• Σχόλιο του χρήστη 'Μίκα Ιωαννίδου για την Ελληνική Αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Λόμπυ Γυναικών' | 30 Ιουλίου 2021, 10:40

    Σχετικά με την υπό διαβούλευση κείμενο του ΕΣΔΙΦ η Ελληνική Αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Λόμπυ Γυναικών θέλει να υποβάλει τις παρακάτω παρατηρήσεις και προτάσεις: Πιστεύουμε ότι η διαβούλευση θα έπρεπε να είναι περισσότερο τακτική. Διαπιστώνουμε τη μη εκπροσώπηση της Ελληνικής Αντιπροσωπείας του ΕΛΓ, που είναι η μεγαλύτερη Συνομοσπονδία Γυναικείων Οργανώσεων στη χώρα μας, στο Εθνικό Συμβούλιο Ισότητας. Σύμφωνα με την πρόσφατη εθνική νομοθεσία (ν.4604/19) αλλά και τη σύμβαση της Κωνσταντινούπολης (άρθρο 9) απαιτείται ουσιαστική διαβούλευση σε τακτική βάση με τις γυναικείες οργανώσεις που έχουν εθνική και ευρωπαϊκή εμπειρία. Αυτό θα βοηθήσει σημαντικά το έργο του Υπουργείου Εργασίας και της Γενικής Γραμματίας. Γενικές Παρατηρήσεις - Προτάσεις: Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο στο ΕΣΔΙΦ να γίνει συγκεκριμένη αναφορά των επιπτώσεων της κρίσης λόγω COVID19 στις γυναίκες και ιδίως στα ζητήματα της απασχόλησης, ανεργίας και έμφυλης βίας τα οποία έχουν επιδεινωθεί ιδιαίτερα. Είναι αναγκαία η σαφής αναφορά στην διασύνδεση και συχνή επικοινωνία του Υφυπουργείου και της Γενικής Γραμματείας για στήριξη και συνεργασία σε όλες τις ενέργειες του ΕΣΔΙΦ που αναφέρονται στις ενημερωτικές εκστρατείες και την πληροφόρηση με σαφή πρόβλεψη και προγραμματισμό και στήριξη στο ΕΣΔΙΦ. Θεωρούμε αναγκαία την σύνδεση και κοστολόγηση των δράσεων και των προτάσεων με σαφήνεια και προϋπολογισμό, ιδίως από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Ειδικότερα: Υπουργείο Δικαιοσύνης (σελ.42): Για το θέμα της Πορνείας και της άμεσης διασύνδεσης με το trafficking, για το οποίο η Ελληνική Αντιπροσωπεία του ΕΛΓ έχει διενεργήσει σειρά συνεδρίων και ενημερωτικών εκστρατειών με την παρουσία εκπροσώπων του Υφυπουργείου για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια, της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων και αρμοδίων φορέων, όπως το Εργαστήρι Αστεακής Εγκληματολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Ευρωπαϊκό και Εθνικό Κοινοβουλίου, καθώς και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Απαιτείται ενσωμάτωση και πρόβλεψη εκ μέρους της Γενικής Γραμματείας για μεταφράσεις, έκδοση φυλλαδίων και διενέργεια εθνικών και ευρωπαϊκών συνεδρίων. Ειδικότερα, απαιτείται να προωθηθεί νομοθετική πρωτοβουλία στο πλαίσιο της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του 1949 για την καταστολή της εμπορίας ανθρώπων και της εκμετάλλευσης της πορνείας τρίτων και του Ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 (2013/2103(INI)) για «Σεξουαλική εκμετάλλευση και πορνεία και ο αντίκτυπός τους στην ισότητα των φύλων». Ζητάμε η επικείμενη νομοθετική πρωτοβουλία να είναι στην κατεύθυνση των πολιτικών που θεσμοθέτησαν άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Σουηδία, η Γαλλία, Ισλανδία, η Νορβηγία, έχοντας ως γνώμονα ότι η πορνεία και η σεξουαλική εκμετάλλευση γυναικών και κοριτσιών αποτελούν μορφές βίας και συνιστούν εμπόδιο στην ουσιαστική ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών, όπως και την ουσιαστική στήριξη των εκδιδομένων προσώπων και την πάταξη του trafficking γυναικών και ανηλίκων. