• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΝΗ ΔΕΣΙΩΤΟΥ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΡΙΑ ΚΚΡΟΜΑ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ' | 24 Ιουνίου 2021, 17:09

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Α. ΚΕΝΤΡΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ Καταγραφή των ατόμων που αποτελούν τις ομάδες στόχου της νέας εθνικής στρατηγικής Τα κέντρα κοινότητας, τα παραρτήματα Ρομά καθώς και οι Κοινωνικές υπηρεσίες οφείλουν να προβούν στην καταγραφή των στοιχείων και την δημιουργία αρχείου κατηγοριοποίησης των πολιτών ανάλογα με τις ανάγκες τους. Αποτέλεσμα: Η εκπόνηση ατομικών και οικογενειακών σχεδίων δράσης ανά περίπτωση και με βάση τις επιταγές της εθνικής στρατηγικής. Βασικός στόχος να στελεχωθούν με περισσότερες ειδικότητες οι υφιστάμενες δομές προκειμένου να αποσυμφορηθούν από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και να εστιάσουν περισσότερο στις βασικές τους αρμοδιότητες όπως προκύπτει από τον κανονισμό λειτουργίας τους έτσι ώστε να παραχθεί ουσιαστικό αποτέλεσμα τόσο εξατομικευμένα όσο και σε τοπικό επιχειρησιακό επίπεδο. Επίσης κρίνεται απαραίτητη η ανάγκη επιμόρφωσης και εξειδίκευσης των ειδικοτήτων καθώς επίσης και διαφοροποίηση των κριτηρίων πρόσληψης τους με μοριοδότηση όχι τόσο στην ανεργία όσο στην εμπειρία με τις ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες.  Τροποποίηση της πλατφόρμας των Κέντρων Κοινότητας : Το υπάρχον σύστημα βασίζεται στην ύπαρξη ΑΜΚΑ (άνοιγμα καρτέλας, αναζήτηση, προσθήκη στοιχείων κλπ. ) με αποτέλεσμα την απουσία όσων πολιτών αντιμετωπίζουν αστικοδημοτικά προβλήματα. Έτσι τμήμα του πληθυσμού αναφοράς στερείται των όποιων υπηρεσιών. Παράλληλα οι όποιες δράσεις το αφορούν δεν γίνεται δυνατό να καταγραφούν. Προσθήκη πεδίου στην οικογενειακή κατάσταση που να συμπεριλαμβάνει και τις εθιμοτυπικές συμβιώσεις που δεν προκύπτουν με νομική μορφή. Αποτέλεσμα: Πληρέστερη καταγραφή, πληροφόρηση, εξυπηρέτηση του συνολικού πληθυσμού αναφοράς.  Διερεύνηση της πιθανότητας για οριζόντια διασύνδεση δημόσιων υπηρεσιών. Είναι απαραίτητη η οριζόντια διασύνδεση ορισμένων δημόσιων υπηρεσιών προκειμένου να αποτραπούν φαινόμενα όπως διπλές οικογενειακές καταστάσεις με διαφορετικό αριθμό μελών, μεταδημοτεύσεις κλπ. Ενδεικτικά αναφέρονται κάποιες από αυτές τις υπηρεσίες (Δημοτολόγια, Ληξιαρχεία, Κέντρα Κοινότητας, Κέντρα Κοινότητας Ρομά, ΚΕΠ, Υπηρεσία Πρωτοδικών (τμήματα i) ποινικών διώξεων ii) φυλακίσεων-ενταλμάτων-βουλευμάτων), τοπικά Αστυνομικά Τμήματα). Αποτέλεσμα: Αντικειμενική και ορθή καταγραφή της ομάδας στόχου, ορθολογική και αντικειμενική παροχή κοινωνικών επιδομάτων κλπ.  