Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχόλιο του χρήστη 'Αγγελική' | 20 Ιανουαρίου 2014, 20:51

    Κύριε Υπουργέ, Θα ήταν χρήσιμη για τη συζήτηση που διεξάγεται στην παρούσα διαβούλευση μια ιστορική αναδρομή: Οι εταιρείες «Επαγγελματική Κατάρτιση ΑΕ. και το «Παρατηρητήριο Απασχόλησης –ΠΑΕΠ Α.Ε.», των οποίων καθολικός διάδοχος είναι το ΕΙΕΑΔ, ιδρύθηκαν με τον Ν. 2956/2001 περί Αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ. Ο νόμος αυτός, ήταν απόρροια του Επιχειρησιακού Σχεδίου Αναδιοργάνωσης του ΟΑΕΔ, που εκπονήθηκε και εγκρίθηκε επί Υπουργίας Τ. Γιαννίτση (την οποία σήμερα όλοι αναγνωρίζουν) μετά από απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία και το χρηματοδότησε με σχεδόν ένα δις. Δρχ. Οι κυριότεροι λόγοι που επέβαλαν την αναδιοργάνωση του Οργανισμού ήταν η επί χρόνια αναξιόπιστη απεικόνιση των στατιστικών στοιχείων της καταγεγραμμένης ανεργίας και της απασχόλησης στη χώρα από τις υπηρεσίες του (και τα οποία πρέπει να αποστέλλονται ετησίως στην EUROSTAT) και η αναποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων του στην αγορά εργασίας. Προκειμένου δε να εκσυγχρονιστούν οι υπηρεσίες απασχόλησης του ΟΑΕΔ και να εντάξουν την συμβουλευτική διαδικασία (personalised support) στη καθημερινή λειτουργία τους, χρηματοδοτήθηκαν από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του Β΄ και Γ΄ ΚΠΣ, τα Κέντρα Προώθησης στην Απασχόληση με σημαντικά κονδύλια για την κτιριακή υποδομή, τα συστήματα πληροφορικής και τα λειτουργικά τους έξοδα. Ερωτάται ο κ. Υπουργός Εργασίας: σήμερα με το 1,2 εκατ. ανέργων έναντι 500 χιλ το 2001, οι υπηρεσίες του ΟΑΕΔ επιτελούν τον κύριο σκοπό του, που είναι η εξομάλυνση των ανισορροπιών μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας, για την επίτευξη του οποίου σπαταλήθηκε πακτωλός χρημάτων: Εφαρμόζεται η «εξατομικευμένη παρέμβαση» - ο αδόκιμος αυτός όρος ελληνικής έμπνευσης, που αναφέρεται στην συμβουλευτική διαδικασία - και έχει γίνει μέτρηση των αποτελεσμάτων δηλαδή του ποσοστού τοποθετήσεων σε κενές θέσεις εργασίας που επιτυγχάνονται μέσω των υπηρεσιών απασχόλησης (ΚΠΑ) σε σχέση με τις δημιουργούμενες θέσεις εργασίας: Το 2000, οι διαπιστώσεις της μελέτης της εταιρείας KPMG, που εκπόνησε το Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΟΑΕΔ, στην ανάλυση του εξωτερικού και εσωτερικού περιβάλλοντος, ανέφερε ένα από τα βασικά αίτια της αναποτελεσματικότητας του το μεγάλο εύρος των δραστηριοτήτων του (επιδότηση ανεργίας, προνοιακά επιδόματα, καταγραφή ανεργίας, προγράμματα απασχόλησης, επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, επαγγελματικός προσανατολισμός, - τότε κατέγραφε και τους μετανάστες τώρα έχει αναλάβει τα δάνεια του ΟΕΚ!). Ο γιγαντισμός του Οργανισμού δημιούργησε γραφειοκρατικές διαδικασίες, ακαμψία και αναποτελεσματικότητα και εμπέδωσε στεγανά και μικροσυμφέροντα εντός και εκτός του Οργανισμού. Δεκατρία χρόνια μετά, η πολιτική σας επανέρχεται στην παλαιά λογική (του παραλόγου)` “ότι μας περισσεύει το δίνουμε στον ΟΑΕΔ!” Η δημιουργία ξεχωριστών νομικών προσώπων για την ανάληψη των δραστηριοτήτων της μελέτης-παρακολούθησης των τάσεων της αγοράς εργασίας και της αξιόπιστης στατιστικής αποτύπωσης (ποιοτικής και ποσοτικής) των ροών απασχόλησης – ανεργίας καθώς και του σχεδιασμού και της υλοποίησης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, βασίστηκε στην διεθνή εμπειρία των αναπτυγμένων χωρών, η οποία καταδεικνύει ότι κανείς Οργανισμός Απασχόλησης δεν έχει κάτω από την ομπρέλα του όλες τις ενεργητικές μαζί με τις παθητικές πολιτικές απασχόλησης. Σύντομα αναφέρω ορισμένες περιπτώσεις χωρών: • Γερμανία: