Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Μάτσας' | 6 Οκτωβρίου 2012, 17:45

    Γενικά σχόλια: 1. Ο νεοϊδρυόμενος Οργανισμός, όπως περιγράφεται, αναμένεται να έχει ως σταθερές πηγές εσόδων, κυρίως τα εξής: • Έσοδα από διαπιστεύσεις • Έσοδα από διακριβώσεις • Έσοδα από πωλήσεις προτύπων και υπηρεσίες τυποποίησης Αντίστοιχα τα ανελαστικά έξοδά του θα προέρχονται κυρίως από: • Συνδρομές σε ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα τυποποίησης, μετρολογίας και διαπίστευσης • Συντήρηση εξοπλισμού (κυρίως μετρολογικού) • Συντήρηση εγκαταστάσεων • Μισθοδοσία προσωπικού • Λειτουργικά έξοδα Αν, με σημερινά στοιχεία καταβληθεί προσπάθεια να καταστρωθεί ένα ισοζύγιο, θα διαπιστωθεί ότι τα έξοδα είναι πολλαπλάσια των εσόδων. Ακόμη δε και η μείωση στο ήμισυ της μισθοδοσίας δεν θα μπορούσε να ισοσκελίσει έναν πιθανό οικονομικό απολογισμό. Με βάση τα ανωτέρω πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να ανατεθούν στον νέο Οργανισμό, δραστηριότητες του Κράτους, οι οποίες αφενός μεν να είναι εντός των ορίων των τεχνικών δυνατοτήτων του οργανισμού και αφετέρου να είναι κερδοφόρες. Ως τέτοιες θα μπορούσαν να είναι η Εποπτεία της Αγοράς, η τήρηση διαφόρων Μητρώων (π.χ. ανελκυστήρων, δοχείων μεταφοράς επικινδύνων αγαθών, πιστοποιημένων προσώπων διαφόρων επαγγελματικών κλάδων) και η Μετρολογία όπως αυτή ασκείται σήμερα από τη Δ/νση Μετρολογίας της ΓΓ Εμπορίου (η τήρηση μητρώου διακριβωμένων εμπορικών συσκευών-μετρητές καυσίμου, ζυγαριές- και ο συντονισμός και εποπτεία των ελέγχων αυτών, από διαπιστευμένους φορείς). 2. Το παρατιθέμενο χρονοδιάγραμμα έχει συνοπτικά ως εξής: α) Έναρξη ισχύος του Νόμου (π.χ.1-1-2013) -Κατάργηση ΕΙΜ -Λύση και έναρξη εκκαθάρισης ΕΛΟΤ-ΕΣΥΔ -Ορισμός προσωρινού ΔΣ β) Εντός ενός μηνός από τη δημοσίευση του νόμου: Ορισμός εκκαθαριστών γ) Εντός 2 μηνών από την έναρξη ισχύος του Νόμου: έκδοση ΚΥΑ, κατόπιν εισηγήσεως του ΔΣ, με τους Κανονισμούς του Οργανισμού δ) Μέχρι 30-6-2013 (ήτοι εντός 5μήνου από τον ορισμό εκκαθαριστή): Ολοκλήρωση της λύσης και εκκαθάρισης ΕΛΟΤ-ΕΣΥΔ ε) Εντός μηνός από την περάτωση της εκκαθάρισης (ήτοι μέχρι 30-7-2013): Συγκρότηση 3μελούς επιτροπής από υπαλλήλους του ΕΛΟΤ-ΕΣΥΔ για απογραφή στ) Ένα μήνα μετά τη ανάληψη καθηκόντων του ΔΣ του νέου Οργανισμού: Συγκρότηση 3μελούς επιτροπής από υπαλλήλους του ΕΙΜ για απογραφή Αν κάποιος εμβαθύνει στο χρονοδιάγραμμα θα διαπιστώσει ότι Το αργότερο μέχρι την έναρξη ισχύος του Νόμου (1-1-2013) ορίζεται η προσωρινή Διοίκηση (ΔΣ, Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος. Μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2013 θα έχει γίνει ο • ορισμός εκκαθαριστών ΕΣΥΔ-ΕΛΟΤ • ορισμός 3μελούς επιτροπής για απογραφή ΕΙΜ Μέχρι τέλος Φεβρουαρίου 2013, το ΔΣ θα έχει καταστρώσει όλους τους