Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχετικά με την ανακοίνωση του Υπουργείου Εσωτερικών, με την οποία τίθενται σε κατάργηση 19 φορείς, όπου μεταξύ άλλων είναι και το Ε.Ι.Ε.Α.Δ. (Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού ) σημειώνουμε τις εξής σημαντικούς παραμέτρους: Το Ε.Ι.Ε.Α.Δ. είναι Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης του Προγράμματος «ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ ΑΠΟ 1-49 ΑΤΟΜΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ» στα πλαίσια του Ε.Π. «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ», στο οποίο συμμετέχουν ως δικαιούχοι από όλη την Ελλάδα περισσότερες από 20.000 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (κυρίως αυτοαπασχολούμενοι) καθώς και περισσότεροι από 600 Κλαδικοί Φορείς εκπρόσωποι των επιχειρήσεων. Το ως άνω έργο παρά τις αντιξοότητες και τις καθυστερήσεις που προέκυψαν (κυρίως λόγω του μεγάλου χρόνου που απαιτήθηκε για την κατανομή των πόρων από το Υπουργείο Εργασίας και κατ’ επέκταση την εκταμίευσή τους από τους δικαιούχους) , και οι οποίες σημειώνουμε ότι δεν οφείλονται σε θέματα λειτουργίας του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., βρίσκεται σε διαδικασία ολοκλήρωσης σχεδόν για το σύνολο των δικαιούχων-επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα το μεγαλύτερο ποσοστό των δικαιούχων έχει προχωρήσει στην ολοκλήρωση του 100% του Φυσικού Αντικειμένου των έργων διαρθρωτικής προσαρμογής των επιχειρήσεων τους (δράσεις κατάρτισης και συμβουλευτικής), ενώ ένα μεγάλο ποσοστό έχει ήδη προχωρήσει ή έχει καταθέσει αντίστοιχα αιτήματα διοικητικής επαλήθευσης – πληρωμών για την εκταμίευση του 80% της εγκριθείσας χρηματοδότησης, προκειμένου να ακολουθήσει η διαδικασία αποπληρωμής του συνόλου των έργων. Στην ανακοίνωση του Υπουργείου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι οι αρμοδιότητες του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. θα ασκούνται εφεξής κάποιες από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και οι λοιπές από τον Οργανισμό Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), καθώς τόσο το ΥΕΚΑΠ όσο και ο ΟΑΕΔ διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τα απαιτούμενα θεσμικά εργαλεία. Ωστόσο χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σε αντίστοιχο πρόγραμμα, το οποίο διαχειρίζεται ο ΟΑΕΔ και αφορά περίπου 600 δικαιούχους-επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν πάνω από 50 άτομα προσωπικό, εκκρεμεί ακόμα η διαδικασία αποπληρωμής για αρκετούς δικαιούχους. Και αξίζει να τονιστεί ότι οι σχετικές εγκριτικές αποφάσεις είχαν εκδοθεί από τον Ιούλιο του 2011 και το φυσικό αντικείμενο σχεδόν για το σύνολο των έργων έχει ολοκληρωθεί από το τέλος του 2012. Τα παραπάνω στοιχεία σε καμία περίπτωση δεν καταδεικνύουν την ετοιμότητα του ΟΑΕΔ να μπορεί να αναλάβει άμεσα τη συνέχιση και ολοκλήρωση του εν λόγω προγράμματος και να δρομολογήσει άμεσα τις διαδικασίες ενδιάμεσων και τελικών πληρωμών των έργων, οι οποίες όπως τονίστηκε παραπάνω έχουν ήδη δρομολογηθεί από το Ε.Ι.Ε.Α.Δ. Εξάλλου θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι οποιαδήποτε επιπλέον καθυστέρηση από την παραπάνω αναφερόμενη, προκύψει κατά την υλοποίηση του Προγράμματος, στη φάση που αυτό βρίσκεται τη συγκεκριμένη περίοδο, θα οδηγήσει είτε στην οικειοθελή αποχώρηση δικαιούχων, είτε στην απένταξη δικαιούχων λόγω μη τήρησης τυπικών προϋποθέσεων όπως ύπαρξη ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας, η οποία θα δυσχεραίνει όλο και περισσότερο στο επόμενο διάστημα, δεδομένης της επικρατούσας κατάστασης για τις ελληνικές επιχειρήσεις και την ελληνική οικονομία στο σύνολό της. Επιπλέον αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από τις δικαιούχους-επιχειρήσεις στο ως άνω Πρόγραμμα συμμετέχουν πληθώρα Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Συμβουλευτικές Εταιρείες, οι οποίες έχουν αναλάβει τις δράσεις κατάρτισης και συμβουλευτικής υποστήριξης των επιχειρήσεων και οι οποίες σε περίπτωση ματαίωσης-καθυστέρησης του Προγράμματος κινδυνεύουν σε μεγάλο βαθμό να μην πληρωθούν για τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών ετών, οι οποίες σημειώνουμε ότι έχουν ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό τους. Επιπροσθέτως η διαχείριση του Προγράμματος από κάποιον άλλον Φορέα εκτός του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη και αρκετά χρονοβόρα, εφόσον όλο αυτό το διάστημα των τριών ετών που υλοποιείται το εν λόγω Πρόγραμμα τα στελέχη του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., έχουν αποκτήσει πολύ σημαντική τεχνογνωσία επιλύοντας σε καθημερινό επίπεδο σημαντικά θέματα-προβλήματα που αφορούσαν και αφορούν την ομαλή υλοποίηση των έργων. Εξάλλου είναι γνωστό ότι το ανθρώπινο δυναμικό του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. αποτελείται από στελέχη με υψηλά τυπικά προσόντα τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων, άριστη επιστημονική κατάρτιση και με σημαντική επαγγελματική εμπειρία στην προετοιμασία, στο συντονισμό, και στη διαχείριση συγχρηματοδοτούμενων έργων που αφορούν την υλοποίηση πολιτικών για την Απασχόληση. Καθόλη τη διάρκεια υλοποίησης των έργων, τα στελέχη του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. έχουν επιδείξει άψογη συμπεριφορά, επαγγελματισμό, υπέρμετρη εργατικότητα και πραγματικό ενδιαφέρον για την επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν προκύψει κατά καιρούς. Για όλους τους παραπάνω λόγους, η σχετική διάταξη περί κατάργησης του ΕΙΕΑΔ θα πρέπει να αποσυρθεί καθώς δεν στηρίζεται σε κανένα αντικειμενικό-ορθολογικό κριτήριο ούτε ως προς την αναγκαιότητα ύπαρξης του Φορέα, ούτε ως προς την αναγκαιότητα διατήρησης του ανθρώπινου δυναμικού του ΕΙΕΙΑΔ. Αντιθέτως πιστεύουμε στην αναγκαιότητα όχι μόνο ύπαρξης αντίστοιχων Φορέων όπως στο ΕΙΕΑΔ αλλά και στην ενδυνάμωση και ενίσχυση του ρόλου τους με επιπλέον αρμοδιότητες που αφορούν τη χάραξη και την υλοποίηση πολιτικών για την προσαρμοστικότητα των επιχειρήσεων, την ενίσχυση της απασχόλησης και την αντιμετώπιση της ανεργίας. Έλλη Βαγγέλη, STRATIS ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ & ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Ε.Π.Ε.