• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννα Περτσινίδου' | 15 Ιουνίου 2021, 14:57

    Γενικά Το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη και Μείωση της Φτώχειας που είναι ανοιχτό προς διαβούλευση έως τις 15/06/2021 περιγράφει σαφείς στόχους είναι ένα κείμενο ολοκληρωμένο ως προς το ότι συμπεριλαμβάνει τόσο το πλαίσιο πάνω στο οποίο βασίζεται όσο και τις διαφορετικές παραμέτρους που θα επηρεάζουν την υλοποίηση του στα επόμενα χρόνια. Συνδέεται επίσης με συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία γεγονός που ενθαρρύνει στο ότι ως προς την υλοποίηση του υπάρχει στοιχειώδης πολιτική βούληση δέσμευσης. Όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι ουσιώδη και θετικά. Ωστόσο δε διαφαίνεται - πώς μέσα από τη συγκεκριμένη στρατηγική συνδέονται τόσο οριζόντιοι στόχοι μεταξύ των διαφορετικών υπουργείων; - πώς αποφεύγονται οι αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ των διαφορετικών υπουργείων ιδιαίτερα για κοινές ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού όπως π.χ. οι ενήλικες ανάπηροι, οι ασυνόδευτοι ανήλικοι; - σε τι ποσοστό τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι σε θέση να καλύψουν τις διατυπωμένες δράσεις; - πώς αξιοποιήθηκαν τα διαθέσιμα μέχρι σήμερα στοιχεία για την στόχευση; - Υπάρχει σαφής προτεραιοποίηση στην αποϊδρυματοποίηση και στη μετάβαση σε Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης. Δεν φαίνεται ωστόσο αν και εφόσον ορίζεται μεταβατική περίοδος και πώς προβλέπεται αυτή να χρηματοδοθεί. Στον τομέα αυτό η εμπειρία της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης έχει πολύτιμη και μακροχρόνια εμπειρία να μοιραστεί με το συγκεκριμένο εγχείρημα. Αντίστοιχα εγχειρήματα που υλοποιήθηκαν χωρίς την απαραίτητη προετοιμασία οδήγησαν σε αντίστροφο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα δημιουργώντας αδιέξοδο στις πλέον επιβαρυμένες περιπτώσεις. - Επιπλέον στο κείμενο του Εθνικού Προγράμματος Μεταρρυθμίσεων 2020 γίνεται σαφής αναφορά για την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης δεικτών παρακολούθησης για την «Αξιολόγηση της επίδοσης των φορέων στο σκέλος τόσο των δαπανών, όσο και των εσόδων, ενθάρρυνση των επενδύσεων μέσα από τη καλύτερη διαχείριση των πόρων και της περιουσίας των φορέων, καθώς και εισαγωγή ενός συστήματος κύριων δεικτών επίδοσης (KPIs) για την παρακολούθηση και αξιολόγηση της πορείας υλοποίησης των στόχων τους». Το έργο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024, ωστόσο σε κανένα σημείο της Στρατηγικής δε διαφαίνεται η μεθοδολογία διαμόρφωσης δεικτών παρακολούθησης και επίπτωσης στον πληθυσμό-στόχο για τις προτεινόμενες δράσεις. Συγκεκριμένα: Στόχος: Πρόσβαση σε επαρκείς πόρους και βασικά αγαθά - Εγγύηση ελάχιστου εισοδήματος Υπάρχει πρόβλεψη πέρα από όσους είναι σε δομές (προστατευόμενες και μη) και σε όσους είναι αιτούντες άσυλο, λαμβάνοντας υπόψιν ότι από τον Ιούλιο η μέχρι σήμερα παροχή οικονομικής βοήθειας δεν θα υφίσταται? - Στέγη//επισφάλεια κατοικίας Υπάρχει ένας σαφής περιορισμός στον ορισμό του άστεγου που καθορίζει σημαντικά την πρόσβαση σε υπηρεσίες και αυτός συνδέεται με το καθεστώς παραμονής. Υπάρχει πρόβλεψη διεύρυνσης του ορισμού νομοθετικά? Γίνεται