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη σας την επισήμανση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι υπάρχουν πολλές συνδέσεις μεταξύ της πορνείας και της εμπορίας ανθρώπων, το οποίο αναγνωρίζει ότι η πορνεία — τόσο σε παγκόσμιο όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο — τροφοδοτεί την εμπορία ευάλωτων γυναικών και ανήλικων κοριτσιών, ένα μεγάλο ποσοστό των οποίων είναι μεταξύ 13 και 25 ετών· και επισημαίνει ότι, όπως το αποδεικνύουν στοιχεία που επεξεργάστηκε η προπαρασκευαστική Επιτροπή, η πλειοψηφία των θυμάτων (62 %) προορίζονται για σεξουαλική εκμετάλλευση, με τις γυναίκες και τα ανήλικα κορίτσια να ανέρχονται σε 96 % των βεβαιωμένων και εικαζόμενων θυμάτων, ενώ το ποσοστό θυμάτων από χώρες εκτός ΕΕ έχει αυξηθεί κατά την τελευταία πενταετία και στη χώρα μας. Η παράταση του χρόνου παραγραφής όταν πρόκειται για σεξουαλική εκμετάλλευση και κακοποίηση ανηλίκων είναι αναγκαία όπως και η επιμήκυνση της έκτισης της ποινής σε όλα τα παρόμοια εγκλήματα. Οι βασικοί άξονες της επικείμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας θα πρέπει είναι οι εξής : 1.Καταπολέμηση της διακίνησης, συμπεριλαμβανομένου του Διαδικτύου και μέσω της ενισχυμένης προστασίας των θυμάτων, που συμμετέχουν σε δικαστικές διαδικασίες. 2. Αποποινικοποίηση των εκδιδόμενων προσώπων και την υποστήριξη εκείνων που θέλουν να απομακρυνθούν από την πορνεία μέσω ενός προγράμματος διεξόδου από την πορνεία, καθώς και την κοινωνική και επαγγελματική τους ένταξη. 3. Πρόληψη της πορνείας και την πρόσβαση σε αυτή, κυρίως για τις νέες και τους νέους. 4. Απαγόρευση αγοράς σεξουαλικών υπηρεσιών και την ευθύνη των πελατών της πορνείας. Σκοπός του νέου νομοθετικού πλαισίου θα πρέπει να είναι η προστασία των θυμάτων, η απαγόρευση της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και η αποφυγή οποιασδήποτε εισόδου στην πορνεία. Προτείνουμε : 1) Την ποινικοποίηση όλων των μορφών προαγωγής μαστροπείας. 2) Κατάργηση του αδικήματος προσέλκυσης πελατών, οι εκδιδόμενες είναι θύματα όχι παραβάτες. 3) Ευθύνη των πελατών : επιβολή προστίμου (1.500€) με προσαύξηση εφόσον πραγματοποιείται με υποτροπή. Τριετή φυλάκιση και πρόστιμο 45.000 € η πράξη προσέλκυσης αποδοχής ή απολαβής επαφών σεξουαλικής φύσης από ένα άτομο που ασκεί πορνεία, ακόμα και περιστασιακά, εφόσον το άτομο είναι ανήλικο ή ιδιαιτέρως ευάλωτο, εμφανώς ή σε γνώση του δράστη, εξαιτίας κάποιας ασθένειας, κάποιας αναπηρίας, κάποιου ιδιαίτερου προβλήματος ή σε κατάσταση εγκυμοσύνης ή είναι θύμα trafficking. Επισημαίνουμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θεωρεί ότι η αγορά σεξουαλικών υπηρεσιών από εκδιδόμενα άτομα κάτω των 21 ετών πρέπει να συνιστά εγκληματική πράξη, ενώ οι υπηρεσίες των εκδιδόμενων ατόμων δεν πρέπει να τιμωρούνται. Επίσης, οι κατ’ εξακολούθηση παραβάτες θα πρέπει πέραν της επιβολής του προστίμου, να παρακολουθούν ειδικά stage ώστε να αποκτήσουν κίνητρα αλλαγής σεξουαλικής συμπεριφοράς. 4) Προγράμματα πρόληψης και εκπαίδευσης που θα προωθούν την ισότητα των φύλων και σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, που ήδη έχουν εξαγγελθεί, αλλά πρέπει να διδάσκονται από εξειδικευμένους δασκάλους και καθηγητές από τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης με στόχο την αποτροπή της εμπορευματοποίησης του γυναικείου σώματος και όχι μόνο, εκστρατείες ευαισθητοποίησης των ανδρών χρηστών σεξουαλικών υπηρεσιών, όπως και δημιουργία ειδικών δομών . 5) Τη δημιουργία προγραμμάτων ΟΑΕΔ για επανένταξη και την εξεύρεση εργασίας των ατόμων που επιθυμούν να εξέλθουν από την πορνεία. 