Προσθήκη πεδίου αστεγίας στην πλατφόρμα των Κέντρων Κοινότητας. Για τις περιπτώσεις αστεγίας, στις οποίες υπάγονται και οι Έλληνες Ρομά που διαβιούν σε καταυλισμούς αλλά και άλλοι πολίτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, θα πρέπει να υπάρξει προβλεψιμότητα ώστε να καταγράφεται στο σύστημα η πιθανή μετακίνησή τους σε άλλες περιοχές καθώς και πιθανές ιδιαιτερότητες που έχουν καταγραφεί. Μέχρι σήμερα προαπαιτούμενο της αυτοψίας για την πιστοποίηση της αστεγίας από κοινωνικό λειτουργό αποτελεί η φορολογική δήλωση. Δεν αντιμετωπίζονται έτσι περιπτώσεις χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα, ή περιπτώσεις όπου στις φορολογικές δηλώσεις η αναγραφόμενη διεύθυνση διαφέρει από τον τόπο κατοικίας κλπ. Αποτέλεσμα: Καταγραφή της πραγματικής διεύθυνσης παραμονής των αστέγων και κατ’ επέκταση από ποιόν δήμο γίνεται αποδέκτης των υπηρεσιών. Β.ΑΣΤΙΚΟΔΗΜΟΤΙΚΑ  Εξέταση της δυνατότητας έκδοσης προσωρινής ταυτότητας κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου. Σύμφωνα με τα ισχύοντα μέχρι σήμερα, παρατηρείται το φαινόμενο, άτομα χωρίς αστικοδημοτικά στοιχεία να έχουν δακτυλοσκοπηθεί πολύ δε περισσότερο συλληφθεί, δικαστεί, φυλακιστεί με βάση τα κατά δήλωσή τους στοιχεία ταυτότητας χωρίς μέχρι σήμερα αυτό να μπορεί να αποτελεί τη βάση για την απόκτηση νομιμοποιητικών εγγράφων όπως πχ ταυτότητας. Προτείνεται να εξεταστεί η πιθανότητα έκδοσης προσωρινού δελτίου ταυτότητας από το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής που έχει καταγραφεί ο ενδιαφερόμενος. Μετά την καταγραφή του από το Δήμο στο αντίστοιχο δημοτολόγιο μπορεί να εκκινεί η διαδικασία απόκτησης αστικοδημοτικών στοιχείων με βάση την κείμενη νομοθεσία. Διευκρινίζεται ότι με βάση την εθνική νομοθεσία, οποιοσδήποτε Έλληνας για να εγγραφεί στο Δημοτολόγιο πρέπει πρώτα να προσκομίσει ληξιαρχική πράξη γέννησης, πράξη γάμου των γονέων, οικογενειακή κατάσταση των γονέων με πλήρη στοιχεία, εγγραφή της μητέρας στα δημοτολόγια και του πατέρα στα μητρώα αρρένων. Σε περίπτωση που οι γονείς αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα, η έλλειψη κάποιων από αυτά τα έγγραφα έχει ως αποτέλεσμα την επέκταση του προβλήματος από τους ανιόντες στους κατιόντες. Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται ειδική νομοθετική ρύθμιση έτσι ώστε με βάση την έκδοση της προσωρινής ταυτότητας και μόνο να ξεκινήσει η διαδικασία εγγραφής τους. Συγκεκριμένα για την έκδοση οριστικής ταυτότητας μπορεί να χρησιμοποιηθούν: i)Δακτυλικά αποτυπώματα ii) Δύο μάρτυρες iii) Οποιοδήποτε εκ των προαναφερθέντων έγγραφο εάν υπάρχει (ληξιαρχική πράξη γέννησης, βάφτισης κ.λπ.) iv) Προσωρινή κάρτα-ταυτότητα v) Έκθεση αστυνομίας και δήμου (οι εκθέσεις θα πρέπει να αιτιολογούν την ανάγκη ταυτοποίησης των ανθρώπων ώστε να υπόκεινται στις προβλεπόμενες διαδικασίες του νόμου και της δημοτολογικής τακτοποίησης τους, εξασφαλίζοντας έτσι τα συνταγματικά τους δικαιώματα καθώς επίσης και τις υποχρεώσεις τους) vi) Σε περίπτωση προφυλάκισης ή έκτισης ποινής να λαμβάνεται βεβαίωση από την Εισαγγελία και το σωφρονιστικό κατάστημα για τα κατά δήλωσή του αστικοδημοτικά στοιχεία με τα οποία αυτός έχει παραπεμφθεί. Η βεβαίωση θα προσμετράται στα δικαιολογητικά ταυτοποίησης. Στην διαδικασία ταυτοποίησης αυτών των Ελλήνων πολιτών θα πρέπει κατ’ εξαίρεση να παρακαμφθεί η διαδικασία πιστοποίησης τους μέσα από τα δεδομένα των εγγυτέρων συγγενών (κάτι που ισχύει για την εγγραφή στο δημοτολόγιο για την αρχική εγγραφή) δεδομένου ότι οι περισσότεροι ανιόντες έχουν το ίδιο πρόβλημα γι’ αυτό και μέχρι σήμερα έχει σταθεί αδύνατη η όποια προσπάθεια αστικοδημοτικοποίησης τους. Αποτέλεσμα: Εκκίνηση της διαδικασίας απόκτησης αστικοδημοτικών στοιχείων και οριστικής λύσης του προβλήματος.  