Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχόλιο του χρήστη 'ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΙΕΑΔ (ΣΕ-ΕΙΕΑΔ)' | 20 Ιανουαρίου 2014, 17:43

    Το Σωματείο Εργαζομένων ΕΙΕΑΔ, ως προς την αιτιολογική έκθεση και το κείμενο του σχεδίου νόμου, επισημαίνει τα παρακάτω: ΚΑΤ' ΑΡΧΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ ΤΟ ΕΞΗΣ: α) από τη μια πλευρά να καταργείται το ΕΙΕΑΔ και να απολύονται οι εργαζόμενοι σε αυτό, με το αιτιολογικό ότι αρμοδιότητες και τα έργα του ΕΙΕΑΔ μπορούν να υλοποιηθούν από το Υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ, επειδή δήθεν υπάρχει η σχετική «θεσμική και επιχειρησιακή ικανότητα» και β) από την άλλη πλευρά, στο Άρθρο 18, παρ. γ. του ιδίου νόμου να περιέχεται διάταξη, σύμφωνα με την οποία: «Τα Υπουργεία ή οι φορείς στους οποίους περιέρχονται οι αρμοδιότητες των καταργούμενων με το νόμο αυτό φορέων, δύνανται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, να συνάψουν τις απολύτως αναγκαίες, για την ολοκλήρωση της εκτέλεσης των εκκρεμών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, που είχαν αναλάβει οι ανωτέρω φορείς, συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή έργου.» Αυτό δεν είναι «διοικητική μεταρρύθμιση». Είναι απόλυση εργαζομένων, με πρόβλεψη για πρόσληψη «ημετέρων». Ειδικότερα, επισημαίνουμε τα εξής: Α. Σχόλια στην αιτιολογική έκθεση Βάσει της αιτιολογικής έκθεσης η κατάργηση του ΕΙΕΑΔ, υπαγορεύεται από: 1ο επικάλυψη αρμοδιοτήτων: Η επικάλυψη αναφέρεται σε αυτή που υπάρχει μεταξύ των Ειδικών Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Κοινοτικών και Άλλων Πόρων και ειδικότερα της Διαχειριστικής αρχής του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» του ΥΕΚΑΠ και του έργου που επιτελεί το ΕΙΕΑΔ. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι το ΥΕΚΑΠ «έχει τη θεσμική και επιχειρησιακή επάρκεια για το σχεδιασμό και την υποστήριξη δράσεων διαρθρωτικής προσαρμογής των επιχειρήσεων για τη νέα προγραμματική 2014-2020, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους. Το ΥΕΚΑΠ μπορεί επίσης με ευκολία να συνεχίσει την υλοποίηση των προγραμμάτων που έχει αναλάβει το ΕΙΕΑΔ». Ωστόσο, στο νόμο που έχει τεθεί σε διαβούλευση αναφέρονται τα εξής: «Οι πάσης φύσεως νομικές και οικονομικές δεσμεύσεις που απορρέουν από Τεχνικά Δελτία συγχρηματοδοτούμενων έργων, στα οποία το καταργούμενο Ν.Π.Ι.Δ. υπεισέρχεται ως τελικός δικαιούχος ή ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης, καθώς και από τα έργα που θα προκύψουν από την επιτελική αρμοδιότητα του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., μεταφέρονται και αναλαμβάνονται από τον Ο.Α.Ε.Δ. προκειμένου να διασφαλισθεί η διοικητική και οικονομική υποστήριξη των έργων.» (Άρθρο 8, παρ.2. σελ 10). Με βάση τα παραπάνω, συμπεραίνεται ότι: α) δεν προκύπτει και δεν τεκμαίρεται αλληλοεπικάλυψη, μεταξύ διαχειριστικών αρχών του ΥΕΚΑΠ και ΕΦΔ ΕΙΕΑΔ. β) δεν δύναται ούτε το ΥΕΚΑΠ ούτε ο ΟΑΕΔ να «συνεχίσουν με ευκολία τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που υλοποιεί το ΕΙΕΑΔ», διότι θα πρέπει να προσφύγουν σε εξωτερική βοήθεια. Αυτό έχει όπως, γίνεται, κατανοητό σημαντικές επιπτώσεις τόσο στο κόστος του έργου, όσο και στην εξέλιξη του έργου, το οποίο λόγω του εξαιρετικά μεγάλου αριθμού των επιχειρήσεων- δικαιούχων (13.000), αλλά και του είδους των έργων, είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένο και περίπλοκο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, απαιτούνται σχετικές αποφάσεις, για παράδοση παραλαβή φακέλων, ηλεκτρονικής βάσης, αλλά και ευθυνών διαχείρισης κονδυλίων από τους μεν στους δε, αποφάσεις για επιπλέον κονδύλια που θα αφορούν την πληρωμή των συμβάσεων έργου αυτών που θα αναλάβουν τη διαχείριση, προκηρύξεις, ανοιχτοί διαγωνισμοί και αναθέσεις, για μια σειρά περίπλοκων ενεργειών, και μάλιστα σε πανελλαδική κλίμακα αφού το έργο έχει πανελλαδική εμβέλεια. Σε αυτές τις συνθήκες το έργο, οδηγείται ουσιαστικά σε «ευθανασία», με τους κλαδικούς φορείς και τις μικρές επιχειρήσεις να διαλύονται ως προς τις συμβατικές τους υποχρεώσεις. Και όλα αυτά, ενώ το έργο εξελίσσεται με εξαιρετικούς ρυθμούς, με in house εργασία, με ποιότητα και με διαφάνεια και αναμένεται η ολοκλήρωσή του εντός του 2014. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημανθεί, επίσης και σχετική επιστολή του Διοικητή του ΟΑΕΔ, ο οποίος δηλώνει την αδυναμία του Οργανισμού να αναλάβει οποιοδήποτε επιπλέον έργο, λόγω του περιορισμένου αριθμητικά πλέον προσωπικού του. 2ο επιχείρημα στην αιτιολογική έκθεση είναι ότι οι πολιτικές για την αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, κυρίως οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης (π.χ επιχειρηματικά σχέδια, κατάρτιση κλπ), αποτελούν στρατηγικές προτεραιότητες του ελληνικού κράτους και η «ύπαρξη πολλών φορέων και η διασπορά διαθέσιμων δυνάμεων δυσχεραίνουν την προσπάθεια αυτή». !!! Το Υπουργείο Εργασίας, το κατεξοχήν αρμόδιο Υπουργείο για τις ως άνω πολιτικές έχει υπό την εποπτεία του ΔΥΟ ΜΟΝΟ επιτελικούς φορείς: τον ΟΑΕΔ και το ΕΙΕΑΔ. Σε μια περίοδο όπου : - η οικονομική κρίση, η ανεργία σε όλο το φάσμα των ηλικιών, η φτώχεια, ο κοινωνικός αποκλεισμός ολοένα και περισσότερων κοινωνικών ομάδων καταγράφει, πρωτοφανή για την Ελλάδα, ποσοστά - η ελληνική πολιτεία προσπαθεί να περιορίσει τη καταστροφή του κοινωνικού ιστού που επιφέρει η κρίση με καταιγισμό δράσεων, με πενιχρά ωστόσο, αποτελέσματα - εξαγγέλλεται από την κυβέρνηση η δημιουργία «Κυβερνητικού Συμβουλίου Απασχόλησης» για την αντιμετώπιση της ανεργίας (και όλων όσων συνεπάγεται σε ένα οικονομικό περιβάλλον συνεχώς επιδεινούμενο) - η Ελληνική Κυβέρνηση έχει την Προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και θέτει ως πρώτη προτεραιότητα την αντιμετώπιση της ανεργίας και ιδίως των νέων - προετοιμάζεται η «νέα προγραμματική 2014-2020 για την πολιτική συνοχής», δηλαδή διαμορφώνονται οι βασικές στρατηγικές επιλογές - προτεραιότητες, που συνιστούν τις κεντρικές μακροπρόθεσμες επιλογές για την Ελλάδα (και ίσως τη σωτηρία της!) - η ευρωπαϊκή κατεύθυνση στη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων (και όχι μόνο) είναι να την αναλαμβάνουν μικροί, ευέλικτοι, σύγχρονοι οργανισμοί ευρύτερου δημοσίου συμφέροντος, με πολύπλευρο δυναμικό και προσέγγιση για να αποφεύγονται καθυστερήσεις και δυσχέρειες που σχετίζονται με την συγκεντρωτική-κρατικοκεντρική προσέγγιση - υπάρχει περισσότερο από ποτέ η ανάγκη για τη παροχή, άμεσης, επιστημονικά τεκμηριωμένης και ανεξάρτητης, μελέτης και τεχνογνωσίας, για την κρίση της εργασίας, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε συγκεκριμένες δεξιότητες και επαγγελματικές ειδικότητες αλλά και σύνδεσης κατάρτισης με αγορά εργασίας - σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες μέλη της Ε.Ε.-27, κάθε αντίστοιχο Υπουργείο Εργασίας ή Απασχόλησης έχει εκτός από τον αντίστοιχο ΟΑΕΔ και από 1 έως 3 φορείς όπως το ΕΙΕΑΔ για την ανεξάρτητη και συστηματική μελέτη της αγοράς εργασίας, για την υλοποίηση πιλοτικών-καινοτόμων προγραμμάτων, για την υποστήριξη και συνδιαμόρφωση πολιτικών, για το συντονισμό ενεργειών παρακολούθησης και αποτελεσμάτων που σχετίζονται με τις κεντρικές πολιτικές κατευθύνσεις που χαράζει η πολιτεία και τα υπουργεία, και εκτελούν, διαχειρίζονται οι φορείς τους!!!, Σ ένα τέτοιο περιβάλλον, εθνικό και ευρωπαϊκό, προτείνεται η κατάργηση ενός φορέα όπως το ΕΙΕΑΔ, με συνέπεια μια ακόμα οπισθοδρόμηση σε σχέση με την ευρωπαϊκή αντίληψη για τη διαχείριση των πολιτικών για την απασχόληση, αλλά και την απονομή στο Υπουργείο Εργασίας, πανευρωπαϊκής πρωτιάς στην απόλυση υπαλλήλων του, 65 άτομα, με στόχο να γίνει πιο αποτελεσματικό στην καταπολέμηση της ανεργίας. (?) Σημειώνεται και απόσπασμα από την παρέμβαση της Μ. Χατζηαντώνη, Εκπροσώπου της Ε.Ε. κατά την «6η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΟΥ Ε.Π. «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ» στις 10/12/2013, (ΠΡΑΚΤΙΚΑ, σελ 60) «Μία παρατήρηση όσον αφορά την ανακοίνωση σχετικά με το σύστημα διάγνωσης αναγκών, θα έλεγα ότι μας εκπλήσσει κάπως, το λιγότερο που θα έλεγα, αυτή η αναφορά στην υπουργική απόφαση για τη μεταφορά της αρμοδιότητας στο Υπουργείο Εργασίας, όχι αυτή καθεαυτή η ανακοίνωση γιατί προφανώς ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μέρος του Υπουργείου και θα έπρεπε ίσως, αλλά το λέω περισσότερο με το σκεπτικό ότι για πολλά χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υποστηρίξει αρχικά το Παρατηρητήριο Απασχόλησης και στη συνέχεια τη μεταμόρφωσή του σε ΕΙΕΑΔ κι έτσι αυτή τη στιγμή μας εκπλήσσει να ακούμε γι΄ αυτή τη μεταφορά αρμοδιοτήτων, αλλά νομίζω ότι κι αυτό είναι ένα θέμα το οποίο θα πρέπει να δούμε διμερώς σε κάποια άλλη φάση.» ΚΑΤΑ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΙΕΑΔ,ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΒΑΣΗ