• Σχόλιο του χρήστη 'Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας' | 2 Αυγούστου 2021, 22:03

    Δράση 4.2.3: Συνεργασία με άλλα Υπουργεία (σελ. 80-81) Προτάσεις για την πρόληψη και αντιμετώπισης της σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης Η ιστοσελίδα https://metoogreece.gr/ (ή άλλη) χρειάζεται να περιλαμβάνει επιπλέον: - όλες τις αρμόδιες διοικητικές και δικαστικές αρχές και τα στοιχεία επικοινωνίας τους, καθώς και πληροφορίες για την επιλεξιμότητα των καταγγελιών που δέχεται κάθε Αρχή, ώστε να είναι διαθέσιμες και εύκολα προσβάσιμες - φόρμα για ανώνυμες καταγγελίες σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης: να μεταβιβάζονται στο πλαίσιο στο οποίο συνέβησαν προκειμένου να λαμβάνει γνώση και κατάλληλα μέτρα πρόληψης και επιτήρησης (όταν δεν κατονομάζεται δράστης, επομένως δεν μπορούν να επιβληθούν κυρώσεις). Σε περίπτωση αυτεπάγγελτα διωκόμενων αδικημάτων σε οργανωμένο πλαίσιο (εκπαιδευτικό, αθλητικό, σωφρονιστικό, προνοιακό θρησκευτικό, κλπ.) να μεταβιβάζονται στη Δικαιοσύνη, η οποία να οφείλει να προβεί σε διερεύνηση - φόρμα για επώνυμες καταγγελίες σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης: να μεταβιβάζονται: α) στο πλαίσιο στο οποίο συνέβησαν, β) στον επαγγελματικό σύλλογο του καταγγελόμενου ατόμου (εφόσον μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις) και γ) στη Δικαιοσύνη όταν πρόκειται για αυτεπάγγελτα διωκόμενα εγκλήματα. Συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης ώστε να ενσωματωθούν στο Ελληνικό Δίκαιο τα ακόλουθα άρθρα της Σύμβασης της Κων/πολης (Ν.4531/2018) που αφορούν στην σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση: Άρθρο 40- Σεξουαλική παρενόχληση: Να εισαχθεί στον Π.Κ. αυτούσιο ή να περιληφθεί στο Άρ. 337 Π.Κ. Άρθρο 36- Σεξουαλική βία συμπεριλαμβανομένου του βιασμού: ιδανικά, θα θέλαμε να εισαχθεί ως νέο άρθρο στον Π.Κ. για σεξουαλική βία. Εναλλακτικά, να διαμοιραστούν στα ήδη υπάρχοντα άρθρα του ΠΚ όλες οι, χωρίς συναίνεση, εκ προθέσεως συμπεριφορές σεξουαλικής βίας που περιλαμβάνει. Άρθρο 46-Επιβαρυντικές περιστάσεις: Να εισαχθούν στον Π.Κ. όλες οι αναφερόμενες επιβαρυντικές περιστάσεις (α-θ). Επιπλέον, προτείνεται συνδυασμός των σημείων α, β, γ και θ ώστε η επαναλαμβανόμενη σεξουαλική κακοποίηση (όχι μόνο του ίδιου αλλά και διαφορετικών ατόμων) να θεωρείται επιβαρυντική περίσταση του αδικήματος. Με δεδομένο το πολύ μικρό χρονικό διάστημα παραγραφής του ισχύοντος νομικού πλαισίου μας και έως ότου αυτό τροποποιηθεί, να εισαχθεί τροποποίηση που θα παρέχει στο δικαστικό σύστημα τη δυνατότητα α) να συσχετίζει διαφορετικές υποθέσεις να ακόμα και όταν τα καταγγελλόμενα αδικήματα έχουν παραγραφεί και β) να εκκινεί αυτεπάγγελτα έρευνα με στόχο την αποτροπή μελλοντικών αδικημάτων, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου το καταγγελλόμενο άτομο εξακολουθεί να εργάζεται σε μεικτά πλαίσια, αποκτώντας, έτσι, πρόσβαση σε πληθυσμούς ευάλωτους σε κατάχρηση εξουσίας Άρθρο 54 – Έρευνες και αποδεικτικά στοιχεία: να εισαχθεί στους Κώδικες Ποινικής και Πολιτικής Δικονομίας αλλά και σε όλους τους Κανονισμούς, Κώδικες Δεοντολογίας κλπ, του παρόντος νόμου η πρόβλεψη του συγκεκριμένου άρθρου, ότι «τα αποδεικτικά στοιχεία που αναφέρονται στο σεξουαλικό ιστορικό και τη συμπεριφορά του θύματος επιτρέπονται μόνον οσάκις παρίστανται ως σχετικά και αναγκαία" Άρθρο 58 – Παραγραφή: προτείνεται η κατάργηση της προθεσμίας παραγραφής για τα σεξουαλικά εγκλήματα κακουργηματικής φύσης, ανεξάρτητα από την ανηλικότητα ή μη του θύματος, προκειμένου να μπορούν να διωχθούν ποινικά οποτεδήποτε είναι έτοιμα τα θύματα να τα καταγγείλουν. Για τα πλημμελήματα, μεγάλη επιμήκυνση του χρονικού διαστήματος για την υποβολή έγκλησης. Άρθρο 55 – Κατ’ έγκληση και αυτεπάγγελτη διαδικασία: κατ’ εφαρμογή του άρθρου 55 της Σύμβασης της Κων/πολης, που ζητάει να διασφαλιστεί ότι οι έρευνες ή η δίωξη των σεξουαλικών αδικημάτων δεν στηρίζονται εξ ολοκλήρου στην αναφορά ή την έγκληση που υπέβαλε το θύμα, χρειάζεται να διαγραφεί από το άρθρο 344 Π.Κ. η φράση «Στις περιπτώσεις των άρθρων 336 και 343 στοιχείο γ΄ η ποινική δίωξη ασκείται αυτεπαγγέλτως, αλλά αν ο παθών δηλώσει ότι δεν επιθυμεί την ποινική δίωξη, ο εισαγγελέας μπορεί να απόσχει οριστικά από την ποινική δίωξη ή, αν αυτή έχει ασκηθεί, να εισαγάγει την υπόθεση στο αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο, το οποίο μπορεί να παύσει οριστικά την ποινική δίωξη»: η συγκεκριμένη πρόβλεψη επιτρέπει ή ακόμα και προτρέπει τους δράστες να πειθαναγκάσουν ή να τρομοκρατήσουν τα θύματά τους, ώστε να τα αναγκάσουν να ζητήσουν να παύσει η αυτεπάγγελτη δίωξη για βιασμό (336 Π.Κ.) ή για κατάχρηση σε γενετήσια πράξη η οποία διαπράχθηκε από εργαζόμενο/-η σε «φυλακές ή άλλα κρατητήρια, σε αστυνομικές υπηρεσίες, σε σχολές, παιδαγωγικά ιδρύματα, νοσοκομεία, κλινικές ή κάθε είδους θεραπευτικά καταστήματα ή σε άλλα ιδρύματα προορισμένα να περιθάλπουν πρόσωπα που έχουν ανάγκη από βοήθεια αν, με κατάχρηση της θέσης τους, υποχρεώσουν σε γενετήσια πράξη πρόσωπο που έχει εισαχθεί σε αυτά τα ιδρύματα» (Π.Κ. 343, γ). Άρθρα 27, 21 και 9 - Αναφορά, Παροχή συνδρομής σε ατομικές /συλλογικές καταγγελίες και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και Κοινωνία των Πολιτών): η ενσωμάτωση στο Εθνικό Δίκαιο θα διευκόλυνε την αναφορά όχι μόνο από θύματα, μάρτυρες και Οργανώσεις άλλα και από κάθε άτομο που ενημερώθηκε με οποιοδήποτε τρόπο για άσκηση βίας και παρενόχλησης. Επιπλέον, προτείνεται η δημιουργία Μητρώου Δραστών σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης, με εγγραφή σε αυτό από την υποβολή καταγγελίας. Αυτό κρίνεται απαραίτητο, με δεδομένο τον αργό ρυθμό απονομής δικαιοσύνης, προκειμένου να αποκλείονται οι φερόμενοι ως δράστες από θέσεις εργασίας που τους παρέχουν πρόσβαση σε ευάλωτο πληθυσμό, πχ. παιδιά) Σε συνεργασία με το Υπ. Υγείας: Για την εφαρμογή του Άρθρου 25 (Παροχή υποστήριξης σε θύματα σεξουαλικής βίας) της Σύμβασης της Κων/πολης απαιτείται να προβλεφθεί προϋπολογισμός για την δημιουργία και λειτουργία εξειδικευμένων Κέντρων υποστήριξης σε θύματα σεξουαλικής βίας με 24ωρη λειτουργία, η οποία θα είναι πλήρως αποσυνδεδεμένη από την καταγγελία για την έναρξη ποινικής διαδικασίας, όπου θα παρέχεται άμεση ιατροδικαστική εξέταση, συλλογή και διατήρηση αποδεικτικών στοιχείων, περίθαλψη και εξειδικευμένη ψυχολογική στήριξη για τη διαχείριση ψυχικού τραύματος. Σε συνεργασία με όλα τα Υπουργεία: να σχεδιαστούν και να τεθούν σε εφαρμογή Κώδικες Δεοντολογίας, Κανονισμοί που θα περιλαμβάνουν πειθαρχικές διαδικασίες και μέτρα αλλά και μέτρα προστασίας των ατόμων που καταγγέλλουν και, οπωσδήποτε, απλή και ευέλικτη διαδικασία για επώνυμες και ανώνυμες καταγγελίες (σε διάφορα ιεραρχικά επίπεδα) : τα παραπάνω να υποχρεούνται να τα εφαρμόζουν ΚΑΙ όλοι/-ες οι εποπτευόμενοι/-ες φορείς/δομές κάθε Υπουργείου καθώς και οι επιχορηγούμενοι φορείς. Ειδικά όταν πρόκειται για μεικτά πλαίσια, όπου εργαζόμενοι/-ες παρέχουν υπηρεσίες σε ενήλικα ή ανήλικα άτομα, προτείνεται να δημιουργηθεί KAI πολιτική υποχρεωτικής αναφοράς (Whistleblowing policy). Συνεργασία με όλες τις Αρχές και επαγγελματικούς Συλλόγους, Ομοσπονδίες, κλπ. που εκδίδουν και ανακαλούν άδειες άσκησης επαγγέλματος, προκειμένου να δημιουργηθεί διαδικασία, απλή και ευέλικτη, για την καταγγελία σεξουαλικής βίας και/ή παρενόχλησης που διαπράχθηκε από μέλος τους.