Γεννήσεις από μητέρες χωρίς αστικοδημοτικά στοιχεία. Επιβάλλεται η ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιών για τα μέχρι σήμερα ισχύοντα. Δηλαδή βεβαίωση από το Δήμο διαμονής ότι το συγκεκριμένο άτομο έχει καταγραφεί και διαμένει στον οικείο δήμο. Ότι έχει παρακολουθηθεί κατά τη διάρκεια της κύησης καθώς και ότι θα συνεχίσει να παρακολουθείται από τις αντίστοιχες δημοτικές υπηρεσίες και στο επόμενο διάστημα. Αυτό προϋποθέτει και την ταυτοποίηση του μητέρας και παιδιού με βιομετρικά χαρακτηριστικά πριν την έξοδο από το νοσοκομείο αλλά και την υλοποίηση παράλληλων δράσεων για την επίλυση των αστικοδημοτικών προβλημάτων μητέρας και παιδιού. Αποτέλεσμα: Επίλυση του προβλήματος που παρουσιάζεται σήμερα παιδιά που γεννούνται από μητέρες χωρίς στοιχεία να μην αποδίδονται σε αυτές και να φιλοξενούνται σε ιδρύματα. Θεωρείται αυτονόητο ότι οι όποιες εγκύκλιοι ή νομοθετικές ρυθμίσεις εκδίδονται για την αντιμετώπιση των αστικοδημοτικών ή άλλων προβλημάτων των Ρομά (πχ αστεγία, διαμονή σε πρόχειρο καταυλισμό) θα αποστέλλονται σε ένα σύνολο υπηρεσιών που είναι δυνατό να εμπλακούν στην πορεία πχ στα Υπουργεία Εργασίας, Εσωτερικών, Οικονομικών, Υγείας, Δικαιοσύνης) ενώ τις διαδικασίες εμπλοκής των δήμων θα πρέπει να εποπτεύει το υπουργείο Εσωτερικών. Γ.ΑΣΤΕΓΙΑ Η έλλειψη στέγης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα του σύγχρονου κόσμου. Κύρια αίτια που την προκαλούν είναι η ανεργία και η φτώχεια , η μετανάστευση, προβλήματα υγείας, ανεπαρκής κάλυψη κοινωνικών παροχών, τομείς στους οποίους πρέπει να παρέμβουμε δυναμικά προκειμένου να εξαλειφθεί αυτό το φαινόμενο. Προτείνουμε πολιτική πρόληψη της απώλειας στέγης και τις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις έτσι ώστε να υπάρξει η διοικητική ευελιξία και αναζήτηση πόρων χρηματοδότησης της τοπικής αυτοδιοίκησης προκειμένου να μπορέσουν οι δήμοι να αναλαμβάνουν και να ολοκληρώνουν μόνοι τους τις απαραίτητες διαδικασίες έτσι ώστε να έχουν την δυνατότητα δημιουργίας δομής αστέγων η ακόμα και τη δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών (είτε στα όρια του δήμου τους είτε εκτός) σε περίπτωση που ο αριθμός των αστέγων της περιοχής αναλογικά με τον πληθυσμό δεν δημιουργεί την ανάγκη δημιουργίας δομής. Δ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  Παραβατική συμπεριφορά χαμηλής έντασης και σχολική διαρροή: Το θέμα της καθημερινής συμπεριφοράς των παιδιών καταυλισμού ή άλλων δομών φιλοξενίας και προσωρινής υποδοχής και της σχολικής διαρροής συνδέεται άμεσα με την έλλειψη ελέγχου και οργάνωσης από το οικογενειακό περιβάλλον και από το χώρο διαμονής των παιδιών. Σε αρκετές περιπτώσεις (π.