σαφής αναφορά στη σύνταξη Εθνικής Στρατηγικής για την Έλλειψη στέγης καθώς επίσης στην αξιοποίηση του στεγαστικού αποθέματος, μετάβαση στην αυτόνομη διαβίωση και ένταξη στην αγορά εργασίας. Ωστόσο από την παρακάτω ανάπτυξη των συγκεκριμένων προτεραιοτήτων πολιτικής δεν προκύπτει η σαφής σύνδεση τους με συγκεκριμένους στόχους και δράσεις. Συγκεκριμένα η πρόσβαση σε στέγη γίνεται αναφορά ως προτεραιότητα πολιτικής σε δύο σημεία (1.1.2 και 2.7.1-2.7.6) χωρίς να εξειδικεύεται με ποιον τρόπο διαφέρουν και κυρίως χωρίς να εισάγονται νέες δράσεις επί της ουσίας. Η αναφορά στην Κοινωνική Κατοικία συνδέεται μόνο με τους Ρομά και δε διαφαίνονται δράσεις που να αφορούν στην ανάγκη στέγασης νέων που ενηλικιώνονται σε δομές φιλοξενίας και ιδρύματα. Υπάρχει σαφής αναφορά επίσης στην πρόληψη, το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό, αλλά περιορίζεται μόνο στην περίπτωση της υπερχρέωσης (2.1.10) και στην αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους (1.1.14). Με δεδομένη την άρση της προστασίας της α’ κατοικίας και την επίσπευση των διαδικασιών πλειστηριασμού ενδέχεται περισσότερα μέτρα να είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση των ενδεχόμενων αυξημένων αναγκών. Το Μέτρο 2.1.6 αναφέρει γενικά πρόσβαση σε υπηρεσίες πρόληψης. Σε τι ακριβώς εξειδικεύεται; Αντίστοιχα και το Μέτρο 2.1.8 που αφορά στην Αντιμετώπιση Κρίσεων; Σε ό,τι αφορά σε θύματα βίας αναφέρεται η ενίσχυση σε παροχή υπηρεσιών ωστόσο είναι απαραίτητη και η παροχή επείγοντος καταλύματος διαδικασία που για πολίτες ΕΕ και τρίτων χωρών δεν είναι πάντα εφικτή λόγω αδυναμίας επικοινωνίας. Υπάρχει σαφής αναφορά για την αντιμετώπιση της έλλειψης στέγης και γίνεται αναφορά στη σύνταξη σχετικής Εθνικής Στρατηγικής. - Παιδική προστασία Υπάρχει σαφής προτεραιοποίηση στην μείωση του χρόνου υιοθεσίας και αναδοχής. Ωστόσο σε ό,τι αφορά τους ασυνόδευτους ανήλικους η αναφορά γίνεται μόνο στον τομέα της επιτροπείας. Με ποιον τρόπο διασφαλίζονται οι συμβατικές υποχρεώσεις ως προς την συνθήκη που αφορά στα Δικαιώματα του Παιδιού αν δεν υπάρχει μια ενιαία στρατηγική για την παιδική προστασία; Το μέτρο 2.4.1 αναφέρεται στην αποϊδρυματοποίηση παιδιών με ή χωρίς αναπηρία που διαβιούν σε δομές κλειστής φροντίδας και το 2.4.2 στη ανεξάρτητη διαβίωση. Πώς εξειδικεύονται, με ποιους πόρους προβλέπεται η υλοποίηση και σε τι ορίζοντα χρόνου; - Πρόσφυγες/Μετανάστες Γίνεται σαφής αναφορά η στόχευση προένταξης αιτούντων άσυλο και δικαιούχων διεθνούς προστασίας ωστόσο με δεδομένη την όλο και αυστηρότερη πρόσβαση των υποψήφιων αιτούντων στη διαδικασία ακόμη και της καταγραφής δε διαφαίνεται πώς η συγκεκριμένη στρατηγική συνδέεται με τις προτεραιότητες του Υπουργείου Μεταναστατευτικής Πολιτικής. Σύστασεις - Είναι απαραίτητη η διαφανής κατανομή των αρμοδιοτήτων των διαφορετικών υπουργείων ώστε να μπορούν να διασφαλίζονται οι αρχές που επικαλείται η συγκεκριμένη στρατηγική της κοινωνικής λογοδοσίας και της διαφάνειας - Είναι απαραίτητη η σύνδεση των μέτρων με συγκεκριμένα εργαλεία χρηματοδότησης και - Κυρίως με συγκεκριμένη στόχευση σε δείκτες προκειμένου επίσης να μπορεί να είναι εφικτή σε κοινούς όρους, η επί της ουσίας παρακολούθηση και αξιολόγηση της συγκεκριμένης στρατηγικής