• Αδιαμφισβήτητα θετική αξιολογείται η διεύρυνση του χρόνου της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας καθώς και η προωθούμενη πρόβλεψη / διευκρίνιση πως, σε περίπτωση υιοθεσίας, αφετηρία «ένταξης του παιδιού στην οικογένεια» και συνεπώς άσκησης του δικαιώματος επί της παροχής, είναι η «ημερομηνία φυσικής παράδοσης, για φροντίδα και ανατροφή με σκοπό την υιοθεσία [….] όπως αποδεικνύεται από σχετικό έγγραφο της αρμόδιας κοινωνικής υπηρεσίας, ή από τον φυσικό γονέα ή τους φυσικούς γονείς του παιδιού ακόμη και πριν την έκδοση της δικαστικής απόφασης υιοθεσίας», λαμβανομένου υπόψη ότι η άδεια αυτή λογίζεται ως απαραίτητη για την ενθάρρυνση και υποστήριξη της συμβολής των θετών γονέων στις άμεσες ανάγκες προσαρμογής ενόψει της ένταξης ενός παιδιού στην οικογένεια, περίοδος που συνδέεται με διευρυμένες απαιτήσεις και με υψηλό συνήθως κόστος για τον οικογενειακό προϋπολογισμό, παράλληλα με την ανάγκη στάθμισης και προστασίας του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού που τοποθετείται στην οικογένεια. Εντούτοις, για τους ίδιους, παραπάνω λόγους, υπενθυμίζουμε και φρονούμε ότι η πολιτεία οφείλει, ταυτόχρονα με τους γονείς που υιοθετούν, να καλύπτει ισότιμα και τις ανάγκες των γονέων που αναδέχονται τέκνο έως 8 ετών, και είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Αναδόχων Γονέων (πλην των όσων περιλαμβάνονται στο ειδικό μητρώο επαγγελματιών αναδόχων), από τη στιγμή της τοποθέτησής του με οποιονδήποτε τρόπο στο οικογενειακό περιβάλλον, προβαίνοντας σε περαιτέρω νομοτεχνική βελτίωση στο άρθρο 142 του ν.3655/2008 (με την προσθήκη της κατηγορίας αυτής). Η προσθήκη αυτή εκτιμούμε ότι βρίσκεται σε σύμπλευση και με το ‘πνεύμα’ του οικείου ρυθμιστικού πλαισίου για την προώθηση των θεσμών της αναδοχής και της υιοθεσίας (ν.4538/2018, Φ.Ε.Κ. 185 Α’), όπου, μεταξύ άλλων, έχει ρητά προβλέψει την πρόσβαση των περιπτώσεων αυτών, τουλάχιστον στο επίπεδο των γονικών αδειών, αφού «οι ανάδοχοι γονείς δικαιούνται τις ίδιες άδειες, που αφορούν στη φροντίδα και την ανατροφή του ανηλίκου, με τους φυσικούς γονείς […]» (άρθρο 12, παρ.3). Περαιτέρω, σύμφωνα με την αποτύπωση των αριθμητικών δεδομένων του Π.Σ. www.anynet.gr και δη τα στοιχεία του Εθνικού Μητρώου Ανηλίκων που φιλοξενούνται σε μονάδες παιδικής προστασίας και φροντίδας, προκύπτει ότι για το Β’ τρίμηνο του 2022, οι ανήλικοι με ΑΣΟΑ για υιοθεσία ανέρχονται σε 111 άτομα, ενώ για αναδοχή σε 576 πλέον 24 παιδιά, για τα οποία προτείνεται η συγγενική αναδοχή με βάση τις εξατομικευμένες ανάγκες και το βέλτιστο συμφέρον τους. Το εύρος των στοιχείων αυτών εκτιμούμε ότι είναι επαρκές για να καταστήσει μόνο «φαινομενικά φιλική» την πρόβλεψη του παρόντος άρθρου, εφόσον η πρόσβαση στην προστατευτική ειδική παροχή προστασίας μητρότητας συνεχίσει να αφήνει εκτός του πεδίου εφαρμογής τις μητέρες των τέκνων που προτείνονται για αναδοχή. Τέλος, προτείνονται τροποποιήσεις και ως προς την σχέση εργασίας που διατυπώνεται («[….] που είναι ασφαλισμένη του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, και εργάζεται με σχέση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου»), με την προσθήκη «ή οποιαδήποτε άλλη σχέση εξαρτημένης εργασίας, συμπεριλαμβανομένης εκείνης που αμείβεται με εργόσημο», προς τον σκοπό της προστασίας της γονεϊκότητας και των εν γένει εργαζόμενων φυσικών, θετών ή αναδόχων μητέρων κ.α. που έχουν οικογενειακές υποχρεώσεις (και των πατέρων, εφόσον το δικαίωμα μεταβιβάζεται, με ανάλογη προσαρμογή της παραγράφου 2 του οικείου άρθρου) και παρέχουν εξαρτημένη εργασία με το εν θέματι ασφαλιστικό καθεστώς.