χ. Ρομά) και οι γονείς έχουν και οι ίδιοι λάβει παραπλήσια εκπαίδευση από το αντίστοιχο περιβάλλον και διαιωνίζουν αυτή την αντίληψη. Προτείνεται η δημιουργία ομάδας (ψυχολόγος, παιδοψυχολόγος, εκπαιδευτικός και διαμεσολαβητής) η οποία θα αναλάβει σε μόνιμη βάση την υποστήριξη και εκπαίδευση των γονέων σε σχέση με τη καθημερινή συμπεριφορά (άσκηση βίας, ελλιπής οικογενειακός προγραμματισμός, απουσία τήρησης βασικών κανόνων διατροφής και υγιεινής, σημασία της ένταξης στην εκπαίδευση κλπ.). Αποτέλεσμα: Μείωση της παραβατικότητας, της ενδοοικογενειακής βίας και της σχολικής διαρροής.  Συμμετοχή των ευπαθών ομάδων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Α)Οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες έχει παρατηρηθεί ότι έχουν ευθεία επίδραση στη σχολική απόδοση και διαρροή του παιδικού πληθυσμού που εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία. Ως εκ τούτου προκύπτει η ανάγκη ενισχυτικής διδασκαλίας. Αυτή δεν αντιμετωπίζει μόνο τα όποια προβλήματα μαθησιακών δυσκολιών αλλά μέσω αυτής αντιμετωπίζονται και προβλήματα έλλειψης υποδομών απαραίτητων στην εκπαιδευτική διαδικασία (χώρος μελέτης, απουσία ηλεκτρικού ρεύματος, θέρμανσης κλπ.). Να σημειωθεί ότι οι μέχρι σήμερα δράσεις ενισχυτικής διδασκαλίας στηρίζονται στην εθελοντική συμμετοχή εκπαιδευτικών ή προγραμμάτων που πολλές φορές διακόπτονται λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και συνήθως η διάρκειά τους δεν ταυτίζεται με τη χρονική διάρκεια του σχολικού έτους. Σημαντικό πρόβλημα αποτελεί επίσης η αδυναμία πρόσβασης στους εκπαιδευτικούς χώρους, ομάδων παιδικού πληθυσμού Ρομά λόγω της δυσκολίας των ενηλίκων να παρακολουθήσουν το ωράριο έναρξης και λήξης του σχολικού προγράμματος για διάφορους λόγους (εργασία, απουσία μεταφορικού μέσου ή χρημάτων που θα εξασφάλιζαν τη μεταφορά, αδυναμία σίτισης σε περίπτωση ύπαρξης ολοήμερου σχολείου κλπ.). Προτείνεται η θεσμοθέτηση της ενισχυτικής διδασκαλίας σε σχολικά συγκροτήματα που φοιτά ο αντίστοιχος παιδικός πληθυσμός. Β)Σημαντικό πρόβλημα ειδικά για την κοινότητα των Ρομά αποτελεί η ύπαρξη μίας ηλικιακής κατηγορίας όπου αν και με βάση την εθνική νομοθεσία θεωρούνται ανήλικοι λόγω των ιδιαίτερων κοινωνικών τους αντιλήψεων αντιμετωπίζονται ως ενήλικες (τσιγγάνικοι γάμοι σε μικρή ηλικία, τεκνοποίηση ανηλίκων, κλπ.). Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα δεν είναι δυνατό να ενταχθεί στην αντίστοιχη εκπαιδευτική βαθμίδα. Όμως με βάση την καθιέρωση της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (νόμος 1566/30-9-1985) δεν είναι δυνατό να ενταχθούν σε καμία κατηγορία επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΟΑΕΔ, ΙΕΚ κλπ.) με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή στο διηνεκές η απόκτηση οποιασδήποτε πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων, αξιοποίησης των όποιων δεξιοτήτων τους ενώ απορρίπτονται και από προκηρύξεις προσλήψεων στο μέλλον ακόμα και σε εργασίες που δεν άπτονται των υπαρκτών γνώσεων τους (πχ εργάτες καθαριότητας). Με βάση τη νέα διάταξη για το ΕΕΕ υπάρχει κίνδυνος διακοπής και των κοινωνικών επιδομάτων αφού για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα δεν υπάρχει πρόβλεψη αντιμετώπισης του προβλήματος. Προτείνεται: α)Να εξεταστεί η δυνατότητα ανηλίκων 11-16 ετών να φοιτήσουν και να λάβουν απολυτήριο δημοτικού. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τμήμα ένταξης της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας ανά Καλλικρατικό δήμο ή ομάδα δήμων ή ανά περιφέρεια ανάλογα με τον αριθμό των ατόμων, εκτός φυσικά του Δημοτικού Σχολείου. β) Να εξεταστεί η δυνατότητα ανηλίκων 12-17 ετών να μπορούν να εγγραφούν και να φοιτήσουν σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ). Αποτελεί προϋπόθεση να προβλεφθεί παράλληλη προ-εκπαιδευτική διαδικασία στο ΣΔΕ ώστε να επιτευχθεί προσαρμογή στις απαιτήσεις φοίτησης του Γυμνασίου, δεδομένου ότι οι περισσότεροι αν και κάτοχοι απολυτηρίου δημοτικού έχουν φοιτήσει μόνο για ένα χρόνο συμμετέχοντας παράλληλα μετά από αίτησή τους στις απολυτήριες εξετάσεις. γ)Στην μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα από 18 έως 45 ετών παρουσιάζονται αντίστοιχα προβλήματα. Πρόκειται για άτομα που δεν έχουν φοιτήσει σε καμία βαθμίδα της εκπαίδευσης ή είναι λειτουργικά αναλφάβητοι παρά το ότι διαθέτουν απολυτήριο δημοτικού. Να εξεταστεί η δυνατότητα δημιουργίας σχολής τριετούς φοίτησης (σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας ή όμορων δήμων) για τις ηλικίες 18 - 45 όπου θα μπορούν να λάβουν βασικές γνώσης γραφής και ανάγνωσης με παράλληλη απόκτηση επαγγελματικής εξειδίκευσης σε τομείς αντίστοιχους των δεξιοτήτων τους. Αυτό προϋποθέτει αναγνωρισμένη πιστοποίηση (όπως γίνεται με τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ) στο τέλος της φοίτησης που θα προσμετριέται είτε στα μόρια των προκηρύξεων ΑΣΕΠ, είτε στην αγορά εργασίας. Αποτέλεσμα: Αντιμετώπιση του ελλείματος εκπαίδευσης με παράλληλη δυνατότητα επαγγελματικής εξειδίκευσης. Ε.ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ Η εξεύρεση εργασίας από άτομα που ανήκουν σε ειδικές ομάδες καθίσταται δυσχερής ή δισεπίλυτη, κάτι ο οποίο κινητοποιεί ένα φαύλο κύκλο που επηρεάζει καθοριστικά όλους τους τομείς της ζωής τους. Παράλληλα, η έλλειψη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθιστά αρκετά άτομα μη επιλέξιμα για θέσεις εργασίας. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η μακροχρόνια ανεργία και η δυσκολία επιβίωσης που αποτελεί από τα πιο σύνθετα κοινωνικά προβλήματα τα οποία επιδρούν στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον του ανέργου και φυσικά στον πυρήνα του κοινωνικού ιστού. Προτείνεται ως αντισταθμιστικό μέτρο η μοριοδότηση, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, για τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ ώστε να υπάρχει δυνατότητα επιλογής τους για τις συγκεκριμένες θέσεις. (Ρομά, αποφυλακισμένοι, πρώην χρήστες κλπ) Προτείνεται σε ότι αφορά την απασχόληση ένα ευρύτερο και ολοκληρωμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα με διαπολιτισμική προσέγγιση, το