απαιτούμενους κανονισμούς και οι αρμόδιοι Υπουργοί θα τους έχουν εγκρίνει. Μέχρι τέλος Ιουνίου 2013 θα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση ΕΛΟΤ-ΕΣΥΔ. Αλήθεια ποια είναι η έννοια «τη ολοκλήρωσης» της εκκαθάρισης?) Μέχρι τέλος Ιουλίου 2013 θα έχει γίνει ο ορισμός 3μελούς επιτροπής για απογραφή ΕΛΟΤ-ΕΣΥΔ. Σχόλια επί του χρονοδιαγράμματος: α) Παρατηρείται λοιπόν πρώτα να ολοκληρώνεται η εκκαθάριση και στη συνέχεια να διενεργείται απογραφή κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων του ΕΣΥΔ και του ΕΛΟΤ. Αλήθεια πως θα γίνει η εκκαθάριση εάν δεν υπάρχει απογραφή? β) Πρέπει να επανεξετασθούν οι χρονικές διάρκειες των βημάτων διότι θεωρούνται ιδιαίτερα αισιόδοξες και μάλλον ανέφικτες. Επίσης πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τα θέματα λειτουργίας των υπηρεσιών που παρέχουν οι υπό συγχώνευση οργανισμοί, κατά το διάστημα που θα ξεκινήσει η ισχύς του Νόμου μέχρι την ουσιαστική λειτουργία του νέου Οργανισμού. Όλα τα ανωτέρω μπορούν να αποφευχθούν εάν αντί της λύσεως κατάργηση ΕΙΜ και λύση και εκκαθάριση ΕΛΟΤ-ΕΣΥΔ(προφανώς σύμφωνα με το κεφάλαιο 6 του Ν.2190/1920) επιλεγεί η λύση "συγχώνευση δι' απορροφήσεως", σύμφωνα με τις προβλέψεις του κεφαλαίου 11 του Ν.2190/1920.Προτείνεται δε, η συγχώνευση των ΕΛΟΤ και ΕΙΜ στον ΕΣΥΔ, ο οποίος είναι νεότερος οργανισμός και με λιγότερα οικονομικά προβλήματα. Ειδικά σχόλια: 1)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 1, εδάφιο 1: α)Η επωνυμία του υπό ίδρυση οργανισμού δεν περιέχει τον επιθετικό προσδιορισμό «Εθνικός» ή «Ελληνικός» η «της Ελλάδος», με αποτέλεσμα να μην προκύπτει ο εθνικός χαρακτήρας του, η εκ των ευρωπαϊκών κανόνων πηγάζουσα, εθνική μοναδικότητά του και εν τέλει η ταυτότητά του. β)Επίσης η επωνυμία του δεν παρέχει στον Οργανισμό αναπτυξιακές δυνατότητες, αφού αποκλείει οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που θα μπορούσε να του αναθέσει το Κράτος, π.χ. Εποπτεία της Αγοράς, σύμφωνα με τον Κανονισμό 765/2008, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Επιπλέον σύμφωνα με τον 765/2008, ο χαρακτήρας της υπηρεσίας διαπίστευσης στον υποχρεωτικό τομέα έχει το χαρακτήρα «Αρχής», ενώ και τα πρότυπα που παράγονται από τη δραστηριότητα τυποποίησης με εθνικές ή ευρωπαϊκές κανονιστικές διατάξεις μετατρέπονται σε υποχρεωτικής εφαρμογής τυποποιητικά κείμενα. Επομένως θα μπορούσε στην επωνυμία του Οργανισμού να μπεί η λέξη «Αρχή» .Για τους παραπάνω λόγους προτείνεται η επωνυμία του Οργανισμού να είναι «Αρχή Ποιότητας της Ελλάδος» ή «Ελληνική Αρχή Ποιότητας» και ακρωνύμιο «ΕΛ.Α.Π.» και στην Αγγλική «Hellenic Quality Authority» και ακρωνύμιο «HEQA». γ) Πρέπει να διασφαλισθεί ότι το ν.π.ι.