Την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση διαχειρίζονται οι κοινωνικοί εταίροι, επιχειρήσεις και Επιμελητήρια ενώ ο Οργανισμός Απασχόλησης (Bundesagentur fur Arbeit) επικεντρώνεται στην παροχή υπηρεσιών προώθησης στην Απασχόληση, την συμβουλευτική και την παροχή επιδομάτων. • Γαλλία: Ο Οργανισμός ANPE συγχωνεύθηκε το 2011 με τον UNEDIC (Union Nationale pour l’ Emploi dans l’ Industrie et le Commerce) διατηρώντας τον Οργανισμό AFPA (www.afpa.fr), ως εργαλείο σχεδιασμού και υλοποίησης της επαγγελματικής κατάρτισης. • Ιρλανδία: Η τελευταία αναδιοργάνωση του Οργανισμού FAS, που άρχισε να εφαρμόζεται από το 2012, διαχώρισε τις υπηρεσίες Απασχόλησης από την Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Στο Υπουργείο Κοινωνικής Προστασίας (DSP) εντάχθηκαν οι υπηρεσίες Απασχόλησης, με μεταφορά μέρους του προσωπικού, διατηρώντας τον FAS φορέα σχεδιασμού της επαγγελματικής κατάρτισης, η οποία υλοποιείται σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς (stakeholders), και ενισχύοντας τις δραστηριότητες της διάγνωσης εκπαιδευτικών αναγκών και της συμβουλευτικής (training consultation). • Αυστραλία – Ολλανδία: Οι υπηρεσίες απασχόλησης συνεργάζονται και αναθέτουν στον ιδιωτικό τομέα (κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα), μέσω προκηρύξεων, την συμβουλευτική υποστήριξη των ανέργων, επικεντρωνόμενες στον σχεδιασμό των δράσεων και επιτελώντας τον ρυθμιστικό και ελεγκτικό ρόλο τους ως κρατικών φορέων. Η επαγγελματική εκπαίδευση & κατάρτιση βασίζεται στην εταιρική συνεργασία κρατικών φορέων (σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο) με τους φορείς της αγοράς (industry). • Μ. Βρεττανία: Τα job centre plus παρέχουν υπηρεσίες προώθησης στην Απασχόληση και την επιδοματική στήριξη των ανέργων και υπάγονται στο Υπουργείο Εργασίας, ενώ η Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση υπάγεται σε φορείς εποπτευόμενους από το Ministry for Business, Innovation and Skills, σε συνεργασία και συνέργια με το Υπ. Παιδείας. Οι προαναφερόμενες πρακτικές εναρμονίζονται με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Απασχόληση και τις κατευθύνσεις για τον εκσυγχρονισμό των Υπηρεσιών Απασχόλησης στον Ευρωπαϊκό Χώρο και η χώρα μας, ως συνήθως, υπεκφεύγει της συμμόρφωσης με αυτές με την γνωστή προχειρότητα. Ο ΟΑΕΔ δεν διαθέτει επαρκές (σε δεξιότητες και σε αριθμό) προσωπικό για να ανταποκριθεί σε επιπλέον αρμοδιότητες που του μεταβιβάζονται με αυτές τις διατάξεις. Η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων θα πισωγυρίσει τον Οργανισμό στη κατάσταση της δεκαετίας του ’90 και η χώρα θα βρεθεί πάλι να απολογείται για τις αποτυχημένες πολιτικές της, ενώπιον των «κουτόφραγκων» που την χρηματοδοτούν. Θα ενισχύσει δε τα εμπεδωμένα, εντός κι εκτός του Οργανισμού, μικροσυμφέροντα και τις μικροπολιτικές, που αντιτάχθηκαν σθεναρά στην ανάπτυξη των εταιρειών «Επαγγελματική Κατάρτιση ΑΕ. και «Παρατηρητήριο Απασχόλησης-ΠΑΕΠ Α.Ε.» από συστάσεως τους. Από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου διαφαίνεται έλλειψη στρατηγικής μόνο και από το γεγονός της εξίσωσης του ΕΙΕΑΔ, - ο ρόλος του οποίου ως εργαλείο εφαρμογής ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης είναι επιβεβλημένος σε μια περίοδο όπου το χάσμα των απαιτούμενων δεξιοτήτων (προσφορά εργασίας) και των διαθέσιμων από τους αναζητούντες εργασία δεξιοτήτων (ζήτηση εργασίας) διευρύνεται - με τον Οργανισμό της Κωπαΐδας, και άλλα ΝΠΙΔ-σφραγίδες, χωρίς σκοπό και περιεχόμενο και που ιδρύθηκαν για εξυπηρέτηση μικροσυμφερόντων. Η προχειρότητα της σύνταξης των διατάξεων του άρθρου αυτού αποδεικνύεται από την σύγχυση που δημιουργείται στην