οποίο να συμπεριλαμβάνει προγράμματα ένταξης στην αγορά εργασίας και προγράμματα παροχής κινήτρων, σε συνδυασμό με επαγγελματική κατάρτιση, εξατομικευμένα μέτρα υποστήριξης και ενίσχυση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Επισημαίνεται η ανάγκη για τεχνική κατάρτιση ατόμων με βάση τις δεξιότητες τους αλλά και επαγγέλματα που τείνουν να εξαφανιστούν μέσα στα χρόνια. Η πιστοποίηση της κατάρτισης μπορεί να δίνεται ανεξάρτητα από τη βαθμίδα εκπαίδευσης που έχουν ολοκληρώσει (παρόμοια προγράμματα έχουν υλοποιηθεί σε άλλες χώρες της Ε.Ε., όπως η Ισπανία). Προτείνεται να δοθεί βαρύτητα σε ανέργους άνω των 55 με δυσκολία πρόσβασης στην εργασία λόγω ηλικίας, η οποία όμως δε συμπληρώνει και τα απαραίτητα χαρακτηριστικά συνταξιοδότησης. ΔΟΜΕΣ Κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία δομών σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης προκειμένου να μπορέσουν να αντιμετωπιστούν οι συνθήκες φτώχειας που υπάρχουν σε τμήματα του πληθυσμού και στελέχωσής τους από άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. 1)Παράδειγμα τα παντοπωλεία: που θα πρέπει να στελεχωθούν με προσλήψεις μέσω των δήμων (ΑΣΕΠ) από διάφορες ειδικότητες (κοιν. Λειτουργοί, διοικητικοί, εργάτες) με ειδική μοριοδότηση σε όσους ανήκουν στις ομάδες στόχου, είτε με την ετήσια ανανέωση σύμπραξης των δήμων με ΜΚΟ ή κοινωνικούς συνεταιρισμούς (με προτίμηση σε όσους είναι ένταξης) και με δικαίωμα από πλευράς των δήμων ανανέωσης κάθε χρόνο του εργατικού διοικητικού προσωπικού. Επίσης να προβλέπεται χρηματοδότηση στους δήμους προκειμένου να μπορούν ανάλογα με τον πληθυσμό των ευπαθών ομάδων κάθε περιοχής να αντιμετωπίσουν την προμήθεια βασικών ειδών διατροφής ώστε η κάλυψη του πληθυσμού να μην στηρίζεται μόνο στις δωρεές ιδιωτών ή επιχειρήσεων. 2) Κέντρα εκπαίδευσης χειροτεχνιών ή δημιουργίας κοινωνικών συνεταιρισμών σε τοπικό η περιφερειακό επίπεδο με την συγχρηματοδότηση εθνικών πόρων, ΕΚΤ και ευρωπαϊκών κονδυλίων. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Τελευταίες γενικές παρατηρήσεις :  Η δημιουργία εθνικής πλατφόρμας για τη συγκέντρωση καλών πρακτικών που εφαρμόζονται στους βασικούς άξονες για όλες τις ομάδες στόχου, στην οποία θα υπάρχει πρόσβαση από το προσωπικό που στελεχώνει αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων, οδηγός και ενίσχυση της υλοποίησης του έργου της κάθε υπηρεσίας.  Παράλληλα κρίνουμε αναγκαίο να γίνει διασύνδεση των καλών πρακτικών με το εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να επιτευχθεί η πρόληψη, ο σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός, η αρμονική κοινωνική συνύπαρξη, η αλληλεγγύη και συνεπώς η άρση των στερεοτύπων που ταλαιπωρούν τις ομάδες στόχου.  Καμπάνια ενημέρωσης της ευρύτερης κοινωνίας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα των ομάδων στόχου, ώστε να υπάρξει ευαισθητοποίηση για την άρση στερεοτύπων.  Να υπάρξει μέριμνα εμβολιαστικής κάλυψης και ενηλίκων των ομάδων στόχου πχ όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο