• Σχόλιο του χρήστη 'Ντίνος Βενετσανάκος, Μιχάλης Αναστασάκης- Μέλη Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ' | 20 Σεπτεμβρίου 2010, 18:25

    Η ΕΡΓΟΣΕ αποτελεί την πρώτη θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ κατ΄ επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου που συστάθηκε με σκοπό να εκτελέσει σιδηροδρομικά έργα και μελέτες για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας κατά τρόπο ευέλικτο και αποτελεσματικό σύμφωνα με την κοινοτική και Ελληνική νομοθεσία περί δημοσίων έργων. Στα 13 χρόνια λειτουργίας της βρέθηκε κάτω από τον διαρκή και αυστηρό έλεγχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ότι αφορά στην οικονομική διαχείριση των έργων αλλά και στην ποιότητα τους, και έχει αποδείξει ότι ανταποκρίνεται άριστα στον μεγάλο στόχο της που είναι ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας . Αποκορύφωμα της δεκατριάχρονης προσπάθειας είναι (ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά) : • η υπογραφή συμβάσεων το 2006 και 2007 συνολικού ποσού 1,7 δισεκατομμυρίων Ευρώ και η αύξηση των απορροφήσεων που το 2007 ανήλθαν συνολικά σε 540 εκατ. Ευρώ , το 2008 σε 640 εκατ Ευρώ και το 2009 540 εκατ Ευρώ. • η εταιρεία να πιστοποιηθεί από τον ανεξάρτητο Διεθνή Φορέα Lloyd΄s στα πρότυπα ISO 9001:2000 και OHSAS 18001:1999, να οριστεί ως ο μοναδικός τελικός δικαιούχος για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. • η εταιρεία να λάβει πιστοποιητικό διαχειριστικής επάρκειας από την Διαχειριστική Αρχή ως τελικός δικαιούχος για τα έργα του E.Σ.Π.Α. 2007-2013 • η κατασκευή δύσκολων τεχνικά έργων, σύγχρονων προδιαγραφών και με εφαρμογή νέων τεχνολογιών. • Η απόκτηση από τους εργαζόμενους, εξειδίκευσης στη μελέτη και κατασκευή σύγχρονων τεχνικών έργων, σημαντικής εμπειρίας στην διαχείριση συμβάσεων και υψηλής τεχνογνωσίας σε σιδηροδρομικά έργα. Τα ανωτέρω, συνδυαζόμενα με την άριστη επιστημονική κατάρτιση που απέκτησαν, τους καθιστούν σημαντικό κεφάλαιο για τον μέλλον του σιδηροδρόμου και των υποδομών της χώρας γενικότερα. • Τα οικονομικά αποτελέσματα της μέχρι τώρα πορεία της εταιρείας καταγράφουν μόνο θετικούς ισολογισμούς. ΘΕΣΕΙΣ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ «ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ» Παρόλο που το σχέδιο νόμου προβλέπει την διατήρηση της ΕΡΓΟΣΕ ως ανεξάρτητης θυγατρικής εντός του ομίλου ΟΣΕ, και της δίνει την δυνατότητα δραστηριοποίησης στο εξωτερικό και της παροχής υπηρεσιών σε τρίτους (πέραν του ΟΣΕ), περιέχει διατάξεις που δημιουργούν έντονο προβληματισμό κυρίως ως προς την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της εταιρείας. Ειδικότερα θεωρούμε πως θα πρέπει : • να διασαφηνιστούν οι διεταιρικές σχέσεις με τον ΟΣΕ και να εξαλειφθούν αλληλεπικαλυπτόμενες (matrix) αρμοδιότητες, καθιστώντας την ΕΡΓΟΣΕ αποκλειστικό διαχειριστή των έργων (μελέτες - κατασκευές) της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής του Ομίλου. Η διατήρηση του σημερινού ασαφούς πλαισίου οδηγεί – σύμφωνα με την έως τώρα εμπειρία – σε σοβαρές δυσλειτουργίες. Επιπλέον, δεδομένης της εμπειρίας αλλά και της κατάλληλης στελέχωσης της ΕΡΓΟΣΕ με προσωπικό ήδη εξοικειωμένο με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των Σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων είναι εύλογο να συνεχίσει την διαχείριση της (μελέτης και κατασκευής) των οικοδομικών εργασιών των σιδηροδρομικών ακινήτων που έχει σήμερα (π.χ. μελέτη και κατασκευή σιδηροδρομικών σταθμών) • να επανεξεταστεί η διατύπωση του άρθρου 4 §3 «…η ΕΡΓΟΣΕ να εκτελεί τις εργασίες της με όρους αγοράς». Δεν διεκδικούμε προνομιακούς όρους προστατευτισμού ανησυχούμε όμως για την εμφάνιση δυσμενών έως και τραγικών επιπτώσεων (που περιλαμβάνουν την ασφάλεια του δικτύου) που έχουν ήδη παρατηρηθεί σε χώρες του εξωτερικού (π.χ. Αγγλία). • να παραμείνει στην ΕΡΓΟΣΕ το αντικείμενο της «βαριάς» συντήρησης (δηλαδή πλην των καθημερινών επεμβάσεων) του σιδηροδρομικού δικτύου. Θεωρούμε αυτονόητο ο κατασκευαστής του σύγχρονου δικτύου - ως κατέχων την εμπειρία - να έχει τον πρώτο λόγο στη διατήρησή του σε άριστη λειτουργικά κατάσταση. Η αφαίρεση του management της συντήρησης από την ΕΡΓΟΣΕ εγκυμονεί αντίστοιχους κινδύνους με τους αναφερθέντες στην προηγούμενη παράγραφο. • να εξασφαλίζεται αδιάλειπτα ομαλή λειτουργία της εταιρείας για την επίτευξη του στόχου των απορροφήσεων και αποφυγή χρονικών διαστημάτων απραξίας λόγω διοικητικών κενών όπως σε περιόδους εκλογών που φθάνουν τους 6 μήνες. Η επίτευξη όλων των ανωτέρω - προς όφελος εν τέλει της χώρας - προϋποθέτει ούτως ή άλλως τη διατήρηση του υπάρχοντος προσωπικού εντός της εταιρείας την οποία και καθιστά δυνητικά Φορέα Υποδοχής Προσωπικού. Η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων για την εκτέλεση των έργων, η αξιοποίηση της ήδη εξασφαλισμένης από την ΕΕ χρηματοδότησης αλλά και η επιδίωξη επιπλέον χρηματοδότησης, για νέες μελέτες και έργα (π.χ. Δυτικός Άξονας, Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη) που αφορούν στην μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου είναι τα απαραίτητα εργαλεία για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.