Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχόλιο του χρήστη 'ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΙΕΑΔ' | 21 Ιανουαρίου 2014, 14:16

    ΕΘΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ & ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (ΕΙΕΑΔ) ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ Κ. ΠΑΛΑΜΑ 6-8, 111 41 ΑΘΗΝΑ Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2014 ΤΗΛ.: 210.2120700, FAX: 210.2285122 Αρ. Πρωτ.: 236 e-mail: info@eiead.gr, http://www.eiead.gr Προς: κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοιν.: κ. Ιωάννη Βρούτση, Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας Θέμα: Άρθρο 8 «Κατάργηση του Ν.Π.Ι.Δ. Εθνικού Ινστιτιούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού» του σ/ν «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δδημόσιου Τομέα – Τροποίηση Διατάξεων Π.Δ. 318/1992 (Α΄131) και λοιπές ρυθμίσεις». Με το άρθρο 8 του νομοσχεδίου που ετέθη προς δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, καταργείται το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.). Τα πεδία αρμοδιότητας του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού, το οποίο προέρχεται από τη συγχώνευση των ανώνυμων εταιρειών «Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική Πληροφορική (ΠΑΕΠ) Α.Ε.» και «Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΚΑΕ) Α.Ε.» που έλαβε χώρα μετά το 1ο μνημόνιο για την «ορθολογική οργάνωση του συμβουλευτικού και υποστηρικτικού οργάνου του Υπουργείου, ως κέντρου σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων με σημαντικές παραμέτρους επιπτώσεων στην κοινωνική και οικονομική συνοχή της χώρας», αντιστοιχούν στην έρευνα και τη μελέτη της αγοράς εργασίας, καθώς επίσης και στη συμβολή αξιοποίησης των πόρων του ΕΣΠΑ που αντιστοιχούν στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. 1. Το ΕΙΕΑΔ υλοποιεί ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης το συγχρηματοδοτούμενο έργο με τίτλο «Διαρθρωτική προσαρμογή εργαζομένων μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που απασχολούν 1-49 εργαζόμενους σε περίοδο οικονομικής κρίσης» του ΕΠ ΑΝΑΔ ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ. Στο εν λόγω έργο συμμετέχουν πάνω από 14.000 επιχειρήσεις και 500 εργοδοτικοί φορείς και ωφελούνται πάνω από 100.000 μισθωτοί που εργάζονται σε αυτές. Δεδομένης της μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας και της συνεχιζόμενης ύφεσης που πνίγει την αγορά, οδηγώντας πολλές μικρές επιχειρήσεις ακόμα και σε κλείσιμο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα συμβάλλει στην ανάσχεση της καθοδικής πορείας των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων και του ποσοστού απασχόλησης σε αυτές. Το έργο αυτό σήμερα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και σε στάδιο πληρωμών, όπως απεικονίζεται στον παρακάτω πίνακα. ΕΝΕΡΓΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ Π/Υ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΠΡΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ Α 511 (κλαδικοί φορείς) 8.397.807,24 4.173.247,63 ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ Β 13.965 (επιχειρήσεις 1-19 εργαζομένων) 101.820.465,00 27.520.510,00 ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ Γ 589 (επιχειρήσεις 20-49 εργαζομένων) 58.120.756 15.754.328 Δεδομένων των ανωτέρω, η κατάργηση του φορέα θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις πληρωμών και ως εκ τούτου σε πλήρη κατάρρευση της αγοράς, δεδομένου ότι το πρόγραμμα απευθύνεται στην πραγματική οικονομία (πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας σε όλη την Επικράτεια). Σημειώνουμε ότι ο τεράστιος αριθμός των δικαιούχων, η συνθετότητα και η ιδιαιτερότητα του έργου, καθώς και το μακρόχρονο διάστημα προετοιμασίας που απαιτήθηκε, δεν αφήνουν περιθώρια ούτε για περαιτέρω καθυστερήσεις ούτε για την απώλεια της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας διαχείρισης που έχουν αποκτήσει τα στελέχη του ΕΙΕΑΔ. 