις νέες συντάξεις, «καταφέρνει» και εντείνει την κοινωνική αδικία, καθόσον υποβαθμίζει αδικαιολόγητα τους προηγούμενους «νοικοκυραίους» του ΤΣΜΕΔΕ κατά 25% περίπου, ενώ ευνοεί αδικαιολόγητα τα ταμεία με τις υψηλές εισφορές, που όπως έκρινε το ΣΤΕ με τις 1880 & 1888/2019 αποφάσεις του, δεν είναι ατομικές, διότι είναι σίγουρο ότι οποιαδήποτε υπερβολή μετακυλίεται στο κοινωνικό σύνολο. Συγχρόνως, ο νόμος, για να επιτύχει δημοσιονομικό αποτέλεσμα, υπολογίζει χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης και πλήττει ιδιαίτερα τους νέους αλλά και τους παλαιούς. Για παράδειγμα εξετάζουμε την ηλικιακή κατηγορία 26-50 ετών με την υψηλότερη διάμεση σύνταξη 1.379€ (Σ. 14 σύστημα ΗΛΙΟΣ Απριλίου 2016 – πριν την ψήφιση του ν. 4387/2016 )και με σημερινή αναλογία ασφαλισμένων προς συνταξιούχους 0,8:1 ή και 0,5:1, και 50% ποσοστό εισφορών να είχαν οι τωρινοί ασφαλισμένοι δεν θα μπορούσαν να πληρωθούν αυτές οι συντάξεις και μάλιστα για περίπου διπλάσια χρόνια σύνταξης σε σχέση με τα λίγα έτη ασφάλισης. Δηλαδή όπως και να το εξετάσει κανείς αποκλείεται να υπάρξει ισοζύγιο παροχής και αντιπαροχής. Ποια θα ήταν η λύση ή έστω εναλλακτικά η βελτίωση του νόμου 4387/2016; Μα να λάβει υπόψη του και για τους παλαιούς την ηλικία συνταξιοδότησης, σύμφωνα με όσα αναφέραμε στο σχόλιό μας στο άρθρο 25 του νομοσχεδίου, ή έστω για λόγους ενδοταμειακής αλληλεγγύης, τον μ.ο. ηλικίας συνταξιοδότησης στο κάθε ταμείο, που ίσχυε τον Απρίλιο του 2016, πριν την ψήφιση του νόμου και με προσδόκιμο ζωής στα 81 έτη να υπολογισθούν, μετά τον επανυπολογισμό του 4387/2016, που βασίζεται μόνον στην παράμετρο των εισφορών, να εφαρμοσθεί και ο επί πλέον συντελεστής αναπροσαρμογής της επανυπολογισμένης σύνταξης με βάση την ηλικία συνταξιοδότησης, σε συσχέτιση βέβαια με τα ζεύγη ορίων, 40 έτη ασφάλισης και 62 ηλικία και 15 έτη ασφάλισης και 67 ηλικία. Και βέβαια το υπουργείο διαθέτει πλήρη στοιχεία ώστε να διαπιστώσει τα πραγματικά ηλικιακά δεδομένα συνταξιοδότησης όλων των συνταξιούχων και όχι μόνον του Απριλίου 2016 που είχαμε εμείς στην διάθεσή μας. Επεξεργαζόμενοι το φύλλο Σ.17 του «ΗΛΙΟΣ» Απριλίου 2016 (νέοι συνταξιούχοι με οριστική σύνταξη) βρίσκουμε τον μ.ο. της ηλικίας συνταξιοδότησης σε κάθε ταμείο, που αναφέρονται στον 4387/2016, και τον προαναφερθέντα συντελεστή αναπροσαρμογής. ΤΑΜΕΙΟ Μ.Ο. ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ (40-62) ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ (15-67) ΓΛΚ 57,31 80,20% 59,10% ΙΚΑ 60,48 92,59% 68,23% ΟΑΕΕ 67,81 144,05% 106,14% ΙΚΑ (ΣΥΓΧΩΝΕΥΘΕΝΤΑ) 58,16 83,19% 61,30% ΕΤΑΑ 64,54 115,43% 85,05% ΕΤΑΠ-ΜΜΕ 61,85 99,22% 73,11% ΝΑΤ 56,63 77,96% 57,45% Παράδειγμα: Έστω καταβαλλόμενη σύνταξη (με έτη ασφάλισης >= των 40) = 1.800€ (φορολογητέα) και επανυπολογισμένη 2.000€ με τον 4387/2016. Τελική αναπροσαρμοσμένη επανυπολογισθείσα = 2.000 * Συντελεστή αναπροσαρμογής (40-62). Στο ΤΣΜΕΔΕ (με 40 έτη στην κύρια και στην Ειδική προσαύξηση -πραγματικά δεδομένα): καταβαλλόμενη 1.692€ (φορολογητέα) και επανυπολογισθείσα 1.316€ και τελική =1.316*115,43% = 1.519€. Άρα νέα προσωπική διαφορά = (1.692-1.519)/1.692 = -10,22% αρνητική αντί για -22,22% με τον 4387/2016, πάλι αρνητική αλλά πιο δίκαια και ορθολογική. Έστω καταβαλλόμενη (με 15 έτη ασφάλισης) = 1.200 και επανυπολογισμένη = 1.150€. Τελική αναπροσαρμοσμένη επανυπολογισθείσα = 1.150 * Συντελεστή αναπροσαρμογής (15-67). Για περιπτώσεις ετών ασφάλισης από 16-39 έτη, είναι ευχερής η μαθηματική προσέγγιση, αλλά εκφεύγει του παρόντος. Ο δίκαιος και ορθολογικός υπολογισμός της προσωπικής διαφοράς είναι τεράστιας σημασίας, διότι ανεξάρτητα από την μη περικοπή έως 18% από 1/1/2019 της θετικής προσωπικής διαφοράς, όλοι οι συνταξιούχοι θα τρέμουν την επαναφορά του μέτρου στο μέλλον αλλά σε κάθε περίπτωση από 1/1/2023 θα συμψηφίζεται με τις αυξήσεις που θα παίρνουν οι άλλοι.