• Σχόλιο του χρήστη 'Κίμων Σαϊτάκης' | 17 Φεβρουαρίου 2011, 22:10

    Με το Σχέδιο Νόμου τίθεται για πρώτη φορά χρονοδιάγραμμα στην Επιτροπή Διαγωνισμού και προβλέπεται ότι οι διαδικασίες ελέγχου και βαθμολόγησης των προσφορών πρέπει να ολοκληρώνονται εντός των οριζομένων στο νόμο σύντομων προθεσμιών, ενώ σε διαφορετική περίπτωση μειώνεται, κατά την παρ. 5 του νέου άρθρου 21, η αμοιβή των μελών των επιτροπών. Η καινοτομία αυτή αξιολογείται οπωσδήποτε θετικά. Φρονούμε ωστόσο ότι η δίμηνη προθεσμία που τίθεται για τον έλεγχο των τυπικών δικαιολογητικών και την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών στη περίπτωση του άρθρου 6§4 του Σχεδίου Νόμου, με το οποίο τροποποιείται -μεταξύ άλλων- η § 11 του άρθρου 7 του ν. 3316/2005, χωρίς να προβλέπεται δυνατότητα παράτασης, θα καταντήσει ανεφάρμοστη στις περισσότερες περιπτώσεις, όπου ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι μεγάλος (ιδίως στις εμπίπτουσες στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης διαδικασίες ανάθεσης μελετών με μεγάλο οικονομικό αντικείμενο, όπου κριτήριο είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά). Συγκεκριμένα στο τελευταίο εδάφιο της νέας § 11 του άρθρου 7 του ν. 3316/2005 (άρθρο 6§4 του Σχεδίου Νόμου), ορίζεται ότι: «Ο έλεγχος των τυπικών δικαιολογητικών και η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών ολοκληρώνονται, με τη σύνταξη και υπογραφή του πρακτικού εντός δύο (2) μηνών». Αντίθετα, στη νέα § 5 του άρθρου 6 του ν. 3316/2005 (άρθρο 5§1 του Σχεδίου Νόμου), αναφέρεται: (…) Η διαδικασία ελέγχου των τυπικών δικαιολογητικών και αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών ολοκληρώνεται εντός δύο μηνών εκτός αν η Προϊσταμένη Αρχή, εκτιμώντας τις περιστάσεις και ιδίως τον αριθμό των συμμετεχόντων και την κατάθεση δικαιολογητικών ειδικής τεχνικής ικανότητας, χορηγήσει παράταση για την ολοκλήρωση των διαδικασιών και καταχωρείται στο πρακτικό της Επιτροπής, το οποίο γνωστοποιείται στους υποψηφίους, κατά το άρθρο 22». Η τελευταία αυτή διάταξη αφορά τη διαδικασία ανάθεσης των προκαταρκτικών μελετών, ήτοι συμβάσεων ήσσονος σημασίας σε σχέση με τις κύριες συμβάσεις μελετών του άρθρου 7, για τις οποίες δεν προβλέπεται αντίστοιχη δυνατότητα παράτασης. Επιβάλλεται, λοιπόν, η πρόβλεψη ανάλογης δυνατότητας παράτασης και στη νέα § 11 του άρθρου 7 του ν. 3316/2005 (άρθρο 6§4 του Σχεδίου Νόμου), προκειμένου να μην καταντήσει η διάταξη ανεφάρμοστη. Εναλλακτικά, για την αποτροπή αυθαίρετων καθυστερήσεων εκ μέρους της Επιτροπής Διαγωνισμού, προτείνεται η πρόβλεψη εξάρτησης της προθεσμίας ελέγχου των τυπικών δικαιολογητικών και αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών από τον αριθμό των κατατεθειμένων φακέλλων συμμετοχής. Το χρονικό όριο των δύο μηνών θα μπορούσε δηλαδή να διατηρηθεί και να προβλεφθεί ότι θα παρατείνεται κατά μια βδομάδα για κάθε φάκελο πέραν των οκτώ (8). Τούτο με τη σκέψη ότι ο χρόνος της μιας εβδομάδας κρίνεται εύλογος για την εξέταση ενός φακέλλου. Έτσι π.χ. εάν έχουν καταθέσει φακέλλους συμμετοχής 5 ή 6 (έως 8) συμπράξεις, η προθεσμία θα είναι δίμηνη. Εάν έχουν καταθέσει φακέλλους 12 συμπράξεις η προθεσμία θα είναι δύο μήνες και τέσσερις εβδομάδες κοκ. Το σύστημα αυτό φαίνεται πιο ρεαλιστικό και αποτρέπει τις ανεπιεικείς συνέπειες που θα συνεπαγόταν η υπέρβαση της δίμηνης προθεσμίας για τα μέλη της Επιτροπής σύμφωνα με την παρ. 5 του νέου άρθρου 21. Και μια μικρότερης σημασίας προσθήκη: Στο πρώτο εδάφιο της νέας § 11 του άρθρου 7 του ν. 3316/2005 (όπως τροποποιείται με το άρθρο 6§4 του Σχεδίου Νόμου) έχει -προφανώς από παραδρομή- παραλειφθεί η λέξη «εργάσιμων» από τη φράση «η οποία γνωστοποιείται προ δύο ημερών στους υποψήφιους». Παρόμοιες φράσεις υπάρχουν και σε άλλες παραγράφους του νέου άρθρου 7 και ορίζεται παντού ότι οι δύο ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ γνωστοποίησης και συνεδρίασης της Επιτροπής είναι εργάσιμες.