2. Το ΕΙΕΑΔ προέρχεται από την συγχώνευση των ανώνυμων εταιρειών «Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική Πληροφορική (ΠΑΕΠ) Α.Ε.» και «Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΚΑΕ) Α.Ε.» η οποία έλαβε χώρα μετά το 1ο μνημόνιο. Με την υλοποίηση της ως άνω συγχώνευσης, ως προς τον σκοπό της ελάφρυνσης του κρατικού προϋπολογισμού και στο πλαίσιο των αρχών της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας, από τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου έτους λειτουργίας του ΕΙΕΑΔ προέκυψε ιδιαίτερα σημαντική μείωση των δαπανών λειτουργίας σε σχέση με τα οικονομικά αποτελέσματα των συγχωνευθέντων φορέων. Έχει ήδη ληφθεί κάθε πρόνοια για μείωση του δημοσιονομικού κόστους. Για τη λειτουργία του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., έχουν συσταθεί (άρθρο 88 του ιδρυτικού νόμου) οργανικές θέσεις προσωπικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ενιαίες για τις κατηγορίες− εκπαιδευτικές βαθμίδες ειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ, καθώς και τρεις (3) θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή. Ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων του φορέα, οι οποίοι προσελήφθησαν με τις εκάστοτε ισχύουσες κατά τον χρόνο πρόσληψης αυτών νομοθετικές διατάξεις (ενδεικτικά: Προκηρύξεις 252/2002 (αριθμ. πρωτ), 1/2003 (αριθμός προκήρυξης 31), 1/2003 (αριθμός προκήρυξης 51), Προκήρυξη της 11ης Φεβρουαρίου 2003, Προκήρυξη Απριλίου 2003 και Προκήρυξη 52/2003), συμπεριλαμβανομένων και των αποσπασμένων σε άλλους φορείς ως και των δικηγόρων και του Γενικού Διευθυντή ανέρχεται σε εξήντα επτά (67) εκ των οποίων: • ΔΕ οκτώ (8), ΤΕ τέσσερεις (4) εκ των οποίων οι δύο (2) κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, ΠΕ πενήντα πέντε (55) εκ των οποίων οι είκοσι έξι (25) κατέχουν τουλάχιστον ένα μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών και εννέα (9) κατέχουν διδακτορικό τίτλο. Τα προσόντα για όλες τις κατηγορίες των ως άνω στελεχών είναι εκείνα που προβλέπονται στο Π.Δ. 50/2001 (Φ.Ε.Κ. 39Α΄) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το Π.Δ. 347/2003 (Φ.Ε.Κ. 315Α΄), το Π.Δ. 44/2005 (Φ.Ε.Κ. 63Α΄), το Π.Δ. 116/2006 (Φ.Ε.Κ. 115Α΄) και το άρθρο 11 του ν. 1649/1986 (ΦΕΚ Α΄ 149) και τον Κώδικα περί Δικηγόρων. Τα ως άνω νομοθετήματα καθορίζουν τα κατά κλάδους ή ειδικότητες προσόντα διορισμού μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού. • Τα αντικείμενα σπουδών των στελεχών του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. αφορούν σε επιστήμες της εκπαίδευσης, πολιτικές επιστήμες, δημόσια διοίκηση, οικονομικά, νομικά, μάρκετινγκ, επιστήμες περιβάλλοντος. Σε μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο τα στελέχη της εταιρείας διαθέτουν εξειδίκευση σε θέματα πληροφορικής, δημοσίου δικαίου, κοινωνιολογίας, διοίκησης επιχειρήσεων, διαχείρισης ποιότητας, πολιτικών επιστήμων, επιστημών της εκπαίδευσης, εργασιακών σχέσεων. • Tο προσωπικό του φορέα, λόγω των πολλών τυπικών και ουσιαστικών προσόντων που διαθέτει και της σημαντικής του εξειδίκευσης σε εργασιακά θέματα, ανθρωπίνους πόρους, διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων/προγραμμάτων και θεμάτων επαγγελματικής κατάρτισης είναι σε θέση να παράσχει ποιοτικές υπηρεσίες με χαμηλό κόστος μισθοδοσίας δεδομένου του ότι έχει ήδη ενταχθεί από την 1.9.2011 στο ενιαίο μισθολόγιο και πρόσθετες αποδοχές ή απολαβές και ειδικά επιδόματα οποιασδήποτε ονομασίας δεν διατηρήθηκαν ως προσωπική διαφορά. Το συνολικό μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας του ΕΙΕΑΔ, ανέρχεται για το σύνολο των εργαζομένων σε 120.000 ευρώ περίπου (εκ των οποίων 25.000 ευρώ αποτελούν εργοδοτικές εισφορές). Σημειώνεται ότι η κεντρική υπηρεσία του φορέα στεγάζεται σε ιδιόκτητο κτίριο, ενώ οι περιφερειακές υπηρεσίες φιλοξενούνται σε δομές του ΟΑΕΔ (άνευ καταβολής οποιουδήποτε τιμήματος). 3. Περαιτέρω οφείλουμε να συμπληρώσουμε τα εξής: Η επιχειρούμενη κατάργηση είναι καταχρηστική και αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας, εφόσον δεν έχει προηγηθεί οποιαδήποτε αντικειμενική αξιολόγηση τόσο του φορέα καθαυτού, όσο και ενός εκάστου του πάσης φύσεως προσωπικού του. Και τούτο, διότι η αιτιολογική έκθεση αναφέρεται σε «φορείς που εδώ και καιρό έχουν εκπληρώσει την αποστολή τους». Η αξιολογική αυτή κρίση είναι προφανές ότι δεν αφορά στο Ε.Ι.Ε.Α.Δ., καθόσον η κατάργησή του επιχειρείται, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί καμία από τις Προσκλήσεις των οποίων έχει την ευθύνη ο φορέας. Η κατάργησή του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. αντιβαίνει στην από 14.2.2013 απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης που ειδικά για τους φορείς και τις δομές του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας δεδομένου ότι είχε αποφασισθεί «να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνέχιση και ολοκλήρωση των ενταγμένων έργων, ώστε να μην υπάρξει απώλεια κοινοτικών πόρων». Η επιχειρούμενη κατάργηση είναι μη νόμιμη, καθώς δεν αιτιολογείται ουδόλως από το εμφατικό αλλά λανθασμένο επιχείρημα της αιτιολογικής έκθεσης του άρθρου 8 του εν λόγω νομοσχεδίου. Στο γενικό μέρος της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρεται, ως πρώτος λόγος καταργήσεως των φορέων του νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, «οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων». Από την αντιπαραβολή – σύγκριση των αρμοδιοτήτων του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. και του ΟΕΑΔ προκύπτει ότι δεν υπάρχει ουδεμία επικάλυψη, για αυτό και δεν γίνεται ειδική αναφορά για την περίπτωση του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. Τέλος, στο γενικό μέρος της αιτιολογικής έκθεσης αναφέρεται, ως δεύτερος λόγος καταργήσεως των φορέων του νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, «η σπατάλη δημόσιων πόρων», το οποίο δεν συμβαίνει στην περίπτωση του ΕΙΕΑΔ. Το Ε.Ι.Ε.Α.Δ. δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των φορέων εκείνων που έχουν εκπληρώσει την αποστολή τους, ούτε έχει αρμοδιότητες που επικαλύπτονται από τις αρμοδιότητες άλλου φορέα, επιτελεί δε το έργο του με επιτυχία, η κατάργησή του αποστερείται οιασδήποτε δικαιολογητικής βάσης. Σχετική είναι η κοινή επιστολή του ΣΕΒ, της ΓΣΕΕ, της ΓΣΕΒΕ και της ΕΣΕΕ που πλήρως τεκμηριώνει την αναγκαιότητα διατήρησης του φορέα προς α) τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και β) τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Ο ίδιος ο ΟΑΕΔ με έγγραφό του επισημαίνει την ανάγκη άμεσης εμπλοκής του φορέα στην επόμενη προγραμματική περίοδο αφού στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 προβλέπεται με μικρές αλλαγές πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων για μικρές επιχειρήσεις. Ο δε Διοικητής του ΟΑΕΔ και δημοσίως έχει παρουσιάσει την ανάγκη ύπαρξης του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. και όλου του προσωπικού του. Σε περίπτωση που τυχόν προχωρήσει η καταχρηστική και μη νόμιμη κατάργηση του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., επισημαίνεται ότι ενώ για άλλους καταργούμενους φορείς προβλέπεται η μεταφορά του προσωπικού μαζί με τις αρμοδιότητες, τούτο δεν προβλέπεται για το Ε.