δ. που θα ιδρυθεί θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις του άρθρου 8 του Κανονισμού 765/2008 της ΕΕ και ιδιαίτερα σε ότι αφορά τα σημεία 2 και 11 αυτού του άρθρου. δ) Ποια η έννοια του ν.π.ι.δ.? Μπορεί δηλαδή να είναι και Α.Ε. του Δημοσίου? Νομίζω ότι πρέπει να προσδιορισθεί επακριβώς το πλαίσιο υπό το οποίο συστήνεται ο Οργανισμός αυτός. 2) Σχόλια, Αρθρο 6 παρ. 1, εδάφιο 2: α)Η θεσμοθέτηση ως διεύθυνσης της αποκεντρωμένης μονάδας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, δημιουργεί πιθανές δεσμεύσεις κατά την σύνταξη του Κανονισμού Λειτουργίας αλλά και την οργάνωση και διοικητική διάρθρωση των υπηρεσιών του Οργανισμού. Προτείνεται η έκφραση «…..αποκεντρωμένη μονάδα, ως υποκατάστημα, με έδρα τη Θεσσαλονίκη….», ώστε να μπορούν να διευκολύνονται και οι συναλλαγές του Οργανισμού στη Βόρειο Ελλάδα. β)Επίσης, για τη μείωση των υπηρεσιών του Δημοσίου που ασχολούνται με παρεμφερή θέματα, προτείνεται η ενσωμάτωση και της Δνσης Μετρολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων. Αυτό είναι θεσμικά εφικτό, και μπορεί να συνδυασθεί με υπηρεσίες τυποποίησης, μετρολογίας και διαπίστευσης φορέων ελέγχου. 3)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 3, εδάφιο α): Οι διατάξεις του Κανονισμού 765/2008 ορίζουν ότι ο φορέας Διαπίστευσης άρα, κατ’ επέκταση, και ο νεότευκτος Οργανισμός πρέπει, ουσιαστικά, κατόπιν διαξιολόγησης (peer evaluation-βλέπε άρθρο 10 του Καν. 765/2008) να είναι μέλος των συμφωνιών Αμοιβαίας Αναγνώρισης της Ευρωπαϊκής Συνεργασίας για τη Διαπίστευση(ΕΑ-βλέπε άρθρα 10 και 14 του Καν. 765/2008). Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή αξιολόγηση ενός φορέα διαπίστευσης ώστε να περιληφθεί στις Συμφωνίες Αμοιβαίας Αναγνώρισης της ΕΑ, είναι η συμμόρφωση του Οργανισμού προς τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17011 «Αξιολόγηση της συμμόρφωσης- Γενικές απαιτήσεις για φορείς διαπίστευσης που αξιολογούν φορείς αξιολόγησης της συμμόρφωσης» και της κατευθυντήριας οδηγίας ΕΑ -2/02 «Πολιτική και διαδικασίες της ΕΑ για τις Συμφωνίες Αμοιβαίας Αναγνώρισης». 4)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 3, εδάφιο β), τελευταία πρόταση: Σύμφωνα με το άρθρο 19 ο ΕΛΟΤ θα διαθέτει μετοχές της ΕΒΕΤΑΜ, ισόποσες των εισφερόμενων κλάδων πιστοποίησης και εργαστηρίων. Εάν οι μετοχές αυτές περιέλθουν στον νέο Οργανισμό, ο οποίος θα παρέχει και υπηρεσίες διαπίστευσης προς την ΕΒΕΤΑΜ, θα υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων και θα αναπτυχθεί ενδεχομένως αθέμιτος ανταγωνισμός με τα άλλα, ανταγωνιστικά της ΕΒΕΤΑΜ, εργαστήρια, που θα οδηγήσει σε μη συμμόρφωση των υπηρεσιών διαπίστευσης προς τις απαιτήσεις των προτύπων λειτουργίας των φορέων διαπίστευσης (ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17011) αλλά και της ευρωπαϊκής συνεργασίας για τη Διαπίστευση(ΕΑ).