κατανομή της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων του ΕΙΕΑΔ μεταξύ του ΟΑΕΔ και του Υπουργείου Εργασίας, όπου είναι προφανής η έλλειψη διάκρισης των φορέων που διαχειρίζονται τις συγχρηματοδοτούμενες παρεμβάσεις από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (διαχειριστικές αρχές) και αυτών που μπορούν να αναλάβουν τον σχεδιασμό μιας μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής για την Απασχόληση, στο πλαίσιο εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ανάπτυξη (Europe 2020 Growth Strategy). Επιπλέον δε, αν εφαρμοστεί η μεταφορά μέρους των αρμοδιοτήτων του ΕΙΕΑΔ στην Γεν. Γραμματεία Κοινοτικών και άλλων Πόρων, παραβιάζεται το άρθρο 58(β) του Καν.1083/2006 περί διάκρισης των αρμοδιοτήτων μεταξύ των φορέων Διαχείρισης. Δυστυχώς επικεντρώνεστε στην διαχείριση των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, ακολουθώντας κοντόφθαλμη πολιτική, προσανατολισμένη σταθερά στις επιδοματικές λογικές του παρελθόντος που έφεραν τη χώρα στη σημερινή κατάσταση, χωρίς να έχετε στρατηγικό όραμα. Χαράξτε την πολιτική των μεταρρυθμίσεων στη βάση της διεθνούς εμπειρίας και οριοθετήστε τον ρυθμιστικό, ελεγκτικό και ανακατανομής των πόρων, ρόλο του κράτους, βασιζόμενοι στις αρχές του σύγχρονου (νέου) δημόσιου management, - ποιοτικές υπηρεσίες προς τον πολίτη, αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, και χρηστή διαχείριση. Με την κατάργηση νομικών προσώπων και την μεταφορά του αντικειμένου τους σε άλλες δομές του δημοσίου, απολύοντας χωρίς να προηγηθεί αξιολόγηση δομών και προσωπικού, δεν προωθείτε μεταρρυθμίσεις αλλά δημιουργείτε ασφυξία στην οικονομία. Μόνο με την απελευθέρωση των μη αναγκαίων δραστηριοτήτων του κράτους (τις οποίες αδυνατείτε να προσδιορίσετε) προς τον ιδιωτικό τομέα, θα δημιουργήσετε ευέλικτο και αποτελεσματικό δημόσιο τομέα, θα ξεμπλοκάρετε τον ιδιωτικό τομέα ώστε να δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης. Προς το παρόν, η πολιτική σας στηρίζεται στον περιορισμό των δαπανών χωρίς να αξιολογείτε την απόδοση των μέτρων (outputs), πολύ δε περισσότερο την αποτελεσματικότητα τους (outcomes) και την οποία χαρακτηρίζει αντίληψη κρατισμού. Κύριε Υπουργέ, μήπως πρέπει να στραφείτε στο ξεκαθάρισμα άλλων φορέων και να ξεκινήσετε πρώτα από αυτά που εποπτεύετε ή από ΝΠΙΔ Παν/μίων, στα οποία όχι μόνο προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ δεν έχουν γίνει, αλλά ούτε προσαρμογή του μισθολογικού κόστους. Οι συμβάσεις δε ορισμένου χρόνου που έχουν, ανανεώνονται επί χρόνια, λαμβάνοντας κάθε φορά κατά την λήξη τους αποζημιώσεις και μη ληφθείσες (?) άδειες αρκετών χιλιάδων ευρώ! Αγγελική Ψωματάκη (Bsc Applied Economics, PGD Public Management) Πρώην Διευθύντρια της «Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε.» Αποσπασμένη στην Ε.Υ.Δ. Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση», Μονάδα Ελέγχου (Γ’) Ελεγκτής Επενδύσεων Αναπτυξιακού νόμου (Μέλος Ε.Μ.Π.Ε. Υπ. Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, πιστοποιημένη κατόπιν γραπτών εξετάσεων). Διετέλεσα υπεύθυνη ομάδων έργου: 1) του Συμβούλου Διαχείρισης του Ε.Π. «Επαγγελματική Κατάρτιση και Προώθηση στην Απασχόληση» στον ΟΑΕΔ 1998-Ιουν2000 και 2) της KPMG για τον Επιχειρησιακό Σχέδιο Αναδιοργάνωσης του ΟΑΕΔ (Ιουλ 2000-2002). Σχετικοί Σύνδεσμοι: http://www.arbeitsagentur.de/nn_426332/EN/Navigation/Startseite/Englisch-Nav.html http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=105&langId=en http://employment.gov.au/remote-jobs-and-communities-program http://www.ft.com/cms/s/0/5cb32288-7b8a-11e3-a2da-00144feabdc0.html#axzz2qsjEmooW https://www.gov.uk/contact-jobcentre-plus‎