Ι.Ε.Α.Δ. Είναι προφανές ότι στις εν λόγω ρυθμίσεις είναι έκδηλη η άνιση μεταχείριση, με τη μορφή της εισαγωγής καθαρά χαριστικού μέτρου μη συνδεόμενου προς αξιολογικά κριτήρια ή της επιβολής αδικαιολόγητης επιβάρυνσης, όσο και την αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων ή την ενιαία μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό διαφορετικές συνθήκες, με βάση όλως τυπικά ή συμπτωματικά ή άσχετα μεταξύ τους κριτήρια (Σ.τ.Ε.1386/2007). Στο άρθρο 18 στην παράγραφο 1 περίπτωση γ παραβιάζεται και η αρχή της αναλογικότητας. Ως έχει παγίως γίνει δεκτό από τη νομική θεωρία και τη νομολογία, α. η ρύθμιση θα πρέπει να υπηρετεί τον σκοπό που θέτει, β. θα πρέπει να εξετασθούν εάν υπάρχουν λιγότερο επαχθή μέσα, με τα οποία ο σκοπός θα ήταν δυνατό να επιτευχθεί, γ. θα πρέπει να εξετασθεί εάν ο σκοπός της διάταξης αξίζει τον περιορισμό ή την επιβάρυνση που επιβάλλει. Έλλειψη τέτοιας θεμελίωσης αποτελεί καταφανή παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας. Η κρισιμότητα του σκοπού μπορεί να δικαιολογεί δραστικότερες παρεμβάσεις δεν αναιρεί όμως, αντίθετα επιτείνει την υποχρέωση εμπεριστατωμένης εξατομίκευσης των λαμβανομένων μέτρων. Στην προκειμένη περίπτωση, στο άρθρο 18 παράγραφος 1 περίπτωση γ) του νομοσχεδίου, προβλέπεται ότι «Τα Υπουργεία ή οι φορείς, στους οποίους περιέρχονται οι αρμοδιότητες των καταργούμενων με τον νόμο αυτό φορέων, δύνανται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, να συνάψουν τις απολύτως αναγκαίες, για την ολοκλήρωση της εκτέλεσης των εκκρεμών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, που είχαν αναλάβει οι ανωτέρω φορείς, συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή έργου». Ευνόητο πως ουδέν έρεισμα ευρίσκει η αρχή της αναλογικότητας στην ανωτέρω διάταξη: να λυθεί η σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής του προσωπικού του Ε.Ι.Ε.Α.Δ., η οποία καταρτίστηκε κατόπιν διαδικασίας επιλογής του άρθρου 18 του Ν. 2190/1994 ή βάσει του ν. 1649/1986 και του Κώδικα Περί Δικηγόρων ή, τέλος, προκειμένου περί του προσωπικού που εξαιρείται των ανωτέρω διαδικασιών, με διαφανείς διαδικασίες πρόσληψης, κατόπιν δημοσιεύσεως σχετικής Προκήρυξης, προκειμένου να προσληφθούν, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, συμβασιούχοι έργου ή ορισμένου χρόνου προσωπικό. Η ανωτέρω διάταξη είναι σαφές πως δεν προάγει το δημόσιο συμφέρον, ούτε προκύπτει από αυτήν δημοσιονομικό όφελος, επιβεβαιώνει δε το γεγονός της καταχρηστικότητας της καταργήσεως του ΕΙΕΑΔ και, συνακόλουθα, της απομάκρυνσης του προσωπικού του. Βάσει των ανωτέρω, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΙΕΑΔ ομόφωνα ζητά από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης να επανεξετάσει την απόφασή του σχετικά με την κατάργηση του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.). Ο Πρόεδρος – Γενικός Διευθυντής του Ε.Ι.Ε.Α.Δ. Καθηγητής Κωνσταντίνος Π. Αναγνωστόπουλος Τα Μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου Καστάνη Καλλιόπη – Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας Τεντζεράκης Σπυρίδων – Νομικός Επιστήμονας Αμπατζόγλου Άννα – Εκπρόσωπος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής Καρανδινάκη Ιωάννα – Εκπρόσωπος Γ.Σ.Ε.Ε. Μπαρδάνη Ρένα – Εκπρόσωπος Σ.Ε.Β. – Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. – Ε.Σ.Ε.Ε.