Μια λύση θα μπορούσε να είναι η διάθεση των μετοχών του ΕΛΟΤ στο Δημόσιο με ισόποση καταβολή της αξίας των μετοχών, ώστε να καλυφθούν και οι οικονομικές υποχρεώσεις του ΕΛΟΤ. 5)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 3, εδάφιο δ): Με τα σημερινά δεδομένα και έχοντας γνώση της κατάστασης των οφειλών του ΕΛΟΤ έναντι προμηθευτών του και των απαιτήσεων διαφόρων προσώπων από αυτόν, εκτιμάται ότι εντός 6μήνου δεν είναι εφικτή η εκκαθάρισή της εν λόγω ΑΕ, ήτοι μέχρι 30-6-2013. 6)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 3, εδάφιο ε): Δεν περιγράφονται οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των δύο προσώπων που αποσπώνται στις υπό λύση και εκκαθάριση εταιρείες. 7)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 4: Προτείνεται Ι. να ληφθεί μέριμνα για το τυχόν πλεονάζον προσωπικό μετά τη συγχώνευση των τριών φορέων, ώστε οι γνώσεις και δεξιότητές τους να αξιοποιηθούν δια μετατάξεως σε Υπηρεσίες του Δημοσίου και του Ευρύτερου Δημοσίου Τομέα. ΙΙ.να περιληφθεί διάταξη για το αποσπασμένο προσωπικό, ως εξής: "γ) Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του καταργούμενου φορέα(ΕΙΜ) και των ανωνύμων εταιρειών που λύονται και τίθενται σε εκκαθάριση (ΕΣΥΔ και ΕΛΟΤ) που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου είναι αποσπασμένο ή έχει διατεθεί σε Υπηρεσίες του Δημοσίου, ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, εξακολουθεί να απασχολείται σε αυτές, θεωρούμενο στο εξής προσωπικό αυτών, στις οποίες και μεταφέρεται αυτοδικαίως με την ίδια σχέση εργασίας. Για την κατά τα ως άνω μεταφορά του προσωπικού εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη του προϊσταμένου των Υπηρεσιών αυτών Υπουργών, η οποία δημοσιεύεται σε περίληψη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως." 8)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 5: Δεν δύνεται η δυνατότητα στον νέο Οργανισμό να του ανατεθούν πρόσθετες ή καινοτόμες δραστηριότητες από το Κράτος, οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν πηγή εσόδων για τον Οργανισμό. Ως τέτοια θα μπορούσε να είναι η λειτουργία της Εποπτείας της Αγοράς, η τήρηση μητρώων πιστοποιημένων φυσικών ή νομικών προσώπων κλπ. Με βάση αυτά προτείνεται να προστεθεί η παρακάτω πρόταση: «Στον συνιστώμενο Οργανισμό δύναται να ανατίθενται από το Κράτος και άλλες υπηρεσίες που άπτονται της ποιότητας, χωρίς να διασαλεύεται, ο χαρακτήρας, η μορφή και τα χαρακτηριστικά του Οργανισμού.» 9)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 5: «……καθώς και σε εκείνες που αφορούν στη λειτουργία τους.» Η δευτερεύουσα αυτή πρόταση δεν συνδέεται με την υπόλοιπη. Πρέπει να γίνει ανασύνταξη. Μήπως εννοεί ότι σε ότι αφορά π.χ. τη λειτουργία της Διαπίστευσης, θα υφίστανται το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης κλπ, όπως περιγράφεται στο Ν.3066/2001? 10)Σχόλιο, Αρθρο 6 παρ. 7: Το όργανο το οποίο δια των αποφάσεών του δεσμεύει τον Οργανισμό είναι το Διοικητικό Συμβούλιο. Οι αποφάσεις που αφορούν τη χορήγηση (επέκταση, αναστολή , άρση κλπ) διαπίστευσης πρέπει να λαμβάνονται από το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης (βλέπε Ν.3066) και επικυρώνονται από το ΔΣ της εταιρείας, το οποίο, έχει μεν την ευθύνη για τις αποφάσεις του Οργανισμού(περιλαμβανομένων των ποινικών και αστικών ευθυνών), αλλά δεν επιτρέπεται να τροποποιεί τις αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου, αφού δεν διαθέτει την τεχνική επάρκεια και την τεχνική αρμοδιότητα προς τούτο.(βλέπε πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17011-και ιδιαίτερα παρ.4.2 και 4.3). Επιπλέον στο ΔΣ πρέπει να εκπροσωπούνται όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως περιγράφονται στα σχετικά πρότυπα και κανονισμούς λειτουργίας των υπηρεσιών διαπίστευσης. 11)Σχόλιο άρθρο 6 παρ.12: Σε ότι αφορά τα θέματα διαπίστευσης ο οργανισμός, όπως αναφέρεται, αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την τήρηση της προϋπόθεσης συμμετοχής στις συμφωνίες Αμοιβαίας Αναγνώρισης(MLA) της Ευρωπαϊκής Συνεργασίας για τη Διαπίστευση (ΕΑ),ώστε να είναι δυνατή και η εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού 765/2008.Αυτό όμως είναι, από χρονικής επόψεως, πρακτικά αδύνατο, αφού από τη στιγμή της πλήρους και ομαλής λειτουργίας του θα πρέπει να αξιολογηθεί ώστε να αποδείξει τη συμμόρφωσή του προς τις απαιτήσεις της ΕΑ, τόσο σε διοικητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο. Για παράδειγμα, προκειμένου το ΕΣΥΔ να καταστεί μέλος των Συμφωνιών Αμοιβαίας Αναγνώρισης της ΕΑ απαιτήθηκε υπερδιετές χρονικό διάστημα. Αν υπολογίσει κάποιος, αφενός μεν την αποκτηθείσα εμπειρία, αλλ’ αφετέρου την αδράνεια και τις παρατηρούμενες διοικητικές καθυστερήσεις για τη συμμόρφωση της δημόσιας Διοίκησης προς τις απαιτήσεις της ΕΑ, αναμένεται να απαιτηθεί παρεμφερές χρονικό διάστημα. Ομοίως, σε ότι αφορά τα θέματα τυποποίησης, είναι απαραίτητο να ληφθεί μέριμνα για την παραμονή του Οργανισμού στα ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα τυποποίησης (π.χ. CEN, CENELEC, ISO, IEC κλπ).Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να πληρούνται τα κριτήρια που θέτουν οι εν λόγω οργανισμοί, από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας του νέου Οργανισμού, αλλιώς θα είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να αποπεμφθεί ο νέος Οργανισμός από τα τυποποιητικά αυτά όργανα. Ιδιαίτερα δε, σε ότι αφορά την ενδεχόμενη μη συμμετοχή στα ευρωπαϊκά όργανα τυποποίησης, αυτή μπορεί, υπό συνθήκες, να οδηγήσει στη μη τήρηση των προϋποθέσεων για τη συμμετοχή της χώρας, ως πλήρους μέλους της ΕΕ.