6) Ενημερωτικά προγράμματα σε συνεργασία με τις Πρεσβείες κρατών που υπάρχει τροφοδότηση και προώθηση γυναικών στην πορνεία μέσω παραπλανητικών αγγελιών και υποσχέσεων. 7) Θέσπιση τακτικών και εμπιστευτικών επισκέψεων παροχής συμβουλών και υγείας για τα εκδιδόμενα άτομα εκτός πορνείων· (Ψ. ΕΚ) 8) Άδεια παραμονής για αλλοδαπές εκδιδόμενες, που εγγυώνται την έξοδο τους από την πορνεία. Η συμμετοχή τους σε πρόγραμμα διεξόδου από την πορνεία, που θα παρέχει συγκεκριμένα δικαιώματα όπως:-Έκδοση προσωρινής άδειας παραμονής για αλλοδαπές, με δυνατότητα ανανέωσης της όσο διαρκεί το πρόγραμμα και στη συνέχεια δυνατότητα μετατροπής σε άδεια παραμονής άλλου σκοπού,-Χρηματοδοτική βοήθεια με στόχο την κοινωνική και επαγγελματική ένταξη (AFIS) για όσα εκδιδόμενα άτομα δεν μπορούν να επωφεληθούν από τα κοινωνικά ελάχιστα. 9) Δημιουργία ειδικού Ταμείου από το οποίο θα χρηματοδοτούνται προγράμματα οικονομικής, επαγγελματικής, ψυχολογικής, κοινωνικής στήριξης ατόμων που εξακριβωμένα επιθυμούν να εξέλθουν από την πορνεία. Το Ταμείο θα χρηματοδοτείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του κράτους. Επίσης, τα έσοδα από τα πρόστιμα των χρηστών σεξουαλικών υπηρεσιών θα πρέπει να πηγαίνουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στην ενίσχυση του Ταμείου, το οποίο θα συντάσσει ετήσιες εκθέσεις και θα δίνεται η δυνατότητα να συμμετέχει, ως παρατηρήτρια, εκπρόσωπος γυναικείων οργανώσεων. 10) Εκπαίδευση του δημόσιου τομέα – όλες οι υπηρεσίες που ασχολούνται με την πορνεία (π.χ. αστυνομία, οι υγειονομικές αρχές, οι δικαστές, οι φορολογικές αρχές) χρειάζονται εκπαίδευση για να αυξηθεί η συνειδητοποίηση των όρων διαβίωσης των προσώπων που δουλεύουν στην πορνεία και στο trafficking και οι επιπτώσεις του τραύματος. Ιδιαίτερη έμφαση θα θέλαμε να δώσουμε στο θέμα της παιδικής πορνείας, η οποία δεν μπορεί ποτέ να είναι εθελούσια, επειδή τα παιδιά δεν έχουν την ικανότητα «συναίνεσης» στην πορνεία· και θα πρέπει η χώρα μας να ακολουθήσει τη σύσταση της ΕΕ που προτρέπει τα κράτη μέλη να καταπολεμήσουν την παιδική πορνεία (κάτω των 18 ετών) όσο το δυνατόν πιο δραστήρια, δεδομένου ότι αποτελεί την πλέον ειδεχθή μορφή πορνείας· απαιτεί επειγόντως μια προσέγγιση μηδενικής ανοχής με βάση την πρόληψη, την προστασία των θυμάτων και τη δίωξη των πελατών· Σχετικά υπομνήματα και επιστολές σας έχουμε υποβάλει. Επισημαίνουμε ότι η ποινικοποίηση μιας συμπεριφοράς δεν θα έχει αποτέλεσμα από μόνη της, αλλά μόνον εφόσον συνοδεύεται με κοινωνική πολιτική για τις εκδιδόμενες και διαπαιδαγώγηση για τους νέους και τους πελάτες. Καταλήγουμε: Η πορνεία δεν είναι ανθρώπινο δικαίωμα, είναι μορφή βίας και σεξουαλικής εκμετάλλευσης των γυναικών. Η πορνεία δεν μπορεί να θεωρείται εργασία και επάγγελμα. Δεν μπορεί να υπάρχουν επιχειρήσεις πορνείας και πορνικών υπηρεσιών. Το κράτος δεν επιτρέπεται να εισπράττει φόρους από την πορνεία. Σχετικά με τις δράσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης και τις ενέργειες της επιτροπής που έχει συσταθεί ζητούμε : Να προσδιοριστεί ο όρος «γυναικοκτονία» ως : «έγκλημα μίσους που βασίζεται στο φύλο και συνδέεται με τα στερεότυπα του φύλου» ή «δολοφονία γυναικών από άνδρες επειδή είναι γυναίκες, ή που συνδέεται με τα στερεότυπα του φύλου. Ζητούμε να περιληφθεί στο ΕΣΔΙΦ πρόταση για τα εγκλήματα μαστροπείας και της εκμετάλλευσης πόρνης, καθώς με το νόμο 4619/11.10.19 αφαιρέθηκε ο ποινικός χαρακτήρας που προεβλέπετο. Συγκεκριμένα: α) στο άρθρο 349 του Π.Κ. περί μαστροπείας, αφαιρέθηκε η τρίτη περίπτωση του άρθρου που αφορούσε την προστασία των γυναικών και προέβλεπε «όποιος κατ’ επάγγελμα ή από κερδοσκοπία προάγει στην πορνεία γυναίκα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον 18 μηνών και με χρηματική ποινή¨, θέτοντας επιβαρυντική περίπτωση αν ¨η τέλεση της πράξης ή η συμμετοχή σε αυτή γίνεται από υπάλληλο κατά την άσκηση της υπηρεσίας του ή επωφελούμενο από την ιδιότητά του αυτή¨ και β) το άρθρο 350 του Π.Κ. με τίτλο «Εκμετάλλευση πόρνης», το οποίο όριζε «άντρας που συντηρείται ολικά ή εν μέρει από γυναίκα που ασκεί κατ' επάγγελμα την πορνεία και από την εκμετάλλευση των σχετικών ανήθικων κερδών της τιμωρείται με φυλάκιση έξι μηνών μέχρι τριών ετών, αν δεν υπάρχει περίπτωση να τιμωρηθεί για άλλη βαρύτερη αξιόποινη πράξη» καταργήθηκε ολοσχερώς. Η αφαίρεση των ως άνω διατάξεων στον ελληνικό Ποινικό Κώδικα μειώνει την προστασία των ευάλωτων αυτών γυναικών, αφού αφήνει ατιμώρητους τους προαγωγούς και τους εκμεταλλευτές τους και έρχεται βέβαια σε πλήρη αντίθεση με την Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης. Η κατάργηση της Σαρία στη χώρας μας θα πρέπει πλέον να υλοποιηθεί και να στηριχθεί μέσω των πολιτικών Ισότητας. Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (σελ.55): Παρατηρούμε ότι το ΥΠΑΤ δεν αναφέρεται διόλου σε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα των γυναικών της υπαίθρου σε τομείς που έχουμε ως χώρα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Επίσης, απουσιάζουν προτάσεις για στήριξη των αγροτουριστικών επιχειρήσεων καθώς και των γυναικείων συνεταιρισμών μέσω του Οργανισμού ΔΗΜΗΤΡΑ. Τέτοιες εκπαιδεύσεις την τετραετία 2004 – 2009 έδωσαν τεράστια ώθηση στην παραμονή, πρόοδο και συμμετοχή των γυναικών στον αγροτικό τομέα, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας. Ειδικότερες Δράσεις: Πιστεύουμε ότι πρέπει να περιληφθεί συγκεκριμένα η ενίσχυση της Γραμμής 15900 καθώς και γραμμών ορισμένων ΔΕΠΙΣ, αλλά και γραμμών γυναικείων οργανώσεων που αδυνατούν να συνεχίσουν να λειτουργούν μόνο εθελοντικά. Επίσης, η αύξηση των ξενώνων φιλοξενίας και των συμβουλευτικών κέντρων για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών, σε επίπεδο δήμων είναι αναγκαία να προωθηθεί μέσω του ΕΣΔΙΦ. Στα ζητήματα της Έμφυλης Βίας και της καταπολέμησης της Σεξουαλικής Βίας έχουμε κηρύξει εκστρατεία ενημέρωσης στην οποία έχετε κληθεί και μετάσχει και η οποία παρακαλούμε να περιληφθεί και στο ΕΣΔΙΦ ώστε να στηριχτεί και στο μέλλον μέσω ΕΣΠΑ. Παρακαλούμε στα πλαίσια της ανάγκης στήριξης των δικτύων των εθελοντικών γυναικείων οργανώσεων να προβλεφθεί μέσω ΕΣΠΑ ή άλλου χρηματοδοτικού εργαλείου μικρή χρηματοδότηση για χορήγηση στοιχειώδους εξοπλισμού και τουλάχιστον ενός ατόμου για γραμματειακή υποστήριξη, όπως είχε συμβεί στο παρελθόν, μέσω Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. Ο τελικός έλεγχος θα ανήκει στο Υφυπουργείο για τη Δημογραφική Πολιτική και την Οικογένεια. Τέλος, θεωρούμε αναγκαία και συμφωνούμε με τη θέσπιση βραβείων Ισότητας, όχι μόνο προς τις επιχειρήσεις, αλλά και των δικτύων των Γυναικείων Οργανώσεων, οι οποίες αφιλοκερδώς προσφέρουν σημαντικότατο έργο στήριξης της Πολιτείας στις πολιτικές Ισότητας, με ανιδιοτέλεια. Για την Ελληνική Αντιπροσωπεία του ΕΛΓ Μίκα Ιωαννίδου Επικεφαλής της Ελληνικής Αντιπροσωπείας του ΕΛΓ Μέλη: Μαίρη Λατσού, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελληνίδων Νομικών Αγλαΐα Ρομπόκου, Εκπρόσωπος του